İrəvan qalasında Azərbaycan faciəsi
Ramazan Hüseynov və
Azad Qaradərəlinin "İrəvan qalası" əsəri
(Şirvannəşr, 2009)
tarixi faciə janrında qələmə alınsa da,
yalnız səhnədə göstərilmək
üçün deyil. Bir tarixçi və bir
yazıçının bir araya gəlib, oxucunu Azərbaycan
tarixinin gizli, az işıqlandırılmış qanlı səhifələrindən
biri üzərində düşündürməyə
çalışması daha geniş miqyasda ibrət
götürməkdən ötrüdür. "Belə ki,
İrəvan faciəsi sonrakı bütün faciələrimizin
başlanğıc nöqtəsi olduğundan müəlliflər
onu elə tarixdə olduğu, kimi bəzəksiz-düzəksiz
təsvir eləməyə çalışıblar".
Bir-iki obrazı çıxmaqla əsərdə surətlərin
əksəriyyəti tarixi şəxsiyyətlərdir.
Söhbət XIX əsrin
əvvəllərində qüdrətli Azərbaycan xanlıqlarından olan
İrəvan xanlığının Rus imperiyası tərəfindən
işğal edilməsi, başda xanlar olmaqla xalqın bu
zorakılıq aktına qarşı müqaviməti, silaha
sarılaraq çarpışması tarixindən gedir.
Hüseyn xan, Həsən xan, İran şahzadəsi Abbas Mirzə,
Mirzəqulu xan, Mirzə Məhəmməd İrəvani kimi
tarixi şəxsiyyətlər bir tərəfdə, Feldmarşal
qraf Qudoviç, general Paskeviç, Qriboyedov, Mirzə
Adıgözəl bəy, ser Qor Ozli, general Kotlyarevski, erməni
keşişi Patrik David kimi düşmən cəbhənin
nümayəndələri digər tərəfdə olmaqla
Azarbaycanın ikiyə bölünməsi ilə nəticələnən
Gülüstan və Türkmənçay müqavilələri
ərəfəsi və aralığında baş verən
dramatik hadisələr pyesdə əyaniliyi ilə təcəssüm
tapır. Azərbaycanın əksər xanların
razılığı ilə Rusiyaya guya könüllü
ilhaq edilməsi haqqında sovet dönəmində
yaradılmış mifi ifşa edən daha bir tarix
çağdaş səhnəyə çıxır.
Nasir kimi tanınan Azad
Qaradərəlinin bu dəfə pyes müəllifi kimi
dramaturji məharəti əsərin birnəfəsə
oxunmasına səbəb olur. Bədii-tarixi fantaziya, hadisələrin
ardıcıllığı ilə yanaşı, Fətəli
şah, Sultan Səlim, Napaleon Bonapart, İngiltərə
Kralı və baş nazir Vilyam Pif, çar Aleksandr, erməni
əsilli general Mədətov və s. kimi tarixi fiqurların
"qiyabi olaraq" münaqişəyə müdaxiləsi
mövzunun daha dərindən dərkinə xidmət edir. Pyesdə
Hüseyn xan, Abbas Mirzə, Sofu kimi bütöv xarakterlər
var. Kütləvi səhnələr illüstrativ səciyyədədir,
xeyli qədər təfərrüatlar oxucunu maarifləndirməyə
yönəlmişdir.
Oxu üçün nəzərdə
tutulmuş pyesin səhnə təcəssümü də
faydalı olardı. Belə ki, müəllifin
vurğuladığı tək: "Daha bəsdir! Vərəqi
çevirib faciələrimizi oxumaq zamanıdır"; babalarımızın
buraxdığı səhvlərə bir daha yol verməyək
deyə.
Elnarə
Həftə içi.- 2010.- 2-4/2-8 oktyabr.- S. 2.