Mart qırğınları: tarixi
sənədlərin dili ilə
Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti dövründə yaradılmış
istintaq komissiyasının hesabatında bu hadisələr
zamanı ölənlərin sayının 20 mindən
çox olduğu bildirilir
Azərbaycanlılara
qarşı müxtəlif dövrlərdə həyata
keçirilən erməni qırğınlarının
anatomiyasını araşdırarkən çoxsaylı
oxşar məqamlar ortaya çıxır: qırğın və
Azərbaycan torpaqlarının işğalı əsasən
imperiyaların dağılması və başqa siyasi
qeyri-müəyyənliklər zamanı
reallaşdırılır və bu işə ideoloji
baxışlarından (Kremldəkilərin kommunist və ya
demokrat olmasından) asılı olmayaraq həmişə
Moskava da cəlb olunur... Təxribatlar və
qanlı cinayətlərin əsl mahiyyətinin dünya ictimaiyyətindən gizlədilməsi
üçün düşünülən
"bəhanlər" də öz yerində.
Mart soyqırımı, ümumiyyətlə
isə ötən əsrin əvvəllərində baş verən erməni vəhşiliklərinin
senarisi Dağlıq Qarabağın
işğalı senarisinə necə də bənzəyir.
Mart
soyqırımı və ya mart hadisələri dedikdə 1918-ci ilin 30 mart və 3 aprel tarixləri arasında Bakı şəhərində
və Bakı quberniyasının müxtəlif bölgələrində,
eləcə də Şamaxı, Quba, Xaçmaz, Lənkəran Hacıqabul, Salyan, Zəngəzur, Qarabağ,
Naxçıvan və digər ərazilərdə
Bakı Soveti və daşnak
erməni silahlı dəstələrinin azərbaycanlılara
qarşı törətdikləri silsilə
qırğınlar nəzərdə tutulur.
Rəsmi mənbələrə əsasən, o zaman soyqırımın
nəticəsində 12 minə yaxın azərbaycanlı qətlə
yetirilib, on minlərlə
insan itkin düşüb. 1917-ci ildə Rusiyada
baş vermiş oktyabr inqilabının nəticəsində, Stepan Şaumyanın başçılıq etdiyi bolşevik Bakı Soveti Bakı quberniyasında hakimiyyəti
ələ keçirir.
Etnik erməni olan
və Britaniya hökumətindən milyon qızıl rubl məbləğində
ilkin yardım alan Stepan Şaumyan, Bakıda
azərbaycanlılara qarşı bolşeviklərlə erməni
milliyyətçilərinin əməkdaşlığını
təmin edir. Hadisələrə
bəhanə kimi xüsusi
plan da düşünülür.
9 mart, 1918-ci ildə, Hacı Zeynalabdin Tağıyevin oğlu
Məhəmməd Tağıyevin dəfn mərasimində iştirak etmək üçün
general Talışinskinin
başçılıq etdiyi Azərbaycan
alayı Bakıda imiş. Məhəmməd
Tağıyev Lənkəran şəhərində baş verən ixtilafda
rus-erməni silahlı dəstələri tərəfindən
qətlə yetirilmişdi və onun dəfn mərasimi 27 mart
gününə təyin olunmuşdu.
Bakıya daxil olarkən
general Talışinski və Azərbaycan
alayının üzvləri Bakı Soveti
tərəfindən həbs altına alınması şəhərdə
yaşayan azərbaycanlılar tərəfindən
narazılıqla qarşılanır və Bakı Sovetinə
qarşı müqavimət göstərilir. Beləliklə
də ermənilərin dəqiqliklə
hazırladığı təxribat öz
bəhrəsini verir və nəticədə
baş tutan silahlı
münaqişə martın 30-dan aprelin
3-də qədər Bakıda davam edib və tarixdə "1918-ci ilin
Mart Günləri" kimi
düşüb.
