"Komitəmiz
çox işlər görüb, görüləsi işlər
də çoxdur"
Fazil Talıblı "Həftə
içi"nin qonağı oldu
Dünən
Standartlaşdırma, Metrologiya və Patent üzrə Dövlət
Komitəsinin (SMPDK) mətbuat xidmətinin rəhbəri Fazil
Talıblı redaksiyamızın qonağı oldu. Maraqlı keçən görüş zamanı
bizi maraqlandıran bir sıra suala cavab tapmağa
çalışdıq.
-Fazil müəllim, texniki tənzimləmə
və standartlaşdırma sahəsi, eləcə də
standartların qəbulu Azərbaycan üçün çox
aktual və diqqətdə saxlanılan bir məsələdır.
Yeni standartlarla bağlı oxucularımıza nə
deyə bilərsiniz?
-
Haqlısınız. Bu məsələyə
xüsusi diqqət yetiririk. Çünki
dövlət başçısı da sahibkarlarla
görüşündə, eləcə də digər tədbirlərdə
Azərbaycandakı mövcud standartların beynəlxalq
standartlar əsasında hazırlanmasının və tətbiq
olunmasının vacibliyini həmişə vurğulayıb və
bu, bizim qarşımızda əsas tələb kimi qoyulub.
Bu baxımdan da cari ilin I rübü ərzində
komitəmiz tərəfindən 26 standart qəbul edilib. Onlardan altısı ilk dəfə tətbiq edilən
standartdır. 26 standart həm ərzaq, həm
də qeyri-ərzaq məhsullarına aiddir. 2011-ci il Azərbaycanda "Turizm ili" elan
olunduğu üçün turizm sahəsini əhatə edən
yeni standartın tətbiqinə ehtiyac yarandığından
biz "Turizm-informasiya nişanları" standartını da
qəbul etmişik. Çörək
istehsalı sahəsi də öz aktuallığını həmişə
qoruduğundan "Pəhriz çörəyi və zənginləşdirilmiş
çörək. Ümumi texniki şərtlər"
standartının qəbulunu həyata keçirdik. Bir sözlə, standartlaşdırma sahəsində
gördüyümüz işlər intensiv şəkildə
davam edir. Texniki tənzimləmə və
standartlaşdırma sahələrinin inkişafı üzrə
dövlət proqramı layihəsini hazırlayırıq.
Bunun üçün komitəmizin sədri tərəfindən
işçi qrup təsdiq edilib. Sözügedən
layihənin 2011-ci ilin sonunadək başa
çatdırılması ciddi tapşırıq kimi
qarşıya qoyulub. Bu dövlət proqramı
2011-2016-cı illərdə standartlaşdırma sahəsinin
inkişafını əhatə edəcək.
- Yeni standartların tətbiqi
üçün istehsal sahələrində və müəssisələrdə
müasir standartlara uyğun avadanlıqların
alınmasına və quraşdırılmasına ehtiyac var.
Ancaq bəzi sahibkarların buna maddi imkanları yetmir. Belə olan halda sahibkarlığın
inkişafında müəyyən problemlərin meydana
çıxması mümkündürmü?
- Mən
belə düşünməzdim. Çünki
həm Bakıda, həm də regionlarda sahibkarlıq çox
inkişaf edib. Ölkə prezidenti də
Azərbaycanda sahibkarlığın inkişafını
xüsusi diqqət mərkəzində saxlayır və bu sahədə
çox böyük infrastruktur layihələr həyata
keçirilir. Sahibkarlığa Kömək
Milli Fondu tərəfindən sahibkarlara azfaizli və uzunmüddətli kreditlərin
verilməsi də həmişəki kimi davam etdirilir. Məhz həmin kreditlər hesabına yeni istehsal sahələri
yaradılır, köhnələr inkişaf etdirilir, yeni
texnologiyalar tətbiq edilir. Ona görə
də qeyd etdiyiniz məsələlər zaman-zaman öz həllini
tapdığından narahatlığa və
narazılığa əsas yoxdur.
