Texnoloji yeniliklərə əsaslanan təhsil
Ölkəmizdə 2020-ci ilədək distant təhsil sisteminin müasir
tələblərə
uyğun inkişaf etdirilməsi nəzərdə tutulub
Müasir dövrdə texnoloji yeniliklər bütün sahələrə, o cümlədən, təhsil sektoruna inteqrasiya etməkdədir. Bunun nəticəsidir ki, artıq əksər ölkələrdə insanlar orta məktəbə və ya universitetə getmədən təhsil ala bilirlər.
Azərbaycanda da informasiya-kommunikasiya
texnologiyalarının (İKT) tətbiqi ilə yeni təhsil modelləri, o
cümlədən distant təhsil həyata
keçiriləcək. Bu məsələ
ölkə prezidentinin təsdiqlədiyi “İnformasiya cəmiyyətinin
inkişafına dair 2014-2020-ci illər üçün Milli Strategiya”da əksini
tapıb. Strategiyada təhsilli gənc nəslin yetişdirilməsi,
onların müasir texnologiyaların fəal
istifadəçiləri, yaradıcıları kimi formalaşması, İKT-nin
təhsil prosesinin bütün
mərhələlərinə inteqrasiyası ilə informasiya cəmiyyətinin tələblərinə
uyğun müasir təhsil
sisteminin qurulması, rəqəmli təhsil informasiya
ehtiyatlarının yaradılması, müəllimlərin kompüter biliklərinin artırılması,
e-təhsil və distant təhsil sisteminin müasir tələblərə
uyğun inkişaf
etdirilməsi, xüsusi qayğı tələb
olunan sosial qruplar da nəzərə
alınmaqla, fasiləsiz təhsil konsepsiyasının formalaşdırılması
və inkişaf etdirilməsi əsas məqsədlər
sırasında qeyd edilib.
Bu məqsədlərə
çatmaq üçün
milli təhsil şəbəkəsinin inkişaf etdirilməsi və bütün
ümumi təhsil müəssisələrinin
etibarlı, təhlükəsiz genişzolaqlı şəbəkəyə
qoşulmasının təmin olunması, təhsilin resurs mərkəzinin və təhsil prosesini dəstəkləyən elektron tədris
vasitələrinin inkişaf etdirilməsi,
bütün təhsil pillələri üçün informatikanın tədrisinin
keyfiyyətinin artırılması və dərs vəsaitlərinin
texnoloji inkişafa uyğun müasirləşdirilməsi, mərkəzləşdirilmiş
virtual tədris platformasının yaradılması və təhsilin idarə
olunması sisteminin inkişaf
etdirilməsi, vahid milli
təhsil portalının fəaliyyətinin genişləndirilməsi
və elektron resurslarla
zənginləşdirilməsi, İKT sahəsində fasiləsiz
professional hazırlıq sisteminin
təkmilləşdirilməsi həyata keçiriləcək.
Bəs, görəsən,
Azərbaycan distant təhsil modelini tətbiq etməyə
hazırdırmı? Ümumiyyətlə, distant
təhsilin növləri hansılardır?
Əvvəlcə ondan başlayaq ki, dünyada distant təhsilin imkanları getdikcə
artır. Bir çox
təhsil müəssisələri və treninq
mərkəzləri fəal şəkildə məktəb
eksternatından başlamış ali təhsilə
və MBA-ya qədər bütün
növ distant təhsil
kursları təşkil edirlər.
Distant təhsilin növləri
Hazırda distant təhsil vasitəsilə bir çox təhsil
növləri üzrə oxumaq olar. Məsələn, ali təhsil almaq (University of Liverpool
və s.), magistraturada
oxumaq (Walden University və s.), ikinci ali təhsil almaq, xarici dil
öyrənmək, MBA proqramı üzrə təlim kursu keçmək, internet-treninqlərdə iştirak etmək, ixtisas
kurslarında oxumaq, orta
təhsil almaq mümkündür.
Distant təhsilə əsasən,
işdə və ya evdə başı
qarışıq olanları və dərslərə getmək
və mühazirələri dinləmək imkanları olmayan şəxslər, ixtisasını
artırmaq, bacarıqlarını inkişaf
etdirmək və karyeradan ayrılmadan yeni biliklər əldə etmək istəyənlər,
həyatda hər şeyə nail olmaq və peşəkar əlaqələri və
dünya görüşünü
genişləndirmək imkanlarından istifadə etmək istəyənlər
cəlb olunurlar. Beynəlxalq statistikaya görə, distant
təhsildə tələbələrin əksəriyyəti
yaşı 25-i ötmüş, işləyən
və işdən ayrılmadan peşəkar biliklərini
genişləndirmək istəyən şəxslərdir. Bununla belə, distant təhsil
forması hamı üçün münasib sayılır.
«Prosesə hazır deyilik»
Məsələyə
münasibət açıqlayan Azərbaycan İnternet
Forumunun prezidenti Osman Gündüz hesab edir ki,
distant təhsil sistemi
faydalı olsa da ali təhsil müəssisələrinin əksəriyyəti
bu prossesə hələ də hazır deyil. Onun sözlərinə
görə, Azərbaycanının ali təhsil
müəssisələrinin əksəriyyətində bununla bağlı vəziyyət ürəkaçan
deyil: “Düzdür
Xəzər, İqtisad universitetlərində
distant təhsil sistemi
müəyyən qədər var, BDU-də
buna oxşar mərkəz
yaradılıb, Turizm İnstitunda
müəyyən cəhdlər edib amma onların böyük
əksəriyyətində distant təhsillə
bağlı demək olar ki,
hazırlıq səviyyəsi yoxdur.
