"Həqiqi
yazar bir həqiqətə
borcludur"
Hər bir yazıçının, şairin, nasirin, tənqidçi
və publisistin birinci və ən vicdanlı tədqiqatçısı
elə özüdür. Təsadüfi deyil ki, Füzuli
özü birinci olaraq öz yaradıcılığı
haqqında düşüncələrini, sənət barəsində
qənaətlərini, bir sözlə estetik görüşlərini
ifadə edib. Əsil yazar onu yaradıcılığa sövq
edən, daxilində yeraltı maqma kimi hərəkət edən
enerjini başqalarından daha yaxşı görür və dərk
edir. Bəzən şair "həmin yeraltı
maqma"nın təsiri ilə daxili enerjinin hərəkəti
ilə özünü, sözünü bilmir. Sanki
havalanmış olur, çıxışları emosional
duyğularla müşayiət olunur, bir sözlə, ruhun dili
ilə danışır. Bu zaman o, başa
düşülmür, hətta bəzən "qəribə
adamlar" sıyahısına salınır.
Tanınmış şair-publisist Əli Rza Xələfli
də bir yazar kimi yaradıcılıq yolunun hansı psixoloji
mərhələlərdən keçdiyini, onu
yaradıcılığa sövq edən səbəblərin
nə olduğunu yaxşı bilir. Nə qədər qəribə
olsa da, ilk şeirini Araza həsr edib. Bəlkə də,
Arazın sahilində doğulmağı, tikanlı məftillərin
yaratdığı qəribə əhvalın, Cənub
haqqında oxuduğu kitabların, xüsusən də Əhmədağa
Muğanlının "Tikanlı məftillər"
povestinin təsirindəndir.
Beləliklə, "Seşilənlər"
rubrikasının budəfəki qonağı şair-publisist Əli
Rza Xələflidir. Hazırda 3-dək kitabın müəllifi
olan həmsöhbətimizin
yaradıcılığında Araz, sərhəd
və körpü mövzuları üstünlük təşkil edir. Elə sonuncu
kitabı da "Araz
ağrısı" adlanır. Hələ 7-ci
sinifdə oxuyarkən məktəbin divar
qəzetində "Bal oğlan"
adlı satirik şeiri
dərc olunmuşdu Əli Rza
Xələflinin. Ərköyün uşaqların, məktəb
qaydalarını pozan şagirdlərin tənqid
olunduğu bu şeirdə
ad çəkilməsə də, sinif yoldaşları ondan inciyib. Elə o vaxtdan satira janrına az-az müraciət etmək qərarına gəlib.
"Şairin intellekt səviyyəsi
onun mütaliəsindən asılıdır"
Əli Rza Xələfli hesab edir ki, hər hansı təsadüfi
hadisə kimsəni şair edə bilməz. Onun fikrincə, bunun üçün
insanın daxili aləmindən gələn
bir səs, bir
varlıq olmalıdır: "Biz ona daxili aləmdə hərəkət
edən enerji, qanda cərəyan
edən ruh deyirik. Bu, təbii bir
istedaddır, anadangəlmə keyfiyyətdir, irsən ötən
bir "xəstəlikdir". Beləliklə,
hər hansı bir yazarın şair olması üçün
birinci şərt təbii qabiliyyət,
anadangəlmə istedadın olmasıdır. Şairin
intellekt səviyyəsi onun
mütaliəsi, keçdiyi həyat yolu, müşahidələri ilə çox bağlıdır. Mən həmişə
bu fikirdəyəm ki,
poeziya nə qədər şairin
ruhundadırsa, bir o qədər
də həyatdadır. Nə vaxt ki, həyatda olan poeziya ilə, şairin
ruhundakı poetik qənaət
üst-üstə düşür, o zaman poeziya
yaranır. Elə bilirəm ki,
insanın varlığında, daxili aləmində
həyatda görünən haqsızlıqlara və ədalətsizliklərə
və eləcə də, həyatın ətalətinə
yönəlik bir etiraz
hissi də şairin daxili aləmində "yeraltı
maqmanı" hərəkətə gətirir. Şair üçün əsas
şərt özünü daim bu döyüş üçün
ayaqda saxlamasıdır".