-
İstehlakçıların hüquqlarının
qorunması sahəsində də ciddi problemlər var. Bu
istiqamətdə kömitəniz hansı tədbirləri həyata
keçirir?
- Biz Azərbaycanda
istehsal və idxal olunan məhsulların, malların normativ sənədlərdə
göstərilmiş standartların tələblərinə uyğunluğunu
yoxlamaq məqsədilə həmişə dövlət nəzarətini
aparırıq. Bakı şəhəri də daxil olmaqla
respublikamızın 8 regionu üzrə dövlət nəzarəti
idarələrimiz bu ilin 3 ayı ərzində 123 ərzaq, 66
qeyri-ərzaq istehsalı sahəsində dövlət nəzarəti
keçiriblər. Ərzaq istehsalı müəssisələrində
20 nöqsan aşkarlanıb. Əsas nöqsanlar
çörək və un məhsulları
sahəsindədir. Ət məhsulları və
alkoqolsuz içkilər sahəsində də problemlər
mövcuddur. Qeyri-ərzaq istehsalı
müəssisələrində isə 11 nöqsan üzə
çıxarılıb. Biz bütün
bunlara görə də sözügedən müəssisələrə
nöqsanların aradan qaldırılması üçün
iradnamə, məhsul istehsalının dayandırılması
ilə bağlı tələbnamə vermişik. Bakı şəhərində çörək
istehsalı ilə məşğul olan 10 istehsal müəssisəsindən
5-də nöqsanlar aşkarladıq. Bu
nöqsanlar irili-xırdalıdır. Yəni
çörək və ərzaq istehsalı sahəsində əsas
problemlər əsasən daşınmada, markalanmada, fiziki-kimyəvi
göstəricilərin, eləcə də təhlükəsizlik
tələblərinin pozulması kimi məsələlərdə
özünü göstərir. Ona görə
də belə məsələlərin yaranmamasında təkcə
dövlət nəzarəti idarələrinin əməkdaşları
deyil, istehlakçılar da maraqlı olmalıdırlar.
İstehlakçılar ayıq-sayıq
olmalıdırlar ki, onların hüquqları pozulmasın.
Əgər bu cür problemlərlə üzləşən
istehlakçılar varsa, komitəmizə, dövlət nəzarəti
idarələrimizə, yaxud 963 nömrəli telefonla
"Qaynar xətt"imizə müraciət etsinlər. Biz onlara lazımi dəstəyi və köməkliyi
göstərmək üçün əlimizdən gələni
əsirgəməyəcəyik.
- Bəzi xarici ölkələrdə
birgə monitorinqlərin və dövlət nəzarətinin
aparılması üçün dövlət rəhbərliyi
yanında ayrı-ayrı aidiyyəti dövlət qurumlarının
və dövlət nəzarəti idarələrinin nümayəndələrindən
ibarət işçi qrupu yaradılır. Azərbaycanda
belə bir qrupun yaradılması planlaşdırılırmı?
- Öncə
bildirim ki, ölkə prezidenti İlham Əliyevin 15 fevral 2011-ci
il tarixli fərmanı ilə "Sahibkarlıq
sahəsində aparılan yoxlamaların vahid məlumat
reyestrinin forması və aparılması qaydaları haqqında"
əsasnamə təsdiq edilib. Təbii ki, bu
reyestr sahibkarlıq sahəsində yoxlamaların aparılmasının
mütəmadiliyi, ardıcıllığı, təkrarlanması
və nəticələri haqqında tam və operativ məlumat
əldə olunmasını mümkün edəcək. Mayın 1-dən etibarən yoxlama-nəzarət
funksiyasını yerinə yetirən bütün icra hakimiyyəti
orqanları bu əsasnaməyə uyğun olaraq fəaliyyətlərini
quracaqlar. Bundan əlavə, komitəmiz
ayrı-ayrı dövlət qurumları ilə əməkdaşlıq
edir və bu da öz bəhrəsini verir. Digər
tərəfdən hər bir qurum qəbul edilmiş əsasnaməsinə
əsasən fəaliyyət göstərir. Bəzi məsələləri həmin qurumların
özləri həll etməlidirlər. Elə
məsələlər də var ki, onları birlikdə
çözmək lazım gəlir. Ona
görə də birgə işçi qruplarının
yaradılmasına ehtiyac duymuram.