Mahiyyətcə milli
soyqırımı olan "Mart döyüşləri" Bakı Sovetinə
qısa müddət ərzində vəziyyətə nəzarət
etmək imkanı versə də, əhali arasında sovetlərə
qarşı kin-küdrəti daha da artırdı, Azərbaycanda sovetləşmə
ideyasına zərbə vururdu.
Bolşeviklərin böyük
dövlətçilik siyasətinin labüd
nəticəsi olan soyqırımı Azərbaycanda
milli istiqlala
qarşı açıq-aydın sui-qəsd idi.
Kütləvi soyqırımı istiqlalın
aparıcı qüvvəsi olan
"Müsavat"ın milli dövlətçilik
siyasət ideyalarına güclü təsir
göstərdi, onu Rusiya
imperiyasını demokratik-federativ respublikaya çevirmək, burada
millətlərə muxtariyyət hüququ
vermək ideyasından imtina etməyə,
bundan sonra tam dövlət müstəqilliyi xəttini
əsas götürməyə, "Müstəqil Azərbaycan"
ideyasını irəli sürməyə məcbur etdi.
Mart soyqırımından bir il sonra ermənilər bu hadisələri bolşeviklərlə
müsəlmanlar arasında cərəyan edən hakimiyyət
mübarizəsi kimi mətbuatda
yaydılar. 1919-cu ilin yayında ABŞ tərəfindən
Bakıya göndərilən general Harborda təqdim edilən sənəddə
erməni yepiskopu Baqrat
ermənilərin mart hadisələrində
iştirakını inkar edir.
Baqrat Bakıda hadisələr zamanı
öldürülən 1000 nəfərdən 300-nün hətta
erməni və rus, 700-nün müsəlman
olduğunu iddia edirdi. Bu soyqırımı
təkcə Bakıyla əhatəli deyildi.
Aprel ayının ilk
ongünlüyündən etibarən Bakıda törədilən
bu qətliamlar eynilə Şamaxı, Quba, Xaçmaz, Lənkəran,
Hacıqabul, Səlyan, Zəngəzur, Qarabağ,
Naxçıvan və digər bölgələrdə də edildi.
Hadisələrin gedişi
1917-ci il oktyabr devrimi və hakimiyyətə kommunistlərin gəlməsi
zamanı yaranmış vəziyyətdən istifadə edən
erməni millətçiləri və onların cəmləşdiyi
"Daşnaksutyun" partiyası
Bakıda və digər yerlərdə azərbaycanlılara
qarşı mitinqlər keçirməyə başladılar.
1918-ci il mart
ayının 30-da erməni kilsəsi yanında toplaşan daşnak dəstəsi
müsəlmanlara ilk atəş
açdı. 31 mart səhər tezdən
bolşevik-daşnak dəstələri azərbaycanlılar
yaşayan "Kərpicxana", "Məmmədli"
və başqa məhəllələrə
hücum etdilər.
Həmin məhəllələri havadan təyyarələr,
dənizdən isə hərbi gəmilər bombalamağa
başladılar. Ermənilər rusları
inandırmışdılar ki, guya İçərişəhərdə azərbaycanlılar
rusları qırıblar. Matroslar bunun yalan olduğunu
biləndən sonra atəşi
dayandırsalar da, artıq gec
idi, alova bürünmüş məhəllələrdə
ölənlərin sayı-hesabı yox idi. Erməni millətçi faşistləri heç kimə rəhm etmirdilər,
qarşılarına çıxan hər kəsi türk deyə dərhal qətlə yetirirdilər.
