Əli bəy
Hüseynzadə və Türk
Dünyası
«Mətbuat milləti özünə tanıtmalıdır»
Əli bəy Hüseynzadə
Dünyanın bir çox ölkələrinin ensiklopediyalarında haqqında geniş yer ayrılmış, millətimizin adını dünyaya yaymış dahi və böyük filosof, ustad şair, mahir rəssam, incə musiqiçi, dərin mütəfəkkir, əvəzsiz həkim, kamil natiq, alovlu publisist, orijinal tərcüməçi və pedaqoq-ideoloq Əli bəy Hüseynzadə XX əsrin türk fikir dünyasına çox önəmli və möhtəşəm bir şəxsiyyət kimi daxil olub. Onun həyat və yaradıcılığında mətbuat özünəməxsus yer tutub. Amma mətbuat aləminə qədəm qoyması və jurnalist-publisist kimi fəaliyyətə başlaması, öz peşə borcunu layiqincə yerinə yetirməsi Əli bəy üçün həddən artıq çətin və məşəqqətli olub. Ancaq buna baxmayaraq, o, üzləşdiyi bütün çətinliklərə mərdliklə sinə gərməyi və öz ideyalarını mətbuat vasitəsilə yaymağı layiqincə bacarıb.
Məlum olduğu kimi XIX əsrdə
türk xalqları tarixində milli mətbuat olmayıb. Amma XX əsrin əvvəlində
mətbuatda xüsusi inkişaf
başlayıb və həmin illərdə Azərbaycan dilində
12 yeni mətbuat orqanı meydana
çıxıb. Ötən əsrin əvvəllərində
ictimai-siyasi fikrin təşkili
və tənzimlənməsində, informasiya
mühitinin formalaşmasında əhəmiyyətli
rol oynayan milli mətbuat nümunələrindən
biri də məhz «Füyuzat»
jurnalı olub. Füyuzatçılıq
xətti-hərəkatını və «Füyuzat»
jurnalistikası məktəbini yaradan
Ə.Hüseynzadə ilk publisistik
fəaliyyətə XIX əsrin 80-ci illərindən
başlayıb. O, XIX əsrin sonunda Ömər
Xəyyam haqqında topladığı faktları və özünün təhlillərini sistemə
salıb və onları A.Cövdət bəyin «Rəmazan
bağçası» məcmuəsində «Ə.H.» imzası ilə
dərc etdirib.
Həmin
dövrlərdə Bakıdakı vəziyyətin
ağırlığı və çarizm
tərəfindən qızışdırılan ermənilər
tərəfindən həyata keçirilən türk-müsəlman
soyqırımıları ziyalılar arasında həmrəyliyin
lazımi səviyyədə olmamasını üzə
çıxarıb. Ona görə
də Əli bəy özünün əsas
vəzifəsini xalqı həmrəyliyə və birliyə
səsləyən milli ruhlu
məqalələr yazmaqda görürdü.
Bu məqsədlə Ə.Hüseynzadə
Bakıda rus dilində nəşr edilən
“Kaspi” və digər qəzetlərlə əməkdaşlıq
etməyə başlayıb. 1881-ci ildə
rus dilində nəşrə başlayan “Kaspi” həmin
dövrdə rus dilində təhsil alan azərbaycanlı ziyalıların qismən
də olsa milli ruhda köklənməsində müəyyən
rol oynayırdı. 1881-ci ilin
yanvar ayından 1919-cu ilin
mart ayına qədər 10 min 65 nömrəsi ilə
mətbuat tarixində müəyyən yer
tutan, uzunömürlü
qəzetlərdən olan «Kaspi»də redaktorluq edən Əli bəy həmin qəzetdə
yazdığı məqalələrində türkçülük
ideyalarının təbliğini önə
çıxarırdı. O, cəsarətlə çarizmin milli
xalqları ətalət və əsarət altında
saxlamasını ifşa edirdi.
Bu
baxımdan “Kaspi”də onun dərc etdirdiyi “Gənc türkçülük
nədir?” adlı məqaləsi, o dövrün ziyalıları arasında böyük əks-sədaya səbəb olaraq, müəllifinə böyük
şöhrət gətirdi. Əli bəy bu
məqaləsi ilə Azərbaycanda türkçülük ruhunu dirçəldə
və onu yeni müstəvidə
bərpa edərək, bu ümummilli
ideyaya, obrazlı şəkildə desək,
təzə nəfəs gətirdi.
