Fazil Salayev-bizim Toto
Sizlərin ürəyinizcə
olan sənətkarlar haqqında yazmaq qərarına gələrkən
çox götür-qoy etdim. Fikirlərim hansı səmtə
yan alsa da, axırda mərhum aktyorumuz Fazil Salayevin
üstündə bənd aldı...
Fazil Salayev
gözünü dünyaya 1931-ci ildə Bakıda
açdı. İdris kişinin evində. O vədə
sentyabr ayı idi, özü də ilk günü. Fazilsə
bütün bunlardan xəbərsiz-xəbərsiz
qayğısız böyüyürdü. Amma yeddi
yaşını, məktəbə gedəcəyi günü
gözləməyə səbri çatmadı. Ağlı kəsər-kəsməz
yazmağa başladı. 1935-ci ildə çəkilmiş
fotoşəkli əlimə keçib. Arxasında Fazil
latın qrafikasıyla öz adını, soyadını
yazıb...
Uşaqlığının
dörd ilini müharibə ilə qoşa addımladı. O
zamandan Fazil rəssam olmaq qərarına gəlmişdi.
Axı başqa necə ola bilərdi? Əli qələm-karandaş
tutandan şəkil çəkirdi. Ona görə də orta məktəbi
bitirən kimi sənədlərini Ə.Əzimzadə
adına rəssamlıq məktəbinə verdi. Qəbul oldu,
təhsil aldı, "Azərnəşr"də tərtibatçı
rəssam kimi işlədi də. Amma özü demişkən,
axıracan rəssam olmağa fürsət yoxmuş...
Fazil Salayevin əsli
Arazın o tayından idi. Cənubi Azərbaycandan nə vaxt gəlmələri
bəlli deyil. Hər halda, xanımı bu faktı dəqiq
bilmir. Gün təki aydın olan Fazilin atası İdris
kişinin özü kimi əsli cənubdan olan Nurəddin
adlı həmyerlisinin qızına elçi düşməsi,
sonra 1954-cü il aprelin 24-də, yağışlı bir
gündə yaşadıqları evin geniş otağındaca
oğluna toy etməsidi. O vədə rəssamlıq məktəbinin
sonuncu kursunda oxuyurmuş Fazil. Və nişanlananacan
qızın üzün də görməyibmiş. Toydan qabaq
cəmi bir dəfə, valideynlərinin dəvətilə
qız tərəfi teatra gələndə onunla
rastlaşıbmış. Hərçənd Nurəddin
kişinin ağırxasiyyətliyi cavanların kəlmə kəsməyinə
imkan verməyib. On səkkiz yaşında ər evinə
köçən Fəridə xanım ömür-gün
yoldaşının rəssam olacağını zənn
edirmiş. Dövrünün sayılan kişilərindən
olan, partiya və bir sıra təşkilati işlərdə,
vəzifələrdə çalışmış İdris
Salayev də bu gümandaymış. Amma aktyor peşəsi
yamanca sehrləmişdi Fazili. Neçə il arzusuna yetmək
üçün quş kimi qanadlandı. "Azərnəşr"lə
vidalaşıb Teatr institutunun aktyorluq fakültəsində
oxuyanda da əsl aktyor olacağı günü səbrsizliklə
gözlədi. Ürəkdən inanırdı ki, o gün
uzaqda deyil. Aktyorluq arzusu ilə rəssamlığın
daşını atıb, fırçanı, palitranı bir
yana qoya bilmişdisə- demək son məqsədinə
çatmaq üçün daha bir neçə pilləni
qalxmaq lazımdır.
Adi rəssam olduğu,
teatr institutunda təhsil almadığı vaxtlarda Fazil məşhur
italyan aktyoru Totoya oxşamaq istəmişdi. Onun kimi
güldürməyi, düşündürməyi, kəsəsi
bizim Toto olmağı arzulamışdı...
