"Onlar
bir-birilərini dəlicəsinə sevirdilər"
İsmayıl Hacıyev: "Cövdət Hacıyev və Əminə
Dilbazi xaraktercə əks qütblərdə dayansalar da, sözün hər
mənasında bir-birilərini tamamlayırdılar"
İstedadın
da qanla, genlə nəsildən nəslə keçdiyi artıq qəbul
olunub. Bizdə isə bunu sübut etməyə lüzum yoxdur, ona görə
ki, yüzlərlə sübut var. Hamısı da göz qabağında. Yəni, indi müxtəlif
sənət sahələrində müvəffəqiyyətlə
çalışan istedadlı sənət adamlarının əksəriyyəti bir
vaxtlar bütün dünyaya səs salan korifey sənətkarların
övladlarıdır. Bu üzdən istedadın atadan oğula keçdiyini söyləmək
olar. Amma gəlin, görək məşhurların övladları bununla
razılaşırlarmı? Valideynlərini necə xatırlayırlar? Axı, indi az qala
sitayiş etdiyimiz dühaları övladlarından yaxşı kim tanıyır?
Bu
rubrikada məqsədimiz ömrünü millətinin inkişafına sərf edən
dahiləri yad etmək, onları indiki nəslə tanıtdırmaq və
sevdirmək, tanıyanlara isə yeni nə isə deməkdir.
Rubrikamızın
budəfəki qonağı görkəmli bəstəkar Cövdət Hacıyevlə
milli rəqs sənətinin əvəzolunmaz ifaçılarından olan Əminə
Dilbazinin oğlu, tanınmış bəstəkar, əməkdar incəsənət
xadimi İsmayıl Hacıyevdir.
-
İsmayıl müəllim, sizin musiqiçi olmağınızda valideynlərinizin rolu nə
dərəcədədir? Ümumiyyətlə, sizcə, sənətkar
övladının sənətkar olması təsadüfdür, zərurətdir,
yoxsa, burada genlər rol oynayır?
- Təbii ki, burada genlərin böyük rolu
var. Böyük bəstəkar İohan Sebastyan Bax böyük musiqiçilər nəslinin
yetişdirməsi idi. Onun atası, babası, ümumiyyətlə, ondan 10 nəsil
əvvələdək ulu babaları musiqiçi, bəstəkar olub. Ona
görə də mən özümü çox xoşbəxt hesab edirəm ki, Cövdət
Hacıyev kimi böyük bəstəkarın, Əminə Dilbazi kimi bir rəqqasənin
ailəsində doğulmuşam. Mənim hər iki valideynim Azərbaycan
mədəniyyətinin görkəmli nümayəndələridir. Bu
iki insan xaraktercə əks qütblərdə dayansalar da, sözün hər
mənasında bir-birilərini tamamlayırdılar. Anam Əminə
Dilbazi xasiyyətcə açıq-saçıqdır, insanlar arasında olmağı çox sevir.
Özü də kişi kimi ötkəm qadındır, sinəsini gərib bütün çətinlitklərə
qarşı mübarizə aparmağı sevir. Atam isə əksinə, qapalı
insan idi. Sırf yaradıcı adam idi. Əsərinin ifa olunub-olunmayacağı
onu düşündürmürdü, yazıb səliqə ilə dolaba qoyurdu. Bir dəfə
də olsun, sifarişlə musiqi bəstələməyib.
Kitablarla, xüsusən də fəlsəfə ilə bağlı
kitablarla məşğul olurdu. Bununla belə, gözəl təşkilatçılıq
qabiliyyəti vardı. Atam uzun illər Üzeyir Hacıbəyli adına Bakı
Musiqi Akademiyasının rektoru vəzifəsində çalışıb. Atamın bu tədris
müəssisəsinə rəhbərlik etdiyi dövrü musiqiçilər
oranın "qızıl dövrü" kimi qiymətləndirirlər. Azərbaycan
musiqi sənətinin görkəmli nümayəndələri məhz
o illərdə Musiqi Akademiyasında təhsil alıblar. Amma dediyim
kimi, çox qapalı idi. O da qəribədir ki, mən anamın atamla
birlikdə musiqi bəstələdiklərinin şahidi olmuşam.
