"Oxuduqlarım
muğam haqqında təsəvvürlərimi alt-üst elədi"
Valeh Rəhimov: "Muğam Allah tərəfindən
ərmağan olunmuş ciddi musiqi janrıdır"
... Onda milli musiqiyə maraq və meyl hələ
uşaq yaşlarından olub. Anası Sara xanım
dövrünün gözəl qarmon ifaçısı kimi tanınırmış.
Elə ifaçılığın sirlərinə də ilk
dəfə anasının qarmonunda öyrənib. "Anam evdə olmayanda qarmonda onun
çalğısını təqlid edirdim. Anam bir də
baxıb gördü ki, onun öyrəndiyi "Cahargah" dəsgahını
artıq müxalif şöbəsinə qədər
çalıram" deyir.
Beləliklə, "Seçilənlər"
rubrikasının budəfəki qonağı,
tanınmış tarzən, əməkdar artist, Milli
Konservatoriyanın müəllimi Valeh Rəhimovdur.
Müsahibimiz musiqi aləminə gəlişini xatırlayarkən
məşhur qarmon ifaçısı Musa Həsənovun dərnəyinə
yazıldığını söyləyir: "Mən ondan
qarmonun, eləcə də Muğamın sirlərini öyrəndim.
Lakin bu da uzun sürmədi. Bakı Şəhər Pioner Evində
fəaliyyət göstərən tar dərnəyinə
yazılaraq 3 il orada təhsil aldım".
Valeh Rəhimov 1976-cı ildə Bakı Şəhər
1 saylı Uşaq Musiqi Məktəbini bitirərək Asəf
Zeynallı adına Musiqi Məktəbinin tar şöbəsinə
daxil olub. Dediyinə görə, o vaxt xalq artisti Bəhram
Mənsurov bir gün onu çağırıb tarda ifasına
qulaq asır. Bu zaman gənc Valehin üslubunu görüb ifa tərzini
harada, kimdən və necə öyrəndiyini soruşub:
"Belə cavab verdim ki, sizin ifalarınızı çox
dinləmişəm. Təklif etdi ki, daha nə çala bilərsən,
bir söz demədən tarı götürüb, "Nəva-müşapur"
muğamını çaldım. Çox təəccübləndi
və dedi ki, ondan dərs almadan bütün muğamları
ifa edə bilirsən? Həmin gündən o, məni öz sinfinə
götürdü. Mən ondan Mənsurov üslubunu çox
düzgün və səhi öyrəndim".
Əməkdar artist deyir ki, hələ Asəf
Zeynallıda təhsil alarkən, məşhur tarzən Əhməd
Bakıxanovdan muğamın sirlərini geniş şəkildə
öyrənməyə başlayıb: "2003-cü ildə
Siyavuş Kəriminin təklifi ilə Milli Konservatoriyada ali
musiqi təhsili aldım. Sonra Bakı Musiqi Kollecində və
Milli Konservatoriyada muğamın tədrisi ilə məşğul
oldum. Həm də klassik poeziyaya, məntiqə, əruz elminə
yiyələnməyə çalışdım. Yaqub Məmmədov,
Hacıbaba Hüseynov, Əlibaba Məmmədov, Arif
Babayev, Canəli Əkbərov, Alim Qasımov, Ağaxan
Abdullayev kimi korifey sənətçiləri tarda müşayət
etmişəm. Televiziya kanallarında Muğam eksperti kimi
çıxış etmişəm. 2009-cu ildə isə əməkdar
artist adına layiq görüldüm".
"Muğam da səmavi kitablar kimidir"
Müsahibimiz çoxları kimi o da vaxtilə
muğamın ümumi Şərq xalqlarının təfəkkür
məhsulu olduğunu düşünürmüş. Amma nədənsə,
bu məsələ onu çox düşündürürmüş:
"Hərdən öz-özümə soruşurdum ki, Şərq
xalqlarının peşəkar musiqiçiləri nə vaxt
bir yerə yığışıb muğam yaradıblar?
İndiki yaşımda bu sualın özü və cavabı
mənə gülünc gəlir. Oxuduğum kitablar,
maraqlandığım sahələr, əruz, klassik ədəbiyyat,
məntiq, tarix, eləcə də İslam dini muğam
haqqında bütün təsəvvürlərimi alt-üst
elədi. Hətta muğama qarşı qənaətim də dəyişdi.
Çünki, "Qurani-Kərim"in əlimaidə
(Açıq süfrə) surəsindəki 27, 28, 29, 30-cu ayələr
göstərdi ki, muğam heç də bizim
düşündüyümüz kimi deyil, hətta çox
professional musiqiçilərin təfəkkür məhsulu ola
bilməz. Muğam da səmavi kitablar kimi, bizə Allah tərəfindən
ərməğan olunmuş çox ciddi bir musiqi
janrıdır. Lakin daha sonralar, bir çox Şərq
xalqlarının muğam janrı, onların termologiyası və
inkişaf prinslərini öyrəndikcə qənaətlərim
duruldu. Hazırda muğamla bağlı risalələr, tədqiqat
əsərləri daim məni öz cazibəsində
saxlayır".
Əməkdar artist muğamın tarixindən
danışarkən 1960-cı ildə Babilistan ərazisində
aparılmış arxeoloji qazıntılar nəticəsində
tapılmış gil lövhələr üzərindəki
mixi yazıları, əlində tar və saz tutmuş ustad şəkilləri, Qobustan
qayalarındakı yallıları, bayatıları və qədim
tayfaların adlarını da xatırladır. Onun fikrincə,
bütün bunlar muğamın ən azı 13 min il tarixə
malik olduğunu sübut edir: "Muğamlarda Novruzla
bağlı guşə və şöbələrin
qorunması, Əfşar, Qacar tayfa adlarının musiqidə
təcəssümü, musiqimizdə "Şikesteyi-Fars",
"Boz Bayatı", "Kuçik",
"Büzürk" və digər təbiət hadisələrinin
musiqidə təsəvvürü onun çox qədimliyindən
xəbər verirdi".
