"Təbiəti mənəviyyat kimi qorumalıyıq"
Onu hələ SSRİ dönəmində
"Təbiətsevənlər" adlı məşhur
televiziya verilişindən tanıyanlar daha çoxdur. O səbəbdən
ki, bu verilişi o qədər maraqlı, təmkinli və səmimi
aparırdı... Xüsusi təqdimata ehtiyacı olmasa da, adının
qarşısına yazılmalı olan titullar çoxdur: Azərbaycan
Zooloqlar Cəmiyyətinin vitse-prezidenti, Zoologiya Müdafiə
Şurasının həmsədri, Dövlət Ekologiya
eksperti, 600 məqalə, 69 kitab, 5 telefilmin senari, 18 elmi
konsepsiya müəllifi, 35 disertasiyanın rəhbəri,
"Şöhrət" ordenli, prezident təqaüdçüsü...
Beləliklə,
müsahibimiz Bakı Dövlət Universitetinin
"Onurğalılar zoologiyası" kafedrasının
müdiri, biologiya elmləri doktoru, professor Qara Mustafayevdir.
- Təbiətin,
quşların qorunması ilə bağlı son günlərdə
hər hansısa bir kitab nəşr edilibmi?
- Bu yaxınlarda
Milli Elmlər Akademiyasından bir yoldaşla
"Quşların qorunması" adlı monoqrafiya çap
etdim. Monoqrafiyada quşların qorunmasının iki
formasından söhbət gedir. Bunu dünyanın heç bir
yerində heç bir xalq hələ açmayıb.
Bütün dünyada ən güclü xalq ABŞ-nın əhalisidir.
Amma mənim xalqımın, mənim nəslimin gördüklərini
onlar görməyib. Onlar cəmiyyətin ilkin mərhələlərini
görüblərmi? Yox, onlar ora hazır gedib. Deməli, şərq
xalqlarının 50 min illik sivilləşmə dövründə
gördüyü əziyyəti onlar görməyib. Bu səbəbdən
onlar qaranquş tanıya bilməzlər. Qaranquşu
bütün əzab-iztirablarla yaşaya-yaşaya sivilləşib,
qalstuk bağlayan xalqlar başa düşür. Digər
xalqlar qaranquşun qiymətini dərk edə bilməz.
- Təbiəti dərk etməyən,
onun qayğısına qalmayan insanları necə qiymətləndirir
Qara müəllim?
- Çox pis.
İnsan həyatı iki yerə ayrılır. Maddi və mənəvi
həyat. Maddi həyat həmişə
çalışır ki, yüksələn xətt üzrə
inkişaf etsin. Təəssüf ki, insan mənəviyyatı
daima yüksələn xətt üzrə inkişaf etmir. Hətta
pozulur. Təbiəti də qorumaq mənəviyyatı qorumaq
kimidir.
- İnsan mənəviyyatının
pozulmasını bəzən onun azadlığı ilə əlaqələndirirlər.
Sizcə, insan tam azad olsa, nələr baş verər?
- İnsan tam azad ola
bilməz, tam azadlıq onun heyvanlığa qayıtması deməkdir.
Bu yaxınlarda auditoriyada bir tələbə mənimlə
mübahisə etdi. Gördüm yox, mən onu başa sala
bilmirəm. Dedim bütün paltarlarını soyunub burdan
vağzala kimi get. Əgər tam azad olmaq istəyirsənsə,
bunu et. Səni daşlayıb öldürərlər. Demək
istəyirəm ki, insan müəyyən çərçivədə
insandır. Həmin çərçivəni aşandan sonra
təzədən heyvana dönür. Səhv etmirəmsə,
Həsən bəy Zərdabinin sözüdür -
"qanunçuluq səviyyəsində nə varsa, əsl
azadlıqdır. Vay o xalqın halına ki, onun mənəviyyatı
zəifləyir". Bax, buna görə də deyirlər ki,
Qara müəllim sərt danışır.
-Bəlkə bu sərtlik
insan haqqında 8 kitabınızın işıqüzü
görməsinin nəticəsidir?
- O kitablar
arasında elələri var ki, bədii ədəbiyyat deyil.
Ancaq bədii ədəbiyyatın sirlərini açmağa
yönəlib. Belə kitablardan "Əməl
güclüdür", "Düşünək və
düşündürək". Əgər mən
düşünməsəm, sən düşünməsən,
sənin oxucun da düşünməyəcək.
Düşünərsən xeyrinədir, düşünməzsən
nəslini bədbəxt edərsən.
- Dediniz ki, xalq
quşların qorunmasında daha böyük səy göstərir.
Təxminən nə qədər quşu xalq qoruya bilir?
-Azərbaycanda təxminən
35-40 növ quş xalq tərəfindən qorunur.
- Bəs, təbiət
alimi nədən narazıdır?
-Mən Azərbaycan dilindən çox narazıyam. Ziyalılarımız, alimlərimiz Azərbaycanca
bilmir. Ölünün qıdığı gələn kimi, mən onların Azərbaycanca yazısını
oxuyanda qıdığım
gəlir. Buna günahkar isə lüğət dilimizdir.
