Uçub getdi qərib durna...
Sənədli kinomuzun ilk rejissorlarından olan
Niyazi Bədəlovun bu gün 100 illik yubileyidir
Kinoçulardan ilk dəfə
şəxsən tanış olduğum ən yaşlı adam o idi. Təqribən
iyirmi ilin söhbətidi, SSRİ dağılhadağıldaydı. Başqa qəzetdə işləsəm
də, "Kino" üçün də yazırdım. Hər həftə
kinostudiyaya, sənətkarların evinə gedib-gəlməkdən
demək olar ki, aqısa zamanda məşhurlaşmışdım. Bu minvalla tale məni
Niyazi Bədəlovla - milli kinonun veteran sənətkarlarından
biri ilə görüşdürdü...
O vaxt Niyazi müəllim
artıq səksəni yola salmışdı. Yaşına görə qıvraq idi, hafizəsi
də yerindəydi. Təqadə çıxmışdı, özü demişkən,
qarısıyla bir damın altında dövranını sürüb, gününü keçirirdi. Onunla bir
yazılıq söhbətimizin sonradan səmimi münasibətə çevriləcəyini,
dostluq səviyyəsinə yüksələcəyini o vaxt heç
ağlıma gətirmirdim.
Ən azından yaş
fərqinə görə, babam yerindəydi.
Niyazi Bədəlov
əslən Şəkidəniydi. Şəkililərə məxsus
hazırcavab, baməzə təbiəti canında-qanındaydı. Sadə, səmimi,
ünsiyyətcil olması özgə aləmiydi. Kimlə sözü-söhbəti
tutdu, onunla axıracan varıydı. Ta bu adamın işi-gücü, qulluğu onu
maraqlandırmazdı.
Uşaqla uşaq, böyüklə
böyük olmağı bacaran, məqamı çatanda pərdə saxlamağı lazım bilən
bu kişi maraqlı ömür yolu keçmişdi. Doğulanda Azərbaycan çar Rusiyasının əsarəti
altındaydı. Ağlı kəsər-kəsməz Nikolay taxtdan düşmüş,
bolşeviklər hakimiyyətə gəlmişdilər. Niyazi Bədəlov
həmin vaxtlar məktəbə gedir, yazıb-pozmaq öyrənirdi. Və
o öyrənən düz ömrünün sonunacan şəxsi nə qeydləri
vardısa, hamısını əski əlifbayla yazırdı. Baxmayaraq ki, ömrünün 80
ili boyu neçə yol əlifba dəyişmişdi. O, əli qələm
tutanda öyrənib isnişdiyi hərflərdən əl çəkmirdi,
onların köməyilə gündəliyini yazanda könlü açılırdı.
Niyazi müəllimin
ürək-könül həmdəmini, səhifələri muncuq kimi xətlə
yazılı dəftərini mən də görmüşəm. Can
yoldaşı, ömür sirdaşı sayılacaq dəftər sirr dağarcığıydı. Orda
sahibinin çoxlarına danışmadığı neçə-neçə mətləblər
varıydı. Yəqin elə bu səbəbdən də hər saat
üzə çıxmazdı. Evin içəri otağında, hündür, əlçatmaz yerdə
saxlanardı.
Niyazi Bədəlov Şəkidə məktəbi bitirər-bitirməz
kinomexaniklik peşəsinə yiyələnmiş, rayon mərkəzindəki
"Yeni yol" kinoteatrında işə düzəlmişdi. 17 yaşlı gəncin
sənətə maraq göstərməsi, kinomexanik köməkçisi
kimi əmək fəaliyyətinə başlaması təsadüfi deyildi. Onun ailəsində teatra məxsusi
münasibət varıydı. Atası, böyük qardaşı və əmisi oğlu bütün Şəki
camaatının tanıdığı və sevdiyi insanlar idilər. Ötən əsrin əvvəllərində
onlar illər boyu həvəskar aktyorlar kimi tamaşaçılar qarşısında
çıxış edib, məharət göstərmişdilər. Lap balaca
yaşlarından düşdüyü mühit Niyazi Bədəlovu da sehrləmişdi. Amma
o, teatrı sevə-sevə, digər istiqamətə üz tutdu.
Taleyini incəsənətin ən cavan sahəsi- kino ilə
bağladı.
1931-36-cı illər
Moskvada keçdi: məşhur Ümumittifaq Kinematoqrafiya İnstitutunun
rejissorluq fakültəsinin tələbəsi kimi həyatının beş
ilini sevib-seçdiyi sənətin incəliklərini öyrənməyə
sərf etdi. Müəllimi dünya şöhrətli Sergey Eyzenşteyn idi. Milli
kinomuzun ilk peşəkar rejissoru kimi tarixə düşəcək,
dünyadan nakam köçmüş Səməd Mərdanov, sonralar Azərbaycanın
ən məşhur sənətkarları olacaq Hüseyn Seyidzadə, Əlisəttar
Atakişiyev də onunla bir vaxtda oxuyurdular. Mədəniyyətimizdə
yeni intibahın qurucuları olacaqlarından o zaman xəbərsiz idilər.