Sonra Bakıda «Kaspi» mətbəəsində
ana dilində çap
edilən, ilk nömrəsi 7 iyun 1905-ci ildə, son
nömrəsi 3 sentyabr 1906-cı ildə və
cəmi 325 nömrəsi çıxan «Həyat» qəzetində,
daha sonra isə «Füyuzat» jurnalında redaktorluq
edən Ə.Hüseynzadə türk
xalqlarının problemlərini mətbuat vasitəsilə həll etməyə
çalışırdı. Türkçülüyün
böyük ideoloqu, bütün türk
dünyasında ilk dəfə «Türkləşmək,
Islamlaşmaq və Müasirləşmək»
ideyasının əsasını qoyan
Əli bəyin rəhbərlik etdiyi «Füyuzat» jurnalı XX əsrin əvvəlində
mətbuat meydanına yeni bir
nəfəslə, milli oyanış
ideyaları ilə, Azərbaycanın özünüdərk
aktı və faktı kimi daxil
oldu və xalqımızın mədəni
inkişafında dövrün tarixi rolunu ifadə etdi. Cəmi 32 nömrəsi çap
edilən bu dərgi dili
və üslub keyfiyyətləri ilə ədəbi
dil tariximizdə mütərəqqi rol oynadı. «Füyuzat»da «Bizə fədai lazımdır! Türk
hissiyyatlı, islam etiqadlı, Avropa (müasir) qiyafəli
fədai!» yazan Əli bəyin bu uzaqgörən
çağırışı tarixin
müxtəlif dövrlərində hərbi, ideoloji
təzyiqlərə məruz qalan
xalqımız, eləcə də türk
dünyası üçün bir nicat yolu,
qurtuluş düsturu idi. Müasirlərinin “Qafqaz müsəlmanlarının atası”, “Türk xalqlarına kimliyini
bildirən dahi”, “Bütün
türk dünyasının mücahidi”, “Türkçülüyün
babası (atası)” adlandırdıqları,
aktuallığını bu gün də saxlayan
yuxarıda qeyd olunan
fikirlərin müəllifi Ə.Hüseynzadə şərəfli
ömrünü
türk
millətinin, o cümlədən Azərbaycan
xalqının milli oyanış və
özünüdərkinə, istiqlal
mücadiləsinə, maarif və mədəniyyətinin
yüksəlişinə, milli dövlətçiliyin
formalaşdırılmasına həsr etməyi özünə
şərəf bilirdi. O, «Füyuzat» jurnalın səhifələrində
türk dillərinin quruluşu,
keçmişi, bu günü, gələcəyi, xarakterik xüsusiyyətləri, dünya mədəniyyətində yeri, etnogenezi və sair məsələləri daim
işıqlandırırdı.
Xatırladaq
ki, bütün türk dünyasına ittihad
və mədəniyyət dilinin, yüksək
ideyaların daşıyıcısı kimi
daxil olan «Füyuzat» jurnalı 1 noyabr
1906-cı ildə ilk məqaləsi «Həyat»
və meyli-Füyu-zat»la
fəaliyyətə başlayıb və bu
dərgidə 1 noyabr 1907-ci ildə «Pərdə eniyor»
adlı son məqalə çap
olunub. Həmin müddətdə
Ə.Hüseynzadə dövrün ictimai-siyasi hadisələri, Azərbaycan tarixi, mədəniyyəti,
xalqımızın dili, dini,
adət-ənənələrivə sair məsələlərindən
bəhs edən xeyli sayda
məqalələr çap etdirdi. Onun
çoxsaylı ədəbi bədii yazıları, tərcümələri
o dövrün mətbuat
orqanlarında işıq üzü gördü.
