“Novruz,
sadəcə, təbiət bayramıdır“
Şakir Albalıyev: "İlaxır çərşənbələrin sıra düzülüşü şərti xarakter daşıyır"
Bahar bayramının gəlişinə cəmi 4 həftə qalır. Deməli, bu gün Novruzun ilk ilaxır şərşənbəsi olan "Od çərşənbəsi"dir. Hər dəfə Novruzun gəlişi ərəfəsində Bahar baramının ilaxır çərşənbələri, bu çərşənbələrin hansı ardıcıllıqla düzülüşü, bütövlükdə bayram mərasimlərinin milli adətlərlə və dini ayinlərlə bağlılığı məsələləri ciddi müzakirələrə səbəb olur.
Elə Milli Elmlər Akademiyasının Folklor İnstitutunun
aparıcı elmi işçisi,
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru Şakir
Albalıyevlə söhbətimiz də bu
barədədir. Folklorşünas-alim
"Həftə içi"nə müsahibəsində Novruz bayramı ilə bağlı əsrlərdən
süzülüb gələn ayin və mərasimlərin əsl mahiyyətinə
də aydınlıq gətirib:
- Belə deyirlər ki, "Novruz" yaradılışla, oyanışla bağlı bir bayramdır. Sizcə, bunun kökü haradan qaynaqlanır?
- Novruz
astronomik səciyyə daşıyan və
tarixi bəşəriyyətin
yaşı ilə ölçülmüş
bir bayramdır. Zaman-zaman
müxtəlif dünyagörüşlər, ayrı-ayrı xalqlar, eləcə də dini
baxımdan bu bayrama
müxtəlif cür möhür
vurulub. Məsələn, sovet
dönəmində bu bayrama
sırf dini don geydirməklə
onun keçirilməsi yasaq
olunurdu. Rəhmətlik Şıxəli Qurbanov siyasi sisteminin qadağalarına baxmayaraq,
Novruz bayramının dövlət səviyyəsində
keçirilməsinə nail oldu. Lakin məlum olduğu kimi, bunun acı nəticəsini yaşadıq:
Şıxəli Qurbanovun həyatına qəsd
edildi. Bir faktın da üstündən sükutla keçmək olmaz
ki, 1918-20-ci illərdə Novruz
bayramına dövlət səviyyəsində diqqətlə
yanaşılır, bir sıra mühüm tədbirlərlə yanaşı
hətta həbsdə olan insanlar
üçün əfv qərarları da verilirdi. Bu gün də Novruz bayramı ərəfəsində həmin
ənənə davam etdirilir.
Yəni, ölkə başçısı tərəfindən
bayram ərəfəsi əfv olunma fərmanı imzalanır ki,
bu da ilk
müstəqillik illərindəki ənənələrin
davamı kimi başa
düşülməlidir. Ümumiyyətlə, Novruz tarixi ziddiyətlər
içərisində olan bayramdır.
Bir tərəfdən İslam
dini bu bayramı
özününküləşdirməyə
çalışmış və onu Həzrət
Əlinin taxta çıxdığı gün kimi insanların
şüurlarına yeritmişlər. Bu səbəbdən
indi də Novruzu el arasında çox vaxt "Həzrət Əli" bayramı kimi tanıyırlar. Digər tərəfdən,
mürtəce din xadimləri Novruzu ələ salmaqla onu "topal bayram" adlandırıblar. Burada
"topal" şikəst, yeriyə bilməyən
deməkdir. Yəni, Novruz bayramı hər
il martın 21-də keçirilib,
hərəkət edib yerini
dəyişməyib. Buna görə də
onu hərəkətsiz, topal
adlandırıblar. Halbuki dinlə
bağlı bayramların hamısı İslam
dünyasındakı hicri-qəməri təqviminə uyğun olaraq öz yerlərini miladi,
şəmsi təqvimi ilə müqayisədə hər il 10-12 gün arası
geriyə çəkilməlidir. Elə bu
faktın özü onu
təsdiqləyir ki, Novruz
bayramı sonradan İslam
ideologiyasına oturdulub.
- Bəs, müxtəlif xalıqların və dini dünyagörüşlərin Novruzu bir bayram kimi mənimsəmək istəmələrinin səbəbi nədir?
