Tanınmış
kinoşünas sovet filmlərini
yıxıb-sürüdü
Aydın
Kazımzadə: “Ulduz”, “Əhməd haradadır?” filmlər
filmdi bəyəm? Yaxud “Bəyin oğurlanması” filmində
nə sənətkarlıq var ki?”
Azərbaycan
Respublikası Kinematoqrafçılar İttifaqı (ARKİ)
yarandığı gündən tanınmış kino xadimlərinin
çoxu yeni təşkilata axışdı. Bunların
arasında əməkdar mədəniyyət işçisi, əməkdar
incəsənət xadimi, prezident təqaüdçüsü,
kinoşünas Aydın Kazımzadə də var. Milli kino
tariximizin 1916-cı ildən deyil, məhz 1898-ci ildən
başlanması faktını üzə çıxarıb
bunu sübut edən Aydın müəllimlə söhbətimiz
də kino sənətinin indiki durumu barədədir:
“Əvvəlcə
deyim ki, yeni Kinematoqrafçılar İttifaqının
yaranması heç də səbəbsiz olmadı. Artıq
zaman yetişmişdi və yeni ittifaqa böyük ehtiyac var idi.
Köhnə ittifaqda mən də daxil 300 üzv var idi. Ancaq
neçə illər idi ki, o ittifaq fəaliyyətsiz idi.
İttifaqın üzvləri də çaş-baş
qalmışdı, heç bir fəaliyyətimiz yox idi.
İttifaqın elə üzvləri var idi ki, illərlə
ora gəlmirdi, yataq xəstəsi idi. Ancaq bir nəfərin də
xəbəri yox idi bundan, başlı-başına
qalmışdı ittifaq. Ona görə də yeni ittifaq
yarandı, qurultayda da idarə heyəti seçildi. Biləndə
ki, idarə heyətinin sədri Şəfiqə Məmmədovadır,
o dəqiqə ərizə yazıb o köhnə ittifaqdan
çıxıb yeni ittifaqa üzv oldum. Mən Şəfiqə
xanıma inanıram, çox mərd, enerjili qadındır.
İttifaq üzvləri ilə daim maraqlanır və hər kəsə
də xüsusi qayğı ilə yanaşır.
- Yeni
ittifaqın yeni məhsulları tamaşaçılara nə
vaxt təqdim olunacaq?
-
İttifaq fəaliyyətə başladığımız
ilk günlərdən “Nizami” kino mərkəzində gənclərin
filmlərindən ibarət baxışlar olub. İndi də
belə baxışlar keçirilir və gələcək
üçün də yeni layihələr var. Bunların
hamısını təşkil edən yeni-yeni ittifaqdır.
İttifaqın işi çəkilən filmlərə nəzarət
etmək deyil, yeni məhsullara, gənclərin çəkdiyi
filmlərə baxış keçirmək, onları qiymətləndirmək,
o filmlər haqqında müzakirələr aparmaqdır. Bir
növ insanların həm həyatı, həm də
yaradıcılığı baxımından qeydinə
qalır bizim kineittifaq. Bu yaxınlarda ittifaq xətti ilə
yeni müsabiqə elan edilib. Yazılan yeni ssenarilər yeni
kineittifaqa təqdim edilir. Baxış keçirilir həmin
ssenarilərə, təkliflər və məsləhətlər
verilir. Ümumiyyətlə, işlərimiz çoxdur.
İttifaq hələ ki, yeni yaranıb. Müəyyən
dövrdən sonra işlərimiz tam olaraq öz axarına
düşəcək.
- Yeni
ittifaqa dövlət tərəfindən hələ maliyyə
ayrılmadığı barədə məlumatlar doğrudur?
Ümumiyyətlə, maliyyə probleminiz yoxdur ki?
-
Mən idarə heyətin üzvü olmadığımdan
maliyyə barədə məlumatlı deyiləm. Həm bu
işlərə qarışa da bilmərəm. Bu işlə
ki mən özüm məşğul olmuram, o haqda
danışa bilmərəm. Ancaq ittifaq işləyir və
bundan sonra da daim işləyəcək. Əminəm ki, buna
lazım olan dəstək də veriləcək. Çünki
bu ittifaqa ehtiyac var. Necə ki, Rəssamlar İttifaqı, Bəstəkarlar
İttifaqı, Yazıçılar Birliyi var, eləcə də
Kinematoqrafçılar İttifaqı olmalıdır və
buna ehtiyac var.