Əli bəyin publisistik fəaliyyəti daha
çox «Həyat» qəzeti və «Füyuzat» jurnalı ilə bağlı idi. Həmin mətbuat
orqanları türkçülük
ideyalarının oyanmasında, anadilli mətbuatın
inkişafında Azərbaycan ədəbi dilinin
yüksəlişində çox böyük rol
oynayırdı. Ə.Hüseynzadənin «Kaspi»
qəzetində azərbaycanlıların haqlarını tələb
və müdafiə edən yazıları, «Həyat» qəzeti və «Füyuzat»
jurnalında türk mövzusundakı
yazıları və Azərbaycandan Türkiyəyə getdikdən
sonra «Türk yurdu», «Xalqa doğru», «Məlumat», «Yeni
məcmuə» və digər mətbuat orqanlarındakı məqalələri
onun bu sahədə əsas
məqsədini göstərən nümunələrdir.
Onun əməyinin nəticəsi olan «Həyat» və «Fyüzat»
kimi nəşrlər söz,
mətbuat azadlığının formalaşmasında böyük rol oynayıb.
O, «Həyat» qəzetinin səhifələrində əsərlərini
dərc etdirməklə ictimai-mədəni mühitə yeni ab-hava gətirib, ümumxalq dünyagörüşünün
məntiqi əsaslarını yeni prinsiplərlə
zənginləşdirməyə çalışıb. Ə.Hüseynzadənin təmsil etdiyi
mətbuat orqanlarında onun ictimai-siyasi hadisələrə, doğma xalqının tarixinə, mədəniyyətinə,
dilinə, dininə, adət-ənənəsinə dair çoxsaylı məqalələri, həmçinin
dünya ədəbiyyatından tərcümələri
yer alıb. Əli bəyin
publisistikası ictimai-siyasi və mədəni
mühitə yeni nəfəs gətiribş,
ümumxalq dünyagörüşünün
məntiqi əsaslarını yeni prinsiplərlə
zənginləşdirib. Onun Azərbaycan
ictimai-mədəni həyatı və milli
mətbuatımızın tarixindəki xidmətlərindən
ən çox diqqəti cəlb edəni söz və mətbuat azadlığı uğrunda mübarizədir. Ə.Hüseynzadə
bəzən azadlığı obrazlı təqdim edib, azad sözü
“pəriyi-hürriyyət” adlandırıb, “Kuhi-Qaf
və Simurq” məqaləsində
azadlığı Qaf dağlarına zəncirlə
bağlanmış Prometeyə bənzədib.
Əli
bəy jurnalistlik və publisistlik
fəaliyyəti boyu və xüsusilə
də «Füyuzat» jurnalındakı
yazıları ilə Azərbaycanda türkçülük
ideyalarının yaranıb inkişaf etməsinə
və bütün türk
dünyasında bu ideyaların
yayılmasına xidmət edib, mənsub olduğu xalqın hüquqlarını müdafiə edən
maraqlı yazılarla tanınıb. Milli şüurun yetişməsində mətbuatın
böyük rolunu
Ə.Hüseynzadənin redaktoru olduğu «Həyat» və «Füyuzat»ın
sismasında mükəmməl şəkildə görmək
olar.
Mətbuatı
çörək ağacı deyil,
xalqın həyat tarixi, nicat
yolu hesab edən
Əli bəy düşünürdü ki, mətbuat xalqa xidmət
vasitəsi, həqiqətlər məxəzi, türkçülüyün
carçısı olmalıdır. O, mətbuatı
tutduğu məsləkə görə
qiymətləndirir və «fikrin sönməsinə»,
«insaniyyənin məhv olmasına» xidmət edən, «qərəzkaranə
məqalələr» çap edən mətbuatın
zərərindən danışaraq onu «əfyun»
(tiryək) adlandırırdı. Əli bəy mətbuat üçün bir
sıra vəzifələr müəyyənləşdirmişdi.
Onun fikrincə, mətbuat millətin
inkişafını ləngidən səbəblərə
qarşı mübarizə aparmalıdır. Mətbuatın borcu millətimizi qələmlə müdafiə
və bu yolda
mücahidədir. Mətbuat sağlam dilə
(etidali-lisan) və sağlam
fikrə (etidali-əfkar) malik
olmalıdır. Mətbuat tərəqqiyə xidmət etməlidir.
