Bu
unutqanlıq bizi hara aparır
Mirzə Məhəmməd Zamanbəyli
öz fəaliyyətinin bütün dövrlərini
xalqımızın maariflənməsinə həsr edib
Şərqin qocaman ölkəsi olan Azərbaycan hər
bir dövrdə böyük mütəfəkkirlər,
maarifçi və ictimai xadimlər yetişdirib. Onlar zəngin
biliyi, mühakiməsi və fikir dünyası ilə özlərindən
sonra gələn nəsillərin mənəvi
inkişafına təkan verməklə, yeni ruhda yetişib
formalaşmasına da kömək ediblər. Bir sözlə,
Avropanın əksər dövlətlərində, elm
ocaqlarında təhsil alan Həsən bəy Zərdabi, Əli
bəy Hüseynzadə, Firudun bəy Köçərli, Əlimərdan
Topçubaşov, Fətəli Xan Xoyski, Mirzə Məhəmməd
Zamanbəyli kimi mütərəqqi fikirli
ziyalılarımızın xidmətləri danılmazdır.
Çünki XIX əsrin sonlarına yaxın Azərbaycanda
baş qaldırmış istiqlaliyyət uğrunda mübarizə
onları vahid bir ideya altında birləşdirdi. Bu dövrdə
Azərbaycanın ilk ziyalılarından biri kimi tanınan Mirzə
Məhəmməd bəy Zamanbəyli mənəvi, əxlaqi
dəyərləri, milli ruhu və yüksək elmi biliyi ilə
Azərbaycanın taleyinə biganə qalmadığı
üçün mübarizəyə qoşuldu. Öz
keçmişinə görə həmfikirlərindən
seçilən M.Zamanbəyli Azərbaycan xanlıqlarından
olan Naxçıvan hakimi Kərim xanın nəticəsidir.
Tarixi faktlar göstərir ki, minilliklərin yaddaşında zəngin
və qədim xalq kimi tanınan Azərbaycan zaman-zaman
böyük dövlətlərin diqqət mərkəzində
olduğu üçün müharibə meydanına
çevrilibdir. Xüsusən XIX əsrin I rübü Azərbaycan
üçün faciəli dövr kimi tarixə
düşüb. Cənubi Qafqaz uğrunda Rusiya İran
arasında gedən müharibələr Gülüstan (1813)
"sülh müqavilə"si ilə nəticələndi.
Azərbaycan ikiyə bölündü. Bu ədalətsiz
bölgü ilə razılaşmayan İran başda
şahzadə Abbas Mirzə olmaqla yenidən Rusiya ilə
müharibəyə girdi. Sözsüz ki, qanlı
döyüş meydanına çevrilən Azərbaycanın
ərazisi dağıntılarla nəticələndi. Bu
dövrdə Naxçıvanda Kərim xanın oğlu Zaman
xan Azərbaycan uğrunda Abbas Mirzə ilə bir yerdə
vuruşmağa başladı. Mənbələr göstərir
ki, Zaman xan Abbas Mirzənin inanılmış sərkərdələrindən
biri olub. O 1826-cı ildə Şəmkir, 1827- ci ildə Dərələyəz
döyüşlərində Abbas Mirzə ilə birgə olub.
Ancaq məğlub olan İran ordusu geri çəkilərkən
A.Mirzənin təklifi ilə Zaman xan da Cənubi Azərbaycana
gedir. O inanılmış və sədaqətli şəxs
kimi Abbas Mirzənin fərmanı ilə 1829 (1245) Marağa və
Mərəndəyə vali təyin edilir. Vergilərdən və
mükəlləfiyətlərdən azad edilən Zaman xan
ömrünün sonuna kimi Mərənddə yaşayır.
İkinci Rus-İran müharibəsi Türkmənçay
(1828) müqaviləsi ilə nəticələnir. Müqavilənin
şərtlərinə görə, Naxçıvan İrəvan
xanlıqları, Ordubad mahalı Rusiyaya verilir. Tarixi mənbələrdə
göstərilir ki, Türkmənçay müqaviləsindən
sonra xanlıqlar ləğv edilir. Zaman xanın övladı
Hacı Fərzəli bəy atasının vəsiyyəti ilə
öz ata-baba mülkündə varis kimi yaşayır.
Sonrakı dövrlərdə (13 iyul 1830) Çar hökumətinin
Azərbaycanda ali müsəlman təbəqəsinə malik
olan zadəganların hüquqlarını bərpa etməklə
Kəngərli sülaləsinə mənsub olan mülkləri
sülaləyə qaytarır. El arasında Zaman xanın "Əriklik"
bağı oğlu Fərzəlibəyin ixtiyarına verilir. O
cümlədən, sülalənin mülki sayılan
Qaraçuq və Bulqan kəndlərinin də idarəçiliyi
Hacı Fərzəli bəyə tapşırılır.
