Bütün hüquqlar uşaqlar üçün...
Azərbaycanda uşaq hüquqları ilə bağlı qanunvericilik bazası beynəlxalq konvensiyaların tələblərinə tam uyğundur
20 noyabr bütün
dünyada Uşaq
Hüquqları Konvensiyası günü kimi qeyd edilir.
Bu Konvensiya qəbul
edilənə qədər bir sıra vacib mərhələlərdən keçib. Belə ki, hüquq qanunları səviyyəsində ilk sənəd 1948-ci ildə BMT İnsan hüquqları Universal
Bəyannaməsinin qəbul edilməsi olub.
Lakin tezliklə beynəlxalq aləm
uşaqların xüsusi
ehtiyaclarının ayrıca qeyd edilməsi
barədə yekdil bir
fikrə gəlib. Bundan sonra
1959-cu ildə BMT Uşaq hüquqları Bəyannaməsini
qəbul edib. Sənəd 10 hüquqdan ibarət olmuş
və onu imzalamış ölkələrdə
qanunvericiliyə təsir göstərməyib.
1978-ci ildə isə Polşa hökuməti tərəfindən
BMT-nin İnsan hüquqları Komissiyasına uşaq
hüquqları haqda konvensiya təqdim olunub. 1979-cu ildə Beynəlxalq Uşaq Günü
zamanı Komissiya işçi
yaradıb. Bundan sonrakı 10 il ərzində uzun
sürən diskussiyalar davam
edib. Nəhayət 20 Noyabr
1989-cu ildə Uşaq Hüquqları
Konvensiyası BMT-nin Baş
Məclisinə təqdim edilib və qəbul
olunub. Konvensiya
1990-cı ildə 20 dövlətin ratifikasiyasından sonra qüvvəyə minib.
Qəbul olunduqdan sonra
Konvensiya artıq 191 ölkə – yəni BMT-nin tərkibində olan
ABŞ və Somali istisna
olmaqla bütün
ölkələr tərəfindən ratifikasiya
olunub.
Konvensiyanın prinsip və standartları bütün
ölkələr tərəfindən tanınıb və universal olaraq qəbul edilib. Lakin sənədin formal ratifikasiyası ilə onun
effektiv tərzdə həyata keçirilməsi
və istifadəsi arasında böyük
vaxt çərçivəsi var. Konvensiyanın həyata keçirilməsi
ilə əlaqədar bütün öhdəliklər
ilk növbədə hər bir dövlətin üzərinə düşür. Sözügedən
sənədi ratifikasiya edən dövlətlərin
uşaq hüquqlarının təbliği
və qorunması sahəsində apardıqları işləri
və proqresi izləmək məqsədi
ilə, Uşaq Hüquqları
konvensiyasının 43-cü maddəsinə görə, BMT-də
Uşaq hüquqları Komitəsi
yaradılıb.
Qeyd edək ki, 1989-cu ildə
qəbul olunmuş konvensiyanın məzmunu
və əsas ideyası uşaq şəxsiyyətidir.
Bununla yanaşı o,
iştirakçı ölkələri uşaqlara
öz vətəninin sosial-siyasi
həyatında daha fəal iştirak etmək üçün
şərait yaratmağa
çağırır. Konvensiyanın mühüm
prinsipi irqi
ayrı-seçkiliyə yol verməməkdir.
Uşaqlar irqindən, dərisinin rəngindən,
cinsindən, mənşəyindən, əmlak vəziyyətindən
asılı olmayaraq öz
hüquqlarından istifadə etməlidirlər. Konvensiyada bu hüquqlar müəyyən əlamətlərə
görə qruplaşdırılmayıb. Bununla
belə, onları şərti olaraq dörd qrupa bölmək olar. Bunlardan yaşamaq hüququ önə
çəkilir. Belə ki, bu qrupda uşaqların yaşamaq hüququ və bunun üçün zəruri
olan tələbatlar əhatə edilir. Buraya müvafiq həyat standartları -
sığınacaq, qida və tibbi yardım almaq
imkanları daxildir.
