Eluca Atalı:
"Diaspor baş verənlərə
reaksiya bildirməli, idarə etməlidir"
"Tiqranizm
Xocalıda" kitabı son bir neçə ayda
geniş müzakirə mövzusuna çevrilib. Xatırladaq ki, əsərdə ermənilərin
əsrlər boyu türklərə qarşı etdikləri
xəyanət və amansızlıq tarixi faktlar əsasında
təqdim olunub.
Kitabın
müəllifi Eluca Atalı uzun illərdir ki, Stokholmda
yaşayır və fəaliyyətinin Azərbaycan
diasporunun inkişafına həsr edib.
Xatırladaq
ki, "Tiqranizm Xocalıda" kitabı
yazıçının geniş oxucu kütləsinə
təqdim etdiyi 18-ci kitabıdır. Fürsətdən
istifadə edib Eluca Atalı ilə əlaqə
yaratdıq və və onunla söhbətin mövzusunu əsasən
dünya ölkələrində olan diaspor təşkilatların
fəaliyyəti üzərində qurduq.
-
Vətəndən uzaqlarda yaşamaq, vətənpərvər
ruhda fəaliyyət göstərmək və ən önəmlisi
bütün dünyaya mənsub olduğun xalqın, millətin
səsini eşitdirmək
o qədər də asan məsələ deyil. Heç olmasa səsimiz eşidilirmi?
- Əvvəla, mən siyasətçi
deyiləm, ruhaniyyatçıyam. Və düşünürəm ki,
icazəli qəhrəmanlıq olmaz! İkincisi,
heç kimdən, heç nədən umacağım
olmadığından, yəni, imtinanı bacaran
birisi olduğum üçün istənilən yerdə,
istənilən zamanda birbaşa söz deyə bilirəm.
Bir yazarla siyasətçinin fərqi də
burdur, yazarın uçuş səması siyasətçininkindən
çox genişdir, əngindir. Siyasətçi
səmada qol-qanad açmaqdan ötrü gərək
hökmən ona qarşı süzəni vurub
özünə yol aça, yoxsa qollarını tam gərə
bilməz, səmasını qarşıdakı
daraldır. Amma yazar mənəviyyat
adamıdır, özünü dərk edib mənəviyyatını,
ruhunu çirkabdan təmizlərsə, onun azad
uçmasında maneə ola bilməz.
Düşünürəm, məsələnin
bir tərəfin açmış oldum. Həm də bununla istərdim ki, oxucular bilsin
ki, kimlə söhbət edirlər. Bu baxımdan
düşünürəm ki, fəaliyyətimə ara verməyə haqqım yoxdur, həm də
az qala bütün dünyanın üstümüzə
gəldiyi bir məqamda.
Minimal məişətlə kifayətlənib,
yaradıcılığa və ictimai fəaliyyətə
vaxt ayırmağı özümün yurddaşlıq
borcum hesab edirəm, çünki vətənim hər mənada
talanıb və bu soyğunçuluq davam etməkdədir. Belə olan halda,
özümə haqq qazandırmıram ki, bozbaş
bişirməklə qadınlığımı və
insanlığımı bitmiş hesab edim. Və həm də istedad səninki deyil, fitrətdir,
niyə də bu vergi vətənimə, yurduma sərf
olunmasın ki?
Dünya ölkələrində səsimizin
eşidilməsinə gəlincə, bu, tək mənə
yox, bütün 50 milyona aid olduğundan bu məsələyə
baxışım bir qədər başqa olacaq. Birinci, canımızda
olan etinasızlıq, qəhrəmanlığı
hamının yanındakından gözləməsi
prinsipi elə bil bizə hakimdir. Ən
nifrət etdiyim "bu məsələnin zamana
ehtiyacı var" ifadəsidir. Bunu
işlədənlər acizlərdir. İşlədənlər
çoxaldığından deyirəm, acizlik artıb.
Bu da o deməkdir ki, millətin özünə
inamı qırılıb. Dünyaya səsin
çatdırılmasının bir neçə yolu var
- siyasi, mədəni, ədəbi... Mənimki
ədəbi yol olduğundan öz sahəmlə
başlayacağam və həm də deməliyəm, ədəbi
yol bağırtı ilə olmur, pıçıltı
ilə olur hardasa, yəni, hay-küysüz beyinlərə
hökm edirsən. Təəssüf
edirəm, hələ ki, ədəbi yolda bunu edə bilməmişik.
