"Repetitorluq
təhsilin səviyyəsini
yalnız yüksəldə
bilər"
Hilal Məmmədov: "Əgər bu xidmət
olmasaydı, məktəblilərin əksəriyyəti
attestat belə ala bilməzdilər"
Müsahibimiz təhsil
üzrə müstəqil ekspert, fizika-riyaziyyat elmləri namizədi
Hilal Məmmədovdur. Hilal müəllimlə təhsilimizdə
mövcud olan problemlər, inkişaf edən sahələr və
çıxış yolları barədə söhbət
etdik.
- Hilal müəllim, bəzi ekspertlər ötən
ili təhsilimiz üçün uğurlu il kimi xarakterizə edirlər. Siz bu fikirlərlə
razısınızmı?
- Əfsuslar olsun ki, nəinki
ölkəmizdə, postsovet ölkələrinin əksərində
də təhsil sisteminin bugünkü durumu acınacaqlı vəziyyətdədir.
Bunun səbəbləri kifayət qədər dərindir. Mənim
fikrimcə, ilk öncə bu vəziyyət siyasi faktorlarla
bağlı olub, SSRİ adlanan nəhəng bir imperiyanın
müxtəlif müstəqil dövlətlərə
parçalanması və nəticədə mövcud vahid
sovet təhsil sisteminin də süquta yetməsi ilə izah
olunmalıdır. Belə ki, sovet rejiminin bütün digər
qüsurlarına baxmayaraq, onun elm-təhsil sisteminin kifayət
qədər güclü olmasına, yüksək səviyyəli
elm və pedaqoji kadrların mövcudluğuna da şəkk
yox idi. Lakin bu da bir həqiqətdir ki, ölkəmizdə təhsil
sisteminin bugünkü böhran vəziyyətinin sirlərini
cəmiyyətimizin yalnız mövcud zəminində yox, həm
də onun dünənki, əsasən keçən əsrin
70-80-ci illərdəki real qüsurlu məqamında axtarmaq gərəkdir.
Məhz o vaxtlar SSRİ-nin digər subyektlərindən fərqli
olaraq Azərbaycan SSR-nin əksər ictimai-siyasi
strukturlarında olduğu kimi, təhsil ocaqlarında da
rüşvət və korrupsiya "qanuni" şəkildə
formalaşmışdı. Bütün sahələrdə vəzifələr
müxtəlif rüşvət və korrupsiya dərəcələri
ilə ölçülürdü. Tibb və Xalq Təsərrüfatı
İnstitutlarına, Bakı Dövlət Universitetinin
hüquq, şərqşünaslıq və s. fakültələrinə,
Tibb, Pedaqoji və s. texnikumlara rüşvətsiz olaraq daxil
olan tələbələr az qala barmaqla göstərilirdi.
Keçən əsrin 80-cı illərinin sonlarından
başlayaraq, SSRİ-də başlayan siyasi proseslərin nəticəsi
olaraq müstəqillik qazanan ölkələrdən biri kimi,
bizim Azərbaycan Respublikasında da 1992-ci ildə hakimiyyətə
gələn yeni qüvvələr islahatlara başladılar,
test üsulu bərqərar edildi. Bu isə ali və orta-ixtisas
məktəblərinə qəbulda rüşvətin qarşısını xeyli aldı və
biliyi olan gənclər sərbəst şəkildə bu və
ya digər təhsil ocağına qəbul ola bildi.
