"Xan
qızı..."nın işığında
Öncə
kitabın adı diqqətimi çəkdi. "Xan
qızı..." Yaradıcılığını, daha
çox şəxsiyyətini sevdiyim, hər iki tərəfdən
əsilzadə olan, XIX əsrin saysız-hesabsız qəzəl
şairləri arasında öz duyumu və deyimi ilə
seçilən, Qarabağda el üçün
gördüyü xeyirxah işlərlə yadda qalan şairə
Xurşidbanu Natavan haqqında idi.
Dərhal kitabın
müəllifinin adına nəzər saldım: Cəmil
Tağıyev. Bu ad da tanış idi. Onu "Yaddaşlardan
yığılan kitab"dan yaxşı
tanıyırdım. Əzmli, inadkar, araşdırıcı
olduğunu bilirdim. Müəllif də, tədqiqat obyekti də
ürəyimdən olduğu üçün maraqlı bir əsərlə
qarşılaşacağıma şübhə etmədən
"Xan qızı"nı oxumağa başladım.
Başladığım günü də sona yetirdim.
Məlumdur ki, Natavan
haqqında ilk monoqrafik tədqiqat əsəri Bəylər Məmmədova
məxsusdur. Cəmil Tağıyev öz kitabında bir
çox hallarda bu samballı qaynağa istinad etdiyini
özü də etiraf edir.
Kitabın ən
mühüm cəhətlərindən biri budur ki, "Xan
qızı..." latın qrafikalı əlifbaya keçəndən
sonra oxucuların Natavanın həyat və yaradıcılığı
ilə daha bir görüşüdür. Bu cür
görüşlərə, həqiqətən, oxucuların
ehtiyacı var. Çünki Natəvan elə bir şəxsiyyət
idi ki, onun heç bir digər fəaliyyəti olmasaydı belə
xalqın yaddaşında yaşaması üçün zərif,
kədərli poetik irsi kifayət idi. Və ya şairliyi,
poeziyası olmasa idi, gördüyü çox böyük
xeyirxah əməllər onu yaşadacaqdı. Bu yerdə
X.R.Ulutürkün misraları yada düşür:
Sənət həvəsinə
düşməzdən əvvəl sənətkar mənliyi
yetişməlidir.
Xurşidbanu Natavan
yetkin sənətkar mənliyinə sahib olan şairimizdi. Kitabın
diqqətimi çəkən ikinci mühüm cəhəti
bu oldu ki, müəllif orada bəzi yeni faktlar söyləyərkən
fərziyyələrə yox, şairin doğmalarının
dilindən eşitdiklərinə əsaslanır. Həm də
hisslə yox, ağılla söylədiklərinə.
Cəmil müəllimə
Xurşidbanu Natavanın əmisi nəticəsi (ata tərəfdən)
Geysu xanım Cavadbəy qızı ilə çoxlu söhbət
etmək səadəti nəsib olmuşdur. Bu söhbətləri
vaxtında kifayət qədər dəyərləndirmədiyindən,
yazıya almadığından peçmançılıq
duyan müəllif yadında saxladığı bəzi məqamları
oxucuları ilə paylaşaraq bu boşluğu müəyyən
qədər doldurmağa çalışmışdır. Tədqiqatçı
göstərir ki, əslində bu kitabın yaranmasının
bir səbəbi də elə Geysu xanımla etdiyi söhbətlər
olub. Bu söhbətlərdən müəllifin yadında
qalan əsas faktlardan biri Xurşidbanunun təxəllüsü
ilə bağlıdır.
Hamı bilir ki,
şairə şeirlərini Natəvan (zəif, gücsüz,
evsiz, köməksiz) təxəllüsü ilə
yazırdı. Düşünürsünüzmü
imkansızlara əl tutan, məktəblər tikdirmək,
arxlar çəkdirmək və s. əməllərlə elə
arxa, dayaq olan, zəhmətkeş təbəqənin güman
yeri olan, hətta ölümündən sonra da bir
çoxlarının pənah apardığı (Hüseyn
Arif "Natavan" poemasında yazacaqdı:
Mənmi sənə həyan
olum
Sənmi mənə həyan,
bacım.