- SMPDK-nın fəaliyyətində metrologiya
sahəsi də önəmli yerlərdən birini tutur. Bu sahə üzrə qəbul edilmiş standartlar barədə
nə deyə bilərsiniz?
-
Metrologiya komitəmizin 2-ci əsas sahəsidir. Hətta
qurumumuzun nəzdində Milli Metrologiya Mərkəzi fəaliyyət
göstərir və onun əsas funksiyalarından biri də Azərbaycanda
ölçmələrin vəhdətinin təmin edilməsi
üçün ölkəmizdə yaranmış etalon
bazasını inkişaf etdirməkdir. Uzun
zamandır müzakirə mövzusuna çevrilən məsələlərdən
biri də vaxt etalonu idi. Ümumiyyətlə,
həmin etalon ölkəmizdə yeni sahə olduğundan
burada boşluqlar özünü büruzə verirdi. Məsələn, telekanallarda eyni vaxtda
başlamalı olan "Xəbərlər" proqramı bəzən
1 dəqiqə, bəzən də bir neçə saniyə fərqi
ilə efirə verilirdi. Bu səbəbdən
də biz ABŞ istehsalı olan vaxt və tezlik etalonu kompleksi
alıb quraşdırdıq və artıq istifadəyə
verilib. Onların proqram təminatı
üzrə hazırda işlər davam etdirilir. Bu proses də
bitdikdən sonra tətbiq edəcəyimiz etalon Azərbaycandakı
bütün telekommunikasiya qovşaqlarında, telekanallarda,
rabitə sahələrində, nəqliyyatın idarə edilməsi
sahələrində və digər bu kimi əhəmiyyətli
sektorlarda mühüm əhəmiyyətə malik olacaq. Çünki həmin etalonun istehsal etdiyi ən dəqiq
vaxt bütün sistemlərə ötürüləcək.
Onu da bildirim ki, may ayından etibarən
mobil operatorlar manat sisteminə keçəcəklər. Konkret məbləğin, manatın dəyərində
təqdim ediləcək və tətbiq ediləcək vaxt
veriləcək. Həmin vaxtın dəqiqliyinin
yoxlanılması və düzgün istifadəsinin tətbiqi,
hətta sözügedən mobil operator şirkətlərində
quraşdırılmış işçi etalonların dəqiqliyinin
yoxlanılması bizim quraşdırdığımız vaxt
etalonu vasitəsilə həyata keçiriləcək. Ümumiyyətlə, vaxt etalonunun əsas prinsipi
dünyada qəbul edilmiş ən dəqiq vaxtı təmin
etməkdir və o, ABŞ Hərbi Dəniz Abservatoriyasında
quraşdırılmış etalonun istehsal etdiyi vaxtdır.
