Balaxanı
Odlar məkanı
Doğma Azərbaycanımızın elə bir guşəsi
yoxdur ki, orada əsirlərin daş yaddaşından qopub gələn
nişanələr olmasın. Hər saxsı parçası,
hər qəbir daşı bu xalqın qədim tarixini, mədəni
irsini özündə əks etdirir. Zaman-zaman bu qiymətli sərvətlərimiz
dünyanın bir çox alimlərinin, tarixçilərinin
diqqət mərkəzində olub, neçə-neçə tədqiqat
əsərlərində öz təcəssümünü
tapıblar. Bu mənada Abşeron yarımadası Azərbaycanın
mərkəzi, inkişaf etmiş mədəni ərazisi
sayılmaqla, eyni zamanda, qədim tarixə malik olması ilə
də diqqəti cəlb edib. "Bakını küləkli şəhər
adlandıran" səyyahlar bu tarixi şəhərin qədim
mədəniyyət abidələrindən də heyranlıqla
yazıblar. Bəli, Abşeronun hər qarış
torpağı yeraltı və yerüstü sərvətləri
Azərbaycan tarixinin şanlı səhifəsi - milyon illərin
nişanəsidir. Onu da qeyd edək ki, Abşeronun kəndləri
təkcə qədim və gözəl adət-ənənələri,
inam və etiqadları ilə deyil, həm də maraqlı və
zəngin abidələriylə öz keçmişini
sübuta yetirir və yaşadır. Bakı kəndlərinin
içərisində Balaxanı tarixən tutduğu iqtisadi
mövqeyinə və qədimliyinə görə
seçilir. Bu kənd Bakının Şimal qərbində
Abşeron yarımadasının ortasında yerləşir.
Sabunçu qəsəbəsi, Ramana kəndi, Digah və Məhəmmədli
kəndləri ilə qonşudur, Şimal səmtindəki
yüksəklikdə kəndi iki - Yuxarı və
Aşağı məhəlləyə bölən qədim qəbiristanlıq
da var. Balaxanının Şimal hissəsi "Rzaqulu kəndi",
Cənub hissəsi isə əhali tərəfindən
"Canhüseyn" məhəlləsi adlanır. Balaxanı
kəndinin adı və tarixi haqqında müxtəlif fikirlər
olub. Balaxanı adı farsca "kiçik kənd" deməkdir.
Rəvayətə görə, kəndin əsasını
Ball adlı bir xan qoyub. Ona görə də kənd belə
adlanır. Lakin başqa mənbələrdə Balaxanı bir
toponim kimi "baba" (yəni yuxarı üst") və
"Xanə" gözlər ilə əlaqələndirilir.
Amma kənd sakinlərinin dediyinə görə, qədimdə
burada əksər evlərdə "balkon"lar (eyvan)
olardı. Balaxanı sözünün bir mənası da kənd
sakinlərinin "balkon" dediyi bu eyvandan
götürülüb. Kəndin adının mənası
Qılman İlkinin "Bakı və bakılılar"
kitabında qeyd olunub.
"Bala" yuxarı hündür, "xona" ev
deməkdir. Məlum faktdır ki, dünya neftinin ilk beşiyi
məhz Balaxanı kəndidir. Kəndin yaşlı sakini
geniş dünyagörüşlü Hacı Ruşanovun
dediyinə görə, ilk neft quyusu XV əsrin əvvəllərində
Allahyar Hurməmməd oğlu tərəfindən
qazdırılıb.
Hər tərəfdən neft buruqları ilə əhatə
olunmuş bu möcüzəli kəndin hər dağında,
hər qayasında hələ qatı asılmamış
neçə-neçə sirrlər yaşayır. Bu
qədim kəndin tarixi vaxtında geniş
araşdırılsaydı bu gün elmə çox şey məlum
olardı, kəndin tarixinin qədimliyini sübuta yetirən
faktların sayı daha da artardı. Lakin buna baxmayaraq, bəzi
mövcud abidələrin qorunub-saxlanması həmin fikri təsdiq
edir.
Kəndin tarixi keçmişini buradakı karvansara su
övdanı, qədim məqbərlər, hamamlar, məscidlər
XIX əsrdə qazılan neft quyuları yaşadır. XIV əsr
Şirvanşahların vəziri işləmiş, Şakir
ağanın türbəsi məhz bu kəndin qəbiristanlığındadır.