İkincisi inkişaf hüququ qrupudur. Bu qrupa uşaqların inkişaf potensialı - təhsil, oyunlar, asudə vaxt, mədəni
fəaliyyət, informasiya almaq
azadlığı, eləcə də söz,
vicdan və dini əqidə
azadlığı aiddir.
Müdafiə hüququ uşağın pis
rəftardan, hörmətsiz münasibətdən və istismardan müdafiəsini təmin edən məsələləri
əhatə edir. Nəhayət, iştirak hüququ qrupuna fikri sərbəst
ifadə etmək, öz həyatı barədə
rəy söyləmək, ictimai təşkilatlara
qoşulmaq, dinc
yığıncaqlar keçirmək kimi
məsələlər daxildir. Bu hüquqlar qrupu uşaqlara qabiliyyətləri
çatdığı qədər cəmiyyətin həyatında
iştirak etmək imkanı verir, onlarda fəal vətəndaş
mövqeyi formalaşdırır.
Bəs, görəsən,
ölkəmizdə uşaq
hüquqları ilə bağlı qanunvericilik
bazası hansı səviyyədədir?
Ailə,
Qadın və Uşaq Problemləri
üzrə Dövlət Komitəsinin sədri Hicran
Hüseynova mətbuata
açıqlamasında bildirib ki, ölkəmiz 1991-ci ildə öz
müstəqilliyini elan etdikdən sonra 1992-ci ildə BMT-nin Uşaq Hüquqları haqqında
Konvensiyasına, 2002-ci ilin avqust
ayında Konvensiyanın 2 Əlavə Protokoluna
qoşulub.1998-ci ildə BMT-nin Uşaq
Hüquqları Haqqında Konvensiyasının müddəalarını
özündə əks etdirən “Uşaq
Hüquqları haqqında” qanun qəbul olunub. Onun sözlərinə görə, bu
illər ərzində mütəmadi olaraq
milli qanunvericilik və
normativ-hüquqi aktlar
təkmilləşdirilib, uşaq hüquqlarının
müdafiəsi, formalaşması, sağlam
böyüməsinə yönəlmiş bir
çox Dövlət Proqramları, Tədbirlər
Planları qəbul edilib: “Bu proqramlar
uşaqların hüquq və
maraqlarının müdafiəsi, vahid
dövlət uşaq siyasətinin
formalaşdırılması, bu siyasətin
tənzimlənməsi, həyata keçirilməsinin təmin
edilməsi, uşaqların fiziki, əqli,
mənəvi, əxlaqi və sosial
inkişafı üçün lazımi
həyat səviyyəsinin təmin olunması sahəsində
milli konsepsiyasını inkişaf
etdirməyə yönəldib. Uşaq sahəsində mövcud problemlərdən
ən aktualı hesab edilən erkən nikah probleminin həlli məqsədilə
2011-ci ildə Milli Məclisdə Ailə
Məcəlləsinə əlavə və dəyişiklik
edilərək qızların nikah
yaşının 17-dən 18-ə qaldırılması məsələsi
gündəliyə daxil edilib və Heydər Əliyev Fondunun
Prezidenti Mehriban
Əliyevanın diqqəti sayəsində bu
məsələ öz həllini
tapıb».
Qanunvericilik bazası təkmilləşdirilib
Hicran Hüseynova
vurğulayıb ki, Cinayət Məcəlləsinə
əlavə edilən 176-1-ci maddə ölkədə erkən
nikahların qarşısının alınmasında mühim addım rolunu
oynayıb. Onun sözlərinə görə, həmin dəyişikliyə
əsasən, Azərbaycanda nikah
yaşına çatmayan şəxsi nikaha daxil olmağa
məcbur etməyə görə 3000 manatdan
4000 manatadək cərimə və ya 4 ilədək
müddətə azadlıqdan məhrum etmə ilə cəzalandırılır.
