İnkişaf etmiş İKT
ölkə iqtisadiyyatının lakomatividir
Məlum olduğu kimi informasiya və kommunikasiya texnologiyaları (İKT)
respublikamızda prioritet sahə və
ölkə iqtisadiyyatında neft-qaz sektorundan sonra ikinci əsas sahə elan edilib. Hətta bu gün Azərbaycanda iqtisadi
qüdrəti müəyyən edən meyarların, qazanılan
makro və mikro iqtisadi göstəricilərin önündə
məhz İKT-nin tutduğu
yer və onun
inkişafı dayanır.
Bu məsələdə teleradio yayımı,
telekommunikasiya, internet-infrastruktur və ümumilikdə İKT
sektorunda indiəyədək bir çox iri layihələrin həyata
keçirilməsi mühüm əhəmiyyət kəsb
edib. Məsələn,
peyk sənayesi ən innovativ
və texnoloji cəhətdən inkişaf etmiş və dünya üzrə rentabelli
sənaye sahələrindən biri
sayıldığından 2013-cü ilin fevral ayının 8-də (Kuru
kosmodromunda fevralın 7-də) Azərbaycanın
ilk telekommunikasiya peykinin - «Azerspace-1»in orbitə
çıxarılması həm ölkəmizin peyk rabitəsinə olan daxili tələbatının təmin
olunmasında, həm də dünya səviyyəsində
peyk rabitə xidmətlərinə artan tələbatın ödənilməsi
üzrə ixtisaslaşmış gəlirli bir
biznesdə iştirak edən ölkəmizin
qazanc əldə etməsində böyük rol oynayıb.
Xatırladaq ki, Azərbaycanın
televiziya kanallarının xarici
ölkələrə məxsus peyklərdən
yayımının təşkil edilməsi üçün
ildə təxminən 5 milyon dollardan çox xərc
çəkilirdi və yaxın gələcəkdə bu xərcin azı 2 dəfə artması
gözlənilirdi. Amma milli peykin istismara verilməsi nəticsində həmin vəsait
ölkə iqtisadiyyatına yönəldildi və əlavə
gəlir mənbəyinə çevrildi.
Ötən ilin iyulun
1-dən etibarən Azərbaycan paketinin «Türksat 3A» peykindən mövcud
yayımı dayandırıldı və bu
paketə daxil olan televiziya və radio
kanalları «Azerspace-1 / Africasat-1a, 460 E» peykinə keçirildi. Bundan əlavə,
peykimiz üzərindən 60-dan çox yerli və xarici kanalın yayımlanması da Azərbaycanın 10 milyon
dollardan artıq gəlir əldə etməsi
ilə nəticələndi. Xatırladaq ki,
«ABŞ-ın «Orbital Sciences»
şirkəti tərəfindən hazırlanan və 230 milyon dollara başa gələn peykimiz
ən azı 15 il ərzində telekommunikasiya xidmətləri göstərəcək.
Onun texniki
imkanlarının 20 faizi Azərbaycanın
ehtiyaclarını qarşılayacaq, 80 faizi
isə digər ölkələrə və şirkətlərə
kirayə veriləcək. Bu da o deməkdir ki, gələcəkdə «Azerspace-1»in texniki imkanlarının
digər ölkələrə və şirkətlərə
icarəyə verilməsi gəlirlərimizi daha
da artıracaq. Bu peyk öz istismarının 7-ci ilində ona yatırılmış investisiyanı doğruldacaq. Üstəlik, Azərbaycan həm
yerli, həm də xarici
şirkətlər tərəfindən kirayələnən
peykdən 650 milyon dollar
gəlir əldə etməyi planlaşdırır. Yeri gəlmişkən, «Azərbaycan
Respublikasında kosmik sənayenin
yaradılması və inkişafı üzrə Dövlət
Proqramı»na və «Azərbaycan 2020: Gələcəyə
baxış» İnkişaf
Konsepsiyasına uyğun olaraq
2020-ci ilədək telekommunikasiya və yeri müşahidə peyklərinin orbitə
çıxarılması nəzərdə tutulub.
