Azərbaycanın Məhkəmə
sistemi və insan hüquqları
Azərbaycanda hüquqi dövlət quruculuğunun
əsas dayaqlarından
biri şəffaf məhkəmə sistemi sayılır. Hər bir demokratik dövlətdə insan hüquq və azadlıqlarının müdafiəsində təməl
rolunu məhz məhkəmələr oynayır.
Azad və şəffaf məhkəmə
sistemi hər bir dövlətdə demokratik islahatların, hüquqi dövlət quruculuğunun ölçü
meyarı sayılır.
Azərbaycanda da son illərdə bu istiqamətdə bir çox mühüm işlər həyata keçirilib.
Hüquq sisteminin
islahatı nəticəsində ölkədə birinci instansiya,
apellyasiya və kassasiya instansiyalarından ibarət yeni 3 pilləli
müstəqil məhkəmə sistemi yaradılıb.
Hazırda Azərbaycanda birinci instansiya məhkəməsi kimi
rayon (şəhər) məhkəmələri, ərazi
yurisdiksiyası üzrə fəaliyyət göstərən
hərbi və yerli iqtisad məhkəmələri, həmçinin,
Ağır cinayətlərə dair işlər üzrə məhkəmə
və Ağır Cinayətlərə dair İşlər
Üzrə Hərbi Məhkəmə fəaliyyət göstərir.
Kassasiya instansiyası məhkəməsi olan Azərbaycan
Respublikasının Ali Məhkəməsinin tərkibində
4 məhkəmə kollegiyası - Mülki işlər üzrə,
Cinayət işləri üzrə, Hərbi məhkəmələrin
işləri üzrə və İqtisadi mübahisələrə
dair işlər üzrə məhkəmə kollegiyası
var. Ali Məhkəmə tərəfindən apellyasiya məhkəmələrinin
qərarlarına kassasiya qaydasında baxılır.
Ölkəmizdə məhkəmə
sisteminin təkmilləşdirilməsi istiqamətində tədbirlərin
görülməsi daim gündəmdə saxlanılır.
Müasir dövrün tələblərinə uyğun olaraq
bu sahədə mütəmadi islahatlar həyata keçirilir.
Bu islahatlar ölkə vətəndaşlarının
hüquqlarının daha təkmil şəkildə
qorunması, təmin edilməsinə yönəlib.
Ümummilli lider Heydər
Əliyev tərəfindən 1996-cı il 21 fevral tarixli sərəncam
ilə yaradılmış Hüquq İslahat Komissiyası tərəfindən
işlənib hazırlanmış "Konstitusiya Məhkəməsi
haqqında", "Məhkəmələr və hakimlər
haqqında" qanunlar ölkəmizdə məhkəmə-hüquq
islahatları sahəsində aparılan ilk mühüm
addımlar olmaqla, müstəqil məhkəmə sisteminin
yaradılmasına və fəaliyyət göstərməsinə
imkan yaradıb. Azərbaycan prezidentinin 1 dekabr 1998-ci il tarixli
"Məhkəmələr və hakimlər haqqında"
qanunun tətbiq edilməsi və məhkəmə
islahatlarının həyata keçirilməsinə dair tədbirlər
barədə" fərmanı əsasında ardıcıl
surətdə gerçəkləşdirilən məhkəmə
islahatlarının başlıca məqsədi qanunun aliliyinin
təmini, məhkəmə hakimiyyətinin dövlət idarəçilik
mexanizmində nüfuzlu və müstəqil təsisat kimi təşəkkül
tapması, ədalət mühakiməsinin həyata
keçirilməsi zamanı insan hüquq və
azadlıqlarının müdafiəsinin yüksək səviyyədə
təşkili, cinayət və mülki mühakimədə
demokratik prinsiplərin qorunması, peşəkar hakim korpusunun
formalaşdırılması, məhkəmələrin fəaliyyətində
şəffaflığın təmin edilməsi və digər
konseptual məsələlərin həlli olub. İctimai
münasibətlər qanunlarla tənzimləndiyindən, cəmiyyət
