Xan qızı Natəvanın kəbinini kəsən
kişi...
Elə bir dövrdəyik ki, "qloballaşma", "inteqrasiya" adı altında Qərb sivilizasiyası bütün müsbət-mənfi cəhətləri ilə üzərimizə gəlir. Dövlət və ziyalılarımız müəyyən tədbirlər görə bilsələr də, bu basqı hiss olunmaqda, dini, milli-mənəvi dəyərlərimiz təhlükə altında qalmaqdadır. Əslində bu dəyərlər ta qədimdən - gözəgəlimli Vətənimiz əcnəbi imperiyaların savaş meydanına çevrilən dövrlərdən hədəfə çevrilib. Ancaq torpaqlarımızı bacardıqları qədər qorumuş babalarımız mənəviyyatımızı, mədəniyyətimizi də mühafizə etməyi bacarıblar. İnşallah, bu gün də bacaracağıq. Amma bir şərtə ki, dünənki mühafizləri - o köhnə kişiləri unutmayaq. Bu gün türk, müsəlman kişiliyinə daban-dabana zidd məxluqların "demokratiya" şüarı altında meydan sulamasına yol vermək olmaz. Bunun üçün də keçmişimizlə daha dərindən maraqlanmalı, tarixə dönmüş və ya bu gün də yaşayan əsl Azərbaycan xarakterli kişilərimizi nümunə kimi təbliğ etməli, unudulanları, kölgədə qalanları tanıtmalıyıq…
...Uca dağ yamacının
çətin yolları ilə əlində kiçik
bağlama 12-13 yaşlarında bir oğlan sürətlə
addımlayırdı. Arabir arxaya baxan uşaq
sanki kimdənsə qaçırdı. Onu tələsdirən haram
bir həvəs yox, elm öyrənmək arzusu
idi.
Anası ilə birgə atasına nə qədər yalvarsa da, ona
təhsilini davam etdirməyə icazə vermirdi. Buna görə də
o, anasının xəlvət ona verdiyi qızıl
pulları da götürüb
qaçmağa qərar vermişdi.
Bu coşqu onu Şərq elmlərinin baş
ocaqlarından olan Bağdada
gətirib çıxardı. Onda hələ
XIX əsrin əvvəlləri idi. Və heç kəs bilmirdi ki, illər sonra bu "qaçaq" oğlan böyük bir elin ağsaqqalına
çevriləcək, neçə yolu
azmışlara yol göstərəcək,
neçə kimsəsizə arxa, neçə
xəstəyə şəfa olacaqdı... Onda hələ ona adi bir
kəndçi balası kimi baxan atasının, həmkəndlilərinin
ağlına belə gəlməzdi ki, bu sadə geyimli uşaq bir vaxtlar
düşüncəsi, elmi və əməlləri
ilə öz xalqının dəyərlərini
qoruyaraq gələcəyə ötürən
böyük bir xəzinəyə bənzəyəcək...
"Şuşa qalasının cənub tərəfində
Cıdır düzünə açılan böyük
dəmir darvazanın ardında gur qollu-budaqlı
uca bir qoz
ağacı vardı. Bu qoz
ağacından o tərəfə Hacı
Axund Molla Şükürün geniş
bağı başlayırdı. Bu bağda dünyanın ən gözəl qızılgülləri, sənubərləri,
Xan qızı Natəvanın tərənnüm
etdiyi qərənfillər, uca alma, armud,
gilas ağacları bitmişdi...
Bu ağacların hər birinin
çiçəkləri də meyvələrinə görə
bir cür ətir
saçır, bir cür
rəngə çalırdı... Bahar
vaxtı bağa girəndə bu çiçəklər ətrinin
simfoniyası adamı bihuş edirdi. Bağ sanki yer
üzündə yaradılan cənnətə dönürdü.
