"Azərbaycan üçün ölürəm"
Rəssam Vaqif Ucatay: "Qorxanı qorxudurlar,
qorxmayandan qorxurlar"
Bu günlərdə
xalq rəssamı Cəmil Müfidzadənin emalatxanasında olarkən təsadüfən
rəssam Vaqif Ucatayın kataloquna rast gəldim. Katoloqda Qarabağ hadisələrinə
həsr olunmuş rəsmlər dəhşət saçır, fəryad edirdi.
Ağdamın işğal günü ərəfəsində rəssamla görüşüb dərdləşməyi
qərara aldım.
Vaqif Ucatay 1955-ci
il iyunun 22-də Dəvəçi rayonunun Təkyə kəndində
doğulub. 1978-ildə Ə.Əzimzadə adına Azərbaycan Dövlət
Rəssamlıq məktəbinin boyakarlıq fakultəsini bitirib.
1981-1987-ci illərdə
Sankt-Peterburqda Repin adına Rəssamlıq Akademiyasının boyakarlıq fakultəsində
təhsil alıb. 1993-cü ildən Ə.Əzimzadə adına Rəssamlıq
Kollecində pedaqoji fəaliyyətlə məşğuldur. Bu illər
ərzində onlarla sənət nümunəsi yaradan rəssam
hazırda sadəcə azad sənətkar olaraq fəaliyyət
göstərir.
- Zahirən
sakit, təmkinli görünürsünüz, ancaq rəsmləriniz içinizdə
bir tufanın olduğundan xəbər verir...
- Doğrudan da,
xaraktercə çox təlatümlü, üsyankar adamam, ancaq zahirən sakitəm.
Gördüyüm bütün işlərdə ətrafdakıların hansı reaksiya verəcəyini
heç vaxt nəzərə almıram. Əsas olan -məni nəyin
maraqlandırmasıdır. Yaxşı yadımdadır ki, Xocalı faciəsini əks etdirən
bu rəsm (emalatxanadakı rəsmi göstərir) hadisə baş verdikdən
iki ay sonra artıq hazır idi.
- Bu, bir sənət
əsəri üçün qısa vaxt deyilmi?
- Səbəbi çox sadədir, bu bəlaları sanki görürdüm, bu
mövzu artıq məni bir neçə ay əvvəldən düşündürürdü.
Torpaq itkisi ilə qarşılaşan bir ölkənin vətəndaşı kimi bu müharibədə hər
bir hadisənin olacağını görür, dərk
edirdim. Hadisə baş verəndə mən fırçaya sarılaraq bu
kompozisiyanı sadəcə yaratmaqla məşğuldum. Bunu çəkməklə
dərdi əbədiləşdirdim, ünvanlaşdırdım, həm də
düşündüm ki, qoy heç kim bundan qaça bilməsin. Dəfələrlə
mənə məsləhət gördülər ki, bunu etmə,
uşaqlarını oğurlayarlar və s. Məsləhətlərə fikir
vermədim, çünki məni maraqlandıran sadəcə, baş verənlərə
bir rəssam kimi yanaşıb olanları əbədiləşdirməkdir.
Bu, bizim qan yaddaşımızdır, istəsək belə unuda bilmərik.
- Sankt-Peterburqda
təhsilinizi bitirdikdən sonra, yəqin ki, orada qalmaq
imkanlarınız olub. Lakin vətənə döndünüz, ertəsi il
-1988-ci ildə isə artıq hadisələr başlandı...
- Nə
düşünürdüm, nələrlə qarşılaşdım. Demək olar ki, odun-alovun
içinə düşdüm. İmkanım vardı ki, Leninqradda qalım.
Ancaq Azərbaycan
üçün ölürəm, kənarda olanda burdakı ən pis adam üçün belə
darıxıram. İnanın ki, yenə də kənara getsəm, həmin
hissi yaşayacağıma əminəm. Dünya xalqlarını qoyasan tərəzinin
bir gözünə, Azərbaycanı da bir gözünə, mənim üçün Azərbaycan
ağır gələr. Mənim üçün vətən, ölkə anlamı budur.
- Çox vaxt ölkəsində
iş, yaradıcılıq imkanları tapmayanlar xaricə üz tutmağa məcbur
olurlar. Lakin bu onların az vətənsevər olması demək
deyil...
