"37-nin xofu
ədəbi tənqidin
canından çıxmayıb"
İradə Musayeva: "Dünyada ən eybəcər
oyun qaydasız döyüşlərdir, onun da qanunları
var"
Müsahibim filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru, tənqidçi İradə
Musayevadır.
- Çağdaş ədəbiyyatımızda ədəbi
tənqidin zəifliyi özünü çox ciddi şəkildə
göstərir. Tənqidçi kimi bunun səbəblərini
nədə görürsüz?
- Gəlin görək,
Azərbaycan ədəbiyyatında tənqidin ən
güclü vaxtı hansı dövrdə olub? XIX əsrdə,
sovet dövründə, yoxsa müstəqillik illərində?
Məsələn, Stalinin ölümündən sonra bütün
SSRİ-də yaranan yumşalma mərhələsi, yəni
60-cı illərdə istənilən sahələrdə
müəyyən irəliləyişlər oldu, ancaq yenə
də həmin dövrdə tənqidin zəifliyindən
şikayətləndilər: tənqid ədəbiyyatla
ayaqlaşmır dedilər.
37-nin xofu ədəbiyyatın
canından çıxdı, tənqidin yox.
Əsas problem ondan ibarətdir
ki, ədəbi tənqidin mahiyyəti, funksiyası,
spesifikası haqqında təsəvvürü olmayanlar, ədəbiyyatın
nəzəriyyəsini və tarixini bilməyənlər tənqidi
iddialarıyla ədəbiyyata hücum edirlər (söhbət
tərifləməkdən, ya pisləməkdən getmir).
Tənqidçinin
yazıçıdan fərqi və bəlkə də
üstünlüyü ondadır ki, o yazıçı qədər
bədii, obrazlı qavrama və duyum həssaslığına
malik olmaqla yanaşı, tənqid səlahiyyətini ona
qazandıran analitik, elmi və məntiqi təfəkkürü
ilə də seçilməlidir.
Yazıçının
gördüklərini, üstəgəl,
yazıçının özünü görməlidir. Yəni
əsəri oxuya-oxuya yazıçı dünyanın nəyindən
- hansı problemindən, hansı mövzusundan, hadisəsindən,
ovqatından yapışıb onunla birlikdə
olmalıdır. Əsəri oxuyub qurtarandan sonra
yazıçı tənqidçinin obrazına, qəhrəmanına
çevrilir. Onun qəhrəmanı artıq ədəbiyyatın
yox, ədəbiyyat tarixinin qəhrəmanıdır və bu ədəbiyyat
tarixinin qəhrəmanı ədəbiyyat qəhrəmanından
öz cavabdehliyi, məsuliyyəti və qurama yox, canlı
olması ilə fərqlənir. Yazıçı əsəri
ilə bərabər, oxucunun və tənqidçinin
qarşısında mühakimə olunur. Oxucu aldana və
yanlış qərar çıxarda bilər, amma ədəbi
sözün hakimi, hökm oxuyanı tənqidçidir. Tənqidçinin
qanun məcəlləsi daim dəyişən, yeniləşən
və modernləşən ədəbiyyat nəzəriyyəsi
və ədəbiyyat tarixidir (baxımayaraq ki, bunların hər
ikisinin yenidən işlənməsinə ciddi ehtiyac var). Deməli,
tənqidçi ədəbiyyatşünaslığın
demokratik qanunlarının maddələrini dəyişmədən
(təmənnasız və rüşvətsiz) bədii
materiala yanaşsa, haqq-ədalət yerini alar və ədəbiyyatda
irəliləyiş olar. Tənqidçi yazıçıdan
qorxur. Çünki tənqidçi nəyi bilməli
olduğunu bilmir. Bunu göydə tutan hətta ən zəif
yazıçı, şair və dramaturq əks hücuma
keçir və haqqı olmayan "nasir",
"dramaturq", "şair" yarlığını
özü öz yaxasından asır, "ağa Məzərəm,
belə gəzərəm" deyir. Dünyada ən eybəcər
oyun qaydasız döyüşlərdir, onun da qanunları var.
Adicə qaydasız və qaydalı şeirin prinsiplərini dərk
etməyən şair şizofreniya sindromundan törəyən
bütün qıcıq və əsəblərin əks-sədasını
kağıza töküb hamının gözünə soxur
və "bu şeirdir" deyir. Tənqidçi də
yuxarıda qeyd etdiyim savadsızlıq və tənqidi təfəkkürün
yoxluğu ucbatından susmaq məcburiyyətində qalır. Dramatik
nida ilə desək, budur ədəbi tənqidin faciəsi, bu!