- Novruz bayramının mahiyyətində bütöv bir dünya gizlənib. Novruz
dünyanın şüurundakı modeldir,
bu dünyada hər nə
desən var - istər mənəvi, istərsə
də maddi baxımdan. Novruz
insanlara öz adət-ənənələri
və mərasimi keyfiyyətləri ilə necə
yaşamağın sirrlərini aşılayır. Belə bir mənəvi dünyadan
kim qaçar?! Təbii
ki, hər xalq, hər
din bu bayramı özününkü olmasını arzulayar.
- Sizcə, Novruz bayramı hansı xalqa məxsusdur?
- Amerikalı şumerşunas -alim Samuel Kramerin bir oforistik fikri
var: tarix Şumerdən başlayır.
Yəni şumerlər kimdirsə,
Novruzda onlarındır.
Novruz bayramının taleyi nə dərəcə keşməkeşlərlə üzləşmişdisə,
şumerlərin kimliyi
məsələsi də
o dərəcədə dünya
alimləri arasında
fikir ixtilafına səbəb olub. Unutmayaq ki, elmin bircə
yolu var. Elm obyektivliyi sevir, elm həqiqətə
söykənməlidir. Nəhayət, üzün məsələlərdən
sonra şumerlərin türk olması fikri dünya elmində səsləndirilib.
Şumerlər isə prototürklərdir.
Bu, dünyada türkə birmənalı
münasibətin olmamasından,
Qərbin və Avropanın türkün qədimliyini, mədəniyyətini
danmaq istəyindən
irəli gəlir.
"Tarix türklərdən
başlanır" fikri
onu göstərir ki, burada "tarix" deyiləndə bəşəriyyətin, mədəniyyətin,
sivilizasiyanın tarixi
nəzərdə tutulur.
Dünyadan kənarda tarix
axtarmaq olmaz. Belə olan halda əgər
tarix, bəşər
mədəniyyəti türklərdən
başlanırsa, dünya
tarixinin ən qədim mədəni hadisəsi sayılan Novruz mərasimini də dünyanın ən qədim xalqı olan türklərin yaratdığı
şübhəsizdir. Axı, Novruz bayramı sadəcə təbiət
bayramıdır. Təbiətin oyanışı bayram olmaqla məhdudlaşmır,
Novruz təbiətə
həm də şüurlu baxışın
formalaşdığı dövrlərin
məhsuludur. Yəni sadəcə
bahar fəslinin gəlişi yox, həm də bahar obrazlı mifik, poetik və
fəlsəfi baxışların
məcmusu kimi meydanaçıxan mərasim
aktıdır. Novruz bayramı
özlüyündə bir
mərasim kompleksidir.
Onu sadəcə Novruzun gəldiyi gün 20-21 mart yaz gecə-gündüzbərabərliyinin
təsadüf etdiyi çağla məhdudlaşdırmaq
olmaz. Novruza qədər bir
sıra mərasimlər
də var ki, onlar mahiyyətcə
bu bayram kompleksinin tərkib hissəsidir. Bunlara aşkar
misallar kimi ilaxır çərşənbələri
göstərmək olar.
Belə demək olarsa, bu çərşənbələr
Novruzun gəlişini
müşahidə edən
obrazlardır. İlaxır çərşənbələrsiz Novruzun gəlişini təsəvvür etmək
mümkünsüzdür. Yuxarıda dediyimiz kimi Novruz yaradışla
bağlıdır və
bunun əsasında dörd ünsür dayanır- su,od,
torpaq və hava. Bu dörd
ünsür birləşib
kompanent təşkil edir, Novruzu belə
demək olarsa, dünyaya gətirirlər.
Yeni günün, yeni həyatın yaranması üçün bu dörd ünsürün olması əsas şərtdir.
- İlaxır çərşənbələr
barədə fikirlərinizi
bilmək yerinə düşərdi...
- Çərşənbələrin
sıra ardıcılığı ilə bağlı elmi fikirlər müxtəlifdir. Konkret olaraq xalq arasında hansının əvvəl,
hansının sonra gəlməsi barədə
dəqiq fikir yoxdur. Mərhum
folklorşünas Təhmasib göstərirdi
ki, yaradılışın əsasında
bu 4 ünsür
dayanır. Daha hansının əvvəl
və sonra olması haqında iddia etmirdi. Folklor İnstitutunun direktoru, professor Muxtar Kazımoğlu da
çərşənbələrin müəyyən sıra
ardıcılığı ilə göstərilməsinin əleyhdarıdır.
