Sultan bəy haqqında bilmədiklərimiz
Erməni
daşnaklarına qan uddurmuş Sultan bəyin xalq qəhrəmanı
Koroğlunun nəslindən olduğu üzə
çıxıb
Dahi bəstəkarımız
Üzeyir Hacıbəyov deyərdi ki, insanda olan müsbət
keyfiyyətlər onun genindən, nəslindən gəlir. Sultan bəy də
Azərbaycanın tanınmış, xalq
qəhrəmanları səviyyəsinə çatan
kişilərdən biri olub.
Sultan bəy 1871-ci ildə Laçın rayonun Qurdqajı kəndində dünyaya göz açan zaman muştuluğa gedənləri atası Paşa bəy əliboş qaytarır, "nə
zaman o oğul
olduğunu sübut edərsə,
onda muştuluq verərəm",
- deyir.
Nəhayət, bir
gün Paşa bəyə xəbər çatır ki, Sultan
bəy erməni quldurlarını məhv edib, onlar üzərində
qələbə çalıb. Paşa bəy Sultan bəy
doğulanda muştuluğa gələn adamları
çağırtdırıb ona çoxlu hədiyyələr
verir və deyir ki, "oğul var, qız ondan
yaxşıdır. Oğul var, əsl oğuldur, düşmən
çəpəridir. Sültan bəy düşmən çəpəridir,
şir ürəklidir".
Tanınmış
filoloq Əli Əliyevin apardığı araşdırmaya
görə, Qaraqasımlı tayfasından olan Sultan bəy
"Qasım uşağı" nəslindəndir. Bu tayfa Təkə-Türkman
mahalından İrana gəlmiş, oradan isə Qarabağa
köçmüş və Laçında məskunlaşmışlar:
"Qasımuşağı" tayfasına aid olanlar
Laçın rayonun Ələkçl, Narzan (Nağdalı),
Şamkənd, Yuxarı Çorman, Qurdqajı və Ərikli
kəndlərində yaşayırdılar. İgidlik və cəsurluq
bu camaatın irsi xarakterik əlaməti idi. Hər bir fəaiyyət
sahəsində bu camaatın içərisindən
seçilib-sayılan və qonşu kəndlərdə
adı fəxrlə çəkilən bacarıqlı gənclərə
rast gəlinirdi. Odur ki, "İgidlik soydan gəlir" kəlamı
təsadüfi deyilməyib. Bu tayfa Təkə-Türkmandan gəlibdir,
"Təkəli" və yaxud "Türkman"
tayfası adlanırlar. qızılbaş tayfalarından biri,Təkətürkman
tayfasının bir qolu olan "Təkəli"lər cənubi
Azərbaycanda və Kiçik Asiyada köçəri həyat
sürürdülər. Səfəvilər dövlətinin
siyasi həyatında mühüm rol oynayan "Təkəli"lərin
bir hissəsi sonralar mərkəzi hakimiyyətə
qarşı çıxdıqlarına görə 1596-cı
ildə I Şah Abbas tərəfindən məhv edilib,
qalanları Azərbaycanın müxtəlif yerlərinə
yayılmışdı".
Tədqiqatçı-alim
bildirir ki, "Türkmanlar" və Türkmənlər"azərbaycanlıların
etnogenesində iştirak etmiş türkdilli tayfadır. Onun
sözlərinə görə, bu tayfa səlcuqların tərkibində
İrana, Azərbaycana və Kiçik Asiyaya gəlib. Azərbaycanın
və İranın siyasi həyatında mühüm rol
oynamış Türkmanlar ağqoyunlulardan ayrılaraq qızılbaş
tayfa birliyinin tərkibinə daxil olmuş və Səfəvilər
dövlətinin yaranmasında iştirak etmişlər:
"Bu tayfalardan tam aydın olur ki, Sultan bəyin nəsli dərin
köklərə bağlıdır və onun igidlik, cəsurluq
tarixi ulu əcdadlardan bu günə qədər keçib gələn
genoloji atributdur. Bunu XVI əsrdə Cəlaləddin
üsyanının başçısı, tarixi şəxsiyyət
olan Koroğlu timsalında da görə bilərik". Əli
Əliyev tarixi ədəbiyyatda Koroğlunun da tarixi şəxsiyyət
kimi adının çəkildiyini deyir. Onun sözlərinə
görə, Koroğlunun tarixi şəxsiyyət olduğunu
ilk dəfə İ.P.Petuşevski olub. Həmçinin,
"Koroğlu" dastanında adları çəkilən qəhrəmanların
da bir çoxu tarixi şəxsiyyətlərdir:
"Koroğlunun yaxın silahdaşı Dəli Həsən,
Giziroğlu Mustafa bəy, Kosa Səfər və
Tanrıtanınmaz tarixi qaynaqlarda cəlalilərin geniş
şöhrətə malik rəhbərləri arasında yad
edilir. Koroğlu öz tayfasının haralı
olmasını belə söyləyir:
Muradbəyli derlər
bizə
Meydanda mərdlik
işləni...
Ərəb paşa, sənə
bir ərz eyləyim,
Yerim xəbər alsam,
Muradbəyliyəm.
Həmin Muradbəyli
indiki Ağdam rayonun Muradbəyli kəndi olduğu məlumdur.
Məşhur "Hər oxuyan Molla Pənah, hər
qatırçı Murad olmaz" el məsəlinin də
Muradbəyliyə aid olduğu bildirilir. Əli Əliyev
bildirir ki, Murad bəyin nəvəsi Qara bəyin qızı
Ziba xanımla evlənibmiş. Dastanda Aşıq Cunun da
doğulduğu obanı söyləyir:
Arasbar tərlanıyam
Sonalar Təkləndənəm.
Ağcabədi rayonunun
Arasbar kəndinin yaxınlığında Təklə kəndi
olub. Nəhayət, Koroğlunun və Nigar xanımın
övlad həsrətinə çarə tapan da məhz
Aşıq Cunun olub. O, gənclik illərindən yaxşı
tanıdığı (ərazicə yaxın olduğu) Təkə-Türkmən
obasına gəlir. Burada qəssab Alının oğlu gənc
Eyvazı yüz igidin içindən seçib bəyənir
və onu Koroğluya, Nigar xanıma layiq övlad bilir. Təkə-Türkmən
kəndi də uzaqda deyil, Muradbəyli və Arasbarla eyni
bölgədə yerləşirdi.
Filosof deyir ki, XVI əsrdəki
Təkə-Türkmən Bərdənin indiki Türkmən kəndidir.
XX əsrin əvvəllərinədək bu kəndin Təkə,
yaxud Təklə türbəsi də olub. Beləliklə, xalq
Koroğlu indiki Ağdamın Muradbəyli, Eyvaz Bərdənin
Türkmən, Aşıq Cunun isə Ağcabədinin Arasbar
kəndlərində dünyaya gəlib. Həmsöhbətimiz
bütün bunlardan belə nəticəyə gəlir ki,
Sultan bəyin ulu babaları Təkə-Türkmanlılar,
"Təkəli"lər Cəlalilər
üsyanının iştirakçısı,
başçıları olmuşlar.
Qələndər
Xaçınçaylı
Həftə
içi.- 2012.- 10-12 mart.- S.15.