Təbriz
inqilabına dəstək verən Qaçaq Süleyman
O, təkcə çar məmurlarına
qarşı deyil, həmçinin xalqı
çapıb-talayan quldurlarla da vuruşurdu
Gülüstan və Türkmənçay
"Sülh müqaviləsi"ndən sonrakı dövrlərdə
müstəmləkəçilik siyasətini möhkəmləndirmək
üçün bir-birini əvəz edən islahatlar
bütövlükdə Azərbaycan xalqının etiraz və
çıxışlarına səbəb olurdu. Bununla əlaqədar
Çar Rusiyası Qafqaz regionunda üsyançıları
boğmaq, məhv etmək üçün yeni inzibati ərazi
bölgüsünə əl atır.
Mərkəzi Tiflisdə yerləşən Qafqaz
Canişinliyi müstəmləkəçilik
ideyalarının həyata keçirilməsində önəmli
rol oynayırdı. Ancaq bədnam müqavilələrin
ağrılı nəticələri xalqı rahat
buraxmırdı. Ona görə də XIX əsrin 20-ci illərində
başlamış kəndli hərəkatları tarixdə
"Qaçaq hərəkatı" kimi formalaşdı. Bu
hərəkatda böyük şücaət və nüfuz
qazanmış Qaçaq Nəbi, Qaçaq Kərəm və
Qaçaq Süleyman kimi şəxsiyyətlər Azərbaycanda
müstəmləkəçilik ideyalarından əziyyət
çəkən yoxsulların, kəndlilərin
hüquqlarını müdafiə edirdilər. Adlarını
çəkdiyimiz hər 3 qaçaq mübarizəsində
bir-birilərindən fərqlənirdi. Belə ki, Qaçaq Nəbi
və Qaçaq Kərəm başına 50-60 adam toplamaqla
Qafqaz canişinliyinin yürütdüyü ədalətsiz
siyasətə qarşı mübarizə aparırdılar.
Amma bu hərəkatda öz mübarizəsi və cəsurluğu
ilə seçilən Qaçaq Süleyman isə az bir
müddət içərisində ətrafına 2000-dən
çox adam toplaya bilmişdi. Amma bir çox tarixi qəhrəmanlarımız
kimi, onun haqda da bu gün çox az bilirik və ya heç
bilmirik.
Tarixçi - tədqiqatçı Vaqif Rüstəmov
uzun müddətdən bəri apardığı tədqiqatlar
nəticəsində Qaçaq Süleyman haqqında xeyli məlumat
toplaya bilib. V.Rüstəmov bildirir ki, bəzən Süleyman
haqqında yanlış məlumatlar verilir. Amma Qaçaq
Süleyman o dövrün seçilmiş adamlarından biri
olan mülk sahibi Kərbəlayi Ağahüseynin oğludur:
"O, indiki Füzuli rayonunun Əhmədallar kəndində
doğulub. Qafqaz Canişininin hiyləsi nəticəsində
onun ata mülki müsadirə olunub. Bu haqsızlığa
dözməyən Süleyman qardaşı Qara Dadaşla
çar üsul-idarəsinə qarşı mübarizəyə
atılıb. Tarixdə qeyd olunduğu kimi, uzun mübarizədən
sonra o, canişinin göstərişi ilə Arazboyu
düzülmüş dövlət silahlıları tərəfindən
tutularaq Şuşa qalasına göndərilməli imiş. Məlumat
gəlir ki, onu Füzuli rayonunun Bəhmənli kəndindən
gizli yolla Cəbrayılın Çaxırlı və Quycaq kəndlərindən
keçmək şərti ilə Şuşaya aparacaqlar. Lakin
Cəbrayılın Daşkəsən kəndinin
adlı-sanlı zadəganları olan Kərbəlayi Məstalı,
Kərbəlayi Şirxan və Kərbəlayi Behbud
qardaşları tərəfindən kəndin aşağı
hissəsində yerləşən Alı bəyin kəhrizi
üstündə dövlət adamlarını tərksilah edərək
Süleymanı azad edirlər. Sonra ona silah və at verərək
təmtəraqlı şəkildə yola salırlar.
Süleyman atı minərək vüqarla Kərbəlayi Məstalıya:
"Mən bu yaxşılığı unutmaram, indi
birbaş Nəbinin yanına gedirəm", - deyir. Deyilənə
görə, Nəbinin ölümündən sonra Süleyman
Cənubi Azərbaycana gedib. Çünki onun ögey
bacısı orada yaşayırdı. Süleyman
bacısını hədsiz dərəcədə çox istəyirdi.
Ancaq zaman keçdikcə müstəmləkəçilik
siyasətinin yeni bir dalğası olan məşhur
"Stolipinin aqrar siyasəti" Azərbaycanda imperiyanın
özbaşınalığını daha da sürətləndirdi.
XX əsrin əvvəllərində Azərbaycanın elə
bir bölgəsi yox idi ki, bu zülmə qarşı
mübarizə getməsin. Elə bu dövrdə Qarabağda
xalq arasında Süleyman "Qaçaq Süleyman" kimi məşhurlaşaraq
mübarizəni daha da gücləndirdi. Maraqlı faktdır
ki, Qaçaq Süleyman doğulduğu kənddə öz
düşərgəsini yaratdı. O, təkcə qənimi və
düşməni çar məmurlarını, bəyləri,
pristavları deyil, eyni zamanda, yerlərdə əhalini
çapıb- talayan yerli məmurlara, həmçinin
azğın quldur dəstələrinə qarşı da
amansız mübarizə aparırdı. Süleymanın bu
mübarizəsi artıq Qafqaz Canişinliyində böyük
marağa səbəb olmuşdu.