-
Yaradıcı insanlar sərbəstliyi, azadlığı daha
çox sevirlər axı. Sizcə, onları ittifaqlarda birləşdirməyə
ehtiyac var?
-
İttifaqlar yaratmaq və yaradıcı insanları orada birləşdirmək
heç də onların sərbəstliyinin boğulması
demək deyil. Əksinə, gücləri birləşdirmək
lazımdır. Ortaya daha yaxşı məhsul qoymaq
üçün birlikdə işləmək lazımdır.
Mənim bir kitabım işıq üzü görməzdən
əvvəl onu yoxlayacaq bir redaktorun olmasını istəyirəm.
Eləcə də kino sahəsində bir ssenari yazanda onu bir
başqa şəxsin də oxumasını istəyirsən.
Sizin gözünüzdən nəsə yayına bilər,
ancaq onu ikinci, üçüncü dəfə yoxlayan birinin
gözündən onun yayınması
qeyri-mümkündür.
- Bəs,
onda kino sənayesində tənəzzül baş verdiyi bir
dövrdə iki kino ittifaqının yaranmasına nə
ehtiyac vardı?
-
Axı, birinci ittifaq işləmirdi. İşləsəydi,
normal fəaliyyət göstərsəydi, yeni kineittifaqa
ehtiyac qalmazdı.
- Daha
keyfiyyətli məhsul üçün gücləri birləşdirmək
daha yaxşı olmazdımı?
-
Şəfiqə Məmmədovanın da, Rüstəm
İbrahimbəyovun da ətrafında birləşən hər
kəsin bir-biri ilə əlaqəsi var. Kiminsə hansı
ittifaqa üzv olmasının münasibətlərə
heç bir təsiri yoxdur. Bu iki ittifaqın birləşməsinə
gəldikdə isə bunlar artıq söhbətlərdir. Əgər
birincinin fəaliyyətsizliyi səbəbindən ikinci ittifaq
yaranırsa, deməli, birləşməyə də ehtiyac
yoxdur. Onsuz da hər kəs bir ittifaqda birləşmişdi.
Lakin o ittifaq öz işinin öhdəsindən gələ
bilmədiyi üçün ikincisi yarandı və
yaradıcı insanlar da iki yerə ayrılaraq, yarısı
Şəfiqə xanım, yarısı da Rüstəm bəyin
ətrafında birləşdi.
- “Sovetlər olmasaydı, “Oskar”a qədər
gedəcəkdik” demisiniz. Bəs, niyə müstəqillik
qazanan indiyədək sovet illərində çəkilən
filmlərə tay bir film çəkə bilməmişik?
- Bəli, belə
demişdim və indi də bu fikirdəyəm. Sovet
dövründə çəkilən filmlər bizə ona
görə xoş gəlir ki, o filmlər üçün
darıxmışıq. Ancaq son dövrlər çəkilən
filmləri siz görmürsünüz axı. Əgər
“Cavad xan”ı, “Hökmdarın taleyi”ni, “Mayak”ı, “Sahə”ni
görsəniz, mənimlə eyni fikirdə olarsınız. Bu
kimi onlarla filmlərimiz var ki, səs-soraqları beynəlxalq
festivallardan gəlir. “Oskar”a qədər yüksələ bilməməyimizin
səbəbini həm də sənətkarlarımızda
görməliyik. Hər bir idmançının
qazandığı medal onun göstərdiyi performansdan
asılıdır. Bir idmançının nə qədər
gücü varsa, o qədərini nümayiş etdirə bilir.
Eləcə də kino sayəsinin nümayəndələri.