Hansı romanımız var ki, Qarabağ
problemini, Xocalı faicəsini dünyaya tanıtmaq səviyyədə
yazılsın? Açığını bilmək
istəsəniz, bugünkü ədəbiyyatımızdakı
nəsrin boyu çox balacadır, lap liliput kimi. Məhz nəsri deməkdə məqsədim odur
ki, bir ölkənin problemi nəsrlə qələmə
alına bilir. Hamı sevgiden yazır, elə bil bu
millətin Qarabağ, Güney Azərbaycan,
minalanmış torpaq dərdi, əkilməməkdən
vəhşiləşib ilan-şayan mələşən
yurd yeri, işsizlik və s. yoxdur. Süleyman Rüstəmin
dili ilə desək: "Cənnət görmək istəyən
Azərbaycana gəlsin!" Və ona görə
gəlsin ki, "El azaddır, dil azaddır, azad sazlarda tel
azaddır!"
- Bəlkə dünya ölkələrində
olan diaspor təşkilatlarımız Azərbaycanı,
Azərbaycançılıq ideyalarını kifayayət
qədər təbliğ edə bilmirlər?
- Gəlin baxaq görək, diasporumuz
Azərbaycançılıq ideyasına tam
sahibdirdirmi? Biz ilk növbədə bu suala
cavab verməliyik. Əgər diasporda fəaliyyət
göstərənlərin əksəriyyəti
keçmiş kommunistlərin
tör-töküntüsüdürsə, əsasən,
hamısını bura şamil etmirəm, çünki
bu qurumda saf insanlar var, onların Vətən, yurd
sevgisindən vicdansızcasına bəhrələnirlər
və ya xüsusi təyin edilmiş adamlardırsa, onda
məlum məsələdir diasporda Azərbaycançılıq
ideyasını anlayanların vəziyyəti hansı
dərəcədədir və ya Azərbaycanın
mahiyyətin bunlar anlayırlar. Asif Atanın bir fikri
var, deyir: "Azərbaycanla zarafat etməyin, onun mahiyyəti
böyükdür". Təəssüf
edirəm, bu gün bütün sahələrimizdə
olduğu kimi, bu başıbəlalı diaspor sahəmiz
də şou səviyyəsinə gətirilib.
Heç bir siyasi partiya - yaşadığımız
ölkədən gedir söhbət, bizi təhvil
almır, çünki böyük say olduğumuzu
göstərə bilmirik. Bunun da köklü
səbəbləri var. Yaşadığımız
ölkələr əksər hallarda yalnız mədəni
fəaliyyət göstərməklə kifayətlənirik.
Ona görə də
yaşadığımız ölkələrdə nə
deputat kimi parlamentə gedib çıxa bilirik, nə
də Nazirlər Kabinetinə. Təsəvvür
edin ki, bir isveçli deputatın arvadı ermənidir,
onun vasitəsi ilə ermənilər saxta material verib
kitablar yazdırırlar...
- Yəqin bu səbəbdəndir ki, Azərbaycan
diasporunun işi o qədər də qənaətbəxş
deyil. Necə bilirsiniz, diaspor təşkilatın
adıyla saxta işlər quranlar var?
-Saxta iş quranlar var deyirsiniz, mənsə
deyirəm, saxta iş qurmayan varmı diasporda? Gəlin buna aydınlıq gətirək. Əslinə qalsa, diaspor vətən və millətlə
bağlı ətrafında baş verənlərə
reaksiya bildirməli və idarə etməlidir hadisələri,
yaxşı bir məcraya yönəltməlidir. Lakin bizdə əksinədir, diaspor idarə
olunur. Bu səbəbdən də
diaspor lazımı işi görə bilmir. Müstəqil olmayan bir qurum hansı işi
görə bilər, sizcə? Sözdə,
düşüncədə, əməldə müstəqil,
azad olmaq tək fərdə aid deyil, quruma da şamil
edilir, ilk növbədə diaspor kimi xaricdə gərəkli
bir quruma. Qurum fərdlərdən
yaranır, təəssüf, fərdlərimiz təmənnadan,
şəxsi mənfəətlərindən
asılıdılar. Bu da ümumiləşib
boyunduruq yaradır, azad əməl yetirməməkdən
ötrü dediyim bu hal hələ ki, böyük maneədir.
Bu hadisələri siz kənardan
müşahidə edirsiniz, bəlkə də çox
vaxt incəliyinə varmırsınız, amma biz xaricdə
yaşayanlar bunun içindəyik. Hər
ölkədə diaspor təşkilatların birdən
artıq yaradırlar bilərəkdən ki, onları
bir-birinə qarşı qoysunlar, real gücü
parçalasınlar.