Bunun üçün ötən ilin
avqust ayında «Azərkosmos» ASC və
ABŞ Ticarət və İnkişaf Agentliyi arasında «Azərspace-2» adlı ikinci telekommunikasiya peykinin orbitə çıxarılması
üzrə texniki-iqtisadi əsaslandırmanın
hazırlanmasına dair Qrant
Müqaviləsi imzalanıb, müsabiqə keçirilib
və «Global Resources»
şirkəti qalib elan
edilib. «Azərspace-2»nin
2016-cı ildə orbitə çıxarılması
planlaşdırılır.
Beynəlxalq
təcrübələrə əsasən deyə bilərik ki, adətən bir peyklə
marketinq işlərini aparmaq
çox çətindir. Çünki
istənilən ölkə peykdən istifadə etməyi
düşünərkən soruşur ki, başqa bir peyk varmı, hər
hansı bir hadisə baş
verən zaman həmin peykə keçmək mümkün
olacaqmı? Hətta tenderlərdə də belə məqamlara
xüsusi diqqət yetirilir.
Ona görə də iki
peyk olanda hər kəs
peyklərin sahibi olan
şirkəti dərindən işləyən bir
qurum kimi qəbul edir və çox
rahatlıqla marketinq işlərini aparmaq mümkün olur. Bu baxımdan da ikinci peykin
istismarı növbəti illərdə marketinq
işləri baxımından iqtisadi
uğurlarımızı və Azərbaycanın gəlirlərini
daha da artıracaq. Bundan əlavə,
2015-cı ildə isə aşağı orbitli
peykin, yəni ilk milli Yerin Müşahidə
Peykinin istismara verilməsi
gözlənilir. 2016-cı ildə yer səthinin
müşahidəsi üçün Azərbaycan
peykinin aşağı yer
orbitinə çıxarılması istiqamətində
istehsalçı şirkətlərlə müzakirələr
gedir. 2017-ci ildə Azərbaycana məxsus
yüksək ayırdetməli optik peykin orbitə çıxarılması
istiqamətində istehsalçı şirkətlərlə
də danışıqlar aparılır. Həmin layihələrin
reallaşdırılması da gəlirlərin
artacağından xəbər verir.
Məlumdur ki, ölkəmizdə İKT sahəsində fəaliyyətin
stimullaşdırılması məqsədilə 2012-ci ildə
dövlət başçısının sərəncamı
ilə İnformasiya
Texnologiyalarının İnkişafı Dövlət Fondu yaradılıb. «Yüksək Texnologiyalar Parkı»nın rezidentlərinin, biznes-inkubator layihələrinin, elmi və tədqiqat mərkəzləri üçün maliyyə-donor rolunun bir hissəsinin bu fond tərəfindən
yerinə yetirilməsi gözlənilir. Artıq dövlət
büdcəsindən 5 milyon manat ayrılıb və fond
yaxın zamanlarda qrant
və investisiya layihələrinin qəbuluna
başlayacaq. Təbii ki,
qəbul ediləcək layihələr və onların
icrası İKT üzrə gəlirlərin daha
da artması ilə nəticələnəcək.
Qeyd edək ki, Azərbaycan
Respublikası Dövlət Neft Fondunun (ARDNF) maliyyə dəstəyi ilə həyata
keçirilən və ölkəmizdə optik
infrastrukturun genişləndirilməsini nəzərdə
tutan Fiber to Home («evə optika») layihəsi təxminən 500 milyon dollar məbləğində
qiymətləndirilir.