İllər
ötdü. Fazil Salayev Azərbaycan Akademik Dram Teatrına
işə qəbul olundu. Bir-birindən maraqlı rollar
oynadı. Eşitdiyimə görə, arada bir müddət Azərbaycan
televiziyasında rejissor assisenti vəzifəsində də
çalışıb. 1963-64-cü illər onun həyatında
yeni dövrün başlanğıcı oldu, görkəmli
kinorejissor və dramaturq Həsən Seyidbəyli Fazili
"Möcüzələr adası" filmində kiçik
bir rola çəkdi. Ağarza Quliyevsə "Ulduz"
filmində müxbir rolunu ona verdi. O zamandan bir müddət
paralel olaraq teatrda və kinoda çalışdı.
"Azdrama"dan Musiqili komediya teatrına yerini dəyişsə
də, Fazil yaxşı bilirdi ki, gec-tez kino onu teatrdan, sevimli sənət
ocağından əməlli-başlı ayıracaq.
Oynadığı şən və ciddi rolun boy-buxununa,
sanbalına, biçiminə baxmayaraq hamısının
canına bir əlçim qrotesk, incə yumor
qatdığını, kinonun dililə təqdim etməyin
daha asan olduğunu da bilirdi. Kiçicik bir jest, eləcə də
qeyri-adi olmayan mizan ekranda teatrdan fərqli, tamam başqa təsir
bağışlayır. Necə ki, F. Salayevin obrazlar
qalereyasında hər şeydən əvvəl bu cəhətlə
qarşılaşırsan. İstər qırçı Məhəmməd
("Şərikli çörək"), istər Qulaməli
("Dərviş Parisi partladır"), istərsə də
alverçi ("Bizim Cəbiş müəllim"),
çilingər ("Ürək-Ürək") və zontik
Mehdi ("Alma almaya bənzər") olsun, fərqi yoxdu,
onların heç birində aktyorun yerişi, duruşu,
baxışı bir-birini təkrarlamır. Ona görə ki,
Fazil incə nüanslar, nəcib məqsədlər, dəqiq
hərtərəfli təhlil ustası, tədqiqatçı
aktyor idi. Filmdən filmə onun axtarışları öz bəhrəsini
verirdi. Elə buna görə də yüz ölçüb,
bir biçən aktyorun ifasında qəlibçilikdən uzaq,
heç kimə bənzəməyən rollarla, həyatda
çoxlarının qarşısına çıxan
tipajlarla ekranda bir daha rastlaşarkən bezmirik, onlara tamaşa
etməkdən doymuruq. Bütün bunların səbəbi
Fazil Salayevin real həyat lövhələrinə, canlı
insan talelərinə bələdliyi və bu sahədə ən
incə qatlara nüfuz etmək bacarığı ilə əlaqədardı.
Bu rollar nə qədər satirik, yumoristik səpgidə həll
olunsa da, aktyorun ifasında əndazəni aşan şitlik,
saxta gülüş deyil, reallıqdan qidalanan qrotesk nəzərə
çarpır. Həmin rolların təbiiliyi, baxımlığı
da deyilənlərlə bağlıdı.
Təkrar-təkrar
neçə yol "Alma almaya bənzər" filminə
baxarkən adama elə gəlir ki, zontik Mehdini birinci dəfədi
görürsən. Və ən qəribəsi odur ki, zontik
Mehdini başqa cür təsəvvür edə bilmirsən. Bu
nədir? Yaradıcılığın son həddi, yoxsa
tamaşaçı təxəyyülünün
dayazlığı? Məncə, bunların heç biri deyil.
Sənət dili ilə desək, Fazil Salayev zontik Mehdiyə,
qırçı Məhəmmədə bir aktyor kimi öz
möhürünü vurub. Ona görə də həmin
obrazlar başqa biçimdə ağlımıza gəlmir.
Fazil Salayevin filmlərdəki
qəhrəmanları ilə yanaşı "Mozalan"
satirik kinojurnalında yaratdığı tipajları da diqqətəlayiqdi.
