Əli bəy
Hüseynzadə və türk
dünyası
Bəşər mədəniyyəti zaman-zaman böyük mütəfəkkirlərin irsi ilə zənginləşib və inkişaf edib. O şəxslər ki, onlar öz dərin zəkası, təfəkkürü və mütərəqqi fikirləri ilə cəmiyyətin formalaşmasında əvəzsiz rol oynayıb. Görkəmli ictimai xadim, publisist və filosof kimi tanınmış Əli bəy Hüseynzadə isəxalqımızın maariflənməsində və onun xoşbəxt gələcəyi naminəözünəməxsus bir yol keçib.
Bəlkə də bu amala görə türk xalqlarının böyük sevgisini qazanmış vəədəbi mühitdə mübarizliyi ilə seçilən Əli bəy Azərbaycan Bayrağına bələnmişdir. Türk xalqlarının milli birliyi və istiqlaliyyətlərinin yaradıcısı, tərənnümçüsü kimi bəşəri hislərləçarpışan Əli bəy Hüseynzadə tarixi yaradanlar və yaşadanlar mərhələsini keçirmişdir. Əli bəy Hüseynzadə 1864-cü ildəSalyanda ruhani-müəllim ailəsində doğulmuş, ilk təhsilini valideynlərindən və gimnaziyada almışdır. Erkən yaşlarında dünyəvi biliklərə, fəlsəfi düşüncələrə daha çox fikir verirdi. Avropanın bir çox ölkələrində ali təhsil alan həmyerlilərimiz kimi, o da öz təhsilini Peterburqda, İstanbulda davam etdirib. O dövrün bir çox ziyalılarıkimi, Əli bəy özündən sonra gələnnəsillərin mənəvi inkişafına təkan verməkləyeni ruhda yetişib, formalaşmasında xidmətləri əvəzsizdir.
XIX əsr türk dünyası, eləcə dəAzərbaycan
böyük güclərin təcavüzünə
vəərazi iddialarına, bölgüçülük
siyasətinəməruz qalmışlar. Ancaq
əsrin sonralarına yaxın bu qədim
diyarın istiqlaliyyəti uğrunda
mübarizəƏli bəy Hüseynzadəni də bir ziyalı kimi cəlb edirdi. Mənəvi-əxlaqi dəyərləri,
milli ruhu və
yüksək elmi dünyagörüşü
iləAzərbaycanın, eləcə də türk
xalqlarının taleyinə biganə qala
bilməyən Əli bəy mübarizənin ön
planında fəaliyyət göstərirdi. Müstəmləkəçilik siyasətinin geniş miqyas alması,
mövhumatın və xurafatın cəmiyyətdə meydan oxuması, ədalətsizliklə,
varlı siniflərin yoxsullar üzərində
hakim mövqeyi ilə
barışmayan Əli bəy 1889-cu ildə Türkiyədə
“Gənc türklər” hərəkatına meyil
edir və bu təşkilata
qoşulur. Türkiyədə
yaşadığı dövrdə hərbi xidmətdə geniş anlayışa malik
olan Əli bəy Abdulla
Cövqət, İsak Sukuti,
İbrahim Telmo və
başqaları ilə birlikdə Sultan
Əbdülhəmid zülmünə, istibdadına
qarşı mübarizə aparır. Qısa zaman kəsiyində siyasi
və ictimai həyatda çoxlu
silahdaşlarının birgə qərarı ilə “Tərəqqi”
partiyasının yaradılmasına nail olur və onun əsas rəhbərlərindən
birinəçevrilir. Əli bəy zülmə qarşı mövqeyini siyasi və publisist yazılarında aydın şərh edirdi. O yazırdı:“Biz insanız. Məlum
olan sinifləri, zalım sinifləri təcavüz
atından azad etməyəçalışacağıq!”.
Bəli,
Əli bəyin fəaliyyətinin qayəsində türk dünyasının birliyi,
mübarizliyi dayanırdı. Milli birlik müstəqil
dövlətçilik ənənələrini nəzəri
baxımından yaradıcısı kimi ideoloji mübarizənin həyata keçirilməsində
böyük simaya çevrilmişdi. Görünür, elə buna görədir ki, müsəlman türk
dünyasının ən parlaq mütəfəkkiri,
dünyəvi elmlərin bilicisi və ensiklopedik şəxsiyyət kimi
tanınan Əli bəy daim istibdad tərəfindən təqiblərə
məruz qalmışdı. O, silahdaşlarının qayğısı
ilə 1903-cü ildə Bakıya köçməli olur. Bu dövrdə rus çarizminin sərəncamına
əsasən xaricdə təhsil almış mütəxəssislərin
öz vətənində işləməsinə
icazə verilmirdi. Nəticədə
o, bir müddət mətbuatda–“Kaspi”
və “Bakı” qəzetlərindəəməkdaşlıq edir. “Əkinçi” qəzetində mütərəqqi
ideyalarının ortaya qoyulması, inqilabi düşüncələrə yer verildiyi üçün
Azərbaycanda mətbuatın müstəqil
inkişafıçarizm tərəfindən əngəllənirdi.Belə
ki, bolşevizmingizli fəaliyyəti
nəticəsindəçap edilən “İskra”
kimi inqilabi
düşüncəli qəzetlərin yaradılması mətbuatımızda
açıq fikirli, söz
azadlığının geniş miqyas alması daim təqiblərləüzləşirdi.