Bundan əlavə, biz ikinci bir avadanlıq da
quraşdırmışıq. Əgər
birinci avadanlıqda hər hansı bir problem yaranarsa, ikincisi
avtomatik olaraq işə düşür. Hesablamalarımıza
görə hər iki avadanlığın istehsal etdiyi vaxt
arasındakı fərq milyonda bir saniyədir. Bütün bunlar isə tezliklə işləyən
generatorların, ölçmə cihazlarının dəqiqliyini
yoxlamaq baxımından Azərbaycan üçün çox
faydalıdır. Bundan əlavə, cari ildə
"Ölçmə vasitələrinin istehsalına, vəziyyətinə,
istismarına, ölçmələrin attestasiya edilmiş
metodikalarla yerinə yetirilməsinə, etalonlara, metroloji qayda
və normalara riayət edilməsinə dövlət metroloji nəzarətinin
həyata keçirilməsi qaydası" standartı da qəbul
etmişik. Bu standart vətəndaşların
hüquqlarının və qanuni maraqlarının, Azərbaycanın
iqtisadiyyatının ölçmələrin qeyri-dəqiq nəticələrindən
müdafiə edilməsi məqsədilə, ölçmə
vasitələrinin istehsalına, idxalına,
quraşdırılmasına, istismarına, tətbiqinə,
ölçmələrin attestasiya edilmiş metodikalarla yerinə
yetirilməsinə, kəmiyyət vahidi etalonlarına, metroloji
qayda və normalara riayət edilməsinə dövlət
metroloji nəzarətinin hazırlığı, keçirilməsi
və nəticələrin rəsmiləşdirilməsi
qaydalarını müəyyən edir. Bundan əlavə,
ölçmələrin vəhdətinin təmin edilməsi
üzrə dövlət metroloji xidmət orqanları, dövlət
müfəttişləri, həmçinin yoxlanılan müəssisələr
üçün nəzərdə tutulur. Dövlət
metroloji nəzarəti tabeçiliyindən və mülkiyyət
formasından asılı olmayaraq respublika ərazisində fəaliyyət
göstərən bütün təsərrüfat subyektlərində
həyata keçirilir.
- Patent sahəsi üzrə hansı
yeniliklər var?
- Sənayedə
tətbiq olunan əqli mülkiyyətin hüquqlarının
qorunması komitəmizin səlahiyyətində olduğundan
komitəmiz Ümumdünya Əqli Mülkiyyət Təşkilatı
ilə əməkdaşlıq edir. Həmin təşkilatın
dəstəyi ilə biz əqli mülkiyyətin qorunması
ilə bağlı milli strategiya hazırlayırıq.
Bu layihə sözügedən hüquqların
beynəlxalq səviyyədə qorunmasına və tətbiqinə
böyük köməklik göstərəcək.
- Yeni laboratoriyaların tikintisi istiqamətində
hansı layihələr nəzərdə tutulub?
- Komitəmizin
qarşısında duran əsas vəzifələrdən biri
də Beynəlxalq Atom Enerjisi Təşkilatı (MAQATE) ilə
hazırladığımız laboratoriyanın layihəsinin
gerçəkləşdirilməsidir. Bu layihə
artıq hazırdır və həmin laboratoriyanın
tikintisinə başlanılıb. Biz bu
laboratoriya ilə Azərbaycanda istifadə edilən və
radiasiya sızması olan avadanlıqların səviyyəsini
yoxlayacağıq. Yəni onlardan atmosferə
sıza bilən radiasiyanın miqdarını öyrənərək
onun insan orqanizminə mənfi təsirini
araşdıracağıq. Bundan başqa
neft və neft-kimya məhsullarının tərkibini analiz edən
laboratoriyanın Sumqayıt şəhərində tikintisi də
planlaşdırılıb.
- Son zamanlar respublikamızın
ayrı-ayrı bölgələrində nəqliyyat vasitələrinin
sürücülərinin yanacaqdoldurma məntəqələrində
(YDM) aldadılmaları barədə məlumatlar
yayılır. Bildirilir ki, əksər YDM-də dövlət
möhürləri qırılıb və standartın tələbinə
görə, 10 litrdə 50 millilitr
xətaya yol verildiyi halda, bu bəzi məntəqələrdə
250-300 millilitr arası təşkil
edib. Sürücülər isə iddia edirlər ki, benzin əskik
vurulduğundan sərfiyyat kilometraja uyğun gəlmir. Məsələn,
10 litr benzinlə maşın 100 kilometr getməli olsa da, 80
kilometr gedir. Bəzi sürücülər isə
benzinin keyfiyyətindən ciddi narazıdırlar. 10
kilometrə 5 litr benzinin görməməyi bir tərəfə,
keyfiyyəti pis olan yanacaqdan qəribə qoxu gəlir...