Daşnaklar deyirdilər: "Biz heç bir bolşevik
tanımırıq, təkcə müsəlman olmağın
kifayətdir". Onlar evləri qarət edir, adamları yandırır, hamilə
qadınları ağılasığmaz işgəncələrlə
qətlə yetirirdilər. Ermənilər azərbaycanlılara
məxsus məktəbləri, kitabxanaları, mədəniyyət
ocaqlarının hamısını yandırırdılar. Hətta İçərişəhərə hücum zamanı A.Mikoyanın
başçılığı ilə yaradılmış
"İnqilabı müdafiə" adı ilə
çıxış edən bu quldur dəstələri Bakının ən
gözəl memarlıq abidələrindən olan
"İsmailiyyəni" yandırmış,
"Açıq söz", "Kaspi", "Baku", qəzetləri
redaksiyalarını dağıtmış, "Təzəpir"
məscidinin minarələrini isə top atəşi
ilə dəlik-deşik etmişdilər.
Beləliklə, 1918-ci ildə Rusiyada
yaranmış vəziyyətdən istifadə edən ermənilər
öz istədiklərinə bolşevizm bayrağı altında nail olmağa cəhd
göstəriblər. Bu da tanış məqam deyilmi? İndi də ermənilər
Dağlıq Qarabağdakı qətliam və işğala
millətlərin "öz müqəddəratlarını
təyinetmə haqqı" donu geydirməyə
çalışırlar. İndiki dövrün siyasi çərçivə
və terminologiyasından yararlanaraq
dünyanı aldatmağa cəhd göstərirlər.
Ötən əsrin qanlı "20 Yanvar"
hadisələrindən daha birinin analogiyasına nəzər salaq. Bakı Kommunası 1918-ci ilin
martında cinayətkar planı həyata keçirməyə
başlayır. Təxminən 7 min erməni
əsgəri müxtəlif cəbhələrdən Bakıya
gətirilir. Bundan başqa,
"Qırmızı Qvardiya" adı
altında yaradılan 10-12 minlik ordunun da 70%-i ermənilərdən
ibarət idi. Qabaqcadan
hazırlanan anlaşmaya əsasən,
bolşevik-erməni koalisiyası cəbhə boyu
hücuma keçir.
Martın 30-da axşam saatlarında
Bakıda ilk atəş səsləri eşidilir. Təpədən dırnağa qədər
silahlanmış erməni əsgərləri müsəlmanların
evlərinə basqınlar edərək onları vəhşicəsinə
öldürür, körpələrə
və qocalara aman
vermirdilər. Qadınlar daha ağır
şəkildə öldürülürdü.
Arxiv materiallarına əsasən
qulaqları, burunları kəsilən, orqanları parça-parça edilən 37 qadının meyiti tapılıb. N.Nərimanov erməni vəhşilərinin
törətdikləri qətliamlar haqqında belə bəhs edir: "Bolşevik olan bir müsəlmana belə
aman verilmədi. Müsəlmanlara hər cür cinayəti etdilər. Nəinki kişilər,
hətta hamilə qadınlar da daşnaqlardan canlarını qurtara
bilmədilər".
Milli sülhə və birliyə
qarşı "sinfi mübarizə"
və "sinfilik" mövqeyindən
çıxış edən S. Şaumyan
başda olmaqla
Bakı bolşevikləri "Bakı Sovetinin
Zaqafqaziyada vətəndaş müharibəsinin
başlıca mərkəzinə və istehkamına"
çevirmək yolunu seçdilər. Onlar daşnaqlarla birlikdə
"antisovet qiyamına", "əksinqilaba"
qarşı mübarizə adı altında 1918-ci il mart ayının
axırlarında (30-31-də) milli
qırğın təşkil etdilər. Bu
müsəlmanlara qarşı, xüsusilə azərbaycanlılara
qarşı milli soyqırımı, Azərbaycanın
milli istiqlalına xəyanətkar sui-qəsd
idi. Həmin soyqırımı zamanı
12 mindən çox (bəzi sənədlərdə
15 min) günahsız azərbaycanlı
qanına qəltan edildi. Bu
soyqırımında daşnak silahlı
dəstələri, habelə A.Mikoyanın
başçılıq etdiyi
"Qızıl Qvardiya" dəstələri
xüsusilə fərqlənmişdilər.
Qeyd
etmək lazımdır ki, Bakıda
qırğın törədilməsinə hələ 1918-ci ilin yanvarında cəhd edilmişdi.
