İnsan hüquq və
azadlıqlarının tarixinə ümumi
baxış
"Hər bir
insan onun malik olduğu irqdən,
cinsiyyətdən, dildən, dindən, siyasi
və digər baxışlardan, milli və
sosial mənşəkdən, mülkiyyətdən,
doğum və başqa
hallardan asılı olmayaraq
təmin olunmuş insan
haqlarına və azad olmaq
hüququna malikdir!".
Bu
şüar müasir cəmiyyətimizdə demokratik
inkişaf yolu tutmuş hər bir dövlət
üçün insan hüquq və azadlıqlarının təmin
edilməsi istiqamətində başlıca meyar
sayılır. İnsan hüquqları müasir
dünyanın ən aktual problemlərindən biridir. Demokratik
cəmiyyət arzusunu reallaşdıran hər bir vətəndaş
açıq şəkildə hüquq və
azadlıqlarının təmin edilməsini tələb edə
bilir. Lakin onların əksəriyyəti bu
anlayışların haradan yaranması, hansı tarixi mərhələlərdən
keçməsindən xəbərsizdir. Bu səbəbdən
insan hüquqlarının anlayışı və təbiəti
haqqında danışmazdan əvvəl bu ideyanın tarixi
inkişafını nəzərdən keçirmək
lazımdır. İnsan hüquqları ideyasının tarixi
kökü təxminən e.ə. VI-V əsrlərə gedib
çıxır. Belə ki, hələ o dövrdə Afina və
Romada bu ideyalar meydana gəlməyə başlayıb. Həmin
dövrün Roma və yunan mütəfəkkirləri
adlandırılan filosofların bu istiqamətdəki fikirləri,
səsləndirdikləri sözləri tam mənada müasir
dövrün insan hüquqları anlayışları ilə
eyniləşdirmək doğru deyil. Lakin onlar öz mahiyyəti
etibarilə indiki insan hüquqlarının ilk rüşeymləri
idi. Buna misal olaraq, ilk demokratlardan olmuş afinalı Periklin
xalqın xeyrinə həyata keçirdiyi islahatları və
ya Qədim Romada plebeylerlə patrisilər arasında gedən
mübarizəni göstərə bilərik. Lakin o dövrdə
insan hüquqları dedikdə yalnız quldarlara məxsus
hüquqlar göstərilirdi və qulların heç bir
hüququ yox idi. Məhz bu paradoksallıq qədim dövrdə
insan hüquq və azadlıqları ilə bağlı həyata
keçirilən islahatların, mövcud qanunların əsas
çatışmaz məqamlarından sayılır. Cəmiyyət
inkişaf etdikcə insanlar öz hüquqları uğrunda
daha mütəşəkkil mübarizə aparmağa
başladılar. Elə bunun məntiqi nəticəsi olaraq,
1215-ci ildə İngiltərədə dünya tarixində
insan hüquqlarına dair ilk sənəd olan "Böyük
Azadlıqlar Xartiyası (Maqna Carta)" qəbul olundu ki, bu sənəd
indi də öz əhəmiyyətini qoruyur. Bu sənədin əhəmiyyəti
ondan ibarətdir ki, dünya tarixində ilk dəfə olaraq,
kral öz hakimiyyətini feodalların xeyrinə məhdudlaşdırırdı.
Bundan sonra İngiltərədə insan hüquqları
uğrunda mübarizə daha da gücləndi və 1689-cu ildə
Hüquqlar haqqında Bill qəbul olundu ki, bu da insan hüquqları sahəsində
bəşəriyyətin daha bir nailiyyəti idi. Bütün
bunlara baxmayaraq, insan hüquqları ilk dəfə 18-ci əsrdə
öz elmi izahını tapdı. Bu dövrün böyük
mütəfəkkirləri Monteskyö, Russo, Hobbs, Lokk və
digərləri insanların ayrılmaz, təbii
hüquqlarının olduğunu göstərir və deyirdilər
ki, bu hüquqları onlardan heç kəs, hətta dövlət
belə ala bilməz. Müasir dövrün insan
hüquqları ilə bağlı beynəlxalq konvensiyaların
bazasını təşkil edən bu ideyaların daha da
genişlənməsi, inkişafı özünü insan
hüquqlarının inkişafı ilə bağlı
çox vacib sayılan iki mühüm sənədin qəbulunda
göstərdi. Bunun məntiqi nəticəsi olaraq 1776-cı
ildə ABŞ-da qəbul olunmuş İstiqlaliyyət Bəyannaməsi
və 1789-cu ildə Fransada qəbul olunmuş insan və vətəndaşların
hüquqları haqqında bəyannamə qəbul olundu.