- Öncə
bildirim ki, YDM-lərdə sözügedən problemlər
yanacağa müəyyən qatqıların qatılması
üzündən yaranır. Nəticədə
yaşanan acınacaqlı durum istehlakçıların
haqlı narazılığına səbəb olur. Əvvəllər kəmiyyətlə bağlı
ciddi problemlər yaşanırdı. Ancaq
apardığımız metroloji nəzarətlərdən
sonra bütün YDM-lərdəki ölçmələri həyata
keçirən sayğaclarda plomblama əməliyyatlarını
gerçəkləşdirdik və onlara müdaxilə
qeyri-mümkündür. Yəni müdaxilə
edilərsə, YDM sahibini 5000 manat məbləğində cərimə
gözləyir. Bu səbəbdən də
hazırda kəmiyyətlə bağlı hər hansı bir
qanun pozuntusundan söhbət gedə bilməz. Onu da deyim ki, "Avro-2" standartına keçiddən
sonra Avropa standartlarının tələblərinə
uyğun yanacağın keyfiyyətini yoxlayırıq. Yoxlamalar isə mövsümi xarakter
daşımır və onlar mütəmadi həyata
keçirilir. Lakin bununla belə bəzi
regionlarda daha çox problemlər üzə
çıxır və bununla bağlı
istehlakçılar komitəmizə çoxsaylı şikayət
məktubu, ərizələr və müraciətlər
ünvanlayırlar. Bakı şəhərindən
uzaqlaşdıqca belə şikayətlərin sayı
çoxalır. Respublikamızın cənub
zonasında, Gəncəbasar regionunda, İsmayıllı
bölgəsində və digər bəzi yaşayış
massivlərində neqativ hallar daha çox aşkarlanır.
Şikayətlər yalnız keyfiyyətlə
bağlıdır. Məsələn,
araşdırmalarımız zamanı müəyyənləşdirmişik
ki, "Aİ-95" markalı benzinin adı ilə
"Aİ-93" markalı benzin satılır. Yaxud "Aİ-93" markalı benzinə müəyyən
qatqılar qatılır və o, "Aİ-95" markalı
benzin adı ilə satılır. Bizim
yerli dövlət nəzarəti idarələrimiz isə həmin
şikayətləri araşdırırlar və lazımi tədbirləri
həyata keçirirlər.
- Qanun pozuntularına yol vermiş
YDM-lər barədə inzibati tədbirlərin həyata
keçirilməsinə baxmayaraq, cərimələrin məbləğinin
azlığı üzündən sahibkarların müəyyən
müddətdən sonra analoji neqativ hərəkətləri
gerçəkləşdirməsi barədə məlumatlar
yayılır...
- İnzibati Xətalar Məcəlləsində cərimələrin
məbləği fiziki şəxslərdə 1500-2000,
hüquqi şəxslər üçün isə 4000-5000
manat nəzərdə tutulub. Belə bir cərimə YDM sahibləri
üçün az məbləğ deyil.
Üstəlik, Nazirlər Kabinetinin qərarına əsasən,
"Avro-2" standartına uyğun olmayan yanacağın
satışına görə YDM-in lisenziyası əlindən
alınması, həmin lisenziyanın ləğv edilməsi
ilə bağlı da komitəmizə səlahiyyətlər
verilib. Əgər hər hansı bir YDM sahibi qanun
pozuntularına yol verirsə, cərimələnirsə və
təkrarən bu hal baş verirsə, bu zaman komitəmiz həmin
YDM-in lisenziyasının fəaliyyətinin
dayandırılması ilə bağlı Sənaye və
Energetika Nazirliyinin qarşısında məsələ
qaldırır. Bu problem isə müsbət həll
olunur. İnanmıram ki, hər hansı
bir sahibkar bu cür sərtləşdirilmiş
tədbirlərdən sonra yenidən qanun pozuntularına yol
verməyə cəhd göstərsin.
Təbriz Vəfalı
Həftə içi.- 2011.- 23-25
aprel.- S. 8-9.