Muğam haqqında qanun qəbul olunsa...
Valeh Rəhimov onu da deyir ki, son illərdə keçirilən
muğam müsabiqələri və festivalları
muğamın Azərbaycana məxsus olmasını bir daha
sübut edir. Onun sözlərinə görə, son illər
bu sahədə ümidverici proseslər sürətlə
inkişaf edir: "Lakin Muğamın özü, onun
ifaçılığındakı fəlsəfi xüsusiyyətlər
bir qədər yaradıcılıqdan geri qalır.
Düşünürəm ki, "Azərbaycan muğam sənətinin
qorunması və inkişaf etdirilməsi haqqında" qanun
layihəsi qəbul olunsa, bunun çox böyük əhəmiyyəti
olacaq. Çünki bütün Şərq ölkələrində
və onların arxivlərində olan Muğam haqqında risalələr,
qədim kitablar ilk növbədə Azərbaycana gətirilib,
onların tərcümə edilməsi nəzərdə
tutulur. Bu isə çox zəngin olan Muğam janrını tədqiq
edib, onun daxili, fəlsəfi keyfiyyətlərini üzə
çıxarmasında çox əhəmiyyətli rol
oynayacaq. Bununla da muğamın inkişaf etməsində
çox böyük istiqamət götürülüb".
Tanınmış musiqişünas muğamın
inkişafını əngəlləyən məsələlərdən
də narahatlığını ifadə edir. Onun
fikrincə, bu sahədə ən ciddi problem odur ki, təqlidçilik
və bir-birini təkrar etmək kimi qorxulu xüsusiyyətlər
muğamın fərdi inkişafının
qarşısını alır: "Muğam daxili keyfiyyətləri
onun fəlsəfi və irfani xüsusiyyətlərini ehtiva
edir. Bunun üçün gözəl səsli
ifaçılara diqqət yetirməli, onlara Muğamın əruzluq
xüsusiyyətləri dəqiq aşılamalı, müxtəlif
bəhr ölçülərinə malik olan ifanı, qəzəl
nümunələrini öyrətməklə, fərdi ifada
buna nail olmaq lazımdır. Bu təkcə xanəndələrə
deyil, eləcə də tar, kaman, qanun, balaban və ney ifaçılarına da şamil edilməlidir. Xanəndələr
qabal elminə də mükəmməl yiyələnməlidirlər.
Musiqiçilərin təbiri ilə desək, əli ilə
ağzı düz gəlməlidir".
Valeh Rəhimov hesab edir ki, muğam əsrlərin
qloballaşma və modelləşmə problemlərini arxada
qoyub. Onun
fikrincə, yenidən onu müasir modelləşmə amilləri
ilə yükləmək lazım deyil: "Bu, ilk növbədə
muğam janrının əleyhinə və ziyanınadır.
İfaçılarımız təkcə müasir tarzənlərin
deyil, Qurban Pirimov, Mənsur Mənsurov, Əhməd
Bakıxanov, Bəhram Mənsurov, Həbib Bayramov kimi sənətkarların
məktəblərinə söz ilə yox, əməliylə
yiyələnməlidirlər. Ancaq bu şəkildə
Muğam yaradıcılığı inkişaf edib".
"Qeyri peşəkar musiqiçilər
meydan aşıb"
Ustad tarzən ANS-də "Kommerton", İTV-də
"Xalq mahnıları və təsniflər",
"Muğam" albomunda, eləcə də Güney Azərbaycan
telekanalında bütün dünyaya yayımlanan Muğam dərsi
verilişlərinə ekspert kimi dəvət olunduğunu
deyir. Müsahibimiz təklif edir ki, telekanallarda maarifləndirici
muğam dispotları təşkil etməlidir. Onun fikrincə,
bu müzakirələr istər-istəməz muğamların
inkişafında, zənginləşməsində və
saflaşmasında çox böyük rol oynaya bilər:
"Telekanallarda
muğama geniş yer verilməklə yanaşı onların
xronoloji ardıcıllıqla geniş izahına yer verilməlidir.
Onsuz da bədxah qonşularımız hər bir kiçik
ehtiyatsızlığımızdan çox məharətlə
istifadə edərək, musiqimizin bütün
janrlarını, eləcə də musiqi alətlərini mənimsəməyə
çalışırlar. Efirdə aparılan praktiki işlər
əgər bütün dünyaya yayımlanarsa, onlar ermənilər
üçün dünyanın siyasi arenasında meydan
açmağa imkan verməz. Bununla da,
musiqimizin, ədəbiyyatımızın,
muğamlarımız bizə məxsus olmasını hər
addımda sübut edər. Musiqişünaslara yaxşı bəllidir
ki, bu gün qeyri-peşəkar musiqiçilər və
muğam biliciləri üçün çox böyük
meydan açılıb. Artıq bu sahədə xeyli ədəbiyyatlar
yazılıb. Yaxşı olardı ki, bu ədəbiyyatı
yazan şəxslər ən azı musiqi alətinin birində
ifa etməli, Azərbaycandakı muğam məktəblərini
dəqiq öyrənməli, Azərbaycan əruzunun əsaslarını
bilməli, klassik poeziyadan xəbərdar olmalı, heç
olmasa, İslam fəlsəfəsinə azacıq da olsa, bələd
olmalı və mütəmadi korifey sənətkarlarla
görüşüb, maariflənməlidirlər".
Qələndər
Xaçınçaylı
Həftə
içi.- 2012.- 11 yanvar.- S. 7.