Qız qalasının açılmayan sirləri
(Əvvəli ötən saylarımızda)
Bəhram Mars
planetinin qədim adıdır. Mars isə
müharibə ilahəsi sayılır.
Qorxudan
ödünü zöhrə qusurdu.
Zöhrə -
(planet) və zöhrə (öd). Yəni Bəhram o
qədər qan tökdü ki, zöhrənin qorxusundan
bağrı yarıldı və öd qusdu.
Arasında o tac qara şirlərin,
Bir aydı ağzında iki
əjdərin.
Qədim
təsəvvürə görə, ay tutulanda guya onu əjdaha
udurmuş, odur ki əjdahanı qorxudub ayı onun
ağzından çıxarmaq üçün mis teşti -
ləyəni döyərək səs-küy salarmış.
Əsəddə qurmuşdu taleyi taxtı,
Sabitdi, möhkəmdi olduqca baxtı.
Yəni
Bəhramın taleyi öz taxtını əsəd-şir
bürcündə qurmuşdu, bu isə qüdrət
rəmzidir.
Ütarid
ülkəri ona bir eşdi.
Ütarid
(Merkuri) planeti günəşə
yaxınlaşmışdı, bu isə qədim
astroloqların nəzəriyyəsinə görə,
səadətə dəlalət edir.
Zöhrə Surə keçdi, Müştəri
qövsə,
Bu ev zinətlənib döndü
firdovsə.
Zöhrə
(Venera) planeti sur (öküz bürcü), Mütşəri
(Yupiter) isə qövs bürcünə
yaxınlaşmağı şənlik, çalıb-oynamaq,
nemət bolluğu, rifah əlamətidir. Firdovs
behişt, cənnət deməkdir.
Hilal onda idi, altıda Bəhram.
Hilalın -
təzə ayın onuncu bürcdə, Bəhramın
(Marsın) altıncı bürcdə olması həm
ziyafət, şənlik, xoş güzəran, həm də
müharibə əlamətidir.
Uzadıb əlini zühal mizana,
Toplanmışdı xəzinə
yerdən keyvana.
Zühal
(Saturun) palnetinin mizan bürcündə olması varlıq
əlamətidir. Odur ki Bəhramın var-dövləti
sanki yerdən Keyvana (Saturna; Zühəl ərəbcə,
keyvan isə qədim Fars dilində (
Günlərin birində böyük sənətkar,
Bəhramın əlindən aldı
şirin nar.
Bəhram - Mars
planeti, yəni həm Bəhram -surun, həm də onun hamisi
şəmsi (günəş) təqvimində hər ayın
iyirmisində aydın və parlaq görünən Bəhramın
(Marsın) əlindən şirin bar-xeyir dua alıb
işə başladı.
Dedi: "Tədris idi zöhrəyə məkan,
Evdə oturmuşdu Bilqeys
Süleyman".
Tədris - altı bucaq. Zöhrə təsdisdə - yəni altı planetin
ortasında oturması, məhəbbət və
xoşbəxtlik rəmzidir.
II Hissə
Bu yeddiörtüklü, altıbarmaqlı,
Birgözlü, dördəlli, doqquzayaqlı.
Bu beytdə kainatın
təsviri verilir - yeddi fələk, altıbarmaq - altı
tərəf, şərq, qərb, şimal, cənub,
aşağı və yuxarı, birgöz - günəş,
dördəl - dörd ünsür: od, su torpaq və hava,
doqquzayaq - doqquz göy (ərşi fələk) verilmişdir.
Müjdəylə qanadlandı şadlıq quşu
ülkərə,
Yeddi lələk saldırdı bu
uçuşu ülkərə.
Şadlıq
quşu göylərə ucalıb sürəyyanın yeddi
lələyini sındırıb ondan da
yüksəklərə qalxdı. Sürəyya yeddi
xırda ulduz pleyedasıdır. Yeddi
lələk həmin ulduzlara işarədir. Sur zöhrənin mənzilidir. Zöhrə
isə şadlıq, sevinc və musiqi ilahəsi
sayılır.
Sən ey yerdə fələyin fələyini
heyrətdə qoyan insan,
Yer də, göy də nazınla daim oynayan insan.
İnsanın
şərəfli olub nazlanması onun Allah
tərəfindən kamil yaradılmasıdır. Quran "ət Fin"
surəsi 4-cü ayə: "Biz insanı ən gözəl
şəkildə yaratdıq". Buna
görə də fələklə günəş, ay,
ulduzlar və bütün təbiət ona qulluq etmək
üçün yaranmışdır. Bunun
müqabilində insanın bütün qayəsi
yaxşılıq, xeyirxahlıq, insanpərvərlik
olmalıdır, özündən aşağı
pillədə duran həmcinslərini - heyvanları belə
incitməməlidir. Bəşəriyyət
özünə tam səadət yaratmaq istəyirsə, o
təbiəti kor-koranə, bir anlıq mənfəət
naminə korlamamalıdır. Onu
mühafizə edib qorumalıdır.
Rəsəd -
ulduzlar aləminin tədqiqi deməkdir. Buna
görə də rəsədxana müasir dildə observotoriya
adlanır.
Öküz bürcünə bax sən diqqətlə,
Yükünü yer kimi
öküzə yüklə.
Mənzilin öküzdür, olsan da zöhrə,
Öküz üstündəsən
getsən hər yerə.
Bu beytlərdə
işlədilən öküz sözü üç
məfhumu ifadə edir: 1) öküz bürcü
(ərəbcə lovr) 12 bürcdən ikincisi, 2) dinə
görə, küreyi-ərz öküz üzərində
qərar tutmuşdur; 3) zöhrə (Venera) ulduzu kimi nə
qədər gözəl olsan da, məkanın öküz
üzərindədir. Zöhrə ulduzu öz
hərəkəti zamanı səmada həmişə
öküz bürcünə daxil olur.