Balaxanıda ən nadir hamamlardan sayılan "Qum"
hamamı, XIV əsr övdanı "Şah Səfi"
karvansarayı "Hacı Şahlar" məscidi bu kəndin
qədim tarixindən xəbər verir. Balaxanıda vaxtilə
18 hamam olub, hər məhəllədə inşa edilən
hamamlar sakinlərin tələbatını ödəyərmiş.
Balaxanıda inşa edilən hamamlar həm adları, həm də
arxitektura üslubuna görə bir-birindən fərqlənib.
"Xan" qızı və ya El hamamı əsasən
şirin su bulağı ilə əhatələnib. Digər
hamamlar isə duzlu su ilə təchiz olunub. Bu hamamların əksəriyyəti
dağıdılaraq yalnız bəziləri
günümüzədək salamat qalıb.
Tarixçi alim M.İsmayılov "İki od
arasında" əsərində yazır: "Bakıdan gəlmiş
adamlardan biri Bakı yaxınlığında Balaxanıda təzə
hamamın işə düşməsinin şahidi olub. O, hamamın
üstündəki yazının köçürüb gətirib.
Bu yazıda Şirvanşah hökmdarı Şeyx İbrahimin
Bakıdakı əmri xatırladılır. Yazılır ki,
bu hamam Xaçə Zeynəddinin əmri ilə tikilib. "O
sənin fərmanının əsasında əmr edib ki,
Bakının hamam olmayan kəndlərində hamam
tikilsin". Torpağın altında tikilən Balaxanıda
nadir hamamlardan sayılan Qum hamamını da böyükdən
kiçiyə kimi hamı yaxşı tanıyır. Bu qədim
sərvətimiz bir zamanlar qorunurdusa, artıq uzun illərdir
ki, baxımsızlıq ucbatından sökülüb
dağılıb. Ərazisi dəmir dirəklərlə əhatələnərək
xüsusi mülkiyyətə çevrilib.
Qum hamamı ilə üzbəüz yol kənarında
olan su övdanı da keçmişin yadigarıdır. Şirvanşah
əmiri Xaçə Zeynəddinin göstərişi ilə
XIV əsrdə tikilib. O dövrdə ümumiyyətlə,
Şərqdə Azərbaycanda su övladlarının tikilməsi
böyük xeyriyyəçilik işi hesab olunurdu.
Balaxanıdakı 40 pilləkanlı su övdanı
insanların suya olan tələbatına görə insa edilib.
Bələdçinin dediyinə görə, su quyusunun
ortasında olan çarxa sakinlər at bağlayaraq suyu çəkiblər.
Su arxlara, eləcə də Qum hamamına da gedərdi. Kənd
sakini Əkbər Hüseynov deyir ki, uzun illər su
övdanı zibilliklərin içərisində olub. Kənd
sakinlərinin köməkliyi sayəsində su övdanı təmizlənib
və ondan XIV əsrdən XIX əsrin sonuna qədər, eləcə
də 1920-ci ilin aprel inqilabına qədər istifadə
olunub.
Balaxanı tarixən qədim İpək yolunun
üstündə yerləşdiyi üçün iqtisadi
baxımdan böyük əhəmiyyət kəsb edib. İpək
yolunun üstündə tikilən "Şah Səfi"
karvansarayı kəndin mərkəzində yerləşir. Hər
gün bu karvansaranın önündən yüzlərlə gənc
ötüb keçir. Maraqlıdır ki, yaşlı
adamların az-çox bələd olduğu bu karvansaranın
tarixi haqqında bu gün gənc nəsil görəsən nə
bilir? Təəssüf doğuran fakt elə budur ki, üzərində
heç bir lövhə olmayan qapısı illər uzunu
bağlı qalan bu karvansara qədim abidə kimi artıq
unudulur.
Bələdçimin dediyinə görə, uzun illər
bu karvansaradan anbar kimi istifadə ediblər. Amma sonradan kənd
sakinlərinin səyi nəticəsində karvansaranın
içi təmizlənərək ətrafında abadlıq
işləri aparılıb. Bu karvansara ilə bağlı
tarix elmləri doktoru, professor M.Nemətova yazır: "Haca
Ruhulla tikilisi, yerli sakinlərin Şah Səfi karvansarayı
adlandırdığı bina Balaxanı qəsəbəsində
yerləşir. Yerli əhəngdaşı materiallarından
tikilmiş bina çatma tavanlı, dördbucaq şəklindədir.