Lakin Əli bəy və milli
burjuaziyanın ziyalı təbəqələri öz əqidələrindən geriyəçəkilmir
və fikirlərini həyatı bahasına mətbuatda çap etdirirdilər. Bu
dövrdə böyük nüfuz
sahibi olan milyonçu H.Z.Tağıyevin qayğısı
ilə “Həyat” qəzeti işıq üzü
görür. Əli bəy Hüseynzadə
qəzetin redaktoru kimi(1905-1907)
fəaliyyət göstərir. O, müntəzəm
olaraq, qəzetdə fəlsəfi və publisist fikirlərini ictimaiyyətəçatdırırdı.
Onun fəlsəfəsinin əsasını
milli cəmiyyət quruculuğunda
müasir insan amilinəəsas
yer verilirdi. Əli bəy
yazırdı ki, müasir
insan amilində “türk
qanlı, müsəlman etiqadlı, Avropa
qiyafəli fədai” tərbiyə edib,
yetişdirmək ideyasıvacibdir. O, həmçinin “Füyuzat” jurnalında da
nəzəri-elmi düşüncələrini
yazılarında izah edirdi.
Böyük mütəfəkkir “türklər
kimdir və kimlərdən ibarətdir?”, türk dilinin vəzifeyi-mədəniyyəsi”
kimi elmi məqalələrindəöz
məramını genişşərh edirdi.
Ötən əsrin ilk illəri xalqların azadlıq ideyaları uğrunda apardığı mübarizələr
səciyəvi bir dövrüəks etdirirdi. Xüsusən XIX əsrin sonu XX əsrin əvvəllərində Azərbaycan
milli burjuaziyasının mütərəqqifikirli
ziyalıları istiqlaliyyət uğrunda
mübarizəsi ilə fərqlənirdi. Bu
dövrdə Rusiyada, eləcə də ucqarlarda (Zaqafqaziyada)
ideyanın böyük vüsət
almasıçarizmin devrilməsi(1917-ci il
fevral) ilə nəticələndi. Azərbaycanda da istiqlaliyyət uğrunda mübarizə geniş
yer almışdı. Ümummilli
lider Heydər Əliyevin dediyi
kimi, XIX əsrdən başlayan
ictimai-siyasi proseslərin gedişi
Azərbaycan cəmiyyətindəəsaslı dəyişikliklərə
gətirib çıxartdı. Bu
amalın həyata keçməsindəƏli bəyin nəzəri
fikri:“Türkləşmək, islamlaşmaq,
müasirləşmək” yenilməz bir şüara çevrildi. Bolşevizmin nüfuz dairəsi
yerlərdə milli oyanışı məhv
etmək, kökündən çıxarıb atmaq ideyası qanlı aksiyalara
səbəb olurdu. Onların
vəəlaltılarının böhtan
kampaniyaları uydurma fikirləri ilə təbliğ
etdikləri “panislamizm”,“pantürküzm”dən fərqli olaraq Əli bəy Hüseynzadə bütün türklərin qan
birliyi, din birliyi ideyasının vacibliyini
vurğulayırdı. O, dönə-dönəəsərlərindəxalqımızın
türk əsilli olduğunu
qeyd edirdi və bu yolda mane
olanlara qarşı kəskin tənqidi
fikirlər söyləyirdi.