Tarixi araşdırma göstərir ki, Qaraçuq kəndi
1963 -cü ildə Sovet- İran müqaviləsi əsasında
Araz su qovuşağının tikilməsi ilə başqa yerə
köçürülüb. H.Fərzəlibəy
naxçıvanlıların xeyriyyəçisi və
maarifçisi kimi də tanınıb. O həmçinin
öz vəsaiti hesabına Şahbuz kəndində ikimərtəbəli
məktəb də tikdirir. Yoxsul və kimsəsiz
uşaqların təhsil almasına qayğı göstərir.
Həmin məktəb bu gün də fəaliyyətini davam
etdirir. Təəssüf ki, adıçəkilən məktəb
öz sahibinin adı ilə deyil, orada müəllim işləmiş,
sonralar siyasi baxışlarına görə repressiyaya məruz
qalan Mirzə Sadıq Xəlilovun adını
daşıyır. Tanınmış maarifçi M.Məhəmməd
Zamanbəyli ilk təhsilini bu məktəbdə alıb.
Atasının arzusu ilə təhsilini davam etdirmək
üçün Qori Müəllimlər Seminariyasına gedir.
Görkəmli maarifçi və pedaqoq K.D.Uşinskinin lahiyəsi
əsasında 1876-cı ildən fəaliyyətə
başlayan seminariyanın seminaristi və ilk məzunlarından
biri olan M.M.Zamanbəyli fəaliyyətinin bütün
dövrlərini xalqın maariflənməsinə həsr edib.
Hələ o, seminariyada təhsil alarkən tanınmış
maarifçi və pedaqoq A.O.Çerniyayevskinin siyasi və elmi
düşüncələri ilə tanış olub.
Çünki A.O.Çerniyayevskinin Azərbaycanda ziyalı,
xüsusən müəllim kadrlarının
hazırlanmasında (M.M.Zamanbəyli, F.Köçərli,
Ü.Hacıbəyli, M.Maqomayev, S.M.Qənizadə, R.Əfəndiyev,
C.Məmmədquluzadə, N.Nərimanov və
başqalarının) əvəzsiz xidmətləri olub.
M.M.Zamanbəyli maarifçiliklə yanaşı, öz
sülaləsinə xas olan xeyriyyəçilik xidmətlərini
də davam etdirib. Belə ki, o "Xeyriyyə" cəmiyyətini
yaratmaqla mülklərindən əldə etdiyi bütün gəlirləri
kimsəsiz və yoxsul adamlara, uşaqlara paylayıb. Öz vəsaiti
hesabına onlarla yeniyetmələri Qori Seminariyasına təhsil
almağa göndərib. M.Məhəmməd bəy
Şahbuzdakı məktəbin maliyyə məsələlərini
də öz vəsaiti hesabına həll edirdi. XIX əsrin
sonu və XX əsrin əvvəllərində Azərbaycan
Milli Burjuaziyasının mütərəqqi fikirli
ziyalıların istiqlaliyyət uğrunda mübarizəsinə
qoşulan M.M.Zamanbəyli istər Naxçıvanda, istərsə
də Bakıda, Şuşada, maarifçi ziyalılar tərəfindən
böyük hörmətlə yad edilirdi. Tarixi arxiv
materiallarından göründüyü kimi, o, təhsil
aldığı Qori Müəllimlər Seminariyasını
sonralar da ziyarət edib. Arxivdən əldə edilən nadir
foto nüsxəsindən aydın olur ki, təxminən 1893-
cü ildə Qori Müəllimlər Seminariyasına toplanan
maarifçi ziyalılar təhsil ocağını unutmurlar.
Foto şəkildə 2-ci sırada əyləşənlərin
4 nəfəri azərbaycanlıdır. Soldan 2-ci F,Xoyski, 5-ci tanınmış
maarifçi- pedaqoq A.O.Çerniyayevski, 6-cı M.Ə.Rəsulzadə,
7-ci Ə.Topçubaşov və nəhayət 8-ci M.M.Zamanbəylidir.
