Akkordlara
köklənən Üzeyir ömrü
"Yaxşı dirijor əsərin partiturasını
başında, pis dirijor
isə əksinə, başını partiturada
saxlayır", - deyib həmkarı Hans fon Bülov.
O da bəstələdiyi bütün
əsərlərin partiturasını başında saxlayanlardan idi...
Bu dəfə bir bəstəkarın - dahi Üzeyir bəyin
musiqili aləmindən söz açacağıq. O, bəlkə
də iki məzarı olan
yeganə insandır. Həm ölkəsində, həm də sevdiyi bəstəkarın yanında dəfn olunmaq hər kəsə nəsib olmur. Avstriyalı həmkarı Mosartı çox sevirmiş. Bu sevgi ona
ölkəsindən çox uzaqlarda mənəvi bir məzar
qazandırıb.
Milli peşəkar musiqimizin banisi Üzeyir bəy
Hacıbəyliyə məxsus olan xatirə-ev muzeyi bu gün
bütün azərbaycanlıların ziyarətgahına
çevrilib...
Dahi bəstəkarın vaxtilə dostu olmuş
Şamil Əzizbəyovun adını daşıyan
küçədə yerləşən ev muzeyi elə indi də
əzəmətli görkəmi ilə göz oxşayır. Buradaca xatırladaq
ki, bəstəkarın ilk
ev-muzeyi uşaqlıq və gənclik illərinin
keçdiyi Şuşa
şəhərində hələ 1959-cu ildə
açılıb. Sonradan Qarabağda müharibə alovunun qızışdığı dövrdə
bəstəkarın Şuşadakı mənzilində olan şəxsi əşlayar, eksponatlar
Bakıya, onun burada
yerləşən evinə gətirilir. 1992-ci ilin
mayında Şuşanın işğalı ilə Üzeyir bəyin də ev
muzeyi əsarət altına düşüb. Düz
20 ildir həmin evdən heç
bir məlumat yoxdur.
Ədibin Bakıda yaşadığı ev isə
Üzeyir bəyin 90 illik yubileyi münasibətilə 1975-ci il
noyabrın 20-də Şamil Əzizbəyov küçəsi
ev 67-də açılıb. Bəstəkar bu
evdə 27 il - 1915-ci ildən 1942-ci ilə
qədər yaşayıb-yaratmışdır. Həyatının
böyük bir hissəsini
çox sevdiyi
xanımı Məleykə və bacısının ailəsi
ilə həmin ünvanda yerləşən
mənzildə keçirib. Artıq kifayət
qədər məşhur və tanınmış şəxs
olan Üzeyir bəyin
yaradıcılığı üçün
bu evi kiçik
hesab edən sovet
hökuməti 1942-ci ildə bəstəkara monalit
binadan mənzil verir.
Bəstəkar ömrünün son illərini burada
yaşayır və elə həyatla da bu mənzildə vidalaşır.
Lakin bu evlərdən muzey kimi fəaliyyət göstərəni
monolit bina deyil, ömrünün çox hissəsini
keçirdiyi Şamil Əzizbəyov küçəsində
yerləşən evdir.
Sahibinə
sadiq "ağıllı saat"
Evə yaxınlaşıb qapını
döyürük... Əminik, ədibin ruhu da onu yad etməyimizdən
fərəh hissi duyur.
Bizi qapıda bəstəkarın ev muzeyinin direktor
müavini və bələdçi Gülnarə xanım
Çingizqızı qarşılayır. Onunla birgə hər
qarışı musiqi qoxuyan bu ocağı gəzib bir bəstəkar
dünyası ilə daha yaxından tanış oluruq.
Muzey
şüşəbənd də daxil olmaqla 5 otaqdan ibarətdir.
Lakin şüşəbəndlə
yanaşı bu otaqlardan
ancaq 4-ü bəstəkara məxsusdur.
Muzeyə bitişik olan
evlər sonradan Mədəniyyət və
Turizm nazirliyi tərəfindən
alınaraq muzeyin tərkib hissəsinə
qatılıb. Daxil olduğumuz
ilk otaq da elə sonradan əlavə
olunanlardandır. Bu otaq
bəstəkarın rəsmlərindən ibarət qaleriya xarakteri
daşıyır. Burada xüsusi diqqətçəkən
əsərlərdən biri Mikayıl Abdullayevin fırçasından çıxan
rəsmdir ki, burada balaca Üzeyir məktəbə
gedərkən atası Mirzə Əbdülhüseyn bəy və
Xurşudbani Natəvanın onu quranın altından keçirməsi əks
olunub. Bu otaqda bəstəkarın adını
daşıyan tankerin maketi
və "O olmasın, bu olsun"
əsərindən personajların eksponatlar
da var. Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyi tərəfindən
muzeyə hədiyyə olunan royal da otaqda
xüsusi diqqət çəkir.