Aktyorun metroya baxmağa cəhd göstərən sərxoş,
şəhərin gecə səhərədək
uğultusundan dinclik tapıb yata bilməyən narahat, toylara dəvət
olunmaqdan əldən düşən və axırda
şalvarsız qalan, əmək qabaqcılı kimi tez-tez
iclaslara, görüşlərə çağrılıb
yarıtmaz işçiyə çevrilən qəhrəmanları
ilə hər dəfə ekranda görüşməyə
imkan tapanda gah gülür, gah halına acıyır, gah da təəssüf
hissi keçiririk. İncə çalarlarla, əlvan koloritlə
ətə-qana gəlmiş bu obrazlarda başlıca cəhət
Fazilin səmimiyyəti və yaradıcılıq
axtarışıdı. İnanmaq olmur ki, tək bircə nəfər
bu qədər bənzərli-bənzərsiz obrazlar
düzümü qurub. İllah da aktyoru ciddi tərzdə
danışan görəndə bu inamsızlıq şübhəyə
çevrilir. Amma nə fayda. Şübhələnsək də,
şübhələnməsək də düzü belədi.
Necə ki, beş il öncə "Mozalan"a həsr
olunmuş festivalda "Ən yaxşı aktyor"
nominasiyası üzrə mükafatın ona
"çatması" da həqiqətdi.
Bu dünyada doyunca
yaşamasa dan Fazil Salayev yaddaqalan ömür yaşadı. Bu
onun fitrətindən, talantından irəli gəlir. O talantla
ki, Fazil Salayev dünyanın hansı nöqtəsində
yaşasaydı, mütləq şöhrət zirvəsinə
yüksələcəkdi, maddi cəhətdən təmin
olunacaqdı. Sovet rejimindəsə onun qismətinə
yalnız biganəlik, diqqətdən kənarda qalmaq
yazılmışdı: təltiflər, fərqləndirmə,
həvəsləndirmə üçün verilən
mükafatlar, bolluca diplomlar - heç bircəciyi ona tuş gəlmədi.
47 illik həyatını yalnız aşıb-daşan
talantını xərcləməklə başa vurdu.
Qazandığı tamaşaçı sevgisi oldu. Ən qəribəsi
odur ki, onsuz keçən 30 ildən artıq vaxtda münasibət
dəyişməz qalır. Mətbuatın, tənqidçilərin
demək olar Fazil Salayev yadına düşmür ki,
düşmür. Bunun səbəbi rəhmətliyin bəxtsizliyindədi,
ya nə?..
Hər halda ailəsi
buna bir növ öyrəşib. Özləri gedib qapılar
döyməyi, jurnalist, tənqidçi axtarmağı ar
bilirlər. O qismət deyilən şeylə
barışıblar ki, onunla sağlığında neçə
illər barışa bilmədi aktyor. Nəyisə dəyişməyəsə
gücü, iradəsi çatmamışdı. Deyilənə
görə cavanlığında çaydan savayı dilinə
bir şey vurmayan Fazil yavaş-yavaş içkiylə
yoldaşlığa başlamışdı. Sənətinə,
talantına qiymətə, xoş sözlərə möhtac
aktyor fikir-xəyaldan bir anlığa da olsa ayrılmaq
üçün elə hey içirdi. Bir yandan da
atasının ölümü, dünyaca sevdiyi
anasının xəstələnməsi və nəhayət qəfil
onu yaxalayan "zob" dərdi...
Fəridə xanım
xatırlayır ki, onun sənəti haqqında
çoxlarının əsirgədiyi xoş sözləri
ölümündən bir qədər əvvəl Həsən
Seyidbəyli televiziya verilişində söyləmişdi. O
veriliş Fazilin vəfatından az sonra təkrar efirə
gedibmiş. Fəridə xanım onu da xatırlayır ki, o
aralarda guya ailəsinin onunla yola getmədiyi, giley-güzar
etdiyi barədə söz-söhbətlər gəzirdi. Həsən
Seyidbəylinin aktyorun sənətini gözəl təhlil etməsi,
şəxsiyyəti haqqında ürəkaçan sözlər
söyləməsi həmin şayiəbazların ağzını
yaxşıca yumubmuş.
"Fazilsiz keçən
bu illərdə təsəlliniz nə olub" sualına Fəridə
xanım belə cavab verir:
- Qızlarım.