Müsəlman korpusunun komandiri
general Talışinskinin həbsi şəhərin
türk-müsəlman əhalisində ciddi
qəzəb doğurmuşdu. Bundan istifadə edən ermənilər isə
silahlı toqquşmaya cəhd göstərdilər.
Lakin Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə, Nəriman Nərimanov və
başqalarının səyi nəticəsində onların yanvar ayında qırğın törətmək
planı baş tutmadı. Lakin
onlar bu məkrli niyyətlərini
mart ayında həyata keçirə
bildilər. Stepan Şaumyan
Bakı Sovetinin iclasında bildirmişdi ki, bu təşkilat Zaqafqaziyada
vətəndaş müharibəsinin başlıca
istehkamına çevrilməlidir. Toqquşmanın
başlanması üçün bəhanə
isə Hacı Zeynalabdin Tağıyevin oğlu Məhəmmədin cənazəsinin
"Evelina" gəmisində Lənkərandan
Bakıya gətirilməsini təşkil edən 48 hərbçinin
gəlişi oldu. Ermənilər şayiə
yaydılar ki, bu zabitlər
Muğandakı malakan kəndlərini
dağıtmaq barədə göstəriş alıblar. Bunu bəhanə gətirən Şaumyan
gəmidəki zabitlərin tərksilah olunması üçün göstəriş verdi. Buna etiraz
edən yerli əhali isə küçələrə
çıxıb zabitlərin tərksilah olunmasına
etirazını bildirdi. Beləliklə, dinc əhaliyə qarşı
soyqırımı başladı. Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti dövründə yaradılmış istintaq komissiyasının hesabatında bu hadisələr zamanı ölənlərin
sayının 20 mindən çox olduğu bildirilir.
Mart soyqırımı zamanı təkcə
Bakıda 12 mindən çox adam qətlə yetirildi. Bolşevik-daşnak dəstələrinin bu vəhşilikləri ancaq
Bakı ilə bitmədi. Onlar Quba, Şamaxı, Kürdəmir, Salyan və Lənkəran qəzalarında da soyqırımı davam
etdirdilər.
S.Lalayansın dəstələri 3-16 aprel
tarixində Şamaxı əhalisinə divan
tutdu. Yerli erməni və rus-malakan kəndlilərinin
köməkliyi ilə təkcə mart
ayında Şamaxının 58 kəndi Bakı Sovetinə
bağlı erməni ordusu tərəfindən
dağıdıldı. Təxminən 8 minə yaxın insan öldürüldü
ki, bunun da 1653 nəfəri qadın, 965-i isə uşaq idi. 1918-ci ildə 15 min əhalisi
olan Şamaxının 1921-ci ildə əhalisi
təxminən 1700 nəfərə enmişdi.
Ermənilərin 1918-ci il mart və aprel aylarında
Şamaxı və ona qonşu
kəndlərdə törətdikləri qətliamları isbat edən çoxlu sayda arxiv materialı var. Bu materiallar arasında 22 noyabr 1918-ci ildə Təcili Araşdırma
komissiyasının başçısı A.Xasməmmədovun
Azərbaycan Respublikası Ədliyyə Nazirliyi
başçısına Şamaxı şəhəri və ona qonşu kəndlərin
dağıdılması və müsəlman əhali üzərində
ermənilərin işgəncələri və cinayətləri haqqında məlumatını, həmin
komissiyanın üzvü A.Novatskinin
bu məsələylə bağlı komissiya başçısına verdiyi məlumatı, bu
işlərdə cinayətkar şəxslərlə
bağlı məhkəmə işinin başladılması
haqqında Təcili Araşdırma komissiyasının 12 iyul 1919-cu il tarixli qərarını göstərmək olar.
