Antiböhran proqramı. Ölkə iqtisadiyyatına
nə qədər pul lazımdır?
Hökumətin
böhran əleyhinə xüsusi proqramı
hazırladığı və onu yaxın zamanda qəbul edəcəyi
gözlənilir. Qlobal maliyyə və iqtisadi böhran şəraitində
ölkəmizdə belə bir sənəd indiyədək qəbul
olunmalı idi. Ancaq indi də gec deyil. O baxımdan ki,
böhranın ölkəmizə təsir imkanları və səviyyəsini
dəqiqləşdirmək üçün hər hada müəyyən
vaxt tələb olunurdu.
Ötən müddət
ərzində kifayət qədər aydın oldu ki, Azərbaycan
iqtisadiyyatının da dəstəyə ehtiyacı var. Lakin sənəddə
konkret olaraq, hansı tədbirlərin nəzərdə
tutulduğu hələ bəlli olmadığından, tələb
olunan dəstəyin mexanizmi məlum deyil. Bəzi məlumatlara
əsasən, proqramda işsizliyin azaldılması, real sektora
dövlət dəstəyinin artırılması və istehlak
qiymətlərinin aşağı salınmasının
planlaşdırıldığı deyilir ki, bütün
bunlarsa müvafiq vəsait tələb edir. Ona görə ki,
təkcə iqtisadi təmzimləmə vasitələrinin
köməyi ilə qeyd olunan məqsədlərə
çatmaq mümkün deyil. Söhbət, vergi dərəcələri
yumşaltmaqdan, yumşaq pul-kredit siyasətinin yeridilməsindən
və manatın devalvasiyası kimi tədbirlərdən gedir.
Böhrandan ciddi əziyyyət çəkən bir çox
ölkələrin də təcrübəsi göstərir
ki, sözügedən tədbirlərlə iqtisadiyyatı
canlandırmaq çətindir. Bunlar effektli olsaydı, ABŞ
iqtisadiyyatı böhranla üzləşməzdi. Hazırda
bütün sözügedən ölkələr
iqtisadiyyatlarını konkret məbləğlərlə ifadə
olunan müvafiq maliyyə vəsaitlərindən ibarət
yardım paketləriylə dəstəkləməyə
çalışırlar.
Azərbaycan isə
valyuta ehtiyatlarından istifadə etmək istəyir. Xatırladaq
ki, hələ cari ilin yanvarında Nazirlər Kabinetinin
Prezident yanında keçirilən iclasında deyildi ki,
ölkənin valyuta ehtiyatlarından müəyyən qədər
hissəni yerli banklarda yerləşdirmək lazımdır. Ancaq
bu, asant məsələ olmadığından hələ də
həllini tapmayıb. Ona görə yox ki, həmin pulların
böyük qismi bəzilərinin iddia etdikləri kimi qiymətli
kağızlar şəklindədir və hazırda maliyyə
böhranıyla əlaqədar olaraq, bunları nəğd
pula çevirmək müəyyən vaxt tələb edir. Sadəcə
olaraq, bundan ötrü müvafiq mexanizm yaradılmalı və
xüsusi nəzarət sistemi təşkil olunmalıdır
ki, həmin pullar səmərəsiz yerə xərclənməsin.
Bu, çox ciddi məsələdir.
Digər tərəfdən
isə, Azərbaycan banklarında hazırda likvidlik problemi var.
Və odur ki, ölkənin mövcud valyuta ehtiyatlarının
istifadə etmək istərkən, öncə banklara dəstək
vermək, yoxsa real sektoru inkişaf etdirmək lazım gəldiyini
dəqiqləşdirmək lazımdır. Bunlar
ayrı-ayrı məqsədlərdir.