O ki, qaldı distant formada təhsilin əldə olunmasına, bu, müəyyən texnoloji
infranstrukturun, kadrların, elektron
tədris vəsaitlərinin hazırlanmasını tələb
edir. Bu 3 istiqamətdə
ciddi iş
aparılmalıdır. Distant təhsil üçün müəllim, professor heyətinin hazırlanmsı da asan məsələ deyil. Ona görə də sistemin təbiqi
ilə bağlı qayadalar
hazırlanmalı və orada qeyd olunmalıdır ki,
hansısa təhsil müəssiəsi distant
təhsil vermək istəyirsə gərək buna
təhsil nazirliyi tərfindən icazə verilsin. İcazə verilməsi üçün də yaradılacaq qurum tərəfindənuniversitetlərdə
müəyən bir monitorinq
aparılmalıdr”.
Ekspert onu da
qeyd edib ki, bu təhsil
formasının əsasını proqram təminatı
təşkil edir. Osman
Gündüzün sözlərinə
görə, proqram təminatı universitetin strukturunu,
özündə informasiyaları birləşdirən verilənlər
bazasını əhatə edir: “Distant təhsilin əsas
komponentləri təhsilverənlə təhsilalanlar
arasında qarşılıqlı əlaqənin olması, təhsilin
məzmununun kompyutervizuallığı, böyük
həcmli informasiyaların arxivləşdirilməsi, məlumat
axtarış sisteminin mövcudluğu
və tədris materiallarının mənimsənilməsinə
nəzarət təşkil edir. Dünya təcrübəsində distant təhsili həyata keçirmək üçün əlverişli proqram təminatlarından biri
də MOODLE (Modular-Object-Oriented-Dynamic-Learning-Environment)
sistemidir. Onun üstün cəhətlərindən biri pulsuz olmasıdır. Moodle proqramı 82 dilə tərcümə olunaraq dünyanın 212 ölkəsində tətbiq
olunur. Sistem 50000 tələbəni
və yüzlərlə kursu əhatəetmək
imkanına malikdir. Windows,
Linux, Mac OS X kimi proqram təminatları
bu sistemi dəstəkləyir».
Osman Gündüz deyib ki, sistemdə
yaramış hər hansı bir problemin həlli asanlıqla mümkündür.
Belə ki, “moodle”
vasitəsilə məsafədən təhsil,vebinarlar və onlayn konfranslar da həyata keçirməkolar. Dünya təcrübəsi
göstərir ki, distant
təhsil bir neçə istiqamətdə
ayrı-ayrı ixtisaslar və peşələr
üzrə distant təhsil kursları, distant orta təhsil, distant ali təhsil və distant əlavə təhsil, distant
açıq dəsrlər və distant konfranslar vasitəsilə həyata keçirilə
bilər".
Nəzarət mexanizmi işlənməlidir
“XXI Əsr” Təhsil Mərkəzinin
rəhbəri Etibar Əliyev isə “Həftə
içi”nə açıqlamasında distant
təhsilin innovativ vasitə və informasiya-kommunikasiya texnologiyalarının
inkişafı ilə bağlı olaraq
gündəmə gəldiyini bildirib. O qeyd edib ki,
Avropa və digər Qərb dövlətlərindəinnovativ
vasitə və yeniliklər ölkəmizlə müqayisədə
daha tez tətbiq olunduğundan, onlar xeyli müddət öncə distant
təhsilə qədəm qoyublar:
"Artıq texnoloji avadanlıqlar həyatımıza
müdaxilə etdiyindən, əyani təhsil alanların əksəriyyəti
kompyuter texnologiyasındanfaydalanaraq ona lazım olan elmi ədəbiyyat, praktiki
seminar materialları və elmi
işləri əldə etməyə qadirdir.
Distant təhsilə keçmək üçün müəllim və tələbə
kontingenti arasında təlimlər
keçirilməli, İKT geniş surətdə
bölgələrdə tətbiq olunmalıdır. Azərbaycanın
hər hansı bir rayonundan
tələbə internet vasitəsilə dərsə
qoşulmalı, sessiyada iştirak
etməli, skayp vasitəsilə hər
hansı bir komissiyaya imtahan veməlidir. Bu məsələyə
nəzarət mexanizmi işlənib
hazırlanmalıdır. Tələbə və müəllim
prosesə qoşularkən yalnız mütəxəssis
hazırlamaq amilini önə çəkməlidirlər.
Burada qeyri-şəffaflıq və
hansısa formalizmə yol vermək olmaz. Belə olduqda distant təhsil tez bir zamanda nüfuzdan
salınar. Şübhəsiz, distant təhsilə
keçid həddən artıq mürəkkəb
prosesdir. Amma hər halda, distant təhsil yeni cəmiyyətin tələbidir, ondan geri qalmaq
olmaz".
Sevinc
Bu yazı Azərbaycan Respublikası Prezidenti yanında Kütləvi İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyi əsasında hazırlanıb.
Həftə
içi.- 2014.- 10 aprel.- S.6.