Şübhəsiz, bu gün ölkənin təhsil sisteminin rəhbəri
kimi, şəxsən nazir Misir Mərdanovun çiyinlərinə
böyük məsuliyyət düşür. Amma unutmaq olmaz
ki, təhsildə baş verən bütün bəlaların
mənbəyi kimi şəxsən onu günahlandırmaq ən
azı ədalətsizlikdir. Cəmiyyətdə qlobal tərəqqipərvər
islahatlar aparmadan onun hər hansı bir qolunda müsbət nəticəyə
gəlmək əslində mümkün deyil. Yeri gəlmişkən,
vacib bir məqamı da nəzərinizə çatdırmaq
istəyirəm. Mən Bakı Dövlət Universitetində
oxuyarkən Misir müəllim dekan idi. O, öz
işğüzarlığı, təşkilatçılığı,
sadəliyi və savadlı tələbələrə daimi
diqqəti ilə fərqlənirdi. Bu gün ən müxalif
kolleqaları, jurnalist və digər nümayəndələrlə
belə debata, ya hər hansı digər formada diskussiya etməyə
həmişə hazır olan bəlkə də yeganə
nazirdir. Bir neçə il öncə onun Bakıdakı bir
rüşvətxor məktəb direktorunun qovulması prosesində
keçirdiyi həyəcanlı hisslərini və operativ
olaraq Təhsil Nazirliyində "Qaynar xətt"in
yaradılmasının bir canlı şahidi kimi, onun çəkdiyi
zəhməti heç vaxt unuda bilmərəm. O vaxtlar onun həddini
aşmış bir rüşvətxor orta məktəb
direktorunu çox çətinliklə və necə qovdura
bilməsi prosesi şəxsən mənim özüm
üçün də çox sirləri aşkarladı... Əlbəttə,
onda "Qaynar xətt"in yarandığı ilk günlərdən
sonra on minlərlə şagird rüşvətsiz-filansız
attestatlarını məktəb direktorlarından qoparda
bilmişdilər... Əgər şagird və ya tələbələrimizin
bilikləri ildən-ilə zəifləyirsə və məsələn,
keçən ildəki kimi, abituriyentlərimizin 70%-dən
çoxu 250 balı toplaya bilmirsə və son iki ildə 30
mindən artıq şagird rəsmən attestat ala bilməyibsə
bu, heç də tədrisin yüksəlişindən xəbər
vermir. Bu gün heç şübhə də doğurmur ki, əgər
repetitor təhsili olmasaydı, respublika məktəblilərinin
əksəriyyəti nə attestat ala, nə də TQDK
imtahanlarında 100 balı belə toplaya bilərlər.
- Sadaladığınız problemlərin həlli
üçün ilk öncə hansı islahatların həyata
keçirilməsini təklif edərdiniz?..
- İlk öncə hər
birimiz özümüzdən başlamalı - cəmiyyətin
ümumi ictimai marağını şəxsi
marağımızdan üstün tutmağı
bacarmalıyıq. Qanun, kimliyindən asılı olmayaraq hər
birimiz üçün ali olmalıdır. Ciddi islahatlar
başlanmalıdır. Bundan başqa hər bir vətəndaş,
lap elə sizin kimi açıqfikirli məktəblilərimiz
də təhsildə aşkarladığı hər bir
nöqsanı lap fürsət tapanda nazirin üzünə belə
deməkdən çəkinməməlidir...
- Bir az öncə, mühüm bir problemə -
repetitorluq tədrisinə toxundunuz. Repetitorluqla məşğul
olan bir insan kimi, ölkəmizdə bu sahənin genişlənməsini
nə dərəcədə normal hesab etmək olar?
- Əvvəla,
repetitorluq ta qədim zamanlardan mövcud olub, maddi cəhətdən
az-çox imkanlı insanların övladları
üçün nəzərdə tutulan xüsusi təlim-tədris
vasitəsi kimi yüksək səviyyəli elitaların
yetişdirilməsində mühüm rol oynayıb. Çox təəssüflər
olsun ki, hazırda müəyyən istisna hallardan başqa, bu
qədim təlim-tədris vasitəsi bu gün öz tarixi
mahiyyətini itirərək, bir qisim işsiz və ya cüzi əmək
haqqı alan alim və müəllimlərimizin əsas ruzi mənbəyinə
çevrilib. Repetitorluğu açıq-aşkar biznesə
çevirmə halları da istisna deyil. Ancaq bu gün
repetitorların bəlkə də əksəriyyətini
bilavasitə şagirdlərin öz orta məktəb müəllimləri
təşkil edir. Müəllim-şagird münasibətlərində
yaranan bazar ticarətinin hədsiz dərəcədə
qınanmalı fakt olduğunu qəbul etsək də, digər
tərəfdən, cüzi maaş alan müəllimlərimizin
buna məcburən sövq edildiyini də qəbul etməyə
borcluyuq. Bununla belə, istənilən halda repetitorluq - təhsilin
səviyyəsini aşağı salmaz, yalnız yüksəldə
bilər və bayaq qeyd etdiyim kimi, əgər bu tədris vasitəsi
də olmasaydı, bu gün təhsilimiz tamamilə iflasa
uğrayardı.
