"Mən
xoşbəxt insanam"
Kamran Şahmərdan: "Teatr
canlı orqanizmdir, rejissor ondan nə istədiyini bilməlidir"
Finlandiyada yaşayan rejissor Kamran
Şahmərdanın "Həftə içi" qəzetinə
müsahibəsi.
- Kamran, yenidən
Bakıdasınız və söhbətimizə hazırda
üzərində işlədiyiniz "Teleskop"
tamaşası ilə başlamaq istərdim.
-
"Teleskop" pyesi xalq yazıçısı Elçinə
məxsusdur. Yeni, müasir pyesdir. Əsərin mövzusu
insanın bu günü və axirəti haqda düşüncələrin,
hər iki aləmdə səhv etmək hüququna malik
olmasından bəhs edir. Müəyyən mənada irrealistik
təəssürat yaradacaq bir tamaşa olacaq. On bir şəkil
və bir epiloqdan ibarətdir. Romantik komediya janrında
görürəm bu tamaşanı. Etiraf edim ki, ilk
tanışlığımdan, elə əsərə valeh
olmuşam. Və düşünürəm ki, yaxın
günlərdə öz məhəbbətimi tamaşaçılarla
bölüşə biləcəyəm.
- Daha öncəki tamaşanız
- "Cəhənnəm kirayənişinləri" də təxminən
eyni motivdə, bənzər tematikada və eyni müəlliflə
olmuşdu...
- Deməzdim
ki, tamamən eyni mövzudur. "Cəhənnəm kirayənişinləri"ndə
insanın daxilində yatan iblisdən söhbət gedirdi. Yəni,
iblisi görmək üçün onu kənarda axtarmaq yox, məhz
öz daxilimizə baxmaq mesajı ötürülürdü.
Yəni, bir növ cəhənnəm haqqında hekayə idi.
"Teleskop" isə bir qədər fərqlidir. Axirətdən,
məhəbbətin insanı xilas etməyindən bəhs
edir. Günahsız insan, Allah üçün heç bir dəyər
kəsb etmir. Xeyirxahlığı və məhəbbəti dərk
etmək üçün insan günahdan keçməlidir.
Bu, çox vacibdir.
- Üçüncü
tamaşanız da buna bənzər tematikada olsa, belə
güman ediləcək ki, bir trilogiya üzərində
işləyirsiniz...
- Bəlkə
də. Ancaq bu öncədən
düşünülmüş bir şey deyil. Belə
alındı ki, əvvəlcə cəhənnəm, sonra da cənnət
haqqında danışası olduq. Əslində
"Teleskop"da haqqında danışdığımız
nə cənnət, nə də cəhənnəmdir. Buna hər
iki aləm arasında ara demək daha doğru olardı.
- Akademik Milli Dram Teatrındakı
dəyişiklər sizdə hansı düşüncələr
yaratdı?
-
Akademik Milli Dram Teatrında tamaşa hazırlamaq cavan rejissor
olaraq mənim üçün böyük fəxrdir. Teatr həm
yaradıcı, həm də texniki baxımdan böyük
potensial imkanlara malikdir. Teatrdakı dəyişiklik məndə
ancaq müsbət düşüncələr yarada bilər. Rəhbərliyin
teatr sənətində yeni üsullar
axtarışını, cavan kadrlarla əməkdaşlığını
ancaq alqışlamaq olar. Dünya teatrı da inanılmaz dərəcədə
sürətlə inkişaf edir. 50-60-cı illərin
deklamasiya teatrının dövrü artıq çoxdan bitib.
Teatra yeni can, yeni nəfəs, yeni düşüncə
lazımdır. Mənim fikrimcə, rejissor universal
olmalıdır. Rejissor pantomimdən tutmuş kuklalara qədər
bütün janrlarda işləməyi bacarmalıdır.
Universallıq teatra ancaq yeni "dil", yeni sima gətirir.
Yeni istiqamətlərin tapılması üçün
eksperimentlər mütləqdir. Belə risklərə getmədən
teatrdakı durğunluğu aradan qaldıra bilməyəcəyik.
Çünki, teatr canlı orqanizmdir. O daim formalaşır. Və
hər şey ondan asılıdır ki, sən nə istəyirsən.
- Daha əvvəlki
tamaşalarınızda olduğu kimi "Teleskop"da da
audiovizual effektlərdən bol-bol istifadə edəcəksiniz?
-
Böyük ehtimalla bəli. Mənim bütün
tamaşalarımda video və işıq çox olur. Ancaq
paralel olaraq canlı səhnə tərtibatına - dekorlarla,
işıqlarla çox işləmək istəyirəm.
Ümumiyyətlə, vizuallıq mənim üçün
çox vacibdir. Müasir teatr seyirçiləri
tamaşanın sonunadək saxlamağı bacarmalıdır.
Bu baxımdan dolğun və maraqlı vizuallıq önəmlidir.
- Bəs tamaşalarınızda
niyə müəllif musiqilərindən istifadə etmirsiniz?