Bundan başqa 2010-cu
ildə komitənin təklifi və yaxından iştirakı
ilə “Məişət zorakılığının
qarşısının alınması haqqında” qanunu qəbul edilib. Həmin qanunda məişət
zorakılığından əziyyət çəkən yetkinlik yaşına çatmamış şəxslərin
hüquqlarının və mənafelərinin müdafiəsi
ilə bağlı müəyyən müddəalar mövcuddur. 2012-ci ilin
mayında isə ölkə başçısı tərəfindən
Uşaq hüquqlarının həyata
keçirilməsinə dövlət nəzarəti Qaydası
təsdiq edilib. Qaydalar
uşaq sahəsində nəzarətin
gücləndirilməsi, müvafiq
dövlət orqanlarının uşaq sahəsində
fəaliyyətinin əlaqələndirilməsi
baxımından xüsusi əhəmiyyətə
malikdir.
«Ölkədə vahid uşaq siyasəti həyata keçirilir»
Məsələyə
münasibət açıqlayan Azərbaycan Uşaqlar
Birliyinin sədri Kəmalə Ağazadə
isə deyib ki, ölkəmiz
BMT-nin Uşaq
Hüquqları Konvensiyasına 1992-ci il iyulun 21-də üzv olub. Sonralar həmin
konvensiyanın müvafiq protokollarına da qoşulub: «Dövlətimiz
bu konvensiyadan irəli
gələn öhdəliklərin yerinə yetirilməsi üçün hər cür
şərait yaradır. Ümummilli lider Heydər Əliyevin uşaqlara
məhəbbəti hamı üçün
ibrətamiz nümunədir. Bu, 1993-cü
ildən sonra sözügedən sahənin
fəaliyyətini tənzimləyən milli
qanunvericiliyin təkmilləşdirilməsi
məqsədilə ardıcıl islahatların
aparılmasında da özünü
göstərib”.
Kəmalə
Ağazadə bu sırada "Uşaq hüquqları haqqında",
"Valideynlərini itirmiş və valideyn himayəsindən məhrum olmuş uşaqların sosial
müdafiəsi haqqında" qanunları da
xüsusi olaraq qeyd edir. Onun sözlərinə
görə, məhz 90-cı illərin ikinci
yarısından sonra ölkədə qəbul
olunan və həyata keçirilən onlarca dövlət proqramı uşaqlarla
bağlı bütün problemlərin həllinə
yönəldilmiş vahid bir
siyasəti reallaşdırır: “Təsadüfi deyil ki, uşaqlara
ali münasibət Azərbaycan
Respublikasının Ailə Məcəlləsində də öz geniş əksini
tapıb. Uşaqların qayğısına qalmaq,
onları müdafiə etmək ailənin borcu
olduğu burada bir daha vurğulanıb.
Dövlət bu borcun
necə yerinə yetirilməsinə daim nəzarət
edir».
Ekspert bildirib ki, istər ailədə, istərsə də
cəmiyyətdə uşaqların zorakılığa məruz
qalması hallarına rast gəlinir: «Düzdür, dövlət hər bir uşağın mənafeyini yüksək tutur və onu müdafiə
edir. Azərbaycanda ailə, qadın və
uşaq problemləri ilə məşğul
olan xüsusi dövlət
komitəsi də fəaliyyət göstərir. Lakin bütün bunlara baxmayaraq ölkədə
zorakılığa məruz qalan kifayət
qədər uşaq var.
Bunun günahı isə ailələrlə
yanaşı, həm də cəmiyyətdədir».
Sevinc
Bu yazı Azərbaycan Respublikası Prezidenti yanında Kütləvi İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyi əsasında hazırlanıb.
Həftə
içi.- 2013.- 20 noyabr.- S.6.