Müəllimlərin maddi motivasiyasının
yaxşılaşdırılması
Əməkhaqqı artımı yüksək təhsil uğrunda rəqabətdə qazanılan nailiyyətlərdən keçir
Hər dəfə yeni dərs
ili ərəfəsində orta məktəblərdə
çalışan müəllimlər daha
gərgin və qayğılı olur. Səbəb
çox sadə olduğu
qədər də ciddi və əhəmiyyətlidir:
dərs ilinin əvvəli müəllimlər
üçün həm də maliyyə ilinin başlanğıcıdır.
Müəllimin il ərzində nə qədər
maaş alacağı dərs ilinin ilk ayında təqdiq olunan
dərs yükünün bölgüsündən
asılıdır. Görünür,
elə bu səbəbdən hər dəfə
dərs ilinin başlanğıcında
qocalı-cavanlı əksər müəllimləri bir sual daha
çox düşündürür:
bu il dərs saatı
nə qədər olacaq?
Bu
sualın cavabı Azərbaycan müəlliminin orta məktəbdə dərs deməsi
müqabilində alacağı əməkhaqqının məbləğini
hesablamaq üçün
olduqca vacibdir. Çünki mövcud
qanunvericiliyə görə, müəllimlərin il ərzində nə qədər maaş alacağı onun
həftəlik dərs yükündən aslıdır. Həm də hazırkı vəziyyətdə
təhsil işçiləri Azərbaycanda ən
aşağı maaş alan
təbəqdir. Baxmayaraq ki,
yeni qəbul edilmiş
“Təhsil haqqında” qanuna əsasən,
müəllimlərə diferensial əməkhaqqı
da hesablanmalıdır. Bu,
müəllimlərin həvəsləndirilməsi üçün büdcədənkənar vəsaitlər
hesabına maliyyələşməni nəzərdə tutur. Amma “Təhsil
haqqında” qanunun 2009-cu ildən tətbiq
olunmasına baxmayaraq, hələ ki, bu növ
əməkhaqqı Azərbaycanın təhsil sistemində
reallaşmayıb.
Yeri gəlmişkən, 1992-ci ildə qəbul
edilmiş qanunda belə
bir şərt vardı ki,
pedaqoji işçilərin orta aylıq maaşı ölkə üzrə
orta aylıq əməkhaqqından
aşağı ola bilməz. Həmin maddə 5 il əvvəl
qüvvəyə minmiş yeni qanunda 0 da əksini tapıb. Üstəlik
Nazirlər Kabinetinin 2013-cü il 27 dekabr tarixli
qərarı ilə bütün tipdən
olan ümumtəhsil məktəblərində,
gimnaziya və liseylərdə, peşə
məktəbləri və peşə liseylərində, idman və incəsənət
məktəblərində müəllimlərin, məktəbdənkənar
təhsil müəssisələrində dərnək rəhbərlərinin
həftəlik dərs yükünün maksimal yuxarı həddi 24 saatdan
36 saata qaldırılıb. Prezident İlham Əliyev 24 oktyabr
2013-cü il tarixli sərəncamı
ilə təsdiq edilmiş “Azərbaycan
Respublikasında təhsilin inkişafı üzrə Dövlət
Strategiyası”nda da müəllimlərin maddi rifahının
yaxşılaşdırlması üçün
yeni hədəflər müəyyən edilib. Nəzərə alsaq ki, müəllimlərin
maddi təminatının
yaxşılaşdırılması həm də təhsilin
keyfiyyətinin yüksəldilməsi üçün
vacib amillərdəndir, onda
bu hədəflərə necə nail olunacağı aidiyyəti dövlət
qurumlarını ilə yanaşı çəmiyyəti də
cüddi düşündürür.
Strateji hədəflər bəllidir
Bəs, Azərbaycanda
ən az əməkhaqqı alan müəllimləri ölkənin heç olmasa, ortabab təbəqəsinə necə
çevirməli? Necə etməli ki,
müəllimlər həm yüksək məvaciblə təmin
olunsun, həm də onların cəmiyyətdəki
əvvəlki nüfuzu bərpa edilsin?
Bəri başdan deyək ki, Azərbaycanda
təhsil müəssisələrində çalışan
işçilərin maaşı sonuncu dəfə
2013-cü il sentyabrın 1-dən orta hesabla 10 faiz artırılıb. Hazırda Azərbaycan
müəllimi il ərzində orta hesabla 2500-3000 manat arası maaş
alır. Bu isə əksər ölkələrlə
müqayisədə xeyli azdır. Məsələn,
Avropanın ən kiçik ölkələrindən
olan Lüksemburqda
müəllimlər stajından asılı olaraq
ildə 50-98 min avro, Belçikada 30- 50 min avro, Almaniyada 35-58 min avro qazanır. Azərbaycana
qonşu olan qardaş Türkiyədə isə bu göstərici 12-18 min avro, Rusiyada 7-25 min dollardır. Maraqlıdır ki, MDB ölkələri arasında iqtisadi imkanlarına görə bir-birinə
yaxın olan Belarus,
Qazaxıstan, Özbəkistan, Gürcüstan
kimi respublikalarda da təhsil işçilərinin orta illik məvacibləri
Azərbaycandakından əhəmiyyətli dərəcədə
yüksəkdir.
Azərbaycan müəllimlərinin
həm qonşu respublikalar,
həm də Avropa ölkələri ilə
müqayisədə aşağı məvacib alması əməkhaqqı
verilməsi hökumət strukturlarını da
qayğılandırır. Elə “Azərbaycan
Respublikasında təhsilin inkişafı üzrə Dövlət
Strategiyası”nda qarşıya qoyulan hədəflərdən
biri də müəllimlərin maddi motivasiyasının
yaxşılaşdırılması istiqamətində
addımların atılmasıdır. Sənəddə qeyd edilib ki,
əsas məsələlərdən biri
təhsilin dayanıqlı və müxtəlif mənbələrdən
istifadə olunmaqla yeni
maliyyələşdirmə mexanizminin
yaradılmasıdır. Strategiyada həmçinin müəllimlərin maddi motivasiyasının
yaxşılaşdırılması, onların illik əmək haqqının
adambaşına düşən Ümumi Daxili Məhsula (ÜDM) nisbətinin mərhələlərlə,
səriştə və nəticə əsasında
diferensiallaşdırmaqla 1,8-2 dəfəyədək artırılması
hədəflənib.
Maddi motivasiya: nəzəriyyədən təcrübəyə
Nəzərə
alsaq ki, motivasiya insan münasibətlərinə
istiqamət verən ən önəmli faktorlardan
biridir, onda müəllimlərin
maddi motivasiyasının
yaxşılaşdırılması həm də təhsilin
keyfiyyətinin yüksəldilməsini stimullaşdırar. Çünki istənilən sahədə hər
hansı fəaliyyət insanın istəkli olması, işi mənimsəməsi
və yetərincə səy göstərməsindən
asılıdır. Bu istəyi yaradan insanın motivasiya səviyyəsidir.
Elmi idarəetmə məktəbinin banisi Frederik Teylorun nəzəriyyəsinə görə iqtisadi üsullarla və həvəsləndirmə
yolu ilə istənilən sