Novruz - dünyada sülh günü
Qasım Alcan: "Novruzun dini mənası Adəmin cənnətdən
çıxarıldıqdan sonra Həvva ilə
görüşməsinə bağlıdır"
Cəfərilər təriqətinin,
"Zeynəbiyyə" icmasının məsul nümayəndəsi
Qasım Alcanın "Həftə içi"nə ekskluziv
müsahibəsi
Novruz Azərbaycanda və
bölgənin digər dövlətlərində tarix boyu ən
müqəddəs bayram sayılıb. İslam şərqində
yeni ilin gəlişini, eləcə də baharın müjdəsini
verən Novruz çoxlu müsbət cəhətləri,
insanlıq üçün xeyirli məziyyətləri ilə
hamının ürəyində yer tutub. Amma bir məqam var
ki, bəziləri bu günə dini, bəziləri
müasirlik, digərləri isə elmi baxımdan rəng
qatır. Eyni zamanda, ziddiyyətli siyasət yürüdən
bölgə xalqlarının hər biri Novruzu
özününkü hesab edir.
Elə mərkəzi
iqamətgahı Türkiyədə-İstanbulda yerləşən
Cəfərilər məzhəbinin rəhbərliyi ilə əlaqə
yaratmaqda məqsədimiz də qeyd etdiyimiz
qarmaqarışıqlığa aydınlıq gətirmək
idi. Nəzərə almaq lazımdır ki, Cəfərilər
Novruzu özlərinə xas şəkildə anlayır və
qeyd edirlər. Ona görə də Cəfərilərin - Zeynəbiyyənin
media və xalqla əlaqələr üzrə məsulu
Qasım Alcandan, ümumiyyətlə, Cəfərilər
üçün Novruzun mahiyyətinin, fəlsəfəsinin nə
olduğunu, bu bayramın haradan və
hansı dövrdən günümüzə miras
qaldığını soruşduq.
- Cəfərilər
üçün Novruzun iki mənası var. Birincisi, yatan təbiətin
oyanması nəticəsində dəyişən iqlimlə
birlikdə təbiətdə yaranan gözəlliklər,
ikincisi isə bütün canlılarla birlikdə insanların
da hislərinin canlandığı, təzələndiyi, rəngləndiyi
və coşquya çevrildiy andır. Novruz fars sözü
olub, yeni gün mənasını verir. Novruz ilin ilk
günüdür. Minlərcə ildir ki, türk millətimiz
bu günü bayram olaraq qeyd edir və indi də eyni
coşqularla qarşılayır. Dini mənası isə həzrət
Adəmin cənnətdən çıxarıldıqdan sonra
yoldaşı Həvva ilə görüşməsinə
bağlıdır. Yəni deyirlər onlar məhz bu gündə
görüşüblər. Yenə Nuh peyğəmbərin
tufandan xilas olması, İbrahim peyğəmbərin atəşdən
qurtulması, Musa peyğəmbərin dəniz sularından
nicat tapması, firon ordusunun isə dalğalara qərq
olması məhz bu günə təsadüf etməkdədir.
Bir məsələ də var ki, adlarını çəkdiyimiz
peyğəmbərlərin xilası məhz
insanlığın qurtuluşu sayılmalıdır. Bunlar isə
təbii ki, yalnız alqışlanmağa, bayram kimi qeyd
olunmağa layiq hadisələrdir. Bəlkə də türk
millətimiz Novruzu həmin səmavi dinlərdən
götürərək indiyədək özünün
müqəddəs bayramına çevirib. Bundan əlavə,
Novruz Məhəmməd peyğəmbərin (s) vəfatından
8 il öncə qədiri-humda həzrət Əlini (ə)
övliyalar şahı kimi möminlərin vəlisi və
hüccəti olaraq
bizə elan etdiyi gündür. Elə buna görə də
Novruz həm də Əli bayramıdır, Əli tərəfdarlarının
şad günüdür. Bəlkə də buna görədir
ki, bu bayram günlərində doğulan uşaqların bir
çoxuna Novruzəli adını qoyurlar. 12 imamlardan
danışılan bir də Novruz duası var: "Ey
könülləri və görüşləri dəyişdirən,
ey gecə və gündüzü çəkib çevirən,
ey vəziyyətləri dəyişdirən, bizim də vəziyyətimizi
ən yaxşı səmtə yönəlt".
- Heç kimə sirr deyil ki, Novruzu həm türk, həm
də farsdilli xalqlar, eyni zamanda ərəb ölkələrində
də milli bayram olaraq qeyd edirlər. Maraqlıdır, siz Cəfərilərin
qənaətincə, Novruz bizim, yəni türk millətinin
bayramıdır, yoxsa farsların, ya ərəblərin?
- Novruz Türkiyədə
bir el şənliyi, digər türk dövlətlərində
isə rəsmi bayram olaraq qeyd olunmaqdadır. Baharın gəlişini,
təbiətin oyanışını insanlara müjdə
verir Novruz. Ümuilikdə götürsək, Novruz türk
tayfaları arasında eramızdan əvvəl VIII əsrdən
başlayaraq bugünki günədək hər ilin 21 mart
tarixində bayram olaraq qeyd edilir. Onu da qeyd edək ki, on iki
heyvanı əks etdirən türk təqvimində, eləcə
də Məlik şahın Cəlali təqvimində yeni ilin
başlanğıcı olaraq göstərilən 21 mart tarixi,
Divanü Lüğətit-türkdə də yazın gəlişi
kimi diqqətə çatdırılır. Hətta Novruz
türk ədəbiyyatı və musiqisinə də Novruzi Əsl,
Novruzi Ərab, Novruzi Bəyati, Novruzi Hicaz, Novruzi Əcəm və
Novruzi Səba kimi daxil olub. Eyni zamanda, Novruz həm də tarix
boyu bir çox dövlət tərəfindən bayram və
el şənliyi olaraq qeyd edilib. Bunlardan ən əsasları
Anadolu bəylikləri, qədim Misir, İran, Səfəvilər,
Sasanilər, Moğollar, Səlcuq və
nəhayət Osmanlı dövlətidir. Onu da bidirim ki, Səlcuq
və Osmanlı dövlətlərində milli bayram kimi qeyd
edilən Novruz, Novruziyyə adlı şeir və şənliklərlə,
ziyafətlərlə qarşılanırdı. Xüsusi
olaraq hazırlanan Novruziyyə adlı məcun Osmanlı
zamanından qalan bir mədəniyyət ünsürü kimi
bu gün də, Manisada 21 Martda Məsir məcunu şənlikləri
keçirilməkdədir.
- Bəziləri Novruza
müasir fəlsəfi don geyindirir, digərləri isə ona
dini baxımdan yanaşır. Hətta Novruzu sırf islami
baxımından şərh edənlər də az deyil. Sizcə
Novruzun əslində necə başa düşülməsi lazımdır?
- Novruzu milli, yaxud da dini baxımdan incələməkdənsə,
yaxşı olardı ki, ona hər iki tərəfi birləşdirərək
vahid prizmadan yanaşaq. Bu halda bayramın mahiyyətini daha asan
başa düşmək mümkündür. Çünki hər
iki vəziyyət insana birliyi, əməkdaşlığı,
sülhü, qardaşlığı, təbiəti sevməyi
və qorumağı yaradılışın qayə və məqsədlərinə
uyğun, məsuliyyətlə davranmağı
aşılamaqdadır. Bu gözəl
çağırışları özündə cəmləyən
bir bayramdan söz açırıq. Bu məqsədlərə
xidmət etmiriksə, adını nə qoymağımıza
baxmayaraq, çəkdiyimiz əmək faydasız və mənasız
olacaq.
- Novruzla bağlı bəzi
xalq inancları əsrlərdir ki, insanlar tərəfindən
yaşadılır. Yəni insanlar bəzən öz gələcəklərini
psixoloji baxımdan bu inanclar üzərində qurmağa da səy
göstərirlər. Bundan əlavə, bu bayram günləri
xüsusi yeməklər də bişirilir. Sizcə qeyd
etdiyimiz bu amillərin gücü-qüvvəti nədədir?
- Bu bayramda yeddi
çeşit meyvənin (buna yeddi levin deyilir)
alınmasının xüsusi mənası var. Göy
qurşağını xatırlatsın deyə biz ona
"Fatma ana qurşağı" da deyirik. Bu bizim
üçün bolluğun və bərəkətin, eyni
zamanda, qışın tək rəngliliyindən xilas olub,
baharın çox rəngliliyinə keçidin göstəricisidir.
