Turabovun son rolu: ölümdən ölümsüzlüyə
Biz böyüklərimizin
gerçək dəyərini
onları itirəndən sonra anlayırıq. Anlayıb təəssüflənirik.
Fəqət nəticə
çıxarmırıq. İtirə-itirə
başımız daşdan-daşa dəysə də, nə faydası? Səhvlər dönə-dönə
təkrarlanır. Bu acı həqiqəti qışın oğlan çağında dünyadan
köçən Həsən Turabovun timsalında bir daha etiraf
etmək məcburiyyətindəyik.
Milli teatr
və kinomuz 20-ci il yüzil boyu
çox müqtədir sənətkarlar görüb. Hüseyn Ərəblinski, Abbas Mirzə Şərifzadə, Sidqi Ruhulla, Mirzağa Əliyev, Mərziyə Davudova, Ələsgər Ələkbərov, Ağasadıq
Gəraybəyli, Hökumə
Qurbanova, Möhsün Sənani, Barat Şəkinskaya,
İsmayıl Osmanlı, Adil İsgəndərov, Mehdi Məmmədov, Tofiq Kazımov, Yusif Vəliyev, Məlik Dadaşov, Həsən Məmmədov,
Şahmar Ələkbərov,
Səməndər Rzayev:
Bu sıra xeyli uzana bilər. Və heç şübhəsiz,
Turabov dövrünün parlaq sənətkarı kimi adı çəkilən
ustadlarla bir sırada dayanmağa layiqdi. Nədən ki, 1960-2000 arası, qırx illik dövrdə
Həsən Turabov və ya sadəcə,
Həsən müəllim
Milli mədəniyyətimizin
yetirdiyi nadir istedad sahiblərindən biriydi.
O, əfsanəyə
çevrilmiş sənət nəhənglərindən sonra
sağlığında heykəlləşmiş,
köhnələrdən yadigar
kişiydi. Danılmazdır ki, Mehdi Məmmədov
və Tofiq Kazımov, Ağasadıq Gəraybəyli və Hökumə Qurbanovadan sonra son 15-20 ildə teatrımızda şəxsiyyət və nüfuzu ilə seçilən Turabovuydu. Haqqında söylənən bütün söhbətlərə rəğmən,
sevilir, sayılıb-seçilir,
etalon hesab olunurdu.
Sanki özündən əvvəlkilərdən
ən yaxşı cəhətləri, ən
alicənab keyfiyyətləri
mənimsəməkçün gəlmişdi
həyata. İstedadını billə-bilə demədim,
bu, onluq deyildi, Tanrı qismətiydi.
Köhnələrin miras
qoyduğu pis əməllərin, işdəklərin,
"qayda-qanunların" azlığı-çoxluğu
bir yana, min təəssüf ki, o mərəzlərin bəzisindən
bu gün də
qurtula bilmirik. Turabov bu cılızlığa
enməyi nə özünə, nə də sevdiyi kəslərə rəva görərdi. Xeyirxahlığa, sadəliyə və səmimiyyətə təşnəydi.
Kimsənin qabağında sınmazdı. Ağayana, ağır ləngərli yerişi, oturuşu-duruşuyla diqqəti özünə cəlb edərdi. Bəzən az qala saatlarla danışmazdı, susardı, ya da gözlərini
hansısa məchul bir nöqtəyə zilləyib də baxardı. Tanımayan olsa, "bu kişidən qaradinməz, qaraqabaq, halına heç nə təfavüt
eləməyən adam
tapılmaz" qənaətinə
gələrdi. Əslində,
Turabov bu dünyanın ağır yükünü,
nisgilini, amansız zərbələrini fil dözümüylə qarşılayar, bütün acıları, əzabları sakitcə yaşayardı. Dərdini dilə gətirməyi xoşlamazdı, əksinə, başqasının tale yükünü bölüşməyə çalışar, xəfifcə gülümsəyib,
təsəlli verərdi:
"Yaxşı olacaq, inşallah, darıxma!"..
Ən qəribəsi
də odu ki, dediyinin çoxu
tezliklə düzələn
məsələ deyildi.
Düzəlməsi müşkül olmasa da, həlli
mənsəb sahiblərindən
asılı məsələlərə
insaf, mürvət və əsl vətəndaş qeyrəti gərək idi. O şeylər ki, get-gedə qəhətə çıxmaqdadı. Amma Turabov özünü və
qarşısındakını, tezliklə
hər şeyin yoluna düşəcəyi barədə söylədiyi fikirlərlə inandırmağa çalışardı. Çöhrəsinə hopan nurdan, işıqlı,
mənalı gözlərdən
həmsöhbətinin canına
rahatlıq yayılardı.Dinləməyi
bacaran, danışana hörmət duyduranıydı. Hərçənd kəmhövsələliyi,
dediyini yeritməyi varıydı. İntəşası, yola yovuğuydu. Hətta, sadəliyindən,
ürəyinin təmizliyindən
istifadə edib saqqızını oğuramaq da olardı. Necə
ki, bəzən oğurlayır, bu böyük
insanın adına kölgə salırdılar.