- Etiraf edək ki, bədii
yaradıcılıqda bu istiqamətdə
gördüyünüz işlər artıq diqqət mərkəzində
dayanır. Necə bilirsiniz, bəlkə də
elə siyasi fikirlər var ki, onu bədii dildə daha aydın
ifadə etmək olar?
- Məndən ötrü siyasətin
sərhədləri çox məhduddur, onu genişləndirəcək
siyasətçi hər an ehtiyatlı olmalıdır. Siyasətçi bildiyini,
gördüyünü və edəcəyini tam
çılpaqlığı ilə
açıqlamağa qadir deyil. Yazarlıqda
isə tam fərqlidir, özünü gizlətdikcə
xalqdan uzaq düşürsən, oxucunu itirirsən və
ya oxucu kütləsin qazanmırsan. Siyasətin
səması çox balacadır, siyasətçi ətrafındakıları
vurmasa, o səmada azad uça bilməz. Yazarınsa belə bir
"ovçuluğuna" ehtiyac qalmır,
çünki o həqiqətçidir,
ruhaniyyatçıdır. Bu səbəbdən də
onun biclik işlətməyinə ehtiyac yoxdur, onun
bicliyi elə düzlüyüdür!!! Keçək
sizin sualın canına, bəli, mən
düşünürəm siyasətlə deyilə
bilməyən bədii əsərlə deyilə bilər.
Peru yazıçısı Mario Varqas
Lyosanın "Kəpənəyin ölümü"
romanı, Markezin "Patriaxın payızı"
diktatorun ölümünə həsr olunub, diktatura
yüzəyüz orda incəliyinə qədər bədii
təsvir vasitəsi ilə gerçəklik
formasında şərh edilir. Bunu
hansı siyasətçi izah edə bilər yazar kimi?
Siyasətçi bunu yalnız dilinə gətirə
bilər bir-iki təsvirlə, lakin tam
açıqlamağa qadir olmaz. Bu
güc, potensiya onda yoxdur.
- Necə bilirsiniz, Azərbaycan həqiqətləri
faktlara əsaslanan bədii tarixi əsərlərlə
daha da asanlıqla dünyaya çatdrıla bilər?
- Sizin dediyiniz yolla, faktlar əsasında
gerçək tarixi bədii yolla yazmaq, göstərmək
kimi əsrlərin sınağından
çıxmış formanı "Tiqranizm
Xocalıda" kitabımda verdim. Həqiqəti
bu yolla çatdırmaq asandır, gəl ki,
çatdırmaq istəyin olsun. İstək
və metod üst-üstə düşəndə bəhrəsi
yaxşı olur.
- Zənnimcə dünya ölkələri
bizi tam olaraq tanımır, tanısalar necə
haqsızlığa məruz
qaldıqlarımızın şahidi olarlar. Bəlkə də özümüzü
dünyaya bədii dildə, bədii təsvir vasitələri
ilə tanıtmalıyıq?
- Tanımırlar, yoxsa tanımaq istəmirlər
və ya biz özümüzü nə dərəcədə
təqdim edə bilmişik dünyaya? Əvvəla,
deyim ki, Yaxın Şərq ölkələrini
çıxmaq şərti ilə dünyada Azərbaycan ədəbiyyatı
deyilən bir anlayış yoxdur. Xüsusi Avropa,
Qərb türkoloq, şərqşünaslarının ədəbiyyatımızla
bağlı bilgisini qoysaq kənara, demək olar ki,
geniş oxucu kütləsinin ədəbiyyatımız
haqda qəti bilgisi, məlumatı yoxdur. Oxucu
kütləsi ədəbiyyat haqda olan elmi əsəri və
ya ədəbi təhlili oxumur, onun
dünyagörüşünə uyğun bədii əsəri
təqdim edəndə oxuyur, təqdim etməzsən
axtarıb oxumaz və ya məlumatı
olmadığı hadisə barədə durub ədəbiyyat
axtarmaq arzusunda olmaz. Onsuz da bu gün dünyada o qədər
informasiya var ki, adam ona təqdim edilənlərin
hamısını oxuya bilmir. Marağına
uyğunu seçib oxuyur. Bu səbəbdən
də biz tarixi dərdlərimizi və bu
günümüzdə olan problemlərimizi duyğusal
yox, doğru təhlillərlə xarici oxuculara
çatdırmağı bacarmalıyıq.
Rəşid RƏŞAD
Ekspress.-
2018.- 4 iyul.- S.10.