Axı onlar rəhmətliyin ən qiymətli yadigarlarıdı? Üç qız
zarafat deyil. Fazil rəhmətə gedəndə
hələ hamısı
evdəydi. Sonra başım
qarışdı onları
köçürməyə. Daha sonra nəvələrim dünyaya gəldi. Heç o rəhmətə gedəndən
bəri vallah bir düz-əməlli başım açılmayıb.
Elə bil yaxşı-pis nə gün görmüşdümsə hamısı
onnan getdi? Fazil evin vur-tut bircə
uşağı olub.
Özü də varlı-hallı
bir kişinin. Üstəlik üç qardaşın
evində yeganə uşağıydı. Ona görə
ürəyi nə istəyib, əlüstü
düzəlib. Yəni korluq
çəkməyib. Rəhmətlik qayınatamın artistlikdən
xoşu gəlməzdi.
Elə sözün doğrusu mənim də. Heç, inanın, teatrda tamaşalarda oynayırdı,
tək-tük halda gedib baxırdım. Pianino çalmağı, oxumağı
aləmi idi. Hədsiz istedadlıydı. O açıq-saçıq,
əhlikefiydi, Bakının
yarısı da dostları. Mənsə ciddi, qısqanc...Nə təhər deyərlər çox fərqimiz vardı. Fazilin ana babası lotu Cabbarın da artistliyi varmış.
Teatrda işləməyib, toy-düyündə
iştirak eləyərmiş.
Görünür babasına çəkibmiş.
İndi mənim beş nəvəm
var. Üçü ali
təhsil alıb. Onlardan ikisi artıq ailə qurub. Hər ikisi də ixtisasca
memardı. Balaca nəvələrim
uzaqdadı. Burnumun ucu
göynəyir onlarçün.
Bax, o ən balaca nəvəm var ha, yaman dilli-dilavərdi.
Kim bilir, bəlkə
o da babasına çəkib?
Təəssüf ki, Fazil Salayevin
uzun illərdən bəri tanıdığım,
ünsiyyətcil olması
ilə seçilən
kiçik qızı
Ofeliyanı bu səfər görə bilmədim. Dolanışıq
üzündən beş-altı
il qabaq
iki oğluyla birgə vətəni tərk edib, güzarını Almaniyaya
salıb Ofeliya xanım.
Fazil Salayevin haqqında keçmiş zamanda danışmaq çox ağırdır. 47 yaşın
içində ömrü
yarı yolda qalan aktyorun doğmaları, neçə-neçə
sənət dostları,
tanış-bilişləri onunla bağlı qəribə əhvalatları,
məzəli söhbətləri
nəql etdikcə bu yoxluğa inanmırsan. İnanmırsan ki, kiçik qızı Ofelyanın ad günündə, iyunun
19-da son saatlarını xəstəxana
divarları arasında
keçirən zaman necə sevinmişdi.
Sarıqlı boğazını
arıtlamağa taqəti
olmasa da axır dəqiqələrində
güclə udqunaraq qızına xoşbəxtlik
arzulamışdı... Arzulamışdı və bir gün
sonra, 1978-ci ilin iyunun 20-də dünyasını
dəyişmişdi.
Və çoxlarının
əhlikef saydığı,
əslində bütün
vücudunun qəmlə
şələləndiyi gözündən
görünən, təkliyə
çəkilib özüylə
baş-başa qalmaqdan
"həzz" alan Fazil karvanını sürüb
beləcə getmişdi.
Bununla da tək bir
ailə məyusluq çəkməmiş, neçə-neçə
sənətsevərin gözü
yaşarmışdı. Ürəklərə qəm çilənmişdi.
Çünki bir daha aktyor özünün
şən və məzəli, ciddi və sərxoş, maymaq və fırıldaqçı, qayğıkeş
və etinasız qəhrəmanları ilə
heç kimin görüşünə gəlməyəcəkdi-lentlərdən
savayı...
Seymur Elsevər
Ekspress.- 2009.- 14-16 fevral.- S. 14.