Çünki xalq
arasında və yaxud hansısa bir informatorun
danışığında bu barədə
konkret məlumat verilmir.
Deməli, belə olan halda
ilaxır çərşənbələri hansısa bir halda müəyyən
düzümlə sıralamaq düzgün
deyil. Amma burası da var ki,
folklorşünaslar xalq
adətlərini öyrənməklə bu
sahədə müəyyən elmi fikirlər
yürütməklə məşğuldur. Bu
mənada alimlər içərisində də qruplaşma meydana gəlir.
Bəziləri farsca sabiq
ifadə kimi dilimizdə işlək olan "abi-atəş", "xakü-bad" tərkibindən tutub çıxış etməklə burada sadalanan ünsürlərin
ardıcıllığını əsas götürürlər.
Belə olan halda bu cür yanaşma
da məntiqə uyğun
deyil. Belə ki, ərəb-fars
dilindəki izahat birləşmələrin
qanunauyğunluğunu nəzərə alanda "abi-atəş" və "xakü-bad" ifadələri dilimizdə olduğu kimi yox, əksinə tənzim olunmalıdır. Yəni
Od, Su, Külək və
Torpaq sıralanması alınır. Bu cür sıralanmaya əsaslanmaqla
da çərşənbələrin
sıra ardıcılılığını konkretləşdirmək
düzgün deyil. Deməli,
çərşənbələrin elmi fikir dövrəsində mövcud
olan sıralanması heç
də həqiqəti birmənalı şəkildə əks etdirmir. Bir sözlə,
ilaxır çərşənbələrin sıra düzülüşü şərti xarakter daşıyır. Bəziləri də
"Qurani-Kərim"ə istinad edərək
oradakı yaradılış ünsürlərini
simvollaşdıran ilaxır çərşənbələrin
birincisinin Su çərşənbəsi
olduğunu söyləyirlər. Madam ki, çərşənbələrin
sıralanması şərtliklər üzərində qurulub, onda heç
olmasa, bu şərtliklər
də ya elmi
baxımdan, ya da birbaşa təbiət qanunauyğunluqları
ilə əlaqədar köklü şəkildə
əsaslandırılmalıdırlar. Fikrimcə, "Novruz" hər halda, təbiət
qanunlarının ictimai
şüurdakı inikasıdırsa, onda
çərşənçələrin
ardıcıllığını rəsmi olaraq
aktlaşdırmaq lazım gələrsə, bu
prinsipi də göstərməliyik. Elm aləmində necə əks-səda
doğuracağını bilmirəm, amma
mən çərşənbələrin sıra
ardıcılığını belə qurardım: Od, Torpaq, Su
və Yel çərşənbələri.
Məlumdur ki, Novruz yaz bayramıdır, özü
ilə fəslin gəlişini reallaşdırır. Bu nöqteyi-nəzərdən
düşünürəm ki, ildə 4 fəsil
varsa, hər fəsil özü
bir Novruzdur. Sadəcə
xalq Novruz
bayramını ildə 4 dəfə yox,
ümumiləşdirib bahar fəslinin
üzərində qurur. Belə olan halda Novruza
qədərki 4 çərşənbənin hər biri həm bir
yaradılış ünsürünü,
həm də bir fəsli sinvolizə edir. Təbiətdə fəsillərin
ardıcılığı necədirsə, çərşənbələrin
də ardıcılığı o
düzümdə olmalıdır. Yəni yaydan
sonra payız, payızdan sonra
qış və qışdan sonra
yazın gəlişi necə qanunauyğun
təbiət hadisələridirsə, elə o
fəsilləri rəmzləşdirən ünsürlər də
həmin qanunauyğunluqlarla getməlidir. Yay fəsli qızmar günəşi və odu, payız bar-bərəkət yetirən
torpağı, qış qarı, buzu və
suyu, bahar fəsli isə
təravətli bahar havasını - yeli və küləyi rəmzləşdirir. Bu fəsil birləşib bütöv
bir mövsümü
(ili) necə təşkil edirsə, həmin
çərşənbələr də o
qaydada ardıcıllıqla gələrək
ilin təhvilolma anını və
baharın gəlişini reallaşdırırlar.
Qələndər Xaçınçaylı
Həftə
içi.- 2014.- 25 fevral.- S.7.