həyatındakı mühüm yeniliklər hüquq sistemində
də dəyişikliklər və yeniləşmə tələb
edir. Ulu öndərin məhkəmə-hüquq sistemində əsasını
qoyduğu mütərəqqi islahatları inamla davam etdirən
dövlət başçısı İlham Əliyev
sosial-iqtisadi uğurların miqyasına, habelə cəmiyyətin
demokratik şüur səviyyəsinin yüksəlməsinə
paralel olaraq qanunların liberallaşdırılmasını,
məhkəmələrin fəaliyyətinin müasirləşdirilməsini
vacib sayır. Bu məqsədlə hələ 2004-cü ilin
dekabrında "Məhkəmə-Hüquq Şurası
haqqında" yeni qanun qəbul olunub, "Məhkəmələr
və hakimlər haqqında" qanuna bir sıra mütərəqqi
dəyişikliklər edilib. "Konstitusiya Məhkəməsi
haqqında" qanuna əlavə və dəyişikliklər
edilməsi haqqında" 2003-cü il 23 dekabr tarixli qanuna əsasən
isə, vətəndaşların pozulmuş hüquq və
azadlıqlarının bərpası ilə bağlı
birbaşa Konstitusiya Məhkəməsinə müraciət
etməsi hüququnun həyata keçirilməsi mexanizmləri
müəyyən edilib. Məhkəmə sisteminin fəaliyyətinin
təkmilləşdirilməsi ilə bağlı tədbirlər
barədə son illər ölkə
başçısının imzaladığı fərman və
sərəncamlar Azərbaycanda insan hüquqlarının
müdafiəsinin əsas təminatlarından olan məhkəmələrin
nüfuzunu və əhalinin məhkəmələrə olan
inamını artırıb.
Azərbaycan prezidenti
İlham Əliyev tərəfindən məhkəmə
sisteminin müasirləşdirilməsi barədə 19 yanvar
2006-cı il tarixli fərman imzalanıb, məhkəmə
islahatı keyfiyyətcə yeni mərhələyə keçib.
Fərmana əsasən ədalət mühakiməsinin səmərəliliyinin
artırılması, əhalinin məhkəmələrə
müraciət etmək imkanlarının
asanlaşdırılması və ölkənin
regionlarının inkişafı məqsədilə yeni məhkəmələr,
o cümlədən regionlarda yeni apellyasiya məhkəmələri
yaradılıb, hakimlərin sayının
artırılması və məhkəmə fəaliyyətinin
təkmilləşdirilməsi, yeni yaradılan məhkəmələrin
təşkili, məhkəmə aparatlarının strukturunun
və işinin yaxşılaşdırılması, Ali Ədliyyə
Məktəbinin yaradılması üzrə tədbirlərin
görülməsi və digər vəzifələr qoyulub.
Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiya Məhkəməsi ölkənin
ali konstitusiya ədalət mühakiməsi orqanı olmaqla Azərbaycan
Konstitusiyasının aliliyini təmin edir. Ədalət
mühakiməsinin səmərəliliyinin
artırılması üzrə tədbirlər çərçivəsində
Avropa Şurası ilə səmərəli əməkdaşlıq
şəraitində hazırlanaraq qəbul edilmiş "Məhkəmələr
və hakimlər haqqında" qanuna müvafiq dəyişikliklər
barədə və "Məhkəmə-Hüquq
Şurası haqqında" qanunlar xüsusi əhəmiyyət
kəsb edir. Beynəlxalq norma və prinsiplərə uyğun
olan həmin qanunlara əsasən məhkəmə hakimiyyətinin
özünüidarə orqanı olan Məhkəmə-Hüquq
Şurası yaradılıb. Onun tərkibi 15 nəfərdən
ibarətdir və əsasən hakimlərdən, habelə
ölkə prezidentinin, Milli Məclisin, prokurorluğun, Vəkillər
Kollegiyasının nümayəndələrindən və digər
şəxslərdən ibarət formalaşdırılır.