Şamaxı şəhəri və ona qonşu olan kəndlərdə ermənilər tərəfindən
törədilən soyqırımı hadisələri
haqqında 7 cild, 925 səhifədən
ibarət araşdırma materiallarında toplanmış məlumatlar
ermənilərin cinayət və qətliamlar etdiklərini bir daha göstərir.
Onu da bildirək ki,
adını qeyd etdiyimiz
araşdırma komissiyası tərəfindən hazırlanan
sənədə görə hələ yanvar
ayında Bakı Soveti tərəfindən
15 maşın, mart ayının
ortalarında isə 60 maşın dolu silah və 2000 erməni əsgəri
Şamaxıya göndərilmişdi.
Quba qəzasında da
hadisələr eyni istiqamətdə cərəyan
edirdi. Aprel ayında Quba qəzasına göndərilən daşnak dəstələrinin komandiri
Hamazasp bildirmişdi:
"Mən erməni xalqının qəhrəmanı və onun müdafiəçisiyəm... Mənə
Xəzər dənizindən Şahdağadək olan ərazidə bütün
müsəlmanları məhv etmək əmri verilmişdir".
(Fikir verin,
Hamazaspı milli qəhrəman kimi təqdim edən erməni mənbələri
onun qanlı əməllərini
ört-basdır etmək üçün
yazır ki, guya o, Bakıda sovet hakimiyyətinin
qurulması uğrunda mübarizə
aparıb ). Onun
başçılıq etdiyi daşnak dəstələri Quba
qəzasında 122 kəndi yandırdılar. Yerli
sakinlər isə min bir
əzablarla qətlə yetirildilər. Ermənilər
adamların gözlərini çıxararaq "gözmuncuğu" düzəldirdilər.
Erməni millətçiləri tərəfindən törədilən
bu soyqırımı zamanı 30 minə
yaxın adam öldürüldü.
Ermənilər bütün Azərbaycanı
işğal etməyə cəhd göstərirdilər.
Onlar bu dəfə Qarabağda yaşayan ermənilərlə
birləşib Gəncəyə hücuma
hazırlaşırdılar. Lakin 1918-ci ilin mayında Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin yaradılması, Azərbaycanın ərazi
bütövlüyü uğrunda
ölüm-dirim mübarizəsinin
başlanması işğalçıların bütün planlarını pozdu.
Mart hadisələri əslində
bolşeviklərin daşnaqlarla birlikdə
həyata keçirdikləri milli
qırğın idi. Bu
qırğının əsas təşkilatçısı olan S.Şaumyan özü də 1918-ci il aprelin 13-də RSFSR XKS-ə yazdığı
məktubunda etiraf etmişdi:
"Biz süvari dəstəmizə
birinci silahlı hücum
cəhdindən bəhanə kimi istifadə
etdik və bütün
cəbhə boyu hücuma
keçdik... Bizim
altı min nəfərə yaxın
silahlı qüvvələrimiz var idi... "Daşnaksutyunun"
da üç-dörd
min nəfərlik milli
hissələri var idi
ki, bunlar da bizim ixtiyarımızda idi. Milli hissələrin
inkişafı vətəndaş müharibəsinə qismən
milli qırğın xarakteri
vermişdi, lakin buna yol verməmək mümkün deyildir. Biz bilərəkdən buna
yol verdik".
1918-ci ilin mart-aprel
aylarında Bakı, Şamaxı, Quba, Lənkəran
və digər ərazilərdə erməni faşistləri
50 min azərbaycanlını qətlə yetirmiş, 10 minlərlə insanı öz torpaqlarından qovmuşdular.
Həmin hadisə Azərbaycan xalqının tarixinə qara hərflərlə yazılıb və bizim bu tarixi
unutmağa haqqımız yoxdur.
Əksinə nəticə çıxarmalıyıq, çünki ermənilərlə əbədi
qonşu olmaq tale işimizdir.
Aruzman Muradlı,
İqtisadi
elmlər üzrə
fəlfəsə
doktoru
Həftə
içi.- 2012.- 31 mart-2 aprel.- S. 1;4.