Yəni, konkret bəstəkarla əməkdaşlıqdan
çox, yığma qərb musiqilərindən istifadəyə
üstünlük verirsiniz...
- Təbii
ki, müəllif musiqilərindən istifadə etmək
gözəl olardı. Ancaq konkret bir bəstəkarla əməkdaşlıq,
ona tamaşanın ideyasını izah etmək, sonra musiqinin
yazılışına gedən zaman... bu çox uzun, çətin
və böyük maliyyə aparan işdir. Bəzən də
orkestr lazım olur. Kinoda belə hər rejissor bu zövqü
özünə rəva bilmir. Bütün bunları nəzərə
alaraq yığma musiqilərdən istifadə etməli oluram.
Ancaq düşünürəm ki, bu tamaşaya zərər
yox, əksinə müxtəliflik, rəngarənglik
qazandırır.
- 2008-ci ildə Finlandiyada
"İlin rəssamı" fəxri adını
aldınız. Ancaq bir müddət sonra bunun həqiqət
olmasına dair nədənsə şübhələr
yaranmağa başladı...
-
Yaranmış şübhələrdən, gəzən
şayiələrdən mən də xəbərdaram
(Özü ilə gətirdiyi sənədləri göstərərək).
Baxın hər şey burda yazılıb, şəhər
merinin təbriki, diplom, üstəgəl, 3500 avro pul
mükafatı. Müxtəlif respublikalarda bir çox insana fəxri
adlar verilir. Yaşadığım İmatra şəhərində
də "İlin rəssamı" fəxri adı var.
2008-ci ildə də bu adı qazanmaq mənə nəsib oldu.
Şübhələrin yaranmasına rəvac verən isə
bəzi mətbu orqanında məlumatın qeyri-dəqiq verilməsi
oldu. "İlin rəssamı" fəxri adı barədə
soruşanda mən, "Azərbaycanda verilən
xalq artisti tituluna bərabər" olduğunu demişdim.
Finlandiyada əməkdar xadim, xalq artisti kimi anlayışlar
yoxdur. Ancaq "İlin rəssamı" var, hansı ki, bizim
"Xalq artisti" fəxri adına bərabərdir. Məlumatın
qeyri-dəqiq yazılması da bəzi şübhələrə
yol açdı. Mən yazılanlara nə nəzarət edə,
nə də onlara cavabdehlik daşıya bilərəm.
- Ancaq nə qədər qəribə
olsa da, bu qeyri-dəqiq məlumatın yayılmasında
jurnalistlərdən çox, sizin həmkarlarınız
"aktivlik" göstərdilər...
-
Buna ancaq təəssüf etmək qalır. Məsələ
burasındadır ki, hansı teatrla əməkdaşlıq
etməyimdən asılı olmayaraq arxamdan həmişə
xoşagəlməz sözlər eşidirəm. Səbəb
isə birdir: Kamran birdən kiminsə yerini, vəzifəsini
tutar. Ancaq mənim nə belə bir düşüncəm, nə
də istəyim var, olmayıb, olmayacaq da. Uzun illərdir ki,
Finlandiyada yaşayıram, orada mənim teatrım, ailəm,
evim var. Mən xoşbəxt insanam. Ancaq mən həm də
rejissoram. Mənə iş təklif olunur, iş planı
qurub, gəlib tamaşamı hazırlayıb, qayıdıram.
Bu mənim həyat tərzimdir, bu mənim sənətimdir. Mən
heç vaxt Azərbaycana qayıda bilməyəcəyəm.
Çünki artıq çoxdan avropalı olmuşam. Digər
tərəfdən bura mənim vətənimdir və Azərbaycansız
yaşaya bilmərəm. İldə heç olmasa bir dəfə,
qısamüddətli də olsa, Bakıya gəlib vətənimi,
anamı, bacımı görməliyəm. Ona görə, hər
kəsin ürəyi rahat olsun. Mənə heç kimin yeri, vəzifəsi
lazım deyil.
Nə
qədər acı olsa da, xaricdə yaşayan azərbaycanlılar
bir-birinin uğuruna sevinmək əvəzinə, irəli gedənin
ayağından tutub dartırlar. Bizim düşmənlərimiz
hər işdə bir-birlərini dəstəklədikləri
halda, bizim özümüzə etdiyimiz pisliklər çox
alçaqca, namərdcədir. Nəinki
yardımlaşmağı, dəstək olmağı, hətta
bir-birimizin uğuruna sevinməyi belə
yadırğamışıq. Mən Finlandiyada
qazandığım uğurlara heç kimin köməyi
olmadan, yalnız özüm nail olmuşam. Heç vaxt kiminsə
paxıllığını çəkməmişəm.
Yaşadığım şəhərdə - İmatrada yeganə
azərbaycanlıyam. Mən bu şəhər
üçün çox işlər görmüşəm.
Bunun əvəzində də şəhər mənimlə fəxr
edir.
Sevda Babayeva
Həftə içi.- 2011.- 30
aprel- 2 may.- S. 16.