Tanınmış şair onu da deyir ki,
çağdaş ədəbiyyatın cəfakeşlərini
birləşdirə biləcək bir qrumun olmaması da
çatışmazlıqdır. Əli Rza Xələflinin
fikrincə, kim tənqiddən xoşhal olduğunu deyirsə,
səmimi deyil. O hesab edir ki, hər kəsə
səhvini onun üstün
tərəflərinin əsasında göstərmək
lazımdır: "Ədəbiyyatda da
belədir. Sənətkara birbaşa
"sən yaza bilmirsən" demək qeyri-insani keyfiyyətdir. Müxtəlif vaxtlarda, müxtəlif qələm
dostlarım yazılarımda ifrat
münasibət olduğunu mənə
deyiblər. Hiss edirəm ki,
düz deyiblər. Sağlam
şüuru, düşüncəni
qidalandıran tənqid yaradıcılıq üçün
oksigendir. Tənqid təkcə nəyi isə
çıxdaş etmək deyil,
xüsusilə, ədəbi tənqid ilhamı
qanadlandırmağa xidmət etməlidir. Yaradıcıya
müsbət enerji, mənəvi güc bəxş eləməlidir".
Ədəbiyyat
başqa cəmiyyət üçün
Müsahibimiz deyir ki, müasir cəmiyyətdə ədəbiyyatla
insan toplumu arasında sanki böyük bir sərhəd
yaranıb. Sanki ədəbiyyat
hansısa başqa bir
cəmiyyət üçün
yazılıb. Əli Rza Xələflinin
fikrincə, indiki adamlar
da ədəbiyyata yad
bir nəzərlə baxır: "Bu cür yanaşmalar
məni narahat eləyir. Sanki
insanlar daha çox maddi imkana malik olan
insanlardır. Gözləyirlər ki, lap sən dünyanın səkkizinci
möcüzəsini yaratmış olsan
belə, yuxarıdan desinlər ki, bu, yaxşı əsərdir. Buna
bax və qiymət ver.
Bəli, bizim cəmiyyətimizdə belə
bir tendensiya var".
Əli Rza Xələfli
deyir ki, sənət
adamlarına qayğı lazımdır. Bu
qayğının formasını tapmaq isə
qayğını göstərməyə borclu
olan adamlara layiqdir. Onun sözlərinə görə, yolu
abad olan, istirahət
evləri min bir rəngə
çalan məmləkətdə şairin, sənətkarın bir
qarış torpağa sahib
olmamsı, dəbdəbəli villa yox, sadə bir ev sahibi olub
kitablarını qoruya bilməməsi mənsub
olduğu xalqa - o xalqa ki,
firəvan dolanışığı ilə öyünür - utanclıq gətirir.
Azərbaycan yazıçılarının növbəti
qurultayının uzanmasına gəlincə, həmsöhbətimiz
deyir ki, belə qurultaylar ictimai-siyas olaraq cəmiyyətin diqqətindədir.
Ancaq onun fikrincə, qurultay ola da bilər, olmaya da: "Bu, o demək deyil ki, yazıçı
quraltay olmasa, qələmi
yerə qoymalıdır. Kimlərsə elə düşünür
ki, yazıçının taleyi qurultaydan
asılıdır. Bu, o
yazıçılara aiddir ki, həyatını dünyanın maddi tərəfləri ilə bağlayıb.
Əgər qurultay olsaydı, onun hansısa bir problemi həll olunacaqdı. Mən belə
düşünmürəm".
Əli Rza Xələfli hesab edir ki, həqiqi yazar
öz hücrəsində qələmi və alın təri
ilə yalnız bir həqiqətə borcludur. Onun fikrincə,
hər bir yaradıcı şəxsdən
kimə borclu olduğunu
soruşsalar, düzgün
cavab yalnız bir
olmalıdır: "İlham pərisi!"
Qələndər
Xaçınçaylı
Həftə içi.- 2012.- 2 may.- S. 7.