Tarixən məlumdur ki, böyük güclər
öz separatçı ideyaları ilə
bəşəri hislərlə yaşayan
türk xalqlarının birliyinə zərbə
vurub və onlarıhər zaman
parçalamağa
çalışıblar. Bəzən bu
amansız ideoloji mübarizədə türk xalqlarının söy-kökünün
saxtalaşdırılmasına da səy
göstəriblər. Əli bəy Hüseynzadə “Həyat”
qəzetində yazırdı:“Türklər tarix
səhnəsinə miladi-İsadan 2000 il əqdəm çıxmışlar”. O,özünün “Siyasi-fürsət” əsərini böyük
çətinliklərlə hissə-hissəçap etdirmişdi. Ədib əsərində
göstərir ki, türklər ya ölərlər, ya
hicrət edərlər, fəqət, qul
olmazlar.Əli bəy siyasi
baxışlarını bütün kəskinliyi
ilə bu əsərdəşərh edir.O, milli-azadlıq hərəkatının
böyük bir mərhələsini
əks etdirən əsərdə XX əsrin əvvəllərində
Cənubi Azərbaycanda baş verən
azadlıq hərəkatının məğlub edilməsinin
səbəblərini milli birliyin
olmamasında görürdü.Əli bəyin mətbuatda
alovlu çıxışları, fəlsəfi-publisist
fikirlərini görən Sultan Əbdul Həmidi“Füyzuat”jurnalının
bağlanmasına qərar verir. XX əsrin
əvvəllərində ictimai-siyasi fikrin təşkili və tənzimlənməsində,
informasiya mühitinin
formalaşmasında milli mətbuat
nümunələri əhəmiyyətli rol
oynayıb. Jurnalistikanın ictimai
fikir tribunasına çevrilməsi də
həmin tarixi mərhələnin məhsuludur."Füyuzat"
jurnalıvəonunredaksiyaheyətininxidmətləribumənadadiqqətəlayiqdir.
Çünkionlaryalnızbirjurnalnümunəsinəşretməkləməhdudlaşmadılar,
füyuzatçılıqxətti-hərəkatını,
"Füyuzat" jurnalistikasıməktəbiniyaratmaqlatarixsəhifələrinəözimzalarınıhəkketdilər.
"Füyuzat"da ƏlibəyHüseynzadəməqalələrininbirindəyazırdı:
"Bizəfədailazımdır! Türkhissiyyatlı,
islametiqadlı, Avropa (müasir)
qiyafəlifədai!" Bufikirfüyuzatçımətbuatorqanlarıtərəfindəntəkmilləşdirildivə
"Tazəhəyat", "İrşad",
"Yenifüyuzat", "Həqiqət",
"Tərəqqi", "İqbal",
"Sədayi-həqq", "Şəlalə",
"Açıqsöz", "Bəsirət", "Qurtuluş", "Dirilik",
"Azərbaycan", "Övraqi-nəfisə" mətbuatorqanlarıtərəfindən
"Türkləşmək, islamlaşmaq,
müasirləşmək" – azərbaycançılıqşəklindəformuləedilərəktəbliğolundu.
AzərbaycanXalqCümhuriyyəti
dövründədövlətbayrağındaüçrənglə
(mavi, qırmızı, yaşıl)
simvollaşanAzərbaycanvətəndaşınınideya-mənəvidəyərləriƏlibəyHüseynzadəninhəmintezisivəfüyuzatçılarıntarixixidmətləriiləbağlıdır.Ə.HüseynzadəhəmçininSanktPeterburqİmperatorRəssamlıqAkademiyasındatəhsilalmışdırvəbirsıraportretvəmənzərələrinmüəllifidir. OnunrəsmləriBakımuzeylərində,
İstanbulvəParisdəşəxsikolleksiyalardasaxlanılır.
Ondan sonra Əli bəy
müəllim kimi Bakıda “Səadət”
məktəbinin müdiri kimi
fəaliyyət göstərir, eyni zamanda, “Tərəqqi” və “Həqiqət” qəzetlərindəəməkdaşlıq
edir. Daim təqiblərə məruz qalan
Əli bəy yenidən silahdaşlarının
qayğısı və təkidi iləİstanbula
qayıdır. İstanbul Universitetində
professor kimiçalışır,
Türkiyənin ictimai-siyasi həyatında
geniş fəaliyyət göstərir.
Əli bəy Hüseynzadə türkçülük
ideologiyasının yaradıcısı və türk xalqlarının böyük
müdafiəçisidir. Onun geniş yaradıcılıq diapazona malik olması dövrünün və sonrakı dövrlərdə
nüfuzlu siyasətçi, ictimai xadim kimi
böyük şöhrət göstərmişdir.
Əli bəy Hüseynzadə türk
müsəlman dünyasının yetirdiyi
böyük şəxsiyyət və ictimai xadimdir. Ancaq öz vətənində
təqiblərə dözməyən bu böyük şəxsiyyət öz fəlsəfi nəzəriyyəsinin məhsulu
kimi ölmür, təslim
olmur vəhicrət edir.
Qələndər Xaçınçaylı
Yazı Azərbaycan Mətbuat
Şurasının və Azərbaycanlıların və digər
Türkdilli Xalqların Əməkdaşlıq
Mərkəzinin
“Əlibəy Hüseynzadə və Türk Dünyası”
mövzusunda keçirdiyi müsabiqəyə təqdim olunur
Həftə
içi.- 2014.- 29 aprel.- S.7.