Lakin bu cənnəti
Allahlıq iddiasında olan və yer üzündə özü
cənnət yaratmaq istəyən Misir fironunun əmri ilə
qullar yaratmamışdı. Yer üzündəki bu cənnət
bağını Şuşa
qalasındakı "Təzə pir"
məscidinin baş ruhanisi
Hacı Axund Molla Şükür öz əli
ilə əkib becərmişdi.
Bağın
ortasında altı-yeddi otaqdan ibarət kürsülü bir ev, evin yanında mətbəx,
mətbəxin yanında qədim təndirxana vardı.
Hacı Axund Molla Şükür bunların hamısını öz səliqəsi ilə tikdirmişdi.
Böyük zal onun kitabxanası və qəbul otağı idi. Ağır-ağır cildlərdə ərəb,
fars, türk dillərində
kitablar divarlar boyu üst-üstə
yığılmışdı. Yerə xalı, gəbə
döşənmişdi. Üç pəncərə
bağçaya baxırdı"...
Dahi yazıçımız İlyas
Əfəndiyevin məşhur "Hacı Axund
Molla Şükürün
cənnət bağı necə oldu?"
hekayəsinin başlandığı bu
cümlələr bayaq kənddən
qaçmağını təsvir etdiyimiz
o oğlan
uşağının artıq böyük
yaşlarında tutduğu mövqeyin,
gördüyü işlərin qısa bir
təsviridir...
Hacı Axund Molla Şükür
1820, yaxud 1821-ci ildə Şuşadan
təxminən 40 km məsafədə yerləşən
indiki Laçın rayonunun
Ağanus kəndində doğulmuşdu.
Mollaxanada oxuduqdan sonra
10 il Bağdad və Nəcəf
şəhərlərində İslam dini ilə yanaşı, dünyəvi elmlərin
də dərinliklərinə yiyələnmişdi. 1850-ci illərin
ortalarında Vətənə döndükdən sonra o vaxtkı Zaqafqaziya şeyxülislamı bu
boy-buxunlu, bilikli və
dərrakəli cavanı Şuşa şəhərinin
axundu təyin etmişdi.
O da qısa müddətdə Qarabağ camaatının hörmətini
qazanmışdı...
Yazıçı-publisist
Əslixan Hüseynoğlu özünün
"Geriyə bax, qoca!.."
adlı romanında yazır: "...Hacı Molla
Şükürdə övliyalıq, olmuş,
yaxud olacaq hadisələr
barədə qeybdən xəbər vermək qabiliyyəti də
varmış... Bir dəfə Şuşada dövlətli bir
adamın evini yarmış, başqa şeylərlə bərabər zənən
pal-paltarı da aparmışdılar. Amma şeyləri oğurlanmış adam arvadının pal-paltarının
aparılması barədə heç kəsə
heç nə deməyibmiş. Oğrunu tapmaq üçün nə qədər pul vəd eləsə də, bir
nəticə olmur... Hadisədən
xeyli keçmiş bir gün Şuşa
camaatı Hacı Molla Şükürün
ziyarətinə gəlibmiş. Hacı böyük
zala toplaşmış
şuşalıların arasında bir nəfərə
üz tutaraq uca, zəhmli səslə deyir:
"Çıx bayıra, məlun! Filankəsin evini yaran, şeylərini,
qadın paltarını aparan sənsən!
Murdarlama mənim evimi!".
Oradakıların hamısı yerində quruyub
qalır. Həmin şəxs Hacının ayaqlarına
döşənib ağlayır. Tövbə edərək o gündən oğurluqdan
əl çəkəcəyi barədə Qurana
and içir. Sonra da apardığı
şeylərin hamısını sahibinə qaytarır"...