- Eyni zamanda ədəbi tənqidlə alver edənlər
bu sahəni hörmətdən salıblar...
- Düz deyirsiniz. Azərbaycanda
ədəbi tənqid elə həmişə şübhəli
sahə olub. Vaxtilə ədəbiyyatda özünü
şübhəli aparanları tapmağı və "ciblərinə
narkotik maddə qoymağı" tənqidçilərə
tapşırırdılar. Düzdür, tutmağı və
cəzalandırmağı hökumət özü edirdi. Amma
tapmaq və şərləmək tənqidçinin
özünün işi olub. Ancaq o tənqidçilər
indikilərdən şükürlü idi. Heç olmasa onlar
inanırdılar ki, partiyaya və sovet hökumətinin
möhkəmlənməsinə işləyirlər. Bugünkülər
(əlbəttə söhbət əsl tənqidçilərdən
getmir və az da olsa bunlar var) bir qonaqlığa, bir
yaxşı bazarlıq zənbilinə işləyirlər.
Görürsünüz,
zaman dəyişdi, indi də siz deyirsiniz ki, ümumiyyətlə
ədəbi tənqidin özündən şübhələnirsiniz.
Nə deyim, vallah. "Şübhədir hər həqiqətin
anası".
Bizi dünya ədəbiyyatına
aparıb-çıxarsa, bəlkə bu bir-birimizdən
şübhələnmələr, gümanlar, ehtimallar,
falaçmalar aparıb çıxara. Yoxsa real vəziyyəti
təhlil edib, vicdanla, ağıl və namusla ələ qələm
almaq, sözünü Azərbaycan və dünya oxucusuna demək,
eşitdirmək inadı və iradəsi bizi avara qoyar.
- Söz yox ki, Əsəd Cahangir, Tehran Əlişanoğlu,
Vaqif Yusifli kimi tənqidçilərimiz var, amma onların
imzası kifayət qədər ciddi deyil...
- Bu tənqidçilər
sakinləri qaçmış torpaqların səngərində
köməksiz döyüşən, belə demək
mümkünsə, tənqid əsgərləridir. Professionallıq,
intensiv yaradıcılıq cəfakeşliyi nümayiş
etdirirlər. Amma təəssüflənirəm ki, hər
birinin əlində jurnal, özləri də işin
içində ola-ola çürük, yararsız köhnələrin,
bayağı, qondarma yenilərin ətraflarında bu qədər
artmasına susurlar. Saxta ədəbiyyat düzəldən, mənəviyyatları
zorlayanlarla mədəni, üzr istəyə-istəyə
danışmaq olmaz axı!..
- Bugünkü ədəbiyyatımızda, sizcə,
şeir daha güclü inkişaf edir, yoxsa nəsr?
- Şeirdəki
tapıntılar və yeniliklər diqqəti daha tez cəlb
edir. Ancaq şairlərin özünütəkrarı və əksəriyyətinin
nəsrə keçməsi çoxlu suallar doğurur. Ya sərhədlərini
söküb atdıqları şeiri nəsr kimi "nisar"
dağınıq, talan etdikləri, şeirdə nəsrləşmə
əməliyyatı apardıqları üçün
bunların arasında fərq görmürlər, ya da mövzu,
ideya genişliyi daha sərbəst və irihəcmli janrlar tələb
etdi. Ümumiyyətlə, heç bir yazıçıya
janr, növ baryeri qoymaq olmaz, kim özünü nədə
daha mükəmməl ifadə edə bilirsə, oraya üz
tutsa, yaxşıdır. Konkret desək, nəsrdəki
axtarışları daha çox hiss edirəm.
- "Ən yeni ədəbiyyat" seriyasında xeyli
maraqlı kitab işıq üzü görüb. Demək
olar ki, yazarlarımızı saymaqla qurtarmaz. Bəs
güclü yazarlarımızı ortaya çıxarmaq kimin
işidir?
