Taleyin hökmünə
buraxılanlar
və yaxud Uşaq Evindən sonrakı həyat
Xatirəgil (ad şərtidir-B.N.)
dörd bacıdırlar. Dördü də uşaq
evində böyüyüb. Bacıları ailə qursalar da o, hələlik öz karyerasını qurmaq fikrindədir. Deyir, uşaq evini bitirənlərin
heç də hamısı onlar kimi
normal həyat qura bilmirlər. Uşaq evlərini bitirənlərin
ən azı yarısının yüngül həyat tərzi keçirdiyini deyən Xatirə bunun əsas səbəbini işsizlikdə görür: "Mənimlə uşaq evində olanların bir neçəsinin əxlaqsızlıqla məşğul olduğunu görmüşəm. Onlar məcburiyyət qarşısında qalıb bu yolu seçiblər".
Xatirə
işsizlik problemlərinin həllində uşaq evlərində böyüyənlərin
birinci nəzərdə tutulmasını vacib sayır: "Ailəsi
olanların heç olmasa gecələməyə yeri, cib xərcliyi
olur. Biz bunlardan mərhumuq".
Onun
sözlərinə görə, xüsusilə qızlar iş tapmaqda çətinlik çəkirlər.
"İşlə bağlı müraciət edəndə həm maaşı aşağı olan, həm
işləmək üçün uyğun olmayan yerlər
təklif edirlər. Mənə elə iş təklif etdilər ki, dedim ki, sən
öz övladını bu işdə işlədərsənmi".
Xatirənin
problemdən cıxış yolu üçün təklifi də var: "Şirkətlərdən
hər biri uşaq evlərini bitirənlər üçün kvota ayırsalar, bu
problem ortadan qalxar".
Uşaq evlərinin xarakteri dəyişəcək
Ailə,
Qadın və Uşaq Problemləri üzrə Dövlət Komitəsinin
Sosial-Analitik Araşdırmalar sektorunun müdiri Aynur Kərimova uşaq evlərində
olan valideynsiz uşaqların sayının həqiqətən də az
olmadığını bildirdi. "Əgər uşaq talantlıdırsa və o, ali təhsil almaq istəyirsə, komitə imkan daxilində sponsor tapmaqda kömək edir. Bəzi hallarda sponsorluq məsələsini
dövlət öz üzərinə götürür",
- deyən A.Kərimova
təmsil olunduğu qurumun uşaq evini
bitirinlərə kömək
etmək istədiyini bildirdi.
Həmsöhbətim
xatırladır ki, Azərbaycan prezidentinin 2006-cı il 29 mart tarixli fərmanı
ilə "2006-2011-ci illərdə uşaqların ailələrə
verilməsi və alternativ qayğıya dair dövlət proqramı" qəbul
edilib. Başqa sözlə, deinstitutlaşdırma
proqramı adlanan bu sənəd 2015-ci ilə qədər Azərbaycanda uşaq müəssisələrinin maksimum
azaldılmasını, valideyndən
məhrum uşaqların alternativ qayğı ilə təmin olunması, onların ailələrə verilməsini
nəzərdə tutur.
Ancaq o bu barədə danışmağın hələ tez olduğunu deyir.
