Azərbaycanın sığorta-pensiya sistemi və
perspektivlər
"Heç
vaxt demə ki, heç vaxt". İlk baxışdan
bu deyim bir qədər sadə, hətta mənasız
görünsə də, əslində böyük məna
daşıyır. Ona görə ki, həyat
bizə hər bir üzünü göstərə bilər və
taleyin bütün acılarından sığortalanmaq
qeyri-mümkündür.
Bütün
bunları nəzərə alaraq, Azərbaycan dövləti
bizi ən əsasından, yəni gələcəkdə hər
bir insanı gözləyən qocalığın maddi
qayğılarından öncədən məcburi qaydada
sığortalayır. Bəlli olduğu kimi, söhbət məcburi
dövlət sosial sığortasından gedir. İnsanların hamısı fərqli olduğu kimi,
bu məsələyə yanaşma da təbii ki, fərdidir.
Adətən bəzi gənclər, yəni ailə
qayğılarını üzərində hiss etməyən
və pessimist ruhlu insanlar sözügedən prosesin məcburi
qaydada həyata keçirilməsini elə də dəstəkləmirlər.
Yəni cavan ikən uzaq gələcəyi
düşünmək arzusunda deyillər. Lakin
buna baxmayaraq, məcburi dövlət sosial sığorta
haqqını ödəyirlər. Bu ödənişin
edilməsinin səbəbini isə belə
açıqlayırlar: "Qanundur, sadəcə qanuna tabe
oluram". Təbii ki, qanuna tabe olmaq
lazımdır, ancaq onun bizə hansı faydasının
olduğunu da bilmək gərəkdir. Əslində
bu qanun hər bir Azərbaycan vətəndaşının
rifahını, güzəranını günü-gündən
daha yaxşı təmin etmək funksiyasını yerinə
yetirir. Yeri gəlmişkən yaxşı bir atalar sözü
var: "Tək əldən səs çıxmaz", bu həqiqətən
də belədir. Bu gün məcburi dövlət
sosial sığorta haqqını ödəyərək biz həm
xalqımızın həmrəyliyinə sadiq qalırıq,
həm də öz gələcəyimizə kapital
yığırıq.
Etiraf edək
ki, bu gün maraqlı bir tendensiya müşahidə olunur. İnsan
pensiya yaşına çatanda maddi təminatı
övladlarından, yaxınlarından yox, məhz dövlətdən
gözləyir və bunu artıq bir qayda olaraq qəbul edir.
İstər-istəməz bu məqamda bir sual yaranır:
"Bəs siz əmək fəaliyyəti göstərərkən,
gələcəyinizin maddi təminatını
düşünmüsünüz, yəni məcburi sosial
sığorta haqqı ödəmisinizmi?" Burda məntiq
sadədir: "Əgər sən gələcəyini
düşünüb vaxtında müvafiq ödənişi
etmirsənsə, dövlət hansı qanuna əsasən sənə
pensiya təyin etsin?"
Özü də,
unutmaq lazım deyil ki, hesabımızda ödədiyimizdən
daha çox vəsait toplanır. Belə ki, hazırda
ölkəmizdə MDSS haqqı 25 faizdir. Bunun 3 faizini
işçi (sığortaolunan) 22 faizini isə işəgötürən
( sığortaedən) ödəyir.
Baxmayaraq ki, işçinin əməkhaqqısından
yalnız 3 faiz tutulur pensiya hesablanarkən daha artıq, 12,5 faiz nəzərə alınır. Digər
ölkələrin statistik göstəricilərinə nəzər
saldıqda məlum olur ki, Belorusda sosial sığorta dərəcəsi
35 faiz, Qırğızıstanda 27,25 faiz, Latviyada 33 faiz,
Litvada 40 faiz, Moldovada 29 faiz, Rusiyada 34 faiz, Tacikistanda 26 faiz,
Özbəkistanda 29 faiz, Ukraynada 39 faiz, Çexiyada 34 faiz,
Polşada 32,4 faiz, Almaniyada isə 31,63 faizdir. Göründüyü
kimi, digər ölkələrlə müqayisədə Azərbaycanda
məcburi sosial sığorta haqqı kifayət qədər
azdır. Ümumiyyətlə, tarixə nəzər
saldıqda məlum olur ki, fərdi toplanan hesab anlamı
1990-cı illərin əvvəlində yaranıb. İsveç bu sxemdən ilk dəfə istifadə
edən ölkə olub, daha sonra isə İtaliya, Polşa,
Latviya, Rusiya, Qırğızıstan və Monqolustanda tətbiq
olunub.