Çox sınadım
öz-özümü
Başqadır şair
dözümü,
Sənə
çevirib üzümü
Gətirmişəm
güman, bacım
Ay mənim Natavan
bacım.
Natavan özünə
gücsüz təxəllüsünü seçir. El
arasında "Xan qızı" kimi tanınsa da, Qasım bəy
Zakir ona "bürcü-səltənət", C.Nəva
"Fatimənin kənizi-xurşidbanu" desə də,
A.Düma heyranlıqla ondan söz açsa da, o, özünə
"Natavan" təxəllüsünü
yaraşdırmışdı. Bunu hər kəs bilir. Lakin onu
heç kəs bilmir ki, şairə həm də
"Natamam" təxəllüsü ilə şeirlər
yazarmış. Bunu isə C.Tağıyevin kitabından Geysu
xanımın söhbətlərinə əsasən öyrənirik.
Müəllif əsaslandırır ki, qadın kimi xoşbəxt
ola bilməyən, ana kimi ən böyük acı yaşayan,
bala dağı görən, harın, şərəfsiz bəylərin
həcvlərinə, dedi-qodularına tuş gələn bir
çox arzuları yarımçıq qalan bir şairənin
"Natamam" təxəllüsü ilə də yazması
mümkündür, inandırıcıdır. Oxucu da
oxuduqlarına inanır. İnanır ki, Xurşidbanu həm sənətkar
olmağın, həm də üstəlik qadın
olmağın çətinliklərini
yaşamışdır və ictimai mənsubiyyətinə
baxmayaraq, o da bibisi Ağabəyim ağa da əslində digər
Azərbaycan qadınlarının acı taleyini
yaşamışlar. Bir zamanlar Xan qızının həqiqi
halını anladan "Natavan" təxəllüsünə
necə kədərlənmişdimsə, "Natamam" təxəllüsünü
öyrənmək də bir qadın olaraq məni üzdü.
Dünyaya gəldiyi
günə, bu dünyanın özünə lənətlər
yağdıran şair daha necə təxəllüslər
götürməliydi ki? Nə mən olaydım ilahi, nə də
bu aləm olaydı... Özünü Natavan, "Natamam"
hiss edən bir şairənin arzuları necə olmalı idi
ki?!
Xurşidbanu
Natavanın vəfatı zamanı Şuşa əhlinin layiqli
şəkildə ona son borcunu ödəməsi,
"Kafkaz" qəzetində Qarabağ xanı, general-mayor
Mehdiqulu xanın qızı, şairə knyaginya Usmiyevanın
vəfatı haqqında elanı oxuyan Qafqazın maarifpərvər
adamlarının ürəkdən kədərlənməsi,
şeirlərinin bu gün də sevilə-sevilə oxunması
və yeni-yeni tədqiqatçıların yetişməsi
göstərir ki, əslində şairə zəif və
arxasız deyildir.
Natavanın digər tədqiqatçıları
kimi, C.Tağıyev də bu fikirdədir ki, Xurşidbanun həyatının
yaradıcılığının hələ
işıqlandırılmamış qaranlıq məqamları
çoxdur. Cavanşirlər nəslinin
davamçılarından vaxt itirmədən hələ də
nələrisə öyrənmək olar.
Bu il anadan
olmasının 180 illiyi tamam olan ləyaqətli şairənin
ruhu qarşısında və məşhur nəslin nümayəndələri
ilə qohum olmaq, həmsöhbət olmaq hissinin qürurunu və
məsuliyyətini duyan 81 yaşlı tədqiqatçının
qələmi qarşısında bu kiçik qeydləri
yazmağı özümə mənəvi borc bildim.
Firəngiz
İSKƏNDƏRQIZI,
Sabirabad
rayonu Qəzli kənd
orta məktəbin
dil-ədəbiyyat
müəllimi
Həftə
içi.- 2012.- 3 aprel.- S. 7.