İnsan alverinin potensial qurbanları
Azərbaycan
Uşaqlar Birliyinin sədri Kəmalə Ağazadənin sözlərinə
görə, uşaq evləri, internat məktəblərindən çıxan
uşaqlar, o cümlədən, küçə uşaqları insan alverinin risk qrupuna
daxil olan həssas qruplar olduğundan, bu təbəqənin xüsusi
qayğıya ehtiyacı var: "Uşaq evlərində təhsil tamamlandıqdan
sonra uşaqlar Quba şəhərindəki texniki-peşə məktəbi,
Qaradağ rayonu Qızıldağ qəsəbəsi peşə məktəbi, Nərimanov
rayonu, Xətai rayonu ərazilərindəki peşə məktəblərinə
istiqamətləndirilir. Peşə məktəblərinin
yataqxanalarında uşaqlar qismən yerləşdirilir. Belə ki, bu
yataqxanalarda qaçqın və məcburi köçkün ailələri yerləşdiyindən böyük bir "ordu" olan yetim uşaqların
əksəriyyəti ya
miqrasiya edib başqa ölkələrə üz tutur (bu
kateqoriyaya aid olan gənclər daha çox insan alveri
risk qrupuna aiddir), ya da səfil,
küçə həyatı sürməyə məcbur olur", - deyə Ağazadə bildirdi. Onun sözlərinə görə, apreldə Azərbaycan Uşaqlar Birliyi və Helsinki Uşaq Komissiyasının təsisçiliyi ilə yaradılmış "Uşaq zorakılığı əleyhinə"
Monitorinq Qrupunun üzvləri Qızıldağ Peşə Məktəbinin yataqxanasında və Peşə Məktəbinin özündə araşdırmalar aparıblar. Monitorinq zamanı üzdə hər şeyin yaxşı olduğunu bildirən məktəb rəhbərliyinin dedikləri
uşaqların və qəsəbə sakinlərinin
dediklərinin tam əksini
göstərib. Belə ki, onun dediyinə
görə, qızlar iş tapa bilmədiklərindən
müxtəlif yollara əl atır (əsasən
də əxlaqsızlıq), oğlanlar günəmuzd işlərə üz tutur və ya
tüfeyli həyat sürür. "Bu səbəbdən
uşaqlar heç bir şəraiti olmayan yataqxanada qalmaqdansa, icma şəklində (3-5, 5-8 nəfərdən
ibarət qrupla kirayədə) yaşamağa üstünlük verirlər".
Hazırda
Azərbaycan Uşaqlar Birliyində qeydiyyatda olan küçə uşaqlarının
siyahısında internat məktəbləri və uşaq evlərindən
çıxan uşaqların 10 % təşkil etdiyini xatırladan K.Ağazadə dövlət
orqanlarını üzərinə düşən vəzifələri yerinə yetirməməkdə
qınadı: "Bu uşaqlar internat və ya uşaq evindən çıxdıqdan sonra əslində
icra hakimiyyəti qəyyumluq komissiyası tərəfindən
qeydiyyata alınmalı, nəzarət olunmalı, Əmək və Əhalinin
Sosial Müdafiə Nazirliyi tərəfindən sosial təminatlarla
təmin olunmalı, məşğulluq idarələri tərəfindən
iş qeydiyyatına götürülərək işlə təmin olunmalıdır. İcra hakimiyyəti
tərəfindən evlə
təmin olunmalı və ya bələdiyyələr
torpaq sahəsi ilə təmin etməlidir. Qanunlarda da bunlar nəzərdə
tutulur, amma təəssüf ki, minlərlə uşaqdan ancaq 1-2 %-i bu
təminatlardan faydalana
bilir".
Əmək
və Əhalinin Sosial Müdafiəsi Nazirliyinin Baş Məşğulluq
İdarəsinin rəis müavini Şahbaz Xələfov isə bildirdi
ki, uşaq evlərini bitirənlərə işdən öncə yaşamaq
üçün təminat verilməlidir: "Tutaq ki, onlar 150-200 manatlıq işlə
təmin olundular. Bu
pulla kirayədə qalıb, dolanmaq olmaz, axı".
Onun
sözlərinə görə, işlə təmin olunmada xüsusi imtiyaz nəzərdə
tutulmayıb: "Uşaq evini bitirənlər də digər vətəndaşlar
kimi məşğulluq idarələrində qeydiyyata dururlar. Qeydiyyat zamanı
məlum olmur ki, kimlər uşaq evlərini bitiriblər. Heç çox vaxt özləri
də bunu demirlər".
Xələfov
deyir ki, qanunda 20 yaşına qədər olan şəxslər üçün xüsusi
kvotalar nəzərdə tutulsa da, uşaq evlərini bitirənlərə
iş təminatı ilə bağlı xüsusi qaydalar nəzərdə
tutulmalıdır: "Bu uşaqların gələcəkdə qanunsuz yollara
getməsi ehtimalı çoxdur".