- Sizcə repetitor yanına getmədən, yalnız
orta məktəbdəki tədris sayəsində hər
hansı bir məktəbli yüksək balla ali məktəbə
daxil ola bilərmi?
- Əslində Azərbaycan
dili və ədəbiyyatı və Azərbaycan tarixi fənlərindən
başqa, bütün digər - texniki, təbiət və
dünya tarixi elmlərinə dair dərsliklər sadəcə
rus dilindən Azərbaycan dilinə tərcümələrdən
ibarət olub, müasir dünya standartlarına cavab vermir və
islahatlara ehtiyacı var . Elə Azərbaycan tarixi də kifayət
qədər təhrif olunmuş və real tariximizi tam və
dürüst əks etdirməyən siyasi-ideoloji bir təlimatı
xatırladır. Azərbaycan dili və ədəbiyyatı da
bu kimi nöqsanlardan xali deyil. Riyaziyyat, fizika və digər
texniki-təbiət dərsliklərində isə kifayət qədər
mövzular həm müəllimlərin, həm də
şagirdlərin səviyyəsinə müvafiq deyil. Bununla
belə, qətiyyən şəkk etmirəm ki, bu fənlərin
lap 30-40%-nə yiyələnən şagird nəinki attestat
ala, lap TQDK imtahanlarını belə yüksək səviyyədə
verə bilər.
- Hazırda mövcud olan şagird-tələbə-müəllim
münasibətlərini necə xarakterizə edərdiniz?
- Təəssüf ki,
bu gün müəllim anlayışı vaxtilə mövcud
olan müqəddəslik anlamını itirməkdədir.
Müəllim-şagird münasibətlərinin bu gün də
ən sağlam nümunəsi kimi sevimli filmim olan "Bizim Cəbiş
müəllim"dəki Cəbiş müəllim ilə
şagirdləri arasındakı münasibəti sanıram.
İnanın ki, bəzən elə öz ünvanıma da səslənən
"Cəbiş müəllim" kəlməsini eşidəndə
xeyli sevinir və daxilimdən gələn bir sevinc, bir
qürur hissi ilə "Allah Sizi rəhmət etsin, ey Cəbiş
müəllimlər!" deyib dərindən ah çəkirəm.
İnanın ki, bu filmin bir təlim-tərbiyə vasitəsi
kimi bizim bugünkü müəllimlərimizin də
arasında tez-tez göstərilməyinin tərəfdarıyam.
Yeri gəlmişkən, bunu da təəssüf hissi ilə
bildirim ki, bugünkü orta ümumtəhsil məktəblərində
nəinki belə Cəbiş müəllimlərimiz yoxa
çıxıb, hətta digər kişi müəllimlərimiz
də az qala barmaqla göstərilir. Halbuki milli-əxlaqi təlim-tərbiyə
nöqteyi-nəzərindən, təhsil sisteminin mənəvi-psixoloji
cəhətdən keyfiyyətinin yüksəldilməsində
kişi müəllimlərin rolu kifayət qədərdir.
Müəllim-şagird və ya müəllim-tələbə
münasibətlərində qarşılıqlı hörmət
və diqqətin ciddi tərəfdarı olmaqla yanaşı,
hər bir məktəbli və ya tələbəni cəmiyyətimizin
müstəqil və azadfikirli bir nümayəndəsi hesab
edirəm. Əfsuslar olsun ki, bu gün təhsil ocaqlarında
bilərəkdən və ya bilməyərəkdən
"İnsan və cəmiyyət" tipli hədsiz dərəcədə
vacib fənnlər formal şəkildə keçirilərək,
şagird və tələbələrə cəmiyyətdəki
rolu və haqqı barədə demək olar ki, dəyərli
heç nə öyrədilmir. Bəzən təhsil müəssisələrinin
rəhbərliyi tərəfindən onların ən adi
haqları belə kobud şəkildə pozulur.
Cəfər Mənsimi
Həftə içi.- 2011.- 6 aprel.- S. 7.