Oradan
ayrılıb görkəmli sənətkarın şəxsi iş otağına keçirik.
Duyğulanmamaq mümkün
deyil. Sanki o indicə otağına qayıdıb piano arxasına keçib onu dilə gətirəcək...
Otaqda ilk eksponat bəstəkarın Şuşada
yaşadığı evin maketidir. Ədibin yazı
masası, şəxsi kitab dolabı,
qonağı olan musiqiçi
və görkəmli şəxsiyyətlərin
rahatlığı üçün mebel dəsti indi də
diqqət çəkir. Yazı masasında bəstəkarın
eynəyi, mürəkkəb qabı, telefonu,
qol saatı, tənbəki çubuğu
və yarımçıq qalmış "Azərbaycan" simfonik poemasının partiturası hələ
də qalmaqdadır.
Bir çox musiqini dilə gətirən o əllərin
toxunduğu piano da bu otaqda öz yerini qorumaqdadır. "Bekker" royalının klavişinə Üzeyir bəyin barmaqları toxunub.
Bəstəkarın qonağı olmuş
M.Maqamayev, Bülbül,
L.Rostropoviç də bu
pianoda ifa ediblər.
Royalın üstündə Üzeyir bəyin
skripkası qoyulub. O, 1908-ci ildə ilk Şərq operası olan
"Leyli və Məcnun"un
premyerasında orkestrin heyətində bu skripkada ifa
edib.
Xüsusi diqqətçəkən isə Azərbaycan
Elmlər Akademiyasının ona 60 illik yubileyi münasibətilə
təqdim etdiyi divar xalçasıdır.
Divardan
asılı saat isə bəstəkarın
ən sevdiyi əşyalarındandır. Üzeyir bəyin "ağıllı
saatım" adlandırdığı saatın əqrəbləri
də sükuta qovuşub.
1948-ci il noyabrın 12-si gecə
saat 2-də Üzeyir
bəy həyatla vidalaşır və həmin andan bəstəkarın yaxınları
saatın
əqrəblərini dayandırır. Üzeyir
bəyin "ağıllı saat"nın da
"ürəyi" sevimli bəstəkarın
ürəyi kimi dayanır. Saat əqrəbləri bu
evə baş çəkənlərə
bəstəkarın ölümünü
sanki təkrar-təkrar yaşadır...
Çarpayı
üzərindən asılmış qobelen
Bəstəkar sadəliyi və ürəyiaçıqlığı
ilə daim seçilib. Mənzilin ikinci
otağı olan yataq
otağından da bunu
hiss etmək olar.
Otağın divarlarından Hacıbəyovlar ailəsinin bütün üzvlərinin fotoları
asılıb. Bəstəkarın
çarpayısı da bu
gün öz yerini dəyişməyib. Əsərlərinə
dirijorluq edərkən geyindiyi
frakı (simokin) da bizi məhz bu otaqda qarşılayır.
Çarpayının üzərində divardan
asılmış qobeleni isə bəstəkara
həyat yoldaşı Məleykə xanım hədiyyə edib. O, bu hədiyyəni
çox sevərdi və onun
üçün də daim
çarpayısının başı üzərindən
asarmış.
Üçüncü otaq isə vaxtilə Üzeyir bəyin
həyat yoldaşı vəfat etmiş bacısı və
uşaqlarına aid otaq olub. İndi isə onun həm bəstəkar,
həm pedaqoq, həm də ictimai xadim kimi fəaliyyətini əks
etdirən şəkil, hədiyyə və sənədlər
nümayiş olunur.
Növbəti otaq
bəstəkarın ailəsinə məxsus qonaq
otağıdır. Burada yemək stolu, dolab, qramafon
və digər mətbəx əşyaları var.
Divarda asılan fotolardan
da görürük ki, buradakı stolun ətrafı
həmişə qonaq-qaralı olub. Burada ədibi son mənzilə
yola salarkən çəkilmiş şəkillər
də yer almaqdadır. Fotolarda
ədibin nəşini çiynində aparanlar
arasında ön sırada Mircəfər
Bağırovun durduğu aydın görünür. Həmçinin, muzeyin direktoru bəstəkar
Sərdar Fərəcov tərəfindən bəstəkarın
itmiş və bir
müddət unudulmuş "Ər və
arvad" operettasının bərpa olunmuş afişası da
bu otaqdadır.
Şüşəbənddə nəzərə
çarpan ən gözəl eksponat isə bəstəkarın
rəssam Oqtay Şıxəliyev tərəfindən mərmər
parçalardan mozaika üsulu ilə hazırladığı
portretdir. Həmçinin,
buradakı stendlərdə də ədibin əsərlərinin
partituralarını da görə bilərsiniz.
Nigar
İxtiyarqızı,
Sevda
Zahidqızı
Həftə içi.- 2012.- 19 aprel.-S.8.