Mətbuat milləti özünə tanıtmalıdır. Mətbuat
ana dilində millətin maariflənməsinə
çalışmalıdır. Mətbuat təmiz əxlaqlı
millətə səy eyməlidir. Mətbuatın dili sadə olmalıdır. Mətbuat «lisani-milli»sini
qorumalıdır və «öz lisani-millisinin qədrini bilən hər bir fərd» dilini «əcnəbi
lüğətlərlə» doldurmamalıdır. Mətbuat yalan məlumatlar dərc etməməlidir, əksinə
onların cavabını verməlidir. Mətbuat «maarifə, təməddünə,
təkamül və təaliyə»
çalışmalıdır. Qəzet «müsavat,
hürriyyət və ələlxüsus hürriyyəti-milliyyə»
tərəfdarı olmalıdır və sair.
Əli bəy hər bir milli mətbuatı «xətvəyi-tərəqqi»
(tərəqqi addımı) hesab edirdi. O, dil məsələsini
mətbuatın əsas problemi hesab edirdi. Məqalərində
qeyd edirdi ki, hər bir xalq öz hiss
və fikirlərini, təbiət və cəmiyyəti, idrak prosesindəki kəşflərini dil vasitəsilə ifadə edir
və başqalarına çatdırır. Beləliklə, dil xalqları bir-birinə
yaxınlaşdırır. Dilin məhz
ümumbəşəri hadisə olması bu
prosesin nəticəsidir. Müxtəlif
bölgələrdə yaşayan
türklərin dilləri arasındakı fərqlərin aradan qaldırılması Ə.Hüseynzadənin
ən böyük və müdrik
məqsədi idi. «Türkün
türkü anlamaması onun
faciəsidir» deyən Əli bəy türk
mətbuatının dilinin
asanlaşmasında, türklərin bir-birini
anlamasında mətbuatın elmlərə ciddi
əhəmiyyət verməsini istəyirdi. Onun
nəşr etdirdiyi mətbuat orqanları
xalqın mənəvi baxımdan faydalanmasında böyük iş görüb. Xalqın tarixi,
dili, gələcəyi, maarifi
onu dərindən düşündürdüyü
üçün Əli bəy
başında durduğu mətbuat
orqanları ilə dilimizin
inkişafına yüksək dərəcədə kömək
edib.
Millətin
dili, tarixi və mədəniyyəti
daha çox mətbuat
vasitəsilə qorunub inkişaf
etdiyi üçün
Ə.Hüseynzadə mətbuat məsələlərinə ciddi fikir verirdi.
Çünki o, mətbuatın
qüdrətinə inanır, onun rolunu ədəbiyyatın bir
qolu olan publisist ədəbiyyatının xidmətinə
bərabər tutur və cəmiyyətdəki
dəyişikliklərin onların sayəsində mümkün olacağını göstərirdi.
Əli bəyin nəzərində mətbuat milli
şüurun oyanma prosesini gücləndirən və dilin bütün
imkanlarını üzə çıxaran ən mühüm vasitə idi.
Ə.Hüseynzadə yenidən Türkiyəyə gedənə
qədər «Irşad», «Tərəqqi», «Həqiqət»
qəzetlərində də müxtəlif yazılarla iştirak edib. Azərbaycandan
Türkiyəyə döndükdən sonra
1911-ci ildə «Türk yurdu»
jurnalının təsisinə başlayıb.
Əli
bəy bütün şüurlu
ömrü boyu öz məhsuldar qələmi ilə ümumtürk mənəvi dəyərlərini
tədqiq və təbliğ etdivə türkün
tərəqqisi naminə öz parlaq istedadının bütün
gücü ilə çarpışıb.
Əli bəy
1940-cı ildə İstanbulda vəfat etsə
də, onun ideyaları hələ də
ölməyib. Çünki böyük bir millətin
gələcəyinə xidmət edən türkçülük
ideyaları heç vaxt
ölə bilməz.
Təbriz Vəfalı
Yazı Azərbaycan Mətbuat Şurasının və Azərbaycanlıların və digər Türkdili Xalqların Əməkdaşlıq Mərkəzinin “Əli bəy Hüseynzadə və Türk Dünyası” mövzusunda keçirdiyi müsabiqəyə təqdim olunur
Həftə
içi.- 2014.- 24 aprel.- S.7.