Bilmək lazımdır ki, çoxnövlülük insan
övladı üçün böyük bir
zənginlik qaynağıdır. İnsanlar, güllər,
yeməklər və sair nemətlər, necə ki, hər biri
təklikdə cəlbedici deyil, amma onlar bir yerdə vəhdət
yaradarsa, bu halda insanın diqqətini o qədər çox
çəkəcək. Ümumiyyətlə, fərqli
düşüncələr insanlar üçün bir nemətdir,
düşmənçilik mənbəyi yox. Bizlər göyərtdiyimiz
səmənilərdən aş bişirərik. Bugünkü
tibbi elmi bunun insanın
sağlığına çox böyük fayda verdiyini
isbatlayır. Buğda çörəkdir, çörək
isə həyat üçün hər şey deməkdir. Onun
müqəddəsliyi heç nəylə müqayisə
olunmazdır.
- Bəzi ölkələrdə Novruz zamanı Ramazan
ayında olduğu kimi, zənginlər kasıblara əl tutur,
acların qarnını doyurur, sədəyə paylayır və
s. Bu ənənənin mənası nədir:
insanlıqmı, yoxsa Novruzun heç kimin fərqinə
varmadan insanlardan etdiyi tələbmi?
- Novruz bayramı
günlərində heç bir millətdə
olmadığı bir şəkildə həm də
ölülər yad edilir. Fikir verin: dünyada çox
şeylər üçün bayramlar və ya anım günləri
elan edilib, amma ölülər üçün belə bir
tarix müəyyən olunmayıb. Amma ölülərimiz
üçün də bizdə xüsusi gün
ayrılıb. Məsələn, Novruz bayramından öncə
hamılıqla qəbiristanlığa gedilir, Quran oxunur,
ehsanlar paylanılır. Xüsusilə də evdən
köçən qız övladlara hədiyyələr
alınır, yeddi levin payından ayıraraq qohum-qonşuya
paylanılır, küsülülər
barışdırılır. Əslində, bütün
bayramlar insanların barışıq, sülh şəraitində
yaşaması, həyatda məsuliyyətini başa
düşməsi, hamılıqla
qaynayıb-qarışması məqsədini güdür.
Bayramlar insanları sevindirmək, könüllərini
oxşamaq, sevgi qazanmaq, ürək sındırmamaq,
başqalarının haqqını yeməmək, haqq və hüququ qorumaq, eləcə də mənalı
yaşamağı yeni nəsillərə öyrətmənin
bir başqa yoludur. Səbəblər insanlarda bu duyğuları canlandırır,
onları düşünməyə sövq edir.
- Novruz mənəvi baxımdan bölgə
xalqlarını bir araya gətirir. Görəsən bu əlaqələri
bir qədər də gücləndirərək siyasi əməkdaşlıq
müstəvisinə qaldıra bilərikmi? Yəni Novruzu
bayram kimi qeyd edən dövlətləri bir araya gətirmək
mümkündürmü?
- İnsan həyatda
öz davranışı ilə dəyər qazanır və
bu məsələdə məsuliyyət daşıyır. Hər
bir kəs bu vəzifəni yerinə yetirərkən, kamil
insana çevrilmək üçün öz əhatəsinə,
təbiətə, dünyaya və bütün
insanlığa xeyir verməyə
çalışmalıdır. Novruz dünyəvi mahiyyət
daşıdığına, sülh, qardaşlıq
bayramı olduğuna görə, ölkələrin siyasi
müstəvidə bir araya gəlməsi üçün
güclü rol oynaması mümkündür. Hazırda
bütün yer üzündə böyük bir problemə
çevrilən ekoloji məsələlər hansısa bir
zirvə toplantısında müzakirəyə
çıxarıla bilər. Mənə görə Novruz
bunlar üçün ələ düşməz fürsətdir.
Bəlkə də Novruzun ikinci adı dünyada sülh
günü olmalıdır.
Vüsal Tağıbəyli
Həftə içi.- 2011.- 19-28 mart.- S. 1, 6.