Bu sxemə əsasən,
hər bir pensiya sisteminin iştirakçısına fərdi
hesab açılır. Fərdi hesabda vətəndaş əmək
fəaliyyəti göstərdiyi müddət ərzində
ödənilən vəsait əks olunur. Beləliklə,
sosial ədalət bərpa olunur. Necə
deyərlər, "Nə əkərsən, onu da biçərsən".
Artıq bəzi insanlar yüksək pensiya almaq
üçün mövcud olmayan əməkhaqqı barədə
arayış təqdim edə bilməyəcəklər,
heç vaxt çalışmayan şəxslər saxta əmək
kitabçası təqdim etməyəcəklər və
sair. Nəticədə 30-40 il
çalışan şəxslər heç vaxt işləməyən
insanlara nisbətən az pensiya almayacaqlar, əksinə onlara
daha yüksək məbləğdə pensiya təyin ediləcək.
Başqa sözlə desək, haqlı
narazılıq doğuran bir sıra məsələlər
öz həllini tapacaq.
Nəzərə
alsaq ki, ölkəmizdə yaxın gələcəkdə
avtomatlaşdırılmış pensiya sisteminə keçid
nəzərdə tutulur, demək olar ki, yerli orqanlarda bəzi
hallarda müşahidə olunan neqativ nüanslar avtomatik olaraq
aradan qaldırılacaq. Bir də ki, vətəndaşlar evdən
çıxmadan, heç kimə müraciət etmədən
və tam əminliklə özləri bir neçə dəqiqə
ərzində onlara düşən pensiyanı Dövlət
Sosial Müdafiə Fondunun rəsmi saytının
(www.sspf.gov.az) müvafiq bölməsinə (pensiya kalkulyatoru)
daxil olaraq hesablaya biləcəklər.
Yeri gəlmişkən sayt
vasitəsi ilə vətəndaşlar onlar üçün
bir çox "qaranlıq " olan məsələlərə
aydınlıq gətirə biləcəklər. Məsələ
ondadır ki, məcburi dövlət sosial sığorta
haqqı ödəyən şəxslərin hamısında
dövlət sosial sığorta şəhadətnaməsi
var. Lakin heç kim bilmir ki, onun fərdi
şəxsi hesabında hansı məbləğdə vəsait
toplanır. DSMF- də ardıcıl, operativ
qaydada aparılan mühüm işlərin nəticəsində
artıq bu problem də öz həllini tapır. Yəni bu məlumatlar saytda yerləşdiriləcək,
eyni zamanda vətəndaşlara bildiriş də göndəriləcək.
Vətəndaş saytın müvafiq bölməsinə
sosial sığorta şəhadətnaməsinin nömrəsini
daxil edərək nəinki, hesabında hansı məbləğdə
vəsaitin toplanması haqda, hətta işlədiyi qurum tərəfdən
nə vaxt və hansı məbləğdə ödənişin
köçürülməsini biləcək. Nəticədə artıq vətəndaş
özü fərdi şəxsi hesabında toplanan vəsaitin
tam məbləğdə, reallığa uyğun ödənilməsindən
xəbərdar olacaq. Bu məlumatı əldə edən
işçinin iş yerində hüququ pozulduğu halda ədaləti
bərpa etmək imkanı olacaq.