İstiqlaliyyət Bəyannaməsində deyilir: "Dövlətin
başlıca vəzifəsi insan hüquqlarını
müdafiə etməkdir". Bundan başqa, bəyannamədə
göstərilir ki, xalq yalnız o hökumətə tabedir ki,
həmin hökumət xalqın azad inkişafını təmin
etməyə səy göstərir. Bu fikir öz dövrü
üçün çox qabaqcıl ideya idi. İnsan və vətəndaşların
hüquqları haqqında bəyannamənin ən
mühüm xüsusiyyəti onun universal xarakter
daşımasıdır. Yəni o, yalnız fransız
xalqının deyil, bütün bəşər
övladlarının təbii hüquqlarını bəyan
edirdi. Burada göstərilirdi ki, insan hüquqlarının
unudulması və ya ona biganəlik ictimai bəlaların və
hökumətdə korrupsiyanın əsas səbəbidir. Bu
fikir dogrudan da, tarixin inkişafı ilə öz təsdiqini
tapdı. 20-ci əsrin ortalarına kimi insan
hüquqlarını hələ də bütün dünya
ölkələri qəbul etmirdi. Bu yolda ilk addım BMT tərəfindən
atıldı: 1948-ci ilin aprelin 10-da BMT-nin Baş Assambleyası
Ümümdünya İnsan Hüquqları Bəyannaməsini
qəbul etdi. Bəyannamə preambula və 30 maddədən
ibarət idi. Burada göstərilirdi ki, irqindən, dərisinin
rəngindən, cinsindən, dilindən, əqidəsindən,
siyasi mənsubiyyətindən, milli və sosial mənşəyindən,
əmlak vəziyyətindən və digər hallardan
asılı olmayaraq, bəyannamədə göstərilən
hüquqlar bütün insanlara aiddir. Bu bəyannamədən
sonra, 1996-cı il dekabrın 16-da BMT "Mülki və siyasi
hüquqlar haqqında" və "İqtisadi, sosial və mədəni
hüquqlar haqqında" paktlar qəbul etdi ki, bunlar hazırda
insan hüquqlarına aid əsas sənədlər
sayılır.
İnsan hüquqlarının
yaranmasının özünü də üç mərhələyə
bölürlər:
Birinci
mərhələyə 18-ci əsrdə Avropada baş
vermiş burjua inqilabları nəticəsində yaranan
mülki və siyasi hüquqlar (yaşamaq hüququ, köləliyin
ləğvi, işgəncənin ləğv edilməsi, şəxsi
toxunulmazlıq hüququ və digər hüquqlar) daxildir.
İkinci
mərhələyə 19-cu əsrdə sosialist və kommunist
ideyaların təsiri ilə yaranan sosial və iqtisadi
hüquqları (əmək hüququ, təhsil hüququ,
sosial təminat hüququ və digərləri) aid etmək
olar.
Üçüncü
mərhələyə isə, 20-ci əsrdə
yaranmış kollektiv hüquqları aid edə bilərik.
Bunlar əsasən ətraf mühitin mühafizəsi,
xalqın öz müqəddəratını təyin etmək
hüququ və digər hüquqlardan ibarətdir. Bu
hüquqlar 1955-ci ildə Bandunq konfransından sonra 3-cü
dünya ölkələri tərəfindən irəli
sürülüb.
Hazırda
müasir dünyamızda bir çox beynəlxalq təşkilat
özlərinin əsas məqsədi kimi məhz insan hüquq
və azadlıqlarının təmin edilməsini göstərir.
Məsələn BMT-nin Nizamnaməsində göstərilir
ki, insan hüquqlarının təmin olunması BMT-nin əsas
vəzifəsidir. Bu fikir 1995-ci il noyabrın 12-də qəbul
olunmuş Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasında da təsbit
olunub və konstitusiyanın 12-ci maddəsində göstərilir
ki, insan və vətəndaş hüquqlarının və azadlıqlarının təmin
olunması dövlətin ali məqsədidir. İnsan
hüquqları dedikdə, elə hüquqlar başa
düşülür ki, bu hüquqlar dövlətlə
qarşılıqlı münasibətdə hər bir
insanın fərdi azadlığa nail olmaqdan, cəmiyyətin
təşkil olunmasında iştirak etməkdən ibarət
olan əxlaqi və hüquqi aktlardır.
İnsan hüquqlarının təbiəti
haqqında danışarkən, ilk növbədə, bəzi
xarakterik xüsusiyyətləri qeyd etmək lazımdır. Bu xüsusiyyətlər,
əsasən aşağıdakılardan ibarətdir.