Beytə görə, məna
belədir: sən nə qədər çalışsan da,
yenə dünyada çətinlikdən yaxa qurtara
bilməyəcəksən.
O, yeddi tayfada gözəl, uludur,
Aydan baliğatək onun quludur.
Dini əfsanəyə
görə, küreyi-ərzin öküz üzərində,
öküzün isə (nəhəng) üzərində
durduğuna işarədir. "Balıqdan aya
və ya aydan balığatək" ifadəsi klassik poeziyada
həmişə bütün dünya məfhumunu əvəz
etmişdir.
Günəşi göylərdə dolanan zaman,
Sancıb saraltmadı əqrəbtək
əzan.
Tüstülənən bir teşt vardı
əlində,
Gəzib od saçırdı o,
Zəndə, Çində.
Yırtırdı aslantək iti caynağı
Gah öküz sağrısı, gah gur
dırnağı.
Əqrəb
sözü burada əqrəb bürcü
mənasındadır. Astrologiyaya görə, günəş
əqrəb bürcünə girəndə havalar soyumağa,
qış yaxınlaşmağa başlayır. Aslan sözü də aslan (şir)
bürcünü bildirir. Günəş
bu bürcə girəndə havalar çox isti olur. Zənd və Çin sözləri burada ekvatora
yaxın isti ölkələri bildirir. Sancıb
saraltmadı əqrəbtək xəzan - yəni hələ
payız girməmişdi.
Parçanın
mənası: yay fəsli idi, hər çıxanda
günəş çox yandırıcı idi.
Beləliklə, əziz
oxucular, bu yazıda biz Nizami Gəncəvinin astreoloji
fikirləri ilə
Məhz bu
prizmadan məsələyə varsaq, onda məqsədə,
demək olar ki, yaxınlaşmış olarıq. Deməli,
"qız" məfhumunun mahiyyəti mənası ortaya
qoyulmuşdur. Bu sualın cavabını
isə mənim mülahizəmə görə, yalnız
folklorda axtarmağa dəyər. Tarixin
ən qiymətli inciləri sayılan folklorumuzda bu
məsələyə çox yer verilmişdir. Böyük şairin dediyi kimi, atımızı
sürək folklor dünyasına onda taparıq istək
dünyamızı. Buna keçməzdən
əvvəl "Qız qalası" haqqında
deyilənlərə bir az nəzər
salaq.
Bəzi
məlumatlara görə, "Qız qalası" hansısa
şah tərəfindən qızına hədiyyə kimi
tikdirilmişdir. Başqa bir məlumata görə, şah
gənc bir qızla evlənmək istəyir. Qız buna razılıq vermir. Uzun
bir vaxt əldə etmək üçün bu qalanı ona
hədiyyə vermək üçün tikdirməyi təklif
edir. Yaxud şah öz qızına
aşiq olur, (bu məlumat 90-cı illərdə
Azərbaycanı gözdən salmaq üçün rus
mətbuatında da dərc edilmişdir) qız ondan canını
qurtarmaq üçün bu qalanı tikdirməyi ondan
tələb edir. Qala inşası başa
çatanda qız özünü qaladan atıb
öldürür. Onun xatirəsinə
görə də bu qala "Qız qalası" adlanır.
Bu haqda şair Eldar Nəsibli kəskin şəkildə
əks cavab yazır:
Ehey, yalan-yanlış əfsanə yayan,
Böhtanlar yağdıran Qız
Qalasına.
Şah olsun, qul olsun, ata atadır,
Ata tamah salmaz öz balasına.
Əlbəttə,
bu əfsanə ya naşılıqdan, ya da
məsuliyyətsizlikdən doğulan bir əfsanədir. Düşmənlər
də bundan asanlıqla və məharətlə istifadə edir.
Digər bir
məlumata görə, "Qız qalası" qız kimi
toxunulmaz, müqəddəs, qala kimi
qiymətləndirilmişdir. Onu da qeyd edim ki,
belə adda bir qala da Kislovodskda da var. Guya orada qaraçı
bir qız özünü atasının hücumundan xilas
etmək üçün qaladan atıb. Guya
onun şərəfinə bu qala tikilib. Əksinə,
Türk dünyasının hər yerində bu adda qala var ki,
bu da ulduzların şahı olan günəşin rəmzi
qalasıdır.
Əlbəttə,
bütün bunlar heç bir məntiqə, yəni elmi-tarixi
məntiqə söykənməyən fikirlərdir ki,
məlumatsızlıqdan, qeyri-tədqiqatdan kənar
fikirlər kimi ortaya atılmışdır. Ümumiyyətlə,
hər hansı bir maddi varlığa münasibət iki
prizmadan irəli sürülür. 1-ci gözlə
baxıb, gözlə təfəkkürün
əlaqəsindən yaranan fikir, 2-ci isə
təfəkkürlə görüb, təhlil edib
gözün vəhdəti ilə bağlanan fikir. Yəni
varlıq təfəkkürdə yoğrulub görmə
ilə tamamlanır. Bu baxımdan "Qız qalası"
qalanın özü ilə yox, qalanın adı ilə
qiymətləndirilməlidir. "Qız qalası"nın
mahiyyəti onun özündən çox məhz
adındadır. Yenə də bunun həlli folklora
bağlanmağa gətirib çıxarıb. Yazının
əvvəllində N.Gəncəviyə istinadən irəli
sürdük ki, hər bir abidə rənginə görə
ulduzlarla əlaqələndirilmişdir.
(ardı var)
Şakir Qabıssanlı
Həftə içi.- 2010.- 24 noyabr.- S. 7.