Heydər Əliyev və insan
hüquqları
Demokratik cəmiyyət və
ya hüquqi dövlət dedikdə ilk öncə yada insan
hüquq və azadlıqlarının müdafiəsi
düşür. İnsan hüquqları müasir
dünyamızın hər bir demokratik dövləti tərəfindən
ən prioritet hesab edilən mövzulardan sayılır.
Müstəqil Azərbaycanda da insan hüquq və
azadlıqlarının təmin edilməsi, onların
müdafiəsi və daha da genişləndirilməsi dövlətin
ən ali məqsədi elan edilib.
Bu ali məqsədin
müəyyənləşdirilməsi, onun həyata
keçirilmə mexanizmlərinin tapılması və
reallaşdırılması, sözügedən sahədə
hüquqi bazanın yaradılması isə müstəqil
dövlətimizin qurucusu, ümummilli lider Heydər Əliyevin
adı ilə bağlıdır. H.Əliyev Azərbaycanda
hakimiyyətə gəldikdən sonra ölkədə
hüquqi dövlət quruculuğu sahəsində
ardıcıl, sistemli və gələcəyə hesablanan
islahatlara start verildi. Azərbaycanın bu gün dünyada
müstəqil, hüquqi və demokratik dövlət kimi
tanınması, ölkə vətəndaşlarının
hüquqlarının, azadlıqlarının təmin edilməsi,
müdafiə olunması məhz ümummilli liderin adı ilə
bağlıdır. H.Əliyevin Azərbaycanın müstəqil
dövlət kimi möhkəmlənməsi və demokratik
inkişaf yolu ilə inamla irəliləməsi
üçün gördüyü işlər barədə
çox fikirlər səsləndirilsə də, gənc nəslin
onun fəaliyyətinə dair mütəmadi biliklər əldə
etməsi bugünkü zamanımızın tələbidir. Çünki
Azərbaycan məhz müstəqil dövlətimizin qurucusunun
qoyduğu yolla prezident İlham Əliyevin rəhbərliyi
altında inamla irəliləyir, ardıcıl uğurlar
qazanır.
H.Əliyevin bu sahədə
ən böyük əməyi məhz müstəqil Azərbaycanın
ilk konstitusiyasının hazırlanması və qəbuludur. 1995-ci
il noyabrın 12-də xalq ümummilli liderin bu təşəbbüsünü
dəstəklədi. Müstəqil dövlətimizin ilk
konstitusiyasının preampulasında göstərilir ki,
"Azərbaycan xalqı özünün çoxəsrlik
dövlətçilik ənənələrini davam etdirərək
bütün cəmiyyətin və hər kəsin
firavanlığının təmin edilməsini arzulayaraq, ədalətin,
azadlığın və təhlükəsizliyin bərqərar
edilməsini istəyərək, keçmiş, indiki və gələcək
nəsillər qarşısında öz məsuliyyətini
anlayaraq, suveren hüququndan istifadə edərək, Azərbaycan
dövlətinin müstəqilliyini və ərazi
bütövlüyünü qoruyaraq xalqın iradəsinin ifadəsi
kimi qanunların aliliyini təmin edən hüquqi, dünyəvi
dövlət quruculuğunu bəyan edir. Başqa sözlə,
öz tarixi müstəqilliyini bərpa etmiş Azərbaycan
Respublikası hüquqi, demokratik, dünyəvi dövlət
quruculuğunu inkişaf yolu seçib. Konstitusiyanın 7-ci
maddəsinin III hissəsinə əsasən dövlət
hakimiyyətinin qanunvericilik, icra və məhkəmə
hakimiyyətinə bölünməsi prinsipi təsbit edilib.
Beləliklə,
keçmiş sovet konstitusiyalarından fərqli olaraq ilk dəfə
konstitusiyamızda dövlət hakimiyyətinin
bölgüsü prinsipi həyata keçirilib. Ümumiyyətlə,
konstitusiyanın III fəsli (24-71-ci maddələr)
bütövlükdə, yəni 158 maddədən 48-i insan və
vətəndaş hüquqlarına və azadlıqlarına həsr
edilib. Konstitusiyanın 71-ci maddəsində insan və vətəndaş
hüquqlarına və azadlıqlarına təminat verilir. Konstitusiyada
təsbit edilmiş insan və vətəndaş
hüquqlarını və azadlıqlarını gözləmək
və qorumaq qanunvericilik, icra və məhkəmə hakimiyyəti
orqanlarının borcu hesab edilir. Həmin maddədə daha
sonra göstərilir ki, insan və vətəndaş
hüquqlarının və azadlıqlarının həyata
keçirilməsini heç kəs məhdudlaşdıra,
konstitusiyanın heç bir müddəası insan və vətəndaş
hüquqlarının və azadlıqlarının ləğvinə
yönəldilmiş müddəa kimi təfsir edilə bilməz.
Azərbaycan Respublikasının ərazisində insan və vətəndaş
hüquqları və azadlıqları birbaşa qüvvədədir.
Beləliklə, konstitusiyanın qeyd edilən
normalarının təhlili göstərir ki, bu normalar
hüquqi dövlət quruculuğu prinsipinin mahiyyətindən
irəli gəlməklə cəmiyyətdə qanunun aliliyinə
xidmət edir. Ölkəmizdə həmin vaxtdan başlayaraq,
ciddi sosial-iqtisadi islahatlarla yanaşı, hüquq islahatı,
həmçinin onun tərkib hissəsi olan məhkəmə-hüquq
islahatı həyata keçirilməyə başlayıb. İlk
dəfə olaraq üçpilləli məhkəmə sistemi
yaradılıb.