ARDNF artıq 132 milyon dollar
ayırıb. Bu üçillik
layihə yüksək gəlirli hesab edilir. İkinci ildən
etibarən ümumi dəyərin 30-35 faizi yenidən sərmayələrin
qoyulması hesabına maliyyələşdiriləcək. Layihənin əsas məqsədi ucqar
kənd yaşayış məntəqələri daxil olmaqla bütün
ölkə ərazisinin 10-100 Mbit/saniyə sürətində
yüksəksürətli internetlə təmin etmək və
genişzolaqlı internet istifadəçilərinin
sayını 85 faizə çatdırmaqdır ki, bu da
ölkəmizin 2017-ci ilə dünyanın inkişaf etmiş dövlətləri
sırasına daxil olmasına imkan verəcək. Yaxın perspektivdə Azərbaycanın
təşəbbüskarı olduğu daha bir beynəlxalq layihənin
icrası da gözlənilir. Söhbət
Trans-Avrasiya Super İnformasiya Magistralının (TASİM)
çəkilməsindən gedir. BMT Baş Asambleyasının iki xüsusi qətnaməsi
ilə dəstəklənən bu layihə
Honkonqu Frankfurtla birləşdirərək
geniş Avrasiya məkanını
yüksəksürətli internetlə təmin edəcək optik lif magistralının
çəkilməsini nəzərdə tutur.
Bu layihənin icrası Azərbaycana Xəzəryanı
regionun əsas informasiya
mərkəzi olmağa və gəlirlərini
artırmağa imkan verəcək.
Xatırladaq
ki, 2013-cü ildə İKT sektorunun gəlirləri 10,7 faiz
artıb və bu sahə üzrə ümumi gəlirlər 2 milyon
dolları ötüb. Ötən il müəssisələrə və əhaliyə
ümumilikdə 1528,1 milyon manatlıq
rabitə xidmətləri göstərilib. Əldə edilmiş gəlirlərin 59,1 faizi
isə mobil rabitə xidmətlərinə məxsusdur. Bunlar
yüksək göstəricilər olsa da, bəzi amillər İKT sektorunda
gəlirlərin daha da
artırılmasına əngəl törədir. Məsələn, investisiya
qoyuluşlarının artırılması yolu
ilə İKT sahəsini inkişaf etdirmək
mümkün olduğu
halda, İKT bazarına qoyulan
investisiyaların 70-80 faizədək hiisəsi mobil
operatorların payına düşür.
Özəl sektorda, xüsusən də internet sahəsində ciddi
yatırımlar müşahidə edilmir.
İnvestorlar tərəfindən qeyri-mobil İKT layihələrinə yetərli
investisiyaların qoyulmaması üzündən İKT
bazarının inkişafı bir o qədər də nəzərə
çarpmır. Yaxud, Rabitə və İnformasiya Texnologiyaları Nazirliyi
kommersiya, dövlət idarəetməsi və
tənzimləmə ilə məşğul olduğundan
bir sıra kommersiya yönümlü layihələri nazirliyin qurumları həyata keçirir.
Bu da İKT sahəsində
sərbəst və azad rəqabətin
qarşısını alır. Bundan başqa, hökumətin İKT sektoru üçün konkret güzəştlər müəyyənləşdirməməsi
də gəlirlərin artımını əngəlləyir.
Məsələn, ölkəmizdə onlayn ticarətin yetərincə inkişaf etməməsi bu
istiqamətdə vergi güzəştlərinin
olmaması və onlayn ticarətlə məşğul
olanlara dəstək verilməməsi ilə
əlaqədadırdır. Əgər hökumət bu sahəyə güzəştli kreditlər ayırsa,
o zaman gəlirlərdə
ciddi artımlar müşahidə edilər.