Azərbaycanın
sığorta-pensiya sistemi qısa müddət ərzində
bir çox uğurlara imza atıb. Hətta zəngin
pensiya tarixinə malik olan ölkələr Azərbaycanın
sığorta-pensiya sisteminə maraq göstərirlər.
Təbii ki, buna görə ilk növbədə
ulu öndərimiz Heydər Əliyevə minnətdar
olmalıyıq. "Bizim ali məqsədimiz
vətəndaşlarımıza, xalqımıza daha da firavan
həyat yaratmaq, qarşıda duran sosial-iqtisadi problemləri həll
etmək və çətinlikləri aradan götürməkdən
ibarətdir" - Heydər Əliyevin bu sözləri pensiya
sistemi sahəsində də bir daha öz təsdiqini tapdı.
Hər sahədə olduğu kimi, pensiya sistemində
də qabaqcıl dünya ölkələrinin təcrübəsi
mənimsənilib, daha da təkmilləşdirilib Azərbaycan
üçün münasib pensiya modeli yaradılıb.
Prezident
İlham Əliyevin "2009-2015-ci illərdə Azərbaycan
Respublikasında sığorta-pensiya sisteminin inkişafına
dair Dövlət Proqramı" da islahatlar baxımından
xüsusi əhəmiyyət daşıyır. Dövlət
Proqramı sığorta-pensiya sisteminin fəaliyyətinin
aktuar modellər əsasında təkmilləşdirilməsi,
adıçəkilən sistemdə yığım
komponentinin tətbiqi, qeyri-dövlət pensiya
institutlarının inkişafı, fərdi uçotun təşkili,
əmək pensiyası təminatının təkmilləşdirilməsi
və digər müddəaları əhatə edir.
Təbii ki, həyata
keçirilən yeni islahatların, qanuna edilən dəyişikliklərin,
müxtəlif ölkələrlə təcrübə
mübadiləsinin aparılmasının, eləcə də tədbirlərin,
seminarların, konfransların işıqlanmasına, əhaliyə
düzgün çatdırılmasına çox
böyük önəm verilir. Bu baxımdan, DSMF-in
ictimaiyyətlə əlaqələr sektorunun rolu əvəzolunmazdır.
Fondun sözügedən orqanı KİV ilə
sıx əlaqə qurur, eyni zamanda saytda mütəmadi olaraq, əhali
arasında interaktiv sorğu keçirilir, aktual mövzularla
bağlı məqalələr yerləşdirilir və sair.
Bundan başqa vətəndaşlara bukletlər
paylanılır, müvafiq qurumlarda təlimlər həyata
keçirilir, televiziya vasitəsi ilə reklam olunur. Bütün bunlar bilavasitə əhalinin bu sahə
ilə bağlı maariflənməsinə münbit şərait
yaradır. Fondda "190" nömrəli
telefon məlumat xidməti fəaliyyət göstərir və
vətəndaşların sualları operativ olaraq
cavablandırılır. Üstəlik
DSMF-in sədri Səlim Müslümov e-mailinə daxil olan
bütün suallara fərdi qaydada cavab verir. Eləcə də canlı efir vasitəsi ilə həm
KİV-ləri, həm də əhalini maraqlandıran məqamlara
aydınlıq gətirir.
Təqdirə layiq haldır
ki, Almaniya kimi qədim (120 il) pensiya tarixinə
malik olan ölkənin mütəxəssisləri Azərbaycanın
yeni sığorta-pensiya sistemini çox bəyənirlər,
üstəlik öz ölkələrində tətbiq etmək
arzusunu bildirirlər. Lakin təəssüflər
olsun ki, demoqrafiya probleminə görə bunu orada həyata
keçirmək mümkün deyil. Ümumilikdə,
Azərbaycan qabaqcıl ölkələrin bu sahədəki təcrübəsini
mənimsəyərək, onu daha da təkmilləşdirərək,
yeni bir model ortaya qoyur. Pensiya sistemi sahəsində
keçid dövrü yaşayan ölkələrə məhz
Azərbaycanın modeli nümunə göstərilir.