İnsan
hüquqlarının və azadlıqlarının müdafiəsi
haqqında konvensiyaya dair 3 may 2002-ci ildə Vilnüs şəhərində
qəbul edilmiş 13 saylı protokolun 1-ci maddəsində
göstərilir ki, ölüm cəzası ləğv olunur,
heç kəs belə cəzaya məhkum edilə və ya
edam oluna bilməz. Lakin hələ bundan 4 il əvvəl-1998-ci
ildə Azərbaycan xalqının ümummilli lideri Heydər Əliyevin
təşəbbüsü ilə Şərqdə ilk dəfə
olaraq ölüm cəzası ləğv edilib. Bu, ümummilli lider Heydər
Əliyevin humanist ideyalara sadiqliyini bir daha təsdiq edir.
Ölkəmizdə insan və vətəndaş hüquq və
azadlıqlarının müdafiəsi işində
ümummilli lider Heydər Əliyevin 1998-ci il fevral
ayının 22-də imzaladığı "İnsan və
vətəndaş hüquqları və
azadlıqlarının təmin edilməsi sahəsində tədbirlər
haqqında" fərmanı və 18 iyun 1998-ci il tarixli sərəncamı
ilə təsdiq edilmiş "İnsan hüquqlarının
müdafiəsinə dair" dövlət proqramı
mühüm rol oynayıb.
H.Əliyev insan və vətəndaş
hüquq və azadlıqlarının təminatlı
müdafiəsində məhkəmə hakimiyyətinin rolunu
artırmaq üçün ciddi islahatlar aparıb. Ölkədə
hakim korpusunun formalaşmasında tamam yeni üsul və
metodlardan istifadə edilib. Hakim vəzifəsinə ədalətli
və şəffaf seçim məhkəmə-hüquq
islahatlarının keyfiyyətlə aparılmasına təkan
verib. Onun rəhbərliyi
altında Azərbaycan dünyada insan hüquq və
azadlıqlarının təməl prinsipi kimi qəbul edilən
ən mühüm beynəlxalq konvensiyalara da imza atıb.
Azərbaycan 2001-ci ildən
İnsan Haqları üzrə Konvensiyaya qoşulub.
Konvensiyanın 46-cı maddəsinə müvafiq olaraq Avropa Məhkəməsinin
Azərbaycana münasibətdə qəbul edəcəyi qərarlar
qəti olmaqla bütün dövlət orqanları, o cümlədən
məhkəmələr üçün məcburidir. Həmin
maddənin tələbinin pozulmaması üçün
dövlətdə müvafiq mexanizm olmalı, milli məhkəmələr
tərəfindən Avropa Məhkəməsinin presedent
hüququna müraciət edilməlidir.
Ulu öndər Heydər
Əliyevin Azərbaycanda insan hüquq və
azadlıqlarının təmini və müdafiəsi istiqamətində
gördüyü işlərin ən vaciblərindən biri də
"İnsan hüquqları üzrə müvəkkil
(ombudsman) haqqında" qanunun qəbul edilməsi və
Ombudsman Aparatının yaradılmasıdır. Ölkədə
Ombudsman Aparatı yaradıldıqdan sonra vətəndaşların
hüquqlarının müdafəsi sahəsində daha ciddi
nailiyyətlə əldə edilməyə başlandı.
İnsan hüquq və
azadlıqları, demokratik cəmiyyətdən söz
düşəndə diqqət yetirilən ən vacib məqamlardan
biri də söz və mətbuat azadlığı, onun necə
təmin edilməsidir. H.Əliyev vətəndaşların azad şəkildə
özünüifadəsinin yalnız inkişafa, tərəqqiyyə,
demokratiyaya xidmət etdiyini bildiyi üçün məhz bu məsələnin
ölkənin ən ali qanununda əksini tapması məsələsinə
xüsusi diqqət yetirib. Konstitusiyanın 47-ci maddəsi isə
ölkəmizdə fikir və söz azadlığının
təminatı məsələsini özündə ehtiva edir.
Azərbaycanda azad mətbuatın formalaşması, hər kəsin
öz fikrini sərbəst şəkildə ifadə edə bilmək
imkanı qazanması, təbii ki, ümummilli liderin adı ilə
bağlıdır. Məhz onun təşəbbüsü ilə
bu azadlıqları məhdudlaşdıran maneələr
aradan qaldırıldı. Senzura ləğv edildi. 1998-ci il
avqustun 6-da Heydər Əliyev "Ölkədə söz,
fikir və məlumat azadlığının təmin edilməsi
sahəsində əlavə tədbirlər haqqında" fərman
imzaladı. Bu fərmanın bir bəndilə mətbuatda
dövlət sirlərini mühafizə edən baş idarə
ləğv olundu. Bu, senzuranın ləğvi demək idi.
Bu gün biz ümummilli
liderin bizə miras qoyduğu hüquqi, dünyəvi və
demokratik Azərbaycan dövlətinin daha da güclənməsi
üçün bir vətəndaş olaraq əlimizdən gələni
etməli, insan hüquq və azadlıqlarının təminatı,
müdafiəsi sahəsində dövlətin həyata
keçirdiyi siyasətə dəstək nümayiş etdirməliyik.
Həftə içi.- 2011.- 29 yanvar.- S. 1.