-
Əgər Cövdət müəllim mülayim, Əminə xanım isə
sərt qadın idisə, bu odla su necə yola gedirdi?
-
Qədim Şərq fəlsəfəsində də deyilir ki, cütlərin
biri od olanda, digəri su olmağı bacarmalıdır. Onları bağlayan da bu
idi. Onlar bir-birilərini dəlicəsinə sevirdilər.
-
Eşitdiyimə görə, Əminə xanımı Fikrət Əmirov da
sevirmiş, hətta qaçırmaq da istəyib...
- ... Anamı istəyənlər çox olub,
eləcə də Fikrət Əmirov. Lakin anam yalnız atamı sevib.
Atam sakit olduğu üçün, anama yaxınlaşıb öz sevgisini, evlənmək istəməsini
demədiyi üçün Əminə xanım öz ailəsinin təkidi ilə
Fikrət Əmirova ərə getməyə razı olub. Hətta
o arada anam Filarmoniyanın kollektivi ilə Gəncəyə qastrola
gedibmiş. Müharibə illəri olub. Atam da Filarmoniyanın direktoru idi,
bunu eşidib bütün kollektivi yarı yoldan geri qaytarıb ki, birdən Fikrət
Əmirov onu valideyləri ilə
-
Ailənin rəisi kim olub?
-
Açığını deyim ki, anam. Ailəmizin
bütün qayğısıyla anam məşğul olub. O özü şərait yaradıb ki, atam
yalnız yaradıcılıqla məşğul olsun. Anam öz zərif çiyinlərini
bütün yükün altına verib çətin illərdə 4 uşağın, bir də
atamın əziyyətini çəkib. Cövdət müəllim Moskvada
Şostakoviçin yanında təhsil alanda, anam burada sirkdə ikinci işə
girdi ki, atam təhsilini rahat başa vursun. Atam 5 il demək olar ki,
hər ay anamdan təqaüd alırdı. Atam anamın demək olar ki, 5-ci
övladı idi. Anam sanki ona qulluq etməkdən, onun əziyyətini
çəkməkdən ləzzət alırdı.
- Kimin gəliri daha çox idi?
-
Yenə deyirəm, atam uğurlarını məhz anamın sayəsində əldə
edib. Bayaq da dedim, o, anamın hesabına Moskva Dövlət Konservatoriyasını
bitirdi.
-
Uşaqlar dəcəllik edəndə, kim tərəfindən cəzalandırılırdı?
-
Mən atamla anamı şahmat oyunundakı vəzirlə şah kimi xarakterizə
edərdim. Şaha
baxanda, vəzirin imkanları daha çoxdur. Bizdə valideynlərimizə
hörmət onların bir-birinə olan məhəbbətindən
doğub. Biz, ümumiyyətlə, evdə elə bir hərəkət
etməzdik ki, sonradan tənbeh olunaq. Hamı öz üzərinə düşən
işi gözəl bilir və buna da riayət edirdi. Ümumiyyətlə,
biz uşaqlar ailədə sərbəst böyümüşük. Yaşımıza uyğun heç nəyə
qadağa qoyulmayıb. Digər tərəfdən, biz kimlərin övladı
olduğumuzu gözəl anlayır və bu məsuliyyəti heç vaxt
unutmurduq. Bizim təhsilimizlə nə atam, nə də anam
xüsusi məşğul olmayıb. Hətta bir dəfə mən incidim ki,
nə üçün bizimlə maraqlanmırlar, məktəb əvəzinə
gedib bulvarda gəzirdim.
-
Əminə xanımla Cövdət müəllim mübahisə edirdilərmi
və mübahisələri nə üstündə olurdu?
- Əlbəttə ki, ailədə
mübahisələr olurdu. Mübahisələrin əksəriyyəti
anamın daha çox qastrollarda olması ilə bağlı idi. Atam istəyirdi ki,
anam vaxtının çoxunu evdə uşaqlarla keçirsin. Lakin atam əvvəlcədən
bilirdi ki, kiminlə ailə qurub, anamın xasiyyətinə bələd
idi, evlənənə qədər uzun illər bir yerdə işləmişdilər.