O dövrün əksər kişiləri kimi, Hacı Molla Şükür də harama,
oğurluğa, başqasının
qadınına yad nəzərlərlə
baxmağa qarşı çox
amansız imiş. Allahı, Quranı,
halallığı hər şeydən uca
tutaraq bu yolda o dövrün
ən zalım, ən zəngin varlılarından, çar məmurlarından belə çəkinməz,
yeri gələndə onlara
qarşı da mübarizə
apararmış. Qarabağın sonuncu
xanı Mehdiqulu xanın qızı Xurşidbanu Natəvan birinci
əri Xasay xan Usmiyevdən
ayrıldıqdan sonra Qarabağla
yanaşı, Gəncəbasarın, Şirvanın əsilzadələri,
hətta İran şahzadəsi Bəhmən
Mirzə də xan nəsli ilə qohum olmaq məqsədilə
ona elçi
düşərək, hər vasitəyə əl
atırdılar. Bu təzyiqlərdən yaxa qurtarmaq üçün Natəvan sadə, yoxsul bir adama
- papaqçı Seyid Hüseynə ərə
getmək qərarına gəlir. Ancaq Xan Qızının pərəstişkarlarından
qorxan din xadimlərindən
heç biri onun kəbinini kəsməyə hünər etmir. Bu işə
yalnız Hacı Molla Şükürün
cəsarəti çatır...
Qəhrəmanımız
erməni terroruna, təcavüzünə
qarşı mübarizədə də fəal iştirak
etmişdir. Mir Möhsün Nəvvab
"1905-1906-cı illərdə erməni-müsəlman
davası" kitabında yazır ki,
Hacı Axundun başçılıq etdiyi dəstə Qarabağ
xanı İbrahim xanın qızı mərhumə
Gövhər ağanın evinin ətrafında
mövqe tutub ermənilərə
qarşı döyüşürdü...
Hacı
Molla Şükür,
eyni zamanda, rus imperiyasının islami,
milli dəyərlərimizi məhv etməyə
yönəlmiş tədbirləri ilə də
barışmırdı. Bu basqılar
xüsusən sovet hakimiyyəti
dövründə, artıq Hacının yaşı yüzü haqlayan vaxtlarda daha da güclənmişdi. Hacı ilk
dövrlərində Allahı kəskin şəkildə danan, hətta "Allahsızlar
İttifaqı" yaradan bolşevik
hakimiyyətinə dərin nifrət bəsləyərmiş.
Bəlkə də el arasındakı böyük nüfuzundan
qorxmasaydılar, kommunistlər qoca
olmağına baxmadan Hacı Molla Şükürü
də sürgün edər, güllələyərmişlər...
Əslixan Hüseynoğlunun kitabında oxuyuruq:
"Bağırbəylinin (Qarabağda
tanınmış tayfalardandır - S.L) dünyanın hər üzünü görmüş
kişilərindən biri olan
Əbdüləli bəyin nə vaxt Şuşaya yolu
düşsə, gedib Hacı Axundla görüşər, onun
evində gecələyərmiş. O, sonralar,
hələ sovet hökumətinin dünyaya meydan oxuduğu 60-65-ci illərdə uzun
zamandan bəri ürəyində bir sirr kimi
saxladığını təklikdə nəvəsi Ağayar müəllimə açıb
danışarmış: "Bala, Hajı
əmi deyirdi ki, bu təzə hökumətin 70 il ömrü var, sən buna o qədər də bel bağlama...".
Amma sovet hökuməti yıxılana
qədər çoxları kimi Hacı Molla Şükürün
nəslinə də böyük zərbələr
vurdu. Ölümündən sonra ailəsi, bütün
əzizləri repressiyaya, təzyiqlərə
məruz qaldı. Yaxınları onun bir çox əlyazmalarını
yandırmağa məcbur
olmuşlar... Oğullarından
biri, Gorus qəzasının
naçalniki işləmiş,
Müsavatın fəallarından olmuş
Mirzə Məhəmməd 1937-ci ildə həbsə
alınaraq sürgün edilir
və bir daha geri dönmür... İlyas Əfəndiyev bayaq
xatırlatdığımız "Hacı Axund
Molla Şükürün
cənnət bağı necə oldu?" hekayəsində Mirzə Məhəmmədin
uşaqlıqda Hacı Molla Şükürün bağında birlikdə
oynadıqları qızı Səriyyənin sonrakı
acınacaqlı taleyini də
yanıqlı notlarla təsvir edir (Hacının həyat yoldaşı Bəyaz
xanım məşhur yazıçımızın
anasının xalası imiş)... Ancaq bütün zülmlərə baxmayaraq,
bu köhnə kişinin
nəsli bu günədək duruş gətirərək, milli
dəyərlərimizin mühafizi kimi yaşayır...