Çəkdiyimiz filmlər arasında çox gözəl,
nümunəvi filmlər var. Ancaq o mükafatın
özünün ayrı tələbləri var ki, bizim filmlər
o tələblərə cavab vermir. Nəzərə almaq
lazımdır ki, mütəqillik qazandıqdan sonra bir-birinin
ardınca ağır faciələr yaşamışıq. Nəinki
kino sənayesi, mədəniyyət sayəsində, həmçinin
siyasi həyatımızda da dəyişikliklər oldu. Bu
gün kino sənayesi bütünlükdə dövlətin
himayəsindədir. Heç bir MDB ölkəsində belə
deyil. Heç bir ölkədə dövlət
bütünlüklə pulunu kinoya sərf etmir. Ancaq
görürsünüz, Azərbaycanda necədir?
- “Oskar”sız
qalmağımızın səbəbini sənətkarlarla əlaqələndirirsiniz.
Yəni bizim sənətkarların buna qabiliyyəti
çatmır?
- Sənətkarlarımız
güclüdür və bacarıqlıdırlar. Lakin tutaq ki,
bizimkilər 3 addım irəliləyə bilir. Ancaq “Oskar”
üçün gərək 5 addım irəliləyəsən.
Bizimkilərin də buna gücü çatmır. Yenə də
vurğulayıram, tələblər də çoxdur, həmçinin
də maliyyəyə ehtiyac var. Texnika da böyük rol oynayır
burada.
- Bir neçə film adı
sadaladınız. Ancaq o filmlərə tanıyanlar çox
azdır. Heç efirdə də görünmür.
Hardadı bu filmlər?
- Görmək
istəyənlər görür. “Nizami” kino mərkəzində
tez-tez nümayiş olunur bu filmlər. Əgər kimsə
gedib ona baxmırsa, o filmi tanımırsa bunun günahı
tamaşaçıdadır. Getsin bilet alsın, baxsın.
- Bəlkə
tamaşaçının kinoya bilet almağa imkanı yoxdu?
- Bu, dövlətin
filmləridi. Bunları efirdə havayı göstərmək
olmaz. Necə ki, dövlət o filmə pul xərcləyib, vətəndaş
da bilet alıb filmə baxmalıdır. Ya da televiziya bunun
üçün pul ödəyib almalıdı filmi. Mən
bu filmi istehsal etmişəmsə, niyə hansısa kanala
bağışlamalıyam ki?!
- Hər halda yaranmış
boşluğu yerli filmlərlə doldurmaq daha yaxşı
olmazmı?
- Milyonlarla
pul ayrılır bu filmlərə. Necə bunu havayı kiməsə
verə bilərsən? Sonra heç kəs pul verib kinoteatrda
baxmayacaq o filmlərə.
- Sovet dövründə də belə
təcrübə vardı?
- Mütləq.
Hər bir filmin pasportunda yazılırdı ki, bu film filan
tarixə qədər kinoteatrlarda göstəriləndən
sonra efirə verilsin. Sovet dövrü başqa idi. Amma indi bu
filmləri bilərəkdən efirə vermirlər ki, hamı
gəlib kinoteatrda baxsın.
- Belə çıxır ki, imkanı
olmayanlar baxmamalıdır bu filmlərə?
- İmkan
olmayan deyəndə ki, adam var pulunu bilmir hara xərcləsin.
Adam da var ki, elə hara gəldi pul xərcləyir, amma
kinoteatra getmir. Ona görə bunlar hamısı boş
söhbətlərdir. Sovet dövründə kinoteatr biletlərinin
qiyməti 40-50 qəpik idi. İndi o qədər ucuz olmasa da,
ancaq baha da deyil. Biz artıq kapitalizmə doğru gedirik.
Sosializm getdi işinin dalınca. İndi hər şey azad və
sərbəstdir. Baxmaq istəyən, yeni film görmək istəyən
insan hər fürsətdən istifadə edər.
- Bəlkə tamaşaçılar filmlərdən
razı qalmadığı üçün kinoteatra getmir?
- Belə
şey ola bilməz, bu filmlər beynəlxalq festivallarda
mükafat alır. Mən özüm gənclərin çəkdiyi
neçə filmə baxıb heyran qalmışam. Zövq məsələsidi
bu. Adam var deyir mən “Ulduz”, “Bəyin oğurlanması”, “Əhməd
haradadır?” filmlərinin həsrətindəyəm. “Ulduz” filmi
film deyil axı. “Əhməd haradadır?” filmdi bəyəm?