Mən deyərdim, əgər anam atamın dediyi kimi yaradıcılıqdan
ayırılıb evdə otursaydı, bağrı çatlardı. Anam cəmiyyət, insanlar
arasında olmağı daha çox sevir.
- Atanız Əminə xanımı çoxmu
qısqanırdı. Çünki bildiyimə görə, ananız gözəl olduğu üçün çoxlu
məktublar alırmış...
- Bəli, atam çox qısqanc idi. Dediyiniz
kimi, Əminə xanım vaxtının əksər hissəsini konsertlərdə,
qastrollarda keçirirdi, təbii ki, gözəl qadın olduğuna görə
kişilərin diqqətində idi, sevilirdi. Lakin atam qısqanc olsa da,
buna təbii baxırdı. Əksinə, anama həmişə dəstək
olub. Biz vaxtımızı demək olar ki, atamla keçirirdik. Anam tez-tez uzun
müddətə xaricə qastrola gedəndə, bizim qayğılarımızla
bilavasitə atam məşğul olurdu.
-
Valideynlərinizlə xarici səfərlərə gedirdinizmi?
-
Təbii ki, o dövrdə bu, qeyri-mümkün idi. Ola bilsin, bir-iki dəfə
anam bizlərdən hansınısa keçmiş Sovet respublikalarından birinə
qastrola gedəndə aparsın, lakin xaricə aparmayıblar.
-
Valideynlərinizdən sizə hansı xüsusiyyətlər keçib?
- Musiqi bəstələmək təbi
təbii ki, atamdan keçib. Bir də onun kimi mütaliəni, əsasən
də fəlsəfi əsərləri oxumağı çox sevirəm. Bəzən
atam kimi cəmiyyətdən uzaqlaşıb özümə qapılıram. Mənim
ikinci sənətim də dirijorluqdur. Deyərdim ki, bu sənətə
maraq anamdan keçib. Çünki dirijor öz hərəkətləri ilə
musiqini çatdırır.
-
Cövdət müəllimin ən yaxın dostu kim idi?
- Qara Qarayev. Onlar uşaq vaxtlarından dostluq
ediblər. Bir sinifdə oxuyublar. Hətta Moskvada da Şostakoviçin
sinfində birlikdə təhsil alıblar. Onlar uzun illər dostluq
etsələr də, mən deyərdim, xasiyyətcə
bir-birilərinin əksi idilər. Çünki Qara Qarayev daha çılğın idi.
Atam söhbət edir ki, Moskvada təhsil alarkən onların kimlərləsə
mübahisələri düşərdisə, Qara müəllim tez davaya
başlayırmış. Yaxşı dalaşmağı varmış Qara müəllimin. Mən sizə bir
söz deyim, o illərdə tanınmış bəstəkarların arasını tez-tez
vururdular. Lakin atamla Qara Qarayevin arasını vurub, onları bir-birnə
düşmən etməyə çalışsalar da, arzularına çata bilmədilər.
Atam Qara müəllimin xətrini çox istəyirdi. Mən deyərdim
ki, bir bəstəkar kimi yetişməyimdə də Qara müəllimin
rolu böyükdür. Çünki mən Musiqi Akademiyasının bəstəkarlıq
kursuna qəbul olunanda, atam oranın rektoru idi. Təbii ki, məni
öz sinfinə götürməsi düzgün çıxmazdı. Həm də atam Qarayevə
çox inanırdı. Ona görə də mən Qarayevin sinfində oxudum.
-
Amma Fərəc Qarayev atasının sinfində oxuyub...
- Bəli, Fərəc atasının sinfində
oxuyub, amma atamın assistenti olub. Qarayevin 50 illiyi Moskvada SSRİ səviyyəsində
qeyd olunurdu. Onda atam məni də özü ilə Moskvaya apardı. Yadıma
gəlir, Şostakoviç səhnənin arxasında stulda oturmuşdu.
Ayaqlarında problemləri vardı. Gördüm ki, atam onula söhbət edir.