Yeri gəlmişkən,
ölkəmizin Mərkəzi Bankının (MB) rəhbəri
Elman Rüstəmov bu günlərdə bir daha bildirib ki,
qlobal maliyyə böhranı şəraitində Azərbaycanda
fəaliyyət göstərən bankların əsas
çıxış yolu daxili bazarda vəsaitlərin cəlb
edilməsini aktivləşdirməkdir. O əlavə edib ki,
son illər ölkənin bank sistemi daimi illik 70 %-lik artım nümayiş
etdirdiyi halda, indi bu, müşahidə edilmir: "Hazırda
bankların xarici borcları 2,5 milyard ABŞ dolları təşkil
edir. Eyni zamanda banklar xarici borclarını daxili kredit fəallığı
ilə tənzimləyə bilmir. Bankların əsas
çıxış yolu daxili vəsaitlər cəlb etməkdir.
Banklar xarici borclarını vaxtı-vaxtında
qaytarmalıdır ki, bu, ölkənin imicinə pis təsir
göstərməsin".
Belə şəraitdə
isə birbaşa olaraq, real sektoru dəstəkləmək
çox çətindir. Ona görə ki, valyuta
ehtiyatlarının bir qisminin banklarda yerləşdirilməsi
yalnız onların vəziyyətini sabit saxlanılmasına
xidmət edəcək ki, nəticədə əsas məqsəd
yenə həll olunmamış qalacaq.
Lakin iqtisadiyyata maliyyə
dəstəyi məhz banklar vasitəsilə həyata
keçirilməlidir. O səbəbdən ki, birbaşa olaraq,
investisiya layihələrinin maliyyələşdirilməsi
kiçik və orta sahibkarlığın
inkişafını əhatə etməyəcək. Odur ki, Azərbaycan
hökumətinin qarşısında əslində çox
mürəkkəb vəzifə dayanır. Bir tərəfdən
bankların borcları qaytarılmalı, o biri tərəfdən
likvidlik problemi həll edilməli, digər tərəfdən
isə kreditləşdirmədə elə şərait
yaradılmalıdır ki, ölkə iqtisadiyyatının
real sektoruna aid subyektlərin vəsaitlərə
çıxışı asan olsun.
Ancaq bir məsələ
var ki, ölkənin kommersiya banklarının xarici maliyyə
qurumlarına olan 2,5 milyard dollar borcun 1 milyardı keçən
il, 200 milyonu isə cari ilin əvvəlki aylarında
qaytarılıb. Yerdə qalan 1,3 milyardın ödənişi
isə ilin sonunadək başa
çatdırılmalıdır.
Odur ki, valyuta
ehtiyatlarının məhz nə qədər hissəsindən
istifadə ediləcəyi ciddi əhəmiyyət kəsb
edir. Bu barədə isə müxtəlif fikirlər və təkliflər
irəli sürülməkdədir. Belə ki, rəsmi olaraq,
ölkəyə 2,5 milyard dolların gətiriləcəyi
deyilsə də, bəzi ekspertlər real sektorun 3, digərləri
isə 4 milyard manata ehtiyacı olduğunu bildirirlər.
Bizcə, bunu müəyyən
etmək çətindir. İlk növbədə ona görə
ki, real olaraq, ölkə iqtisadiyyatının inkişafı
üçün qeyd olunan məbləğlərin dəyərində
layihələr yoxdur. Və Azərbaycanda kiçik və orta
sahibkarlığın inkişafına nə qədər vəsait
tələb olunduğu əslində dəqiq olaraq,
hesablanmayıb. Hər il bu məqsədlə
Sahibkarlığa Kömək Milli Fondu (SKMF) vasitəsilə
artımlarla maliyyə vəsaitləri ayrılsa da, bunlar kifayət
deyil. Bir çox ekspertlər SKMF-ə 1 milyard manat
ayrılmalı olduğunu bildirirsələr də, fikrimizcə,
hər şey bu sahədə məhz mövcud mühitdən
asılıdır. Belə ki, adıçəkilən fondda
və yaxud da ölkənin banklarında nə qədər
lazımdır vəsait yerləşdirmək mümkün
olsa da, həmin vəsaitin müqabilində müvafiq layihələr
yoxdursa və pullar düzgün paylanmayacaqsa, məqsədə
çatmaq çətindir. Odur ki, paralel olaraq, digər tədbirlər
də həyata keçirilməlidir.