- Mən o fikirlə
razı deyiləm. Kim iş görmək istədi ki, ona imkan vermədilər?
Mənim gördüyüm işlərə mane ola bildilərmi? Bütün bunlar cəfəngiyatdır.
Yadınızdan çıxarmayın - qorxanı qorxudurlar, qorxmayandan qorxurlar.
- Sizin ikinci sərginiz
büsbütün Qarabağ hadisələrinə həsr olunub. Demək dəstəkləyənləriniz
vardı ki, siz bu sərgini həyata keçirə bildiniz?
- Sərgi Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyinin dəstəyi ilə həyata keçirildi. Mən
belə düşünürəm ki, bir şeyi ki, sən etməlisən, onu
mütləq et. Ola bilsin ki, o iş zamanında qəbul olunmasın, ancaq vaxt
gələr onun dəyəri bilinər, vaxt gələr ona
sahib çıxarlar. Sərgi zamanı şahid oldum ki, insanlar rəsmlərə
baxaraq necə ağlayır, demək dərdimiz heç bir zaman
unudulmayacaq. Ağlayan gözləri görüncə bir daha əmin oldum ki,
biz dəyərli xalqıq, biz hamıdan üstünük.
- Siz azad sənətkarsınız.
Maddi çətinliklər sizi hərdən sifarişli işlər görməyə
vadar edirmi?
- Sifarişli işi o
zaman qəbul edirəm ki, o mənim sabahıma ləkə gətirməsin.
Necə ola bilər, bu gün pulu alım xərcləyim, sifarişi də
yerinə yetirim, ancaq sabahıma qara ləkə salım. Ac qalaram, ailəmi,
uşaqlarımı borcla dolandırararam, ancaq buna getmərəm. Hansısa bir rəhbərin
portreti ilə bağlı sifarişi qəbul etmirəm. Ancaq sadə bir
adam ağbirçək anasının portretini sifariş edirsə, bunu "baş üstə"
qəbul edirəm. Elə bilirəm ki, öz anamın portretini çəkirəm.
- 87-ci ildən
bu yana iki sərgi keçirmisiniz. Az deyil ki?
- Əksinə çoxdur. İlk sərgimi 2007-ci ildə 52 yaşında
keçirmişəm - yəni həmin günə 52 il yol gəlmişəm.
İlk sərgimi tanıtım üzərində quraraq sərgini yaşımın 50,
yaradıcı fəaliyyətimin 20, oğlum Güntayın 10 illik yubiley yaşına həsr
etdim. İlk sərgim geniş, əhatəli idi. Burada Dağlıq
Qarabağa ermənilərin təcavüzünü, onu necə zorla Azərbaycandan
qoparmasını geniş və aydın təsvir vasitələri ilə göstərmişəm.
Başqa bir rəsmdə fəlsəfi fikirlər irəli sürərək
insanın damladan doğulmasını, ana bətnindəki vəziyyəti göstərmişəm.
Başqa birində "Məktəbi xatırlarkən" adı ilə
kurs işlərimi təqdim etmişəm və s.
- İkinci sərginiz
az bir müddətə başa gəldi...
- 1988-ci ildən bu yana baş verən hadisələr təbii
ki, məni də bir rəssam olaraq düşündürürdü. Bəzən
görürsən ki, nəyinsə icrası tez olur, kənardan baxanda işin
tez başa gəldiyini düşünürsən.
Axı insan əli dayansa da, beyni dayanmır, daima düşünür. Mən düşüncəni
öndə tutan adamam. Əgər məndən soruşsanız ki, özünü
necə rəssam sayırsan, o zaman belə cavab verərdim: Mən
özümü mənaçı rəssam sayıram. Çünki məna mənim üçün hər
şeydən üstündür. Bütün forma, hər bir şey məzmuna, mənaya
xidmət etməlidir. Mənalı olan hər bir şey məni təəccübləndirə
bilər.
- İkinci sərginizdə
nümayiş olunan əsərlərinizdə düşmənin başımıza gətirdiyi
bəlaları elə əks etdirmisiniz ki, adamın damarlarında qanı
donur...