Sonra atam məni görüb yanlarına çağırdı. Şostakoviç soruşdu ki, nə
işlə məşğul oluram, dedim ki, musiqi bəstələyirəm.
Onda o, atama dedi ki, "sabah sizi evimdə gözləyirəm".
Mən onda Qarayevin kursunda oxuyurdum. Ertəsi günün axşamı biz atamla
Şostakoviçin evinə getdik. Mən əsərlərimi ona ifa
etdim, bəyəndi. Mənim Şostakoviçlə görüşüm sonradan
Leninqrad Dövlət Filarmoniyasına yolumu açdı.
-
İsmayıl müəllim, neçə ildir Kanadada yaşayırsınız?
- 10 ildir.
-
Hansı arzular, ideyalar sizi ora apardı, yoxsa ortada maddiyyat məsələsi
var?
-
Mən uşaqlıqdan atamın və anamın Azərbaycan musiqisini necə
böyük həvəslə, sevə-sevə təbliğ etmələrini
görürdüm. Bu
arzu valideyndən uşağa, məncə, genlə keçir. Ona görə də,
xaricə gediş-gəliş asanlaşandan sonra fikirləşdim ki, Azərbaycan
musiqisini çox-çox uzaqlarda təbliğ etməyə mənə heç nə
mane olmur. Azərbaycan musiqisinin dünyanın ən inkişaf etmiş ölkəsində
təbliğ olunmasının, məncə, bizə xeyri var.
-
Kanadadan Azərbaycan necə görünür, musiqimiz necə eşidilir?
- 10 il bundan əvvəlki şəraitlə
indiki arasında böyük fərq var. Azərbaycan bu gün nəinki
Kanadadan, dünyanın ən ucqar ölkəsindən yaxşı görünür. Bütün
dünya artıq Azərbaycan sözünü eşidəndə, donub qalmır. Məsələ
bundadır ki, ölkəmizi dünyada neftimiz və Qarabağ problemi tanıdıb. Amma
bununla belə, mən musiqiçilərimizin tez-tez xaricdə
qazandıqları uğurlar barədə xarici mətbuat səhifələrindən,
internet vasitəsilə xəbər tuturam və bu da məni
sevindirir ki, artıq dövlət səviyyəsində bu istiqamətdə
ciddi işlər görülür. Lakin belə işlər intensivləşməlidir.
Mənə elə gəlir ki, dünya bizi tək neftimizə görə
tanımamalıdır. Bizim gözəl mədəniyyətimiz, incəsənətimiz
və musiqimiz var. Bu yöndən özümüzü daha çox tanıtdırmalıyıq. Necə
ki, bu gün xaricdə Azərbaycanı Qara Qarayevə, Fikrət Əmirova,
Rəşid Behbudova, Müslüm Maqomayevə görə tanıyırlar, bilirlər.
Bu istiqamətdə özümüzə məxsus imic yaratmalıyıq. Biz
Kanadada artıq öz qəzetimizi nəşr edirik. Özümüzün "AzKan
TV" adlı telekanalımız var...
-
Birdəfəlik xaricə getməyinizə Əminə xanımın
reaksiyası necə oldu?
- Əminə xanım bilir ki, mən
yaradıcı insanam. O özü də Azərbaycan incəsənətinin təbliğatçısı
olduğuna görə məni gözəl başa düşür. Bunu da gözəl başa
düşürəm ki, anam qocalıb, istər-istəməz məndən
ötrü çox darıxır. Bununla belə, biz "Skayp" vasitəsilə
demək olar ki, hər gün onunla danışırıq. Lazım olanda da təyyarə
ilə 14-15 saatlıq yoldur. Kanadadan bura birbaşa reys olmadığı üçün əvvəlcə
Torontodan İstanbula, oradan da Bakıya uçuram.
- Övladlarınız kanadalı olmağı bacarıblarmı?
-
Bəli, qızımın artıq 34 yaşı var, elə orada da azərbaycanlıya ərə
vermişəm. İki
övladı var. Oğlumun da 21 yaşı var, onu isə Azərbaycandan evləndirəcəyəm.
İltifat Hacıxanoğlu
Ekspress.- 2009.- 21-23 noyabr.- S. 18.