İKT üzrə gəlirlərin artırılması üçün dövlət səviyyəsində
texnoparkların yaradılmasına və azad
iqtisadi zonaların genişləndirilməsinə
diqqət daha da
artırılmalıdır. Düzdür,
Azərbaycanda yeni texnoparklar,
azad iqtisadi zonalar yaradılıb. Artıq
17 zavoddan ibarət olan
Sumqayıt Texnologiyalar Parkında respublika əhəmiyyətli müxtəlif çeşidli məhsullar, o
cümlədən, müxtəlif tip
kabellər, transformatorlar, yüksək gərginlikli
avadanlıqlar, hidroturbinlər, su
nasosları, elektrik mühərrikləri,
borular, texniki qazlar istehsal edilir. Balaxanı Texnoparkının tikintisi davam edir. Amma texnoparkların sayının artırılması
mütləq vacibdir. Çünki
dünya iqtisadiyyatında innovasiyalı
iqtisadiyyatın əsas hərəkətverici qüvvəsi
sayılan texnoparklar milli
iqtisadiyyatın yeni sahələrinin
formalaşmasında və rəqabətqabiliyyətli
olmasında, biliklərin və ixtiraların texnologiyalara,
bu texnologiyaların isə kommersiya
məhsuluna çevrilməsində, tədqiqatlara yönəldilmiş
milli xərclərin səmərəliliyinin
yüksəldilməsində müstəsna rol
oynayır.
Yeri gəlmişkən, gələcəkdə
ölkəmizin İKT sektronda əldə
etdiyi gəlirlərin qeyri-neft
sahəsində əsas paya malik olması hədəf kimi
götürülüb. «Azərbaycan 2020:
Gələcəyə baxış» İnkişaf
Konsepsiyasına əsasən, yaxın 8-10 ildə ölkənin
ümumi daxili məhsulun
(ÜDM) həcmi ikiqat
artırılmalıdır. Buna qeyri-neft sektorunun, o cümlədən İKT sahəsinin inkişaf etdirilməsi sayəsində nail olmaq nəzərdə
tutulur. Bu da o deməkdir ki, 8-10 ilədək İKT bazarının həcmi
4 - 4,5 dəfə artırılmalı, 2020-ci ildə İKT
sektorundakı gəlir 9 milyard dollara çatmalıdır. Bu məqsədlər üçün təkcə dövlət xətti
ilə 3,6 milyard dollar
məbləğində investisiyaların yatırılması
planlaşdırılır, eyni həcmli
qoyuluşları beynəlxalq investorlar daxil olmaqla özəl sektor təmin etməlidir. 2020-ci ildən başlayaraq, Azərbaycanda ÜDM-in
əsas hissəsi qeyri-neft sektorunun
hesabına formalaşacaq.
2020-ci ildə ölkədə İKT-nin orta illik artım tempinin 20 faiz civarında
olacağı gözlənilir ki, bu da ümumdünya
orta göstəricisindən 2-2,5 dəfə
çoxdur. Ümumilikdə İKT gəlirləri
2020-ci ildə 8-9 milyard dollar
olacağı proqnozlaşdırılır ki,
bu da ÜDM-in
8-9 faizini təşkil edəcək.
İKT sektorunun orta illik artım sürətini 2020-ci ildə 20 faiz təşkil etməsi bu
sahənin ixrac potensialını da artıracaq. Beynəlxalq təşkilatların
proqnozlarına əsasən, sahə islahatlarının davam etdirilməsi və xüsusilə potensial investorlar üçün imtiyazlı şəraitin
yaradılması 2025-ci ilə İKT sahəsinin gəlirlər
səviyyəsini ölkə ÜDM-nin 10
faizinədək çatdırmağa imkan
verəcək. Bu isə dünyanın inkişaf etmiş ölkələrində
İKT sahəsi üzrə nəzərdə tutulan
gəlir səviyyəsi ilə uyğun gəlir.
Əminik
ki, yuxarıda sadaladığımız
problemlərin həlli və həyata keçiriləcək
layihələr gələcəkdə İKT sektorunun
daha yüksək templi
inkişafına təkan verəcək, Azərbaycanın iqtisadi qüdrətinin və beynəlxalq nüfuzunun artmasına gətirib
çıxaracaq. Eyni zamanda, əldə olunan gəlirlərin ilbəil artması
ölkə iqtisadiyyatının daha da güclənməsi, əhalinin
sosial-müdafiəsinin möhkəməndirilməsi ilə nəticələnəcək.
Təbriz VƏFALI
Yazı Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında Kütləvi İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondunun keçirdiyi müsabiqəyə təqdim edilir
Həftə
içi.- 2014.- 5 mart.- S.5.