Yeni qanunvericiliklə hakimlərin immunitetinə və səlahiyyət
müddətlərinə yenidən baxılıb, hakim vəzifəsinə
müddətsiz təyinat müəyyən olunub, onların
intizam məsuliyyəti məsələləri bilavasitə Məhkəmə-Hüquq
Şurasının səlahiyyətinə aid edilib, hakim vəzifələrinə
namizədlərin seçilməsi üçün yeni qurum -
Hakimlərin Seçki Komitəsi yaradılıb. Bununla
yanaşı, Məhkəmə-Hüquq Şurası
yanında hakimlərin və dövlət
ittihamçılarının, o cümlədən hakimliyə
namizədlərin tədrisi ilə məşğul olan
ayrıca sektor yaradılıb.
Ölkədə
aparılan məhkəmə-hüquq islahatına uyğun
olaraq məhkəmə hakimiyyəti sisteminə daxil olan
prokurorluq orqanlarının da cəmiyyətdə roluna yenidən
baxılıb, onun fəaliyyəti beynəlxalq normalara və
demokratik institutların tələblərinə
uyğunlaşdırılıb. Belə ki, 1999-cu ildə qəbul
edilmiş "Prokurorluq haqqında" qanuna müvafiq olaraq
prokurorluğun əvvəllər mövcud olmuş bir sıra
səlahiyyətlərindən imtina edilib, o cümlədən
həbsə alma üçün sanksiyanın verilməsi səlahiyyəti
məhkəmələrə verilib, məhkəmələr
üzərində prokurorluğun nəzarətinə son
qoyulub. Hazırda Azərbaycan Respublikası Prokurorluğu
müstəqil dövlət orqanı olmaqla cinayət işi
başlayır və ibtidai istintaq aparır, ibtidai istintaqa
prosessual rəhbərlik edir, təhqiqat və əməliyyat-axtarış
orqanlarının fəaliyyətində qanunların
icrasına nəzarət edir, dövlət ittihamını
müdafiə edir, mülki işlər üzrə dövlət
mənafeyinin müdafiəsi üçün iddia verir.
Həmçinin
ümumbəşəri sosial bəla olan korrupsiyaya
qarşı mübarizəyə ölkəmizdə xüsusi əhəmiyyət
verilərək bu sahədə ayrıca qanun qəbul edilib,
ölkə başçısı tərəfindən
korrupsiyaya qarşı mübarizə üzrə dövlət
proqramı təsdiq edilib, Korrupsiyaya Qarşı Mübarizə
üzrə Komissiya yaradılıb. Bu sahədə ən
mühüm tədbirlərdən biri də Baş Prokurorluqda
Korrupsiyaya qarşı mübarizə üzrə xüsusi idarənin
yaradılması olub. Prezidentin son tapşırıqları ilə
bu xüsusi idarənin ştat cədvəli daha da genişləndirilib.
Məqsəd isə korrupsiya ilə mübarizədə daha
effektli nəticələrə nail olmaqdır.
Eyni zamanda müstəqil
təşkilat olan Vəkillər Kollegiyasının fəaliyyətinin
yeni, demokratik əsaslarla təşkil edilməsi və əhaliyə
hüquqi yardımın yaxşılaşdırılması
məqsədilə 1999-cu ildə "Vəkillər və vəkillik
fəaliyyəti haqqında" qanun qəbul edilib, hüquqi
yardımın göstərilməsində bu orqanın rolunun
daha da artırılması məqsədilə bu sahədə
qanunvericilik daha da təkmilləşdirilərək müasir
tələblərə uyğunlaşdırılıb.
Həftə içi.- 2011.- 19 mart.- S. 1.