Tərcümə zamanı bilməməzlikdən
kobud səhvlərə
yol verilib. Quşun lələyini tükcük
yazırlar. Tükcüklə lələk bir-birindən
fərqlidir. Lələk Allahın
yaratdığı elə
bir güclü möcüzədir ki, sanki lələyin quruluşu, strukturu Allaha sinəbahar oturubmuş elə bil. Bu, bir
möcüzədir. Orda elə
incəliklər var ki, min loğman, min peyğəmbər təzədən
gəlsə Allahın
o sirrini aça bilməz. O elə bir strukturdur ki, həm soyuğa,
həm də istiyə dözür.
- Deyirsiniz
heyvan heyvanlığında
qalır...
-Bəli.
Yazın
gəlişindən qaranquşlar
xəbər verir.
Elə bu səbəbdən də fikrimi bu quşlarla bağlı bir misalla izah edəcəyəm.
Bəzi kitablarda yazılır ki, qaranquşun böyütdüyü yuvadan
uçan cavanlar valideynin ikinci dəfə bəslədiyi
balalara kömək edir. Bu məsələ
mənim üçün
qaranlıqdır, buna
şübhə ilə
yanaşıram. Çünki
milyon yarım heyvan növündə elə birisi yoxdur ki, o yeyib
doyandan sonra bir çəngə ot götürüb
aparıb anasının
qarşısına qoysun.
Burda deyirlər ki, heyvan heyvanlığında
qalır.
- Sizcə,
niyə Avropa bütün ölkələrdən
qabaqdadır?
- Çox
yaxşı məqama
toxundunuz. İslam dininin ümumbəşəri
dəyərlərinin çoxu
gələcəklə bağlı
olduğu üçün
onun tətbiqi zəif gedir. Avropanın Hüqo kimi dahiləri yazırlar ki, Məhəmməd Peyğəmbərin
göstərişlərinin 5 faizini Avropa, o cümlədən Almaniya reallaşdırmaqla onun vətənini 1000 il qabaqlayıb. Doğrudan da Almaniyanın həyat səviyyəsi Ərəbistanın həyat
səviyyəsindən 1000 il qabaqdadır. Bizim həyat səviyyəmizdən
də həmçinin.
Bunu Məhəmməd Peyğəmbərin
xəyal həyatını
nəzəri konsepsiyaları
reallaşdırmağa cəhdlə
qazanıblar.
- 35 il "AzTV"də
"Təbiətsevərlər" verlişinin yaradıcısı
və aparıcısı
olmusunuz. Sizcə, indi belə
maarifləndirici verilişlərin
olmaması nədən
irəli gəlir?
-Həmin
veriliş mənim xəstəliyimlə əlaqədar
yarımçıq qaldı.
Lakin bu verilişdən sonra mən telekanallarda buna bənzər veriliş görmürəm. İndi həyat
şkalası dəyişib.
Mənə belə gəlir
ki, indi o səpkidə mən çıxıb danışsam,
qulaq asmazlar. Amma biz yaşamaq istəyiriksə,
dəyişməliyik. İş burasındadır ki, indi xalqı maarifləndirənlərin özü
onları korlayır.
Bu gün xalqı
maarifləndirənlərin özünü də maarifləndirmək lazımdır.
Bax budu, Qara müəllimi
narazı salan məsələ. Təbiətçi olan alim təbiəti
tanımır.
-Həyatda
belələrinə tez-tez
rast gəlirsiniz?
-Bəli.
Professor təbiətdən
400 səhifəlik kitab
yazır. Həmin kitabda tüklə,
lələyi tanımır.
Mən təzədən professoru
qaytarıb orta məktəbdə 6-cı sinifdə
başa salım ki, tük və
lələk nədir?
-Bəlkə
elə səbəbləri
orta məktəblərdə
mükəmməl savadın
verilməməsində axtarmalıyıq...
-Yox.
Buna əsas səbəb
testdən istifadədir.
Test beyini inkişafdan
saxlayır. Qoy, Məleykə xanım
məndən inciməsin,
Avropanın bizə verdiyi testi onların
özləri istifadə
etmir. Onların uşaqları da
testləri də bizdəkindən 10 dəfələrlə
güclüdür. Mən ekoloji
testlə bağlı
kitab yazdım. Heç kim
istəmir. Çünki o testə heç
kimin gücü çatmır. Sualın cavablarının
5-i də düz olmalıdır. Niyə bizim
uşaqlar cəfəngiyyata
yönəlməlidir. Testin cavablarından biri tam, qalanının isə nəyisə çatmamalıdır.
Amma indiki testlərdə sual verilir ki,
canavar nə yeyir? Cavabın biri ət, digər dörd cavab daş, asfalt, torpaq, qranit. Burda aydındır ki,
ət olan cavab qala-qala canavar daş yeyə bilməz. Buna ən savadsız
şagird də cavab verə bilər. Bunun da səbəbləri
çoxdur. Bir şeyi
açıq demək
olar ki, bu gün bizim
məktəblər sovet
dövründəki məktəblərdən
qat-qat zəifdir.
Əgər belə olmasaydı,
tələbələr bu
gün boynunu büküb onun-bunun qarşısında pul verərək oxumazdı.
Bu gün ali
məktəblərə imtahan
darvazasından keçmək
üçün orta məktəblərin proqram
və planı onları qane etmir.
Pərvin İsmayılova
Həftə
içi.- 2012.- 14-16 aprel.- S. 11.