Xəzər dilemması
Xəzərlə bağlı
yaranmış geosiyasi durumun ilkin və
səthi analizi belə göstərir ki, situasiya istənilən
an radikal dərəcədə dəyişə
bilər.
Rusiyanın son vaxtlar Azərbaycanla maksimum dərəcədə yaxınlaşmağa
can atması, bununla bahəm ölkənin və ümumiyyətlə, Xəzər
bölgəsinin enerjidaşıyıcıları
ehtiyatlarının dünya bazarına alternativ marşrutlarla çıxarılması istiqamətində maneələr
yaratmağa çalışması hadisələrin bəlli məcrada
olduğuna dəlalət edir.
Yaşadığımız bölgədəki
hadisələrin inkişaf
vektoru Xəzərin sektoral bölümündən də ciddi şəkildə
asılıdır.
Azərbaycan dövlətinin
taleyini iki müqavilə köklü şəkildə dəyişib.
Hər ikisi də Gülüstanda imzalanıb, hər ikisində də Moskva amili çox
ciddi rol oynayıb.
Hərgah Gülüstan kəndində
imzalanan birinci müqavilə Azərbaycanı parçaladısa, "Gülüstan"
sarayında reallaşdırılan ikinci müqavilə çox tələsik şəkildə Bakını Qərbin transmilli şirkətləriylə ölkəyə
sərf etməyən
şərtlərlə "işbirliyi"nə getməyə vadar etdi.
Zahirən Xəzərin
beynəlxalq-hüquqi statusu ilə bağlı sahilyanı dövlətlər iki düşərgəyə bölünüblər.
Bir düşərgədə
dənizi öz aralarında bölmüş Azərbaycan, Qazaxıstan və Rusiya; digər düşərgədə
isə bu bölgüdən çox narazı qalan və
baş verənləri ədalətsizlik kimi dəyərləndirən İranla
Türkmənistan.
Rəsmi Bakı Xəzər problematikasında
başlıca maneənin İran olduğunu sanır.
Niyə də yox?
Moskva və Astananın ritorikasında, ələlxüsus
da RF prezidenti Dmitri Medvedyev ilə XİN başçısı Sergey Lavrovun çıxışlarının demək olar ki, hamısında
"İran Xəzərin
sektoral bölümü prosesində 20 faiz pay tələb edir, bu payı
isə yalnız Azərbaycanın hesabına təmin etmək
mümkündür" evfemizmi təkrarlanır.
Təbii ki, belə informasiya bombardmanında Bakı da özünü, bir
qədər yumşaq desək, naqolay hiss edir.
Xəzəri cənubundakı
"Alov" və
"Şərq" yataqlarındakı
insidentlərdən sonra
Azərbaycanda "İranın
mövqeləri bəlli"
tipli iddialar yetərincə sərtləşib.
Halbuki hər şey tərsinədir...
Daha doğrusu, İran
öz payını tələb edirsə, Rusiya artıq pay
bölgüsünü pozub.
Hidroloji xəritələrə
baxmaq gərək deyil: adi ölçmələr
belə göstərir ki, Moskva, Bakı
və Astana arasında imzalanan sazişlərdən sonra Rusiyanın payına 15% yox, 19,4%-lik sektor düşüb.
Xəzər problematikası
üzrə nüfuzlu ekspertlərdən biri, Rusiyadakı Avrasiya Geosiyasi Araşdırmalar Mərkəzinin direktoru Vladimir Afanasyev də ekspress əməkdaşı ilə söhbətində bu fikirlə razılaşdı: "Rusiyanın xarici işlər naziri Sergey Lavrov Xəzəryanı
ölkələrin XİN başçılarının
Moskvadakı son görüşünün nəticələrinin
"çox yaxşı" olduğunu deyir. Halbuki Kremldəki indiki hakimiyyət Xəzərin sektoral bölgüsü problemini həll etməyə yönələn addımlar atmaq əvəzinə, ikili oyun oynamaqla
situasiyanı daha da gərginləşdirir.
Xəzərin statusu
ilə bağlı yekun konvensiyanı təxminən 60 faiz hazır saymaq olar.
Bir şərtlə ki, ən başlıca
problem olan İranın razılığı məsələsi həll
olunsun".
Afanasyevin fikrincə,
əks təqdirdə
dənizin statusundan dolayı, sahilyanı dövlətlər arasında bundan sonra keçiriləcək
yeni sammitlər də indiyədək təşkil edilmiş 13 görüşün taleyini təkrarlayacaq.