Hacının
nəticələrindən uzun müddət
maarif sahəsində
çalışmış filoloq-müəllim,
yazıçı publisist Əslixan Hüseynoğlu köhnə kişilərin xarakterik xüsusiyyətlərini,
el-obamızın adət-ənənələrini yaddaşlarda bərkidən əsərlər
yazır. Digər nəticə
- Hacı Molla Şükürün
oğlu Mirzə Məhəmmədin nəvəsi
Flora xanım Qasımova hazırda Milli Məclisin üzvüdür.
Onu da qeyd
edək ki, Flora
xanım Qarabağ uğrunda
döyüşlərdə şəhid olmuş
Milli Qəhrəman Şirin
Mirzəyevin həyat yoldaşıdır. Bu günlərdə Flora xanım Hacı Axund Molla Şükürün
Əlyazmalar İnstitutunda saxlanılan əski
əlifbada əlyazmalarını tapmış və
onların müasir Azərbaycan türkcəsinə
tərcümə edilərək, latın qrafikasında çap edilməsi üçün
təşəbbüs qaldırmışdır. Müxtəlif
dini bilgilərdən, göy
cisimləri ilə Quran əlifbası
arasında əlaqələrdən və s.
bəhs edən həmin əlyazmalar yalnız bir
nəslin yox, bütövlükdə
xalqımızın sərvətidir...
Hacı Molla Şükürlə eyni
nəsildən xalqımızın milli-mənəvi dəyərlərinin
qorunub saxlanması və tərəqqisi üçün öz
töhfələrini verən digər şəxslər də
vardır. Respublikanın Əməkdar müəllimi,
Laçın rayonu Ağsaqqallar
Şurasının sədri Ağayar
İsmayılov, Sahibkarlar
Şurasının üzvü, "Bakond" şirkətinin prezidenti
Ruslan Sadıqov, Sumqayıt Şəhər
İcra Hakimiyyəti
başçısının müavini
Rövşən Sadıqov və başqaları köhnə
kişilərin yadigarlarıdır...
İlyas Əfəndiyevin təsvir etdiyi Hacı Molla Şükürün evi sovet dövründə Kənd Təsərrüfatı
Texnikumunun yataqxanasına çevrilmiş
və onun cənnət bağından əsər-əlamət
qalmamışdı... Amma
Qarabağın, o cümlədən, bu nəslin genefonduna ən
ağır zərbə onda dəydi ki, Hacının doğma
kəndi Ağanus da,
məzarının olduğu Şuşa da ermənilərin
əlinə keçdi...
Qarabağın
azadlığına gedən yolumuz həm
də soykökümüzün, dəyərlərimizin
daşıyıcısı olmuş
köhnə kişilərin kökünü,
nəslini qorumaqdan keçir.
Gec-tez "otlar
kökləri üstündə göyərəcək" və
nankorlardan təmizlənmiş Şuşada o kişilərin
nəticə-kötücələrinin əli ilə yeni cənnət bağları salınacaq...
Köhnə kişilər
barədə söhbətimiz bununla bitmir. Bu gün
şükür ki, hələ
dəyərlərimizi canında, xarakterində daşıyan
kişilərimiz yaşayır. Onlarla həmsöhbət
olub önəmli nəsihətlərini
dinləməyə vaxt tapacağıq...
Sultan Laçın
Həftə içi.- 2013.- 12-14 oktyabr.- S.8.