Ş.Xələfov
təhsil sisteminin də normal olmadığını deyərək, uşaq evlərini
bitirəndən sonra onların tam nəzarətsiz qaldığını bildirir:
"Uşaq evində şəhadətnaməni verib sağollaşırlar. Heç kim
bunlar barədə düşünmür. Uşaq evlərinin sakinləri peşə təhsilinə yönəldilməlidirlər. Peşə
təhsilimiz peşə artırma kimi nəzərdən
keçirilir. Onlara yüksək səviyyəli təhsil də verə bilmirik", - deyə nazirlik rəsmisi vurğuladı.
Problemlərin əsası uşaq evlərindən qoyulur
"Hüquq
Klinikası" İctimai Birliyinin sədri Nazir Quliyev isə hesab edir
ki, problemlərin əsası elə uşaq evlərində qoyulur:
"Uşaq evlərində peşələrə yiyələnmək
mümkün deyil. Uşaq həmin müəssisələri hazır
kadr kimi bitirməlidir. Problemlərə
kompleks yanaşmaq lazımdır. Hesab edək ki, dövlət
kimsəsizləri müəyyən
işlə təmin etdi. Evi olmayan
bir adam dövlətin verəcəyi aşağı maaşla necə
yaşaya bilər?"
Qanunda
uşaq evini bitirənlərə təminatların olduğunu deyən
müsahibimizin sözlərinə görə, amma bunların işlək mexanizmi
yoxdur: "Qanunda torpaq verilməsi ilə bağlı təminat olsa
da, hərracla bağlı qərar olandan sonra bu maddə işləkliyini
itirdi".
Onun
sözlərinə görə, əsas problemlərdən biri də
müəssisələrdə olan uşaqların əmlaklarının və
mülklərinin qorunmaması ilə bağlıdır: "Uşaqlar müəssisələrə
düşdükdən sonra onların əmlakları digər şəxslərə
satılır. Halbuki burada "Yetkinlik yaşına çatmayanların işləri və hüquqlarının müdafiəsi üzrə" komissiyaların böyük rolu ola bilər.
Belə ki, Komissiya haqqında Əsasnamənin 5-ci bəndinin
16-cı hissəsinə əsasən
valideynlərini itirmiş
və valideyn himayəsindən məhrum
olmuş uşaqların mülkiyyətində olmuş özəlləşdirilmiş mənzil
sahələri, habelə
həmin uşaqların müvəqqəti yaşamadıqları,
lakin özəlləşdirmə
zamanı müvafiq yaşayış sahəsinə mülkiyyətçi və ya icarəçi ilə bərabər hüququ olduğu yaşayış
sahəsi barəsində
əqdlər yerinə
yetirilərkən Komissiya
razılıq verməlidir. Təcrübədə isə
bir çox hallarda
Komissiyanın ya bu məsələlərdən
xəbəri olmur, ya da Komissiyanın
iştirakı yalnız formal xarakter daşıyır. Bunun nəticəsində mütamadi olaraq yuxarıda qeyd olunan
məsələlərlə bağlı uşaqların mülkiyyət hüquqları pozulur".
Uşaqların
ən böyük çətinliklərinin uşaq evini tərk etdikdən
sonra başlandığını deyən N.Quliyev problemdən həll yolu kimi ilk
növbədə həmin uşaqların təhsilinə xüsusi diqqət
yetirməsinin vacibliyini qeyd etdi. Eyni zamanda
o, uşaq evini tərk etməyə hazırlaşan uşaqların peşə hazırlığına yönəldilməsinə böyük
ehtiyac duyur. Hesab edir ki,
əgər onlar peşə hazırlığına yönəldilsələr, müəssisələri
tərk etdikdən sonra müəyyən iş tapa və
öz problemlərini qismən həll edə bilərlər. "Uşaq evini tərk
etməyə hazırlaşan
uşaqlarla bağlı heç bir fərdi
inkişaf planları hazırlanmır", - deyə N.Quliyev bildirdi.
Bəkir NƏRİMANOĞLU
Ekspress.- 2009.- 20 noyabr.- S. 5.