Xilasını
gözləyən abidələrimiz
"Qazıntılar" zamanı 15-dən
çox Xocalı mədəniyyətinə aid məşhur
kurqan dağıdılaraq əldə olunan maddi nümunələr
Ermənistana daşınıb
Azərbaycan ən qədim insan yaşayış məskənlərindən
biri olub. Yer kürəsinin müxtəlif qitələrində
aşkar edilmiş qaya təsvirləri içərisində
Azərbaycan xalqının qədim dövr tarixi daha maraq
doğurur. İlk insan məskəni sayılan Azıx
mağarası, Kültəpə, Qazaxdakı Baba Dərviş
abidələri, Bakı şəhəri
yaxınlığındakı Qobustan qaya təsvirləri bu
xalqın qədim tarixindən, zəngin mədəniyyətindən
xəbər verir. Şübhəsiz ki, xalqın bədii təvəkkür
və yaradıcılığına ölkəmizin gözəl
təbiəti, iqlimi təbii sərvətlərinin zənginliyi
böyük təsir göstərib.
Azərbaycanın incəsənəti təbiəti
kimi rəngarəngdir. Xalqımızın məişət
xüsusiyyətləri, estetik zövqü, bir sözlə desək
milli siması, mənliyi, sənət növlərində
özünü parlaq şəkildə təzahür
etmişdi. Bu gün dünyanın ən zəngin muzeylərində
Azərbaycan bədii sənətinin bir çox gözəl
nümunələri ilə rastlaşmaq olur. Azərbaycanın
ən qədim sənət nümunələri daş və
qayalar üzərində əks olunub. Bu da səbəbsiz
deyil. Məlumdur ki, ibtidai insanların ilk yaşayış məskənləri
də daşlardan olmuşdur. Elə buna görə də
xalqımız ta qədimdən bu günə qədər
daşı həmişə müqəddəs sayıblar. Vətənin
adi boz daşına hörmətlə, məhəbbətlə
yanaşmağımız da elə bu səbəbdəndir.
Qobustan qayaları bu baxımdan böyük tarixi əhəmiyyət
kəsb edir. İnsanlar qayalar üzərində öz həyat
tərzlərini, müxtəlif dini ayin və ov səhnələrini,
Allaha qurban kəsmə mərasimlərini və ən maraqlısı
hətta daş dövründə yiyələndikləri səmavi
biliklərini də qayalar üzərində həkk ediblər.
Elmi araşdırmalar göstərir ki, uzaq keçmişdə
ölkəmizdə daşdan insan, heyvan fiqurları düzəltməklə
üzərinə bəzək vurmaqla bir növ onları ilahiləşdiriblər.
Belə sənət nümunələrinə Azərbaycanın
bütün bölgələrində rast gələ bilərik.
O cümlədən İrəvan, Dərələyəz, Zəngəzur,
Qarabağ bölgələrində at, qoç fiqurları das
üzərində süjet xarakterli və ornamentli oymaları
xüsusi qeyd etmək olar. Öz tarixi abidələri ilə zəngin
olan Qarabağ Azərbaycanın qədim maddi mədəniyyət
abidələri ilə bərabər Qafqaz Albaniyasının
bir neçə xristianlıq memarlıq abidələrinin də
varlığı bu diyarın böyük strateji əhəmiyyətə
qədim və keşməkeşli tarixə malik olduğunu
göstərir. Tarixdən məlumdur ki, qədim dövrdə
və erkən orta əsrlərdə Qarabağ Qafqaz
Albaniyasına daxil idi.
Laçın, Kəlbəcər rayonu ərazisində
olan memarlıq abidələrinin əksəriyyəti demək
olar ki, Qafqaz Albaniyasının dövrünün
yadigarlarıdır. Ağdərədə Amaras (qədim
türk dilində bu söz "ağ hun" deməkdir),
Ağdamda Govurqala, Kəlbəcərdə Hoşavənd,
Xotavəng, Xocavənd alban kilsəsi, Qarabağ bölgəsinin
tikinti memarlığını, eləcə də tarix və
mədəniyyətini səciyyələndirir. Hələ
sovetlər dövründə erməni ideoloqları
Qarabağın alban xristian abidələrini, erməni abidələri
kimi qələmə verməyə çalışıblar.