Böyük arzularla peşələrinin sirlərinə yiyələnir,
müəllimlərindən öyrəndiklərini bölüşməkçün vətənə
tələsirdilər. Burda nəylə qarşılaşacaqlarını bilmədən,
istedadlarının, zəhmətlərinin müqabilində heç nə
ummadan...
1930-cu illərin
sonunda o zamankı "Azərfilm"ə yeni gənc qüvvələr
gəldi. Moskva mühitindən çıxmış peşəkarlar kinoda öz sözlərini
demək üçün qollarını çırmalamışdılar. Milli kadrların çatışmadığı, erməni
və yəhudi millətindən olanların meydan suladığı bir
vaxtdasa film çəkmək, sənət göstərmək çətin
idi. Bu çətinlik Niyazi Bədəlovdan da yan keçmədi.
1938-ci ildə
ara vermədən "Komsomol nəsli" və "Azərbaycan
aşıqları" sənədli filmlərini lentə aldıqdan sonra, gənc
Niyazi bədii filmlər rejissoru ixtisasına nahaq yiyələnmədiyini
sübuta yetirmək istəyirdi. Belə bir vaxtda ədəbiyyatda
kövrək addımlarını atan Ənvər Məmmədxanlı
"Ayna" adlı ssenarisini kinostudiyaya təqdim edir. Sadə bir
kəndli qızının usta xalçaçı kimi necə yetişməsindən bəhs
edən əsərə quruluş vermək Niyazi Bədəlovla
Hüseyn Seyidzadəyə tapşırılır.
Dönəmin qaydalarına görə rejissorlarla yanaşı, Azərbaycan
Kommunist Partiyası Mərkəzi Komitəsinin, Yazıçılar İttifaqının və
Bakı kinostudiyası nümayəndələrinin təmsil olunduğu ssenari
müzakirəsində tənqidi fikirlər səsləndi, mübahisə
düşdü. Bir müddət sonra Moskva rejissor ssenarisini təsdiq etsə də, filmin xarici kinolentdə çəkilməsinə
razılıq verilmədi. Niyazi və həmkarı baş verənlərdən
usanmadılar. Tanınmış sovet kinorejissoru M. Çiaurelinin bədii
rəhbərliyilə filmin çəkilişlərinə hazırlıq işləri
aparıldı. Vətənpərvərliyi, milli təəssübkeşliyilə
seçilən gənc rejissorlar filmi erməni əsilli operatorun çəkməsinə
imkan vermədiyindən, iki dəfə dəyişiklik oldu.
Və son nəticədə kamera arxasında özümüzünkü, ali təhsilli
kinooperator Əlisəttar Atakişiyev dayandı. Əsas qəhrəmanı
- Ayna rolunu oynamaq Leyla Bədirbəylinin öhdəsindəydi. Di
gəl, "Ayna" ortaya çıxmağa macal tapmadı. Sadalanan səbəblər
üzündən yubanan film üzərində iş müharibənin başlaması ilə
bağlı yarımçıq qaldı. Əslində ekran əsəri gec də olsa,
tamam-kamal ərsəyə gələ bilərdi. Amma yenə də
rejissorların qabağını problemlər kəsdi. Bu dəfə çəkilmiş
materialların sənət baxımından yararsızlığı səbəb göstərildi.
Hüseyn Seyidzadə vəziyyətdən çıxış yolunu tapdı. O,
lentə alınmış kadrlardan ərsəyə gələcək yeni
ekran əsərində-qısametrajlı bədii filmdə istifadə
etmək üçün kinostudiyanın rəhbərliyini razı saldı. Beləliklə,
1942-ci ildə İmran Qasımovun ssenarisi əsasında arxa cəbhədəkilərin
döyüş meydanındakılara köməyindən söhbət
açan "Sovqat" filmi yarandı. Niyazi Bədəlov nəhayət
ki, arzusuna çatdı, ilk bədii filmini çəkdi. Amma "Sovqat"
rejissorun bədii kinoya birinci və axırıncı sovqat oldu.