Təsadüfi deyil ki,
2004-cü ildə ölkəmiz Beynəlxalq Sosial Təminat
Assosiasiyasının (BSTA) büro üzvü, 2007-ci ildə
isə BSTA-nın "Avropa şəbəkəsi"nin rəhbəredici komitəsinə üzv
seçilib. Bir sözlə, DSMF beynəlxalq
sosial təminat aləmində nüfuzlu bir quruma çevrilib.
Bəzi ölkələr
artıq Azərbaycanın pensiya sistemi sahəsində əldə
etdiyi nailiyyətlərdən bəhrələnirlər. Bu proses hazırda da davam etməkdədir.
Məsələn, bu yaxınlarda Türkmənistanın,
Monqolustanın nümayəndə heyətləri Azərbaycanın
sığorta-pensiya sistemini öyrənmək
üçün ölkəmizə səfər edəcəklər.
Adətən
müəyyən bir sistemlə bağlı fikir söyləmək
üçün digər ölkələrin analoji
qurumlarında mövcud olan sistemlə müqayisələr
aparılır. Elə biz də bunu etdik:
Fransanın pensiya sisteminə
nəzər saldıqda məlum oldu ki, bu ölkədə
qadınlar kişilərdən daha az
pensiya alırlar. Məsələ ondadır ki,
sözügedən ölkədə qadınlar
uzunömürlü olduqları üçün onların
pensiya müddətləri artıqdır. Ona görə
də demoqrafiyanı nəzərə alan
fransızlar qadınlara pensiyanın məbləğini az təyin
edirlər. Üstəlik cinsi mənsubiyyətindən
asılı olmayaraq hamı eyni yaş həddində pensiyaya
çıxır. Bundan başqa bəzi
hallarda fransızların pensiyasından vergi tutulur.
Azərbaycanda
isə təbii ki, məsələ başqa cürdür. Milli-mənəvi
dəyərləri, mentaliteti hər zaman üstün tutan Azərbaycan
xalqı təbii ki, qadınlara daha çox güzəşt
edir. Qadınlar kişilərdən tez
pensiyaya çıxırlar, bundan başqa pensiyanın məbləğinə
də məhdudiyyət qoyulmur. Yəni
pensiya hər kəs üçün fərdi qaydada
hesablanır. Vergi məsələsinə
gəldikdə isə ölkəmizdə pensiyaya bu şamil
olunmur.
Pensiyaların
məbləğinə də nəzər yetirməmək
qeyri-mümkündür. Çünki cəmiyyətdə pensiya
sistemi ilə bağlı ən çox müzakirə olunan
mövzulardan biri məhz budur. Ancaq burda da
hər şey göründüyü kimi asan deyil. DSMF sədri Səlim Müslümov pensiyanın məbləği
ilə bağlı KİV-lərə açıqlamasında
demişdi ki, sosial təbəqəyə verilən hər
hansı bir məsrəf heç vaxt azaldıla bilməz.
Əksinə sözügedən vəsait daim
artırılmalıdır. Ölkəmizdə
də buna riayət olunur. Bəzi ölkələrdə
düşünülməmiş addımların
atılmasının dəfələrlə şahidi
olmuşuq. Onlar yüksək pensiya təyin
edirlər, daha sonra isə üzərlərinə
götürdükləri məsuliyyəti yerinə yetirə
bilmirlər. Məsələn, 2010-cu ildə
Yunanıstanda büdcə kəsirinin qarşısını
almaq üçün dövlət müəyyən
addımlar atmağa vadar oldu. Belə ki, əməkhaqlarının
və pensiyaların azaldılması, vergi ödəmələrinin
artırılması müzakirəyə
çıxarıldı. Bu isə təbii
ki, əhalinin haqlı narazılığına gətirib
çıxarırdı.
Azərbaycanda
isə sığorta-pensiya sisteminin inkişafı, bu sahədə
islahatlar, pensiyaların artırılması təsdiq
olunmuş proqram əsasında, aktuar hesabatlara əsasən
aparılır. Eləcə də makroiqtisadi göstəricilər
nəzərə alınır.