Yaxud “Bəyin oğurlanması”nda nə sənətkarlıq
var bəyəm?
- Ancaq adını çəkdiyiniz
filmləri hamı çox sevir...
- Nə olsun
sevir?! O filmlərdə hansı sənətkarlıq var bəyəm?
Sənət əsəri başqa şeydi. Adlarını
çəkdiyim filmlərdə sənətkarlıq yoxdu. Nə
ciddi, nə də gülməli,
düşündürücü bir şey yoxdu o filmlərdə.
- Bəs, hansı filmlərdə var sənətkarlıq?
-“Bir Cənub
şəhərində”, “Nəsimi”, “Babək” filmlərində
sənətkarlıq baxımından aşağı səviyyəli
heç nə görə bilməzsiniz.
- Belə çıxır ki,
komediya üslubunda çəkilən filmlərimizi sənət
nümunəsi adlandırmaq olmaz?
- 1936-cı
ildə çəkilən “Mavi dənizin sahilində” filmi ən
gözəl komediya filmidir. Orada komediya da var, sənətkarlıq
da.
- Bəs, son dövrlər çəkilən
yerli seriallara münasibətiniz necədir?
- Onlar serial
deyil, birgünlük quraşdırılma məhsullardı.
Hazırda çəkilən seriallar film səviyyəsinə
qalxmır. Ancaq bəzən içlərindən layiqlisi
çıxır. Məsələn, “Pərvanələrin rəqsi”
serialı nisbətən maraqlıdır. Ancaq onu da çox
uzadırlar.
- Kino sənayesinin inkişafı
üçün prezidentin ayırdığı maliyyəni
uzunmüddətli durğunluqdan sonra qənaətbəxş
hesab edirsiniz?
- Əlbəttə.
O pul boşluğu doldurmaq üçün ayrılmadı.
Pul iş görmək üçün ayrıldı. Prezident
gördü ki, iş gedir, növbəti dəfə də vəsait
ayırdı büdcədən. O vəsaitlə seriallar
çəkildi və bu həm də aktyorların, rejissor və
ssenaristlərin işini artırdı. Ayrılan vəsait birdəfəyə
milyonlarla iş həll etmiş oldu. Cənab prezident kinomuzun
inkişafı üçün əlindən gələni
edib. Ulu öndər Heydər Əliyev də kino sənayesinə
daim diqqət ayırıb.
- Sizcə, ayrılan vəsaitdən
səmərəli istifadə edildi?
-
Düzü, yerli seriallara baxanda hiss etmək olur ki, arada
naşı adamlar da var. Bir film, serial üzərində
işləyən hətta texniki işçidən də
çox şey asılıdır. Həmçinin filmlərə
baxanda hiss olunur ki, burda tanış-biliş məsələsi
də var.
- Sizcə, seriallarımızın
uğurlu alınmamasında aktyor-tələbələrin bu
fakültəyə tanış-biliş vasitəsilə girməsi
də rol oynayır?
- Gəlin belə
boş söhbətlər etməyək. Sənət sənətdir.
Onsuz da hər aktyorluğu bitirən tələbə aktyor
olmur. Kimin qabiliyyəti var özünü zamanla təsdiq
edir. Sənətkarlığın pula heç bir dəxli
yoxdur.
- Kino sənayesindəki mövcud
problemlər təkcə maliyyə ilə əlaqədar idi,
yoxsa kadr problemimiz də var?
- Problem təkcə
pulda deyil, ciddi kadr problemlərimiz var. Artıq Həsən
Seyidbəylinin davamı gəlmir, Eldar Quliyev, Oqtay
Mirqasımov yaşlaşıb. Ancaq az da olsa, nümunəvi gənclər
də var. Bu gənclərdə bəyəndiyim ən gözəl
xüsusiyyət risk etməyi bacarmalarıdır. Bu onlarda
gözəl alınır. Çox vaxt da etdikləri risklər
onlara uğur gətirir.
Nigar İxtiyarqızı
Həftə içi.- 2013.- 24 yanvar.- S.8.