Foto təsvirdə göstərilən ziyalılar heç də
eyni vaxtda təhsil almayıblar. XX əsrin əvvəlləri
azadlıq ideyalarının Rusiyada, eləcə də
ucqarlarda (Zaqafqaziyada) böyük vüsət alması
Çarizmin devrilməsinə (1917 fevral) səbəb oldu. Bu
dövrdə Azərbaycanda da istiqlaliyyət uğrunda
mübarizə alovlandı. Çünki ulu öndər Heydər
Əliyevin dediyi kimi, XIX əsrdən başlanan ictimai- siyasi
proseslərin gedişi Azərbaycan cəmiyyətində əsaslı
dəyişikliklərə gətirib çıxardı. Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin qurulması üçün münbit
zəmin yaratdı. Sözsüz ki, istiqlalçı xadimlərimiz
başda M.Rəsulzadə olmaqla Tbilisidə 28 may 1918- ci ildə
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətini ?lan etdilər. Tarixi mənbələrin
dili ilə desək M.M.Zamanbəyli o dövrün görkəmli
nümayəndəsi kimi istiqlalçı mübarizlərlə
bir yerdə olub. Xalq Cümhuriyyətinin qələbəsi
Şərqin, türk və müsəlman
dünyasının ilk müstəqil dövləti kimi
tanındı. Cümhuriyyətin Gəncədə fəaliyyəti
dövründə M.M.Zamanbəyli Nəsib bər Yusifbəylinin
rəhbərlik etdiyi maliyyə və xalq maarifi sahəsində
şuranın üzvü kimi fəaliyyətə
başladı. Onun elmi biliyini, pedaqoji təcrübəsini nəzərə
alaraq təklif olunan vəzifələrdən imtina etməsi
yalnız təhsildə xidmət göstərməsi F.X.Xoyski
və Ə.B.Topçubaşov tərəfindən bəyənildi.
Xalq Cümhuriyyətinin Gəncə və Bakıda fəaliyyəti
zamanı təhsil sistemində, eləcə də ali təhsil
sisteminin yaradılmasında Zamanbəyli öz pedaqoji təcrübəsindən
istifadə edir. 1919-cu ildə fəaliyyətə başlayan
Bakı Dövlət Universitetinin təsis edilməsində
iştirakçı olur. Təəssüf ki, Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti devrildikdən sonra sovetlər zamanı
milli dövlətimizə münasibət də dəyişdi.
Sosializmin adı altında bolşevizmin çirkin əməlləri
qanlı aksiyaların, repressiyalarının başlanmasına
təkan verdi. Dövrün ədalətsizliyini, xidmətlərinin
qiymətləndirilməməsi M.M.Zamanbəylinin acı və
ağır həyatının ağırlarına dözməyərək
İran dövlətindən sığınacaq istəsə
də, onun müraciətləri cavabsız qalır. Yeni
dövranın dəhşətlərinə və istiqlaliyyətin
məhvinə dözə bilməyən böyük
maarifçi 1923-cü ildə acınacaqlı vəziyyətdə
dünyasını dəyişir. Doğrudur, Azərbaycanın
ilk maarifçilərindən sayılan M.M.Zamanbəyli haqda
tarixi sənədlər yetərincədir. Ancaq nədənsə
bu böyük şəxsiyyətin fəaliyyəti elmi ədəbiyyatlarda,
tarixi sənədlərdə göstərilmir.
Doğrudanmı biz tarixi həqiqətləri olduğu kimi
araşdırmırıq və yaza bilmirik. Ümummilli lider
dönə- dönə qeyd edir ki, tarixi olduğu kimi qəbul
etmək, dərk etmək və real qiymətləndirmək
lazımdır. Nə yaxşı ki, böyük sənətkar,
Azərbaycanda portret janrının banisi Bəhruz Kəngərlinin
qələmlə çəkdiyi M.M.Zamanbəylinin o nadir
portreti bu günə kimi qalıb və R.Mustafayev adına Rəsm-İncəsənət
Muzeyinin bəzəyidir. Müdriklər deyir ki, adi insanın
görə bilmədiyini və duymadığını rəssamlar
çox-çox əvvəldən hiss edirlər. Ona görə
də onlar həmişə bəşər mədəniyyətinin
keşiyində ayıq-sayıq dayanırlar ki, gələcək
nəsil onları qınamasın. Nə yaxşı ki,
böyük maarifçi- pedaqoq A.O.Çerneyayevski Qori
Seminariyasının mütərəqqi fikirli ziyalı məzunlarını
öz ətrafına yığaraq onların tarixi foto sənədlərini
biz nəslə çatdırıb.
Onu da qeyd edək ki, M.M.Zamanbəylinin irsini davam etdirən
oğlu Qafar Zamanov ömrünün sonuna qədər müəllim
kimi Naxçıvan şəhərində yerləşən
2 saylı orta məktəbdə çalışıb.
Sonralar isə Naxçıvan Pedaqoji Texnikumunda işləyib.
Q.Zamanov istər orta məktəbdə, istərsə də
texnikumda ulu öndərin sevimli müəllimi olub.
Ümummilli lider də öz sevimli müəllimlərini həmişə
fəxrlə yad edərdi.
P.S. Materiallar M.M.Zamanbəylinin nəvəsi Oqtay
Zamanov və nəticəsi Anar Zamanbəylinin şəxsi
arxivindən götürülüb.
Qələndər
Xaçınçaylı,
Vaqif Rüstəmov
Həftə içi.- 2011.- 14 oktyabr.- S.
8.