Deyilənlər
baxımından fikrimizcə, hökumətin antiböhran
proqramı təkcə Azərbaycanın xaricdən gətiriləcək
pulları hesabına maliyyə dəstəyinin konturları
üzərində deyil, daha çox məsələni əhatə
edəcək. Ancaq sözsüz ki, birinci mərhələdə
məhz ölkənin bank sistemi sağlam vəziyyətə gətirilməlidir.
Bunun ardınca isə, kreditləşdirmənin şərtləri
yumşaldılmalı və istehsal xarakterli sahələrin
inkişafı üçün uzunmüddətli kredit təklifi
artırılmalıdır. Eyni zamanda, banklara əmanət cəlbini
stimullaşdırmaq məqsədilə onların
sığortalanma səviyyəsi yüksəldilməlidir.
Yeri gəlmişkən,
MB sədri E.Rüstəmov bildirib ki, əhalinin banklardakı əmanətlərində
bir neçə faiz azalma müşahidə olunsa da, ümumən
sabit qalıb. Əgər, banklara vəsait cəlbində daha
çox daxili bazara üstünlük vermək istənilirsə,
bu məsələ mütləq həll edilməlidir. Depozitlərin
faizlərinin yuksək olması məcbur deyil. Əsas odur ki,
bu sahədə ən yüksək səviyyədə
sığorta siyasəti yeridilsin.
Bundan əlavə,
yuxarıda iqtisadi təmzimləmə vasitələrinin
köməyinin az olduğunu desək də, mövcud vergi
siyasətinə yenidən baxılmalıdır. Bu
baxımdan, ölkədə Vergi Məcəlləsinə nəzərdə
tutulan dəyişikliklər diqqət mərkəzində
saxlanılmalıdır. Lakin Maliyyə Nazirliyi birbaşa
vergilərin dərəcələrini azaltmaq təşəbbüsü
ilə çıxış etsə də, onun mövqeyinin
Vergilər Nazirliyi ilə haçalandığı deyilir. Belə
ki, sonuncunun vergi qanunvericiliyinə təklif etdiyi dəyişikliklər
yalnız mənfəət vegisini 2 % və ƏDV-i 1 % olmaqla
azaltmağı nəzərdə tutsa da, Maliyyə Nazirliyi gəlir
vergisinin 35 %-lik maksimal dərəcəsini də endirməyi təklif
edir. Halbuki bunlardan da vacibi məhz sosial ayırmaların dərəcəsini
azaltmaqdır. Söhbət, əməkhaqqı fondundan 22 %
işəgötürənin və 3 % isə işçinin
ödədiyi vergidən gedir. Istehsalçını ən
çox "boğan" məhz bu amildir.
Ymumiyyətlə,
böhran şəraitində istehsalçını himayə
etmək siyasəti başlıca məqsəd
olmalıdır. DSK sədri Arif Vəliyevin bu günlərdə
verdiyi məlumata əsasən, ilin başlanğıcından
ölkədə artıq 6 min nəfər iş yerini itirib. Doğrudur,
bu, müxtəlif obyektiv səbəblərdən baş verib.
Lakin fakt bundan ibarətdir ki, qeyri-neft sektorunda 14 %
artımın müqabilində sənaye istehsalı enməkdədir.
Odur ki, iqtisadiyyata təcili dəstək lazımdır. Bunun üçün nə qədər pul tələb olduğunu isə antiböhran proqramı çərçivəsində həyata keçiriləcək tədbirlər müəyyən edəcək. Əsas odur ki, Azərbaycanın özünün pulu var.
Pərviz HEYDƏROV
Ekspress.- 2009.- 16 aprel.- S. 7.