Hətta qədim mənbələrdən guya istinad edərək
bütövlükdə Kür və Araz çayları
arasındakı ərazilərin, əzəli erməni
torpaqları olduğunu sübut etməyə
çalışıblar. Ermənilər daha çox alban
kilsələrindəki xaçları yonaraq "erməniləşdirmək"
və məbədlərə erməni yazıları olan
daşları yamamaqla tariximizə qarşı hələ o
zamanlardan təcavüz ediblər. Elə bu səbəbdəndir
ki, qədim sərvətlərimiz saysız-hesabsız abidələrimiz
qəddarlıqla sındırılıb,
dağıdılıb və talan edilib. Təəssüf ki,
tariximizə qarşı biganəliyimiz düşmənlərimizin
əl-qolunu daha geniş açdı. İllər uzunu
kin-küdurəti içində gizlədib, fürsət
gözləyən qonşularımız XX əsrin
axırlarında yenidən baş qaldırdılar. Bu dəfə
M.S.Qorbaçovun elan etdiyi "aşkarlıq" və yenidənqurma
pərdəsi arxasında öz çirkin niyyətlərini həyata
keçirdilər. "Tarix ibrət götürmək
üçündür deyib aqillərimiz. Nə yazıqlar ki,
düşmənlərimiz tarixdən ibrət
almadıqları kimi biz də öz tariximizi,
başımıza gələn faciələrimizi tez unutduq. Elə
unutqanlığımızın acı nəticəsidir ki, Qərbi
Azərbaycandan, Qarabağa doğru uzanan çirkin əllər
barlı-bərəkətli torpaqlarımızı mənisəməklə
yanaşı, yüz minlərlə sənət nümunələrimizi,
tarixi abidələrimizi, inanc yerlərimizi, qəbiristanlıqlarımızı
yerlə-yeksan etdilər. Laçın rayonu ərazisində Kərbəlayı
Behbudalı bulağı, Həmzə Soltan sarayı, Dəmirovlu
piri, Soltanbaba, Şeyx Əhməd Məlikəcdər, Pənah
xan türbəsi, Şuşa tarix memarlıq qoruğu, o
cümlədən Hacı Abbas, Hacı Yusifli Mamay, Gövhərağa,
Malıbəyli kənd məscidləri, Şahbulaq kəndindəki
karvansaray bu kimi abidələr ermənilər tərəfindən
darmadağın edilib. Ermənilər növbəti
saxtakarlığa əl ataraq heç bir elmi əsasa söykənmədən
belə bir iddia irəli sürürlər ki, guya Böyük
Ermənistanın paytaxtı, Tiqranakertin qalıqları
Ağdam ərazisində aşkar olunub. Bu qazıntılar
zamanı 15-dən çox Xocalı mədəniyyətinə
aid məşhur kurqan dağıdılaraq əldə etdikləri
maddi nümunələri Ermənistana daşıyıblar.
2005-ci ildən ermənilər Ağdamda Şahbulaq
saray kompleksi abidəsinin ətrafında qazıntı adı
altında on hektar torpaq sahəsini korlayaraq Tiqranakert adlı
"əfsanəvi bir şəhəri"n izlərini burda
axtarıblar. Xarici turistlərin diqqətini bura yönəltmək
məqsədilə Şahbulaq saray kompleksini təmir edərək
"Tiqranakert" adlı tarix muzeyinə çeviriblər.
Erməni xəyanəti yalanı təkcə bununla bitmir.
Onlar Şahbulağın adını dəyişərək
Surenavan Ağdamı isə Akna adlandırıblar (Miras
elmi-kütləvi jurnal). Halbuki elə I minillikdə
yarandığı ehtimal edilən bu şəhərin adı
Ağdam-qədim türk dilində kiçik qala mənasını
verir. Uzaq keçmişdə bu ərazidə
yaşamış türkdilli qəbilələr özlərini
müdafiə etmək üçün əsasən
kiçik qalalar tikirdilər. Zaman keçdikcə bu şəhərin
adının mənasını dəyişib. XVIII əsrin
birinci yarısında Qarabağ xanı Pənahəli xan bu
şəhərdə özü üçün ağ
daşdan imarət tikdirib. Həmin imarət uzun müddət ətraf
kəndlərin sakinləri üçün bir növ sənət
istiqaməti rolunu oynayıb. Hazırda Qarabağdakı muzeylərin
taleyi həyəcan doğurur. Ümumilikdə Azərbaycanın
işğal edilən ərazilərində yüz min
eksponatı olan muzey talan edilib. Məhv edilən muzeylər
sırasında Ağdam çörək muzeyi, tarix
diyarşünaslıq muzeyi, tarzən Qurban Primovun xatirə
muzeyi də var. Mənfur düşmən Azərbaycan
xalqının tarixi mədəniyyəti və incəsənəti
ilə bağlı qiymətli əşyaları rəsm və
heykəltəraşlıq əsərlərini dünya
şöhrətli xalçaları və digər
eksponatları mənimsəyərək öz adlarına
çıxıblar.
Amma necə deyərlər "Yalan ayaq tutar yeriməz". Qarabağdakı işğal altında
qalan torpaqlarımızla
birlikdə babalarımızın
ruhu, nəfəsi yaşayan abidələrimiz
də qisas gününü - xilas gününü gözləyir.
İradə Cavadova
Həftə içi.- 2011.- 19-21 noyabr.-
S. 14.