"O dövrün şahidlərindən biri olan atam
Misir Rüstəmov və tanınmış el
aşığı Aşıq Humay onun qəhrəmanlığı
haqqında çoxlu əhvalatlar söyləyirdilər. Atam
deyərdi - dədə-baba mülkümüz olan Alı
bağında suvarma işləri aparırdıq.
Suçulardan biri mənə bildirdi ki, Arazın o tayından
quldur Şirxanın dəstəsi bu taya keçir. Mən
boylanıb kəndə tərəf baxanda bunu görən
camaatın hay-küylərini eşitdim. Nə etmək
olduğunu özüm də bilmirdim. Dərhal atı minib kəndə
tərəf getdim. Kəndin piri olan Qara Mollada hamının
güvəndiyi Kərbəlayi Behbud göstərişlər
verirdi. Mənə isə belə bir tapşırıq verdi:
"Oğul, özünü Qaçaq Süleymana
çatdır". Atı minib Əhmədalılar istiqamətinə
çapdım. Onun yaşadığı evin yerini bilirdim. Gəlib
evinin qabağında ucadan Süleyman əmi deyərək
qışqırdım. Səsimə evdən Qaçaq
Süleyman çıxıb "ay bala, kimsən?"
soruşdu. Düzü at mənə tabe olmurdu. Cavab verdim ki,
Daşkəsənli Alı bəyin nəvəsiyəm, quldur
Şirxanın dəstəsi yenə də Araz
çayının bəri tayına keçir. Qaçaq
Süleyman cəld onaçılanını əlinə
alıb göyə 2 atəş açdı, bu anda Əhmədalılar
obasında sanki "trivoqa" verildi, hamı bir-birilərinə
dəydi. Kəndin hər tərəfindən silahlı
atlılar gəldi. O, qardaşı Qara Dadaşa göstəriş
verərək dedi ki, Şirxan mütləq
yığdığı mal-qaranı Qanlı Dərədə
böləcək. Sən Quycaq kəndi istiqamətində gedərsən.
Bacısıoğlu Xanəliyə tapşırdı ki, cən
öz dəstənlə Cəbrayıla gedən Daş yolda
onların qabağını kəsərsən. Özü isə
ağ atını minib gəldiyim istiqamətə
çapdı. Mən onun arxasına düşdüm.
Süleyman qışqırdı ki, geri qayıt, arxamca gəlmə,
bağ tərəfə, yuxarı get. Amma onun sözünə
baxmadım. Süleyman və onun dəstəsi kəndin
günbatan istiqamətində yerləşən Qanlı Dərədə
quldur Şirxanın dəstəsini mühasirəyə
aldı və onlardan bir neçəsini öldürdülər,
bir neçəsini isə əsir götürdülər.
Ancaq Şirxan kiçik bir dəstə ilə Ələsgər
bulağı deyilən tərəfə qaçıb
canını qurtara bildi. Süleyman öz dəstəsinə
tapşırdı ki, gətirilən mal-qaranı kəndlərdə
sahiblərinə qaytarın, elə edin ki, it-bata düşməsin.
O atdan düşüb Kərbəlayi Behbudla qucaqlaşıb
görüşdü. Sonra "Kərbəlayi, hamımız
əlbir olsaq fələyin də bizə gücü
çatmaz", deyib atını minərək dəstəsilə
Əhmədalılara döndü. Öz səxavəti və
cəsurluğu ilə seçilən Qaçaq Süleyman nəinki
Qarabağda, habelə Cənubi Azərbaycanda da böyük
hörmətə malik idi".
V.Rüstəmov tarixi materiallara istinadən onu da
vurğuladı ki, Təbriz inqilabında öz fədailəri
ilə birlikdə Qaçaq Süleyman da vuruşaraq, onlara hər
sahədə yaxından köməklik göstərib. Onun
ölmü ilə bağlı müxtəlif rəvayətlər
var. Bir tarixi mənbə göstərir ki, Qaçaq
Süleyman Araz çayı istiqamətində hərəkət
edərkən çar çinovniklərinə
satılmış adamlar tərəfindən
öldürülüb.
Əfsuslar olsun ki, belə bir şəxsin qəhrəmanlığı
haqqında tarixi materiallar nədənsə
araşdırılmır. İstər sovet dönəmində,
istərsə də bu günün özündə elmi tədqiqatlarda
qaçaq hərəkatına çox az yer verilir. Çox
maraqlıdır, ötən əsrin əvvəllərindən
bolşevizm mübarizəsi elmi əsərlərimizdə, bədii
romanlarımızda və kino-filmlərdə ilahiləşdirilmiş
bir formada gündəmdən düşmür. Bu gün arxiv və
elmi tədqiqatlarımız üzümüzə
açıqdırdır. Müstəqil bir dövlətin vətəndaşı
kimi öz tariximizi yenidən olduğu kimi gündəmə gətirmək
üçün fəaliyyətimizi artırmalıyıq.
Çünki gələcək nəslin bunları bilməyə
haqqı var.
Qələndər
Xaçınçaylı
Həftə içi.- 2011.- 16 sentyabr.-
S. 7.