Xəzəri sahilyanı
dövlətlər arasında
daxili dəniz sayan Tehranla danışıqlar aparılıb, statusla bağlı imzalanacaq konvensiyada bütün tərəflərin mövqeləri nəzərə
alınmazsa, durum gərgin olaraq qalacaq.
Afanasyev deyir: "Xəzər problematikasını
sahilyanı dövlətlər
arasında iki və ya üçtərəfli
sazişlər vasitəsilə
həll etmək ən asan, amma
sonradan problemlər yaradası yoldur. Çünki həmin sazişlər bütün sahilyanı ölkələr arasında imzalansa belə, sonradan o dövlətlərdən hər hansı biri separat
oyuna başlaya bilər".
Qazaxıstanın Regional Tədqiqatlar Mərkəzinin
direktoru Murad Bayjenov isə hesab edir ki,
Rusiyanın mövqeyi bir qədər anlaşılmaz təsir bağışlamağa başlayıb.
"Moskva Xəzərin sahilyanı dövlətlər arasında ikitərəfli anlaşmalarla milli sektorlara bölünməsi barədə təşəbbüslərin
müəllifi olsa da, son vaxtlar
problemi artıq bitmiş hesab edir.
Məncə, problem hələ də var. Ən azı
Xəzərdəki yataqlarla
bağlı Qazaxıstan və Türkmənistan, Türkmənistan və Azərbaycan, Azərbaycan və İran arasındakı
ziddiyyətli məqamlar
hələ də aradan qaldırılmayıb. Problem həllini gözləyir. Vəziyyət
indiki kimi qalarsa, status probleminin həlli ilə bağlı əhəmiyyətli irəliləyişlər
olmazsa - mübahisəli yataqların istismarını hələ çox gözləməli olacağıq",
- M.Bayjenov söylədi.
O hesab edir ki,
rəsmi Astana problemlərin nizamlanması üçün yetərincə təkliflər verib və əgər bu təkliflər ciddi şəkildə nəzərdən keçirilərsə,
Xəzərin beynəlxalq-hüquqi statusu ilə bağlı problemləri birdəfəlik
nizamlamaq olar.
Xəzərdə ən
böyük hərbi-dəniz qüvvələri və ticari-tanker donanmasına malik olan Rusiya əslində,
dənizin milli sektorlara bölünməsini istəmir.
Bu səbəbdən də Moskva "dənizin təki bölünsün, su səthi
ümumi olsun" deyir.
Xəzər militarlaşır,
barıt çəlləyinə
dönür. Və yenə də dənizin çox təhlükəli areala çevrilməsinə başlıca rolu Xəzər hərbi-dəniz donanmasını permanent qaydada gücləndirən Rusiya oynayır. Fəqət, Moskva emissarları Xəzərlə
bağlı danışıqlarda hər dəfə "İran Xəzər regionunda stabilliyin bərqərar olması üçün real addımlar
atmır" söyləyir.
ABŞ-ın kosmik kəşfiyyatının
son açıqlamasında isə bildirilir ki, Xəzərdə hazırda ən intensiv silahlanan dövlət nə Azərbaycan, nə Qazaxıstan, nə də İrandır ("Terra İncognita",
04.04.2004). Bu ölkə, tapılması nə qədər "çətin"
olsa da, Rusiyadır.
Rusiya Xəzərin şimalında, Həştərxan şəhərində, habelə
Dağıstanın Kaspiysk şəhərindəki hərbi-dəniz qruplaşmasını daha da gücləndirmək
qərarına gəlib. Müdafiə Nazirliyinin dünən yaydığı açıqlamaya görə, Xəzərdəki
donanmaya "ərazi sularının və su sərhədinin təhlükəsizliyi ilə
mühafizəsinin təminatı
məqsədilə" daha
11 sürətli kater və iki gəmi
veriləcək. Bundan
başqa, Kreml dəniz hövzəsini radiolokasiya toru ilə örtməyə imkan verən yeni radiolokasiya stansiyasının müşahidə istiqamətləri arasına İranın Ənzəli şəhərinədək olan
sektoru da daxil edib. Yəni
az sonra Xəzərdə gəmilər
və aviasiya qurğularının istənilən hərəkəti Rusiyanın
diqqətində olacaq.
Azərbaycan Müdafiə
Nazirliyindəki mənbələrin
dediklərinə görə,
onlar hadisələrin
gedişatını diqqətlə
izləyirlər.
Həsən AĞACAN
Ekspress.- 2009.- 18-20 iyul.- S. 17.