- Qeyd etdiyim kimi, sərgi Mədəniyyət və Turizm
Nazirliyinin dəstəyi ilə həyata keçirilirdi. Əbülfəz
Qarayevin sərgidəki çıxışı mənim çox xoşuma gəldi. Çünki o,
öz çıxışında bir nazir kimi deyil, namusu tapdanmış Azərbaycanlı kişisi
kimi danışdı. Kaş ki, digər rəhbərlərimizdə
də o qeyrət olaydı. Söhbət əsnasında nazir soruşdu ki, nəyə
görə rəsmlər yağlı boya ilə çəkilməyib. Mən
maddi imkanımın olmamasından dolayı yağlı boyadan istifadə etmədiyimi
dedim. Bunu eşidən nazir yanındakılara göstəriş verdi ki, mənim
üçün şərait yaradılsın. Artıq mən bu rəsmləri yenidən
və böyük ölçüdə yağlı boya ilə işləməyə
hazırlaşıram. Rəsmləri yağlı boya ilə işlədikdən sonra
onları tamamlayacaq tablo da hazırlayacam. Yeri gəlmişkən, sərgi
ilə bağlı məni radio dalğalarında tənqid edən də
tapıldı. Guya mən faktları çox çılpaq vermişəm.
- Sizin bir rəsminizdə ermənilərin ananın gözü
qabağında körpəsini necə şişə çəkərək kabab etməsi,
başqa bir rəsmdə ananın gözü qarşısında uşağını təndirə
ataraq yandırması və qadını onu qoxulamağa məcbur etməsi,
qadınlara təcavüz və s. başımıza açılan
müsibətlər... dəhşətin çılpaq ifadəsi şübhəsiz
ki, insanın əsəbinə təsir göstərməyə bilməz...
- Gəlin öncə
belə bir suala cavab verək. Azərbaycan qadını, Azərbaycan
qızı kimdir? Biri anamız, digəri bacımız, biri həyat yodaşımız, digəri
qızımız, biri xalamız qızı, dayımız qızı, əmimiz qızı, bibimiz qızı və
s. Ona görə faktları bu qədər çılpaqlığı ilə göstərdim
ki, əslində başına bəla gələn, erməni əsirliyində
əzablar çəkən bu qadınlar, bu qızlar namusumuzdu. Qoy, hamı nəhayət
bir silkələnsin, haqqı uğrunda mübarizəyə qalxsın.
- Dediniz ki, artıq
yağlı boya ilə rəsmləri işləməyə başlamısınız. Yəqin
ki, əlavələr də olacaq.
- Əlavələr mütləq olacaq. Çünki hələ də
eşitmədiyimiz faktlar var. İlk rəsmi eşitdiyim bir hadisə üzərində
quracağam. Əsgərlərdən eşitdiyim hadisəyə əsasən
1995-ci ildə əsgərlərimiz hücum zamanı bir şuşalı qızı
görüblər. Tamamilə paltarsız olan qızın
bütün bədəni başdan-ayağa döymə ilə dolu olub. Ona təcavüz
edən hər erməni adını qızın bədəninə həkk
edib. Təbii ki, əsgərlərimiz onu
geyindiriblər, ancaq özləri ilə gətirmək istəyəndə
qız qəbul etməyib və deyib ki, "bu vəziyyətdə
hara gedə bilərəm" sonra isə özünü öldürüb. Ölməmişdən
qabaq isə əsgərlərimizə ermənilərin silah
bazasının yerini göstərib. Həmin bazanın
yerini tapan əsgərlər onu etiraf ediblər ki, o bazanın
gücünə nəinki bütün Azərbaycanı, 10 Azərbaycanı almaq
olardı. Təbii ki, əsgərlərimiz bazanın yerini müəyyənləşdirən
kimi oranı partladıblar və bir ay ərzində partlayışın səsi
eşidilib. Bütün bunlar faktdır. Bütün bunlar təsirli olduğu üçün
ilk rəsmi də elə bu hadisədən başlayacağam. Azərbaycan
kişisinin, damarlarında türk qanı axan şəxsin bu hadisəni hələ
rəsm üzərində görəndə necə vəhşiləşəcəyini
bilirəm. Düşmənə aman olmamalıdır. Və hər kəs də
tutduğu mövqedən asılı olmadan, çalışdığı sahədə düşmənə
qarşı amansız mübarizəyə başlamalıdır. Yalnız bundan sonra biz
torpaqlarımızı necə və hansı formada azad edəcəyimizə əmin
ola bilərik.
Ulduzə
QARAQIZI
Ekspress.- 2009.- 23 iyul.- S. 23.