Biz sığorta-pensiya
sisteminin bəhrələrini daha çox illər
ötdükcə hiss etməyə başlayacağıq. Çünki fərdi şəxsi hesablarda vəsait
artdıqca, pensiyaların da məbləği nəzərəçarpacaq
dərəcədə yüksələcək. Əsas
odur ki, şəffaf və ədalətli bünövrə artıq
qoyulub! 2006-cı ildən etibarən
pensiyanın baza hissəsinin 7 dəfə
artırılması, sığorta hissəsinin isə 5 dəfə
indeksləşdirilməsi həyata keçirilib. Sığorta-pensiya sistemində informasiya kommunikasiya
texnologiyalarının müvəffəqiyyətlə tətbiq
olunması nəticəsində müvafiq sərəncamların
icrası avtomatlaşdırılmış qaydada həyata
keçirilir. Pensiyaların
artırılması prosesinin bazar iqtisadiyyatının tələblərinə
uyğun şəkildə dəyişdirilməsi, mövcud
maliyyə imkanlarının bütün pensiyaçılar
arasında ədalətli şəkildə bölgüsünə
imkan verir. Onu da qeyd edək ki, Fondda və ona tabe olan
qurumlarda mərkəzi serverin və lokal şəbəkənin
qurulması, məlumat mübadilələrinin elektron formada
aparılması, əmək pensiyalarının və
sığortaolunanların vahid məlumat bazalarının
yaradılması və digər işlərin bu sahədə
görülməsi bilavasitə vətəndaşlara göstərilən
xidmətlərin yüksək səviyyədə gerçəkləşdirilməsi
üçün edilir.
Sığorta-pensiya
sistemi ilə bağlı əhalinin də rəyini öyrənmək
maraqlı idi.
Ona görə də "Azərbaycanda tətbiq
olunan sığorta-pensiya sistemi gələcəyə
ümidlə baxmağa zəmin yaradırmı? sualı ilə şəhər sakinlərinə
müraciət etdik.
Elvira Taqıyeva, həkim:
"Sözün düzü, əvvəllər pensiya sisteminə
heç bir ümid yox idi. Çünki 40-45 il
çalışan nənələrimiz, babalarımız nəticədə
pensiya yaşına çatanda çox az pensiya
alırdılar. Təbii ki, cavan nəsil olaraq
biz də onlara baxıb bu sistemə bütün ümidimizi
itirirdik. Bir çoxları fikirləşirdi
ki, qızıl alıb qoyum evə, pensiyaya çıxanda da
satıb o pulla dolanaram və yaxud başqa yollar seçirdilər.
Lakin indi fərdi şəxsi hesabların
yaranması əhali arasında müsbət
qarşılanır. Artıq pensiyaya
çıxanda bilirsən ki, fərdi şəxsi hesabında
nə qədər vəsait toplanıb. Bu
insanda stimul da yaradır, nə qədər çox işləsən,
pul qazansan bir o qədər yaxşıdır".
Ağa Ağadadaşov,
pensiyaçı: "Mən 2010-cu ildə pensiyaya
çıxmışam. Pensiyamın məbləği
417 manatdır. Təhsil sahəsində və
icra hakimiyyətində çalışmışam.
Dövlət qulluğunda 22 il stajım
var. Dövlət qulluqçusu olmağımla qürur duyuram
və pensiya sistemi sahəsində həyata keçirilən
islahatlardan çox razıyam. Onu da deyim ki, məcburi
dövlət sosial sığorta haqqını hər zaman tam
məbləğdə ödəmişəm".
Göründüyü kimi,
məntiq ədalətli, şəffaf və sadədir: pensiya
məbləği vətəndaşın əmək
(sığorta) stajına və fərdi şəxsi hesabında
toplanan kapitala əsasən müəyyənləşdirilir.
Cəmilə Əsgərxanqızı
Həftə içi.- 2011.- 31 mart.- S. 6.