Turabovu lap çoxdan
tanıyan şəxs kimi (qızı Sevinclə
bir sinifdə oxumuşuq, həyat yoldaşı Solmaz xanımsa alman dili
müəlliməmiz olub-S.E.)
uzun illər onu müşahidə etmişəm. Və tale elə gətirib ki, təqribən axır on beş ildə
ünsiyyətdə olmuşam,
tez-tez tədbirlərdə,
iş yerində və evində görüşmüşəm. Dəfələrlə
gah yazı üçün, gah da
dərdləşmək xatirinə
ordan-burdan söhbət salmışıq, aranı dağa, dağı arana
daşımışıq. Yeri gəlmişkən, cavanlarla oturub-durmaq şakəri vardı və qətiyyən
özünü yuxarı tutmazdı, arada pərdə saxlasa da, heç sən
də sıxılmazdın. Deyərdin ən əziz, məhrəm adamın, tay-tuşundu.
Dörd ay bu
böyük kişiylə bir yerdə işləmişəm. Akademik Milli Dram Teatrında, mətbuat katibi qismində. Həsən müəllimin dəvətilə
teatra gələndə
hansı məsuliyyətin
altına girdiyimi özümçün kəsdirmişdim. Ölkənin teatr həyatında ilk mətbuat katibi olmaq, özü
də Milli Teatrda! Səhnə sənətimizin lideri, etalonu, pərdəarxası həyatdasa intriqa, qalmaqal yuvası, kimi ad çıxaran bir ocaqda çalışmaq
sizə asan gəlməsin. Ağlım kəsəndən qənaətim
budur: teatrda baş saxlamaq hər
oğulun işi deyil. O da ola
Milli Teatr. Yeri gəlsə, səndən elə düşmən obrazı yaratsınlar ki, özün də məəttəl
qalasan. Turabov belə bir təşkilatın
rəhbəriydi. Və
mən də onun yanında çalışmalıydım...
Yadımdadı, mətbuat
katibinin funksiyası və teatr-mətbuat əlaqələrinin tənzimlənməsinə
dair əsasnamə hazırladım. Turabov bəyəndi, təsdiqlədi.
Di gəl, əsasnamə
işləmədi. Kollektiv
məhəl qoymadı. Gördüm ki, bunların
içində ala qarğa bala çıxarmaz. Giley-güzarımı Həsən müəllimə bildirəndə
həmişəkitək gülümsədi:
"Alə, qəribə
adamsan ey, bəyəm sən bilmirsən ki, bunların nazıynan oynamaq lazımdı? Ağıllı oğlansan, özün də teatrın
içində böyümüsən,
unutma, artist uşaq kimi olur"...
Doğrusu, Turabovun
xatirinə dinmədim.
Dinməmək də qorxudan deyildi ha, demokratiya sevən bu kişidən nə qorxmaq? Sadəcə, istəmədim
ürəyinə toxunam. Çünki qapıçıdan müavininədək hamının nazı ilə oynayırdı.
Artıq-əskik söz pisinə gələrdi.
Aktyorların maaşının
artırılması, məişət
qayğılarının həlli, kimlərəsə fəxri
ad verilməs və sair üçün az
ağız açmazdı. Neçə-neçə Adama əlindən gələn
köməyi əsirgəməzdi.
Teatrdan "öz ərizəsiylə"
işdən azad olunması ona yer
eləsə də, özünü tox tutdu.
Turabov bu zərbəni uddu. Həzm edə bilməsə də. Vaxtilə belə münasibət milli teatr və kino
sənətimizin inkişafında
misilsiz xidməti olan Adil İsgəndərovdan
yan keçməmişdi. İndisə növbə Turabovun idi...
Əqidəsinə, həyat
amalına xilaf çıxmamaq üçün ürəyində
aparılan əməliyyata
para tapmaqdan ötrü bağını satdı.
Xalqın mənəvi
sərvətinə dönən
şəxs nə iqtidardan, nə müxalifətdən, nə də dost-tanışdan bir şey umdu.
Kimsəyə əyilmədi,
dözdü...
Deyilənə görə,
cənublu soydaşımız, məşhur cərrah doktor Cavad Heyət
o zaman bildiribmiş ki, o, uzağı üç
il yaşayacaq. Bunu Həsən müəllimdən gizli saxlasalar da, hər şeyi duyurdu.
Hələ o zaman,
1999-cu ilin ilıq may günlərində ölümə hazırıydı və qorxmadan ona doğru
yol gəlirdi. Bu yol üç il
doqquz aydan sonra qurtardı. Hər şey bitdi.
Yox, bitmədi,
hər şey təzədən başladı. Şöhrətin, Hörmətin, Məhəbbətin, Sənətkarlığın,
ən əsası Kişiliyin böyüklüyü sübuta yetdi. Onu
tutduğu vəzifədən
salanlar, yaxud buna sevinənlər, bütün məkrlilər, xainlər, fitnə-fəsad
törədənlər Turabovu
sevən, dəyərləndirən
insanlarla bir sırada cənazəsi və qəbri önündə dayandılar. Hamı Sənətkar və Kişi ölməzliyi
qarşısında lal-kar oldu. Turabov xoşbəxtiydi-
sevdiyi, uğrunda çalışdığı xalqın çiynində gedirdi. Heç kimə minnət
qoymadan, ağayana köçürdü dünyadan. Ölümsüzlük onun pişvazına çıxırdı. Aktyor sonuncu və əbədi rolunu oynayırdı. Onun bu rolu
nə kefli İsgəndərə, nə
Hamletə, nə Gəray bəyə, nə Qiyasa, nə Kəbirlinskiyə, nə də Mirzə Cəlilə bənzəyirdi. Bu, şah roluydu - özü yazmışdı,
özü də oynayırdı...
Seymur Elsevər
Ekspress.- 2009.-
25 sentyabr.- S. 23.