Oxvarı qapıların üstündə vaxtilə yazı
olub. Qapı tağı söküldüyündən həmin
yazı olan daş kitabə itmişdir". Haca Ruhulla
tikilisində o yazı əhəng daşında
çızılmış 3 sətirli ərəb dilində,
nəxs xəttiylə yazılmış daş kitabə
qapının üstündə olub. Yazılı daş
saxlanılmayıb, neqativi isə AMEA-nın Tarix
İnstitutunun Milli arxivində 68-14 saylı invertar kimi
saxlanılır. Bu kitabə belə oxunur:
1. Bu binanı inşa etməyi əmr etdi. Əzəmətli
sultanım, şöhrətli şahanşahımızın
hakimiyyəti günlərində:
2. Şah Səfi əd-Din-əl-Hüseyn, əl-Bahadır
- Xan tanınmış Haca Ruhullanın dayağı:
3. Mövlanə Hikmət Allah Badu-Kubeyi, Rəcəb
ayı - min qırx beşinçi Hicri ilində, ustad - Burhan,
Sərkar Behdud düzəldib.
Bəli, bu gün Balaxanı ərazisində Qum
hamamı XIV əsrin yadigarı olan "Şakir Ağa"
türbəsi, Şah Səfi karvansarayı kimi onlarca abidələrimiz
uzun illərdir ki, yerli əhali tərəfindən qorunub
saxlanılıb, amma necə deyərlər tək əldən
səs çıxmaz. Keçmişimizin yadigarı olan bu
abidələrin bu gün dövlət qayğısına
böyük ehtiyacı var.
Balaxanıda məscidlərin
tikilmə tarixi VIII əsrə təsadüf edir. Kəndin
Aşağı məhəlləsində Həmşəri məscidi
yerləşir. "Həmşəri" sözü dilimizdə
XIX-XX əsrlərdə Cənubi Azərbaycandan Bakıya
neft-mədənlərində işləməyə gələnlərə
deyilirdi. Məsciddən uzun illərdir ki, kənd sakinləri
tərəfindən toxuçuluq sexi kimi istifadə olunur. Həyətə
daxil olarkən məscidin daş kitabəsini ağac
budaqlarının arxasında görmək olar. Bu məscid
tarixi abidə kimi xalqın mülkiyyətidir. İçərisindəki
minbər, eyni zamanda, insanların məsciddən ibadət etməsi
üçün geniş otağı var, bu, inşasına sərmayə
qoyan şəxsin yerli sakinlərə böyük töhfəsi
hesab olunub. Balaxanıda 1936-cı ilə qədər
Böyük məsciddən dindarlar istifadə ediblər.
1936-cı ildən başlayaraq məscid mədəniyyət evi
kimi istifadə olunub. 1990-cı il sentyabrın 10-da Balaxanı
məscidi dindarların üzünə açılıb. O
vaxtdan da yerli sakinlər məscidin təmirində
böyük rol oynayıblar. Hündürlüyü 27 metr
olan minarə XX əsrin əvvəllərində yeganə məscid
minarəsi hesab olunub. Burada pilləkənlərin 114 sayda
olması "Qurani-Kərim"in surələrinə işarədir.
Məscidin günbəzi sonradan inşa edilib. Həmin məscid
1998-ci ildə Balaxanı Cümə məscidi
adlandırılaraq, tam təmir olunmuş vəziyyətdə
xalqın ixtiyarına verilib. Bəli abidələr xalqın danışan
dilidir. Hər bir tikili özündə bu xalqın
böyük bir tarixin irsini yaşadır. Keçmişimizin
yadigarı olan bu sərvətlər dünənimiz, bü
günümüz və sabahımızdır. Odur
ki, daş yaddaşımız olan abidələri qoruyub
saxlamaq, onları gələcək nəsillərə
çatdırmaq ən mühüm və vacib məsələdir.
Çünki vətənpərvərlik hissi də qan
yaddaşımız olan abidələrdən başlayır.
İradə Cavadova
Həftə içi.-2011.- 28 sentyabr.- S.
1; 8.