1.
İnsan hüquqları universal normalardır. Yəni insan
hüquqları irqindən, cinsindən, sosial və əmlak vəziyyətindən,
əqidəsindən, siyasi mənsubiyyətindən
asılı olmayaraq hər kəsə aiddir. Bu müddəa
Ümumdünya İnsan Hüquqları Bəyannaməsinin
2-ci maddəsində öz əksini tapmışdır. Bundan
başqa, orada göstərilir ki, insanın mənsub olduğu
ölkənin və ya ərazinin siyasi, hüquqi və beynəlxalq
statusuna bu ərazinin müstəqil və ya asılı,
özünü idarə etməyən və ya suverenliyi hər
hansı digər şəkildə məhdudlaşdırılan
ərazi olub-olmamasından asılı olmayaraq, heç bir fərq
qoyulmamalıdır. Hər bir kəs anadan olduğu gündən
bu hüquqlara malikdir və bu hüquqlar özgəninkiləşdirilə
bilməz. Yəni heç kəs bu hüquqlardan məhrum edilə
bilməz.
2.
İnsan hüquqları yalnız dövlətlə insanlar
arasında olan münasibətlərə aid məsələdir.
Yəni insan hüquqlarına dair normalar yalnız dövlət
və insan arasında yaranan münasibətləri nizama
salır ki, bu da onu digər hüquq sahələrinin
normalarından fərqləndirir. Əgər hər hansı
bir insan öz hərəkətləri və ya hərəkətsizliyi
ilə digər insanın hüquqlarını pozursa, artıq
bu insan hüquqları dövlətlə fərd arasında
olan məsələ olduğuna görə burada dövlət
fərdin hüquqları naminə öz hakimiyyətini məhdudlaşdırmalıdır.
Bu ideya hələ 1789-cu ildə Fransada qəbul olunmuş
İnsan və vətəndaşların hüquqları
haqqında bəyannamənin 5-ci maddəsində öz əksini
tapmışdır. Burada göstərilir ki, qanunla qadağan
olunmayan hər şeyə icazə verilir və qanunla nəzərdə
tutulmayanları etməyə heç kəsi məcbur etmək
olmaz.
3.
İnsan hüquqlarının 3-cü xarakterik xüsusiyyəti
ondan ibarətdir ki, bu hüquqlar kollektiv deyil, fərdi xarakter
daşıyır. Yəni insan hüquqları dedikdə, hər
hansı bir sosial qrupun deyil, həmin qrupa daxil olan konkret fərdin
hüquqları başa düşülür. Məhz insan
hüquqlarının bu xarakterik xüsusiyyəti
çoxluğun hakimiyyəti olan demokratiyanı məhdudlaşdırır.
Belə ki, müasir dövrdə hər hansı bir dövlətin
bütün əhalisi belə, hansısa bir şəxsi
hüquqlarından məhrum edə bilməz. Məhz elə bu
xüsusiyyət müasir demokratiyanı qədim demokratiyadan fərqləndirir.
İnsan, vətəndaş
hüquq və azadlıqlarının təminatı iki
böyük kateqoriyaya əsaslanır. Həmin kateqoriyalar
bir-biri ilə üzvi surətdə bağlıdır və
biri digərini qarşılıqlı şəkildə
tamamlayır. Onlar aşağıdakılardan ibarətdir:
1.
insan, vətəndaş hüquq və azadlıqlarının
konstitusiya təminatının dövlətdaxili kateqoriyası
2.
insan, vətəndaş hüquq və azadlıqlarının
təminatının beynəlxalq-hüquqi kateqoriyası:
Hüquq
və azadlıqların təminatının dövlətdaxili
kateqoriyası da, öz növbəsində,
aşağıdakı iki növə ayrılır:
Demokratik
dövlətlərdə insan vətəndaş hüquq və
azadlıqlarının başlıca təminatçısı
məhkəmədir. Çünki məhkəmə heç
bir başqa dövlət orqanından asılı olmayan və
yalnız qanuna tabe olan müstəqil hakimiyyətdir. İnsan
hüquq və azadlıqlarının beynəlxalq müdafiəsi
müasir dövrdə Birləşmiş Millətlər Təşkilatı
və onun ixtisaslaşdırılmış təşkilatları
çərçivəsində həyata keçirilir. Bu
baxımdan "İnsan hüquqlarının Ümumi Bəyannaməsi"
(1948-ci ildə qəbul edilmişdir) mühüm siyasi və
hüquqi sənəd kimi böyük əhəmiyyət kəsb
edir.
Həftə içi.- 2011.- 21 may.-
S. 7.