- Ortaya çıxarmaq
deyəndə ki, onlar elə ortalıqdadır. Əksinə,
onları yerbəyer eləmək, layiq olduqları yerə
qoymaq lazımdır və bu, günümüzün operativ ədəbi
tənqidinin işi olmalıdır. Bu sualla siz məni
qabaqladınız. Mən həmin seriyadan olan əsərləri
oxumaq və obyektiv münasibət bildirmək istəyərdim.
Belə bir seriya ilə kitab çıxarmaq özü
müasir ədəbi mənzərəni təsəvvürdə
də olsa, sistemə salmaqdır. Mən bu təşəbbüsü
qiymətləndirirəm.
- Bütün bu giley-güzardan sonra demək olarmı
ki, çağdaş ədəbiyyatımız inkişaf
edir?
- Söhbət təkcə
inkişafdan getmir, əsas məsələ ondadır ki, ədəbiyyat
var və axtarışdadır. Gənclər arasında ədəbiyyatın
on illərdir deyilməyən sözünü tapıb demək
istəyən, özünü oraya-buraya çırpan (fərqi
yoxdur, şərq, qərb, klassik, modern, postmodern və s. ədəbiyyatları
ələk-vələk edən) insanlara və dünyaya sevgidən
və ya nifrətdən təlatümə gələn, narahat
yazarlar var. Elə bircə bu narahatlığa arxayın olmaq
olar
- Tənqidçinin güclü mütaliəsi olur. Hazırda
kimi oxuyursunuz və kimləri bəyənirsiniz?
- Tənqidçi
mütaliəsi adi oxucu mütaliəsindən öz
sistemliliyi, məqsədliliyi ilə seçilməlidir. Klassik
və çağdaş Azərbaycan, dünya ədəbiyyatını
izləməlidir. Diqqət yetirmisinizsə, son vaxtlara qədər
ali məktəblərdə dünya ədəbiyyatının
tədrisi XX əsrin əvvəlləri mərhələsi ilə
bitirdi. Dünyanın ictimai-mədəni, sosial-siyasi və s.
proseslərinin onun öz ədəbiyyatında əksini və
bütün bu əksolunmadan 50-60, bəlkə də çox
illər sonra xəbər tutmağımızı nəzərə
alsaq, görün bizim ədəbi düşüncəmiz
dünya ədəbi düşüncəsindən nə qədər
geridədir. Bizim elə yazıçılarımız var ki,
hələ də "Səfillər", "Kerri bacı"lar
ovqatı və ideyası ilə "dublikat"lar isthesal
edir.
Tənqidçi ən
yeni dünya ədəbiyyatı nümunələrini
yazıçıdan qabaq oxumağa
çalışmalıdır ki, onu təkrarlayanlara,
köçürənlərə irad tuta bilsin. Yoxsa "kəşf"
kimi qəbul edib, "bəh-bəh"lə tərifləyirik,
sonra məlum olur ki, bu "poddelka" imiş,
"orijinal"ı filan ölkədə
yazılıbmış
Hazırda isə
çağdaş nəsrimizin gənc nümayəndələrinin
əsərləri haqqında yazmaq istəyirəm. Ona görə
də onları oxuyuram. Əlimdə olan kitab - Əsəd
Qaraqaplanın "Xilas" romandır.
- Bu gün dünyada hər hansı bir əsərin məşhurlaşmasında
ədəbi tənqidin rolu böyükdür. Elə
götürək qardaş Türkiyəni, Orxan Pamukun əsərlərinə
dünya şöhrəti gətirən tənqidçilərdir...
- Tənqidçi
şöhrət paylamır. Şöhrəti
yazıçı özü qazanır. Orxan Pamuk
"Nobel" mükafatı alana qədər 30 ildə
dünyanın ən məşhur 15 mükafatına layiq
görülmüşdü. 60 çox dilə tərcümə
edilib yüz ölkədə milyonlarca tirajla çap
olunmuşdu. Yəni Orxan Pamukun əsərlərini dünya
görüb qiymət verəndən sonra o, "Nobel"
alıb. Düzdür, ilk romanının qiymətini 1982-ci ildə
vətənində aldı. Amma 1985-ci ildə çap olunan
"Ağ qala" romanına görə Qərb onu
"Şərqdə doğulan yeni ulduz" adlandırdı.
Şübhəsiz, ümidverici yazarı ilk növbədə
onun öz tənqidçisi görməli, qiymətləndirməli
və dünyaya təqdim etməlidir.
Arzu Abdulla
Həftə içi.- 2011.- 5-7 fevral.- S. 14.