Aradan çox illər
ötüb. Təqribən yetmiş il qabaq əslində nə baş
verdiyini, nəyə görə Niyazi müəllimin bir daha bədii
filmə üz tutmamasının səbəbini bilən canlı şahidlər
qalmayıb. Doğrusu, sağlığında sənətkarla yetərincə
görüşümüz olsa da, bu sualın tam cavabını eşitdiyim yadıma gəlmir. Onunla
həyat və sənət mövzusunda elədiyimiz söhbətlərdə
o bir yol bu məsələyə aydınlıq gətirməyib. Qəribədi ki, aramızdakı pərdə məsələsinə,
ya nəyə görəsə bilmək istədiyim məqamı onun
dilindən eşitməyə təkid eləməmişəm. İndisə
nə rejissorun özü var, nə də şahidlər: bu sirri özləriylə
apardılar...
Niyazi Bədəlov tale ilə
barışanlardan idi. Hər halda mən onu həmişə şükranlı
gördüyümdən bunu əminliklə deyirəm. Çox yəqin bir daha
bədii film çəkməmək "hökm"ünü də o, alın
yazısı kimi qəbul eləmişdi. Arada müəyyən illərdə
teatr texnikumunda kino texnikası fənnindən dərs deməsini,
dublyaj rejissorluğunu, Salyan Dövlət Dram Teatrının təşkilində
rolunu və burada tamaşalara quruluş verməsini, təqaüdə
çıxandan sonra "kiçik kino"- həvəskarlar kinosunun
inkişafındakı uğurlu fəaliyyətini hesaba almasaq, onun bütün həyatı
sənədli filmlərin çəkilişində keçib. Niyazi müəllim
Böyük və Kiçik Qafqaz sıra dağlarında, Mingəçevir SES-də, Neft
Daşlarında, Mil düzündə, qoruqlarda, idman yarışlarında, mədəniyyət
günlərində və s. yerlərdə saysız-hesabsız süjetlər
çəkib. Recissor axırıncı dəfə kamera arxasına keçib, "Xəzər
üzərində körpü"nü çəkəndə səksən yaşına
bircə il qalmışdı. 1938-88-ci illər arasında onun müəllifi
olduğu filmlərin siyahısında "Dağlıq Qarabağ", "Yedilliyin
qabaqcılları", "Biz Bakını müdafiə edirik", "Mirzə
Fətəli Axundov", "Neft akademiyası", "Dağlarda
ada", "Əbədi iz", "Estafet", "Xalq
şairi Səməd Vurğun", "Onu Serafino çağırırdılar",
"Hanı mənim övladlarım" və s. sənədli ekran əsərləri,
1941-45-ci illər müharibəsini, "Ordenli Azərbaycan",
"Novosti dnya", "İncəsənət",
"İdman" və başqa kinocurnalları əhatə edən yüzlərlə
süjetlər var. Bunların arasında dahi Füzulidən bəhs edən
eyni adlı film xüsusilə diqqəti çəkir. 1958-ci ildə lentə
alınmış "Məhəmməd Füzuli" nadir kadrlarla zəngindi.
Burada Hüseynqulu Sarabski və Cabbar Qaryağdıoğlunun çıxışlarına, görkəmli
aktyor Kazım Ziyanın ifasında sələnən qəzəllərə
yer ayrılıb. Ölməz söz ustasının "Şikayətnamə" əsəriylə
bağlı ekranlaşdırılmış parçanın hüsnüsə bambaşqadı. Azərbaycan
kinosunda dahi şairin bədii obrazı ilk dəfə məhz bu filmdə
xalq artisti Əli Qurbanovun ifasında yaradılmışdı. Yeri gəlmişkən,
görkəmli müğənni Zeynəb Xanlarovanın kinokamerayla birinci
tanışlığı da buradan başlayıb. O dövrün neçə-neçə alimlərinin, sənətkarlarının
əla qiymətini alan filmdə bədii kinoya təşnə
rejissor sənədli ekranın diliylə bədii fikirlərini,
duyğularını çatdırırdı...
Yasamalda bir ev var. Onun üçüncü mərtəbəsində
sadə, mehriban və surəti xəyalımdan itməyəcək
bir insan yaşıyırdı. Yanında qoca qarısı, əlindən çörək yediyim
Şəfiqə xanım, stolunun üstündə termosda hazır çayı...
Ev yerindədi. İllər o iki nəfəri
qoparıb aparsa da, sakinləri dəyişən evin çörəyi təknədən
üzülməyib. Sənətkarla müəllimin halal ruzisindən binə
tutan ocağın çörəyi üzülməz axı?
P.S.
Bu gün 12 il əvvəl qərib durna təki uçub gedən Niyazi
Bədəlovun 100 yaşı tamam olur. Dövlət Film Fondu iyulun
sonlarında onun yubileyinin keçirilməsini planlaşdırır.
Seymur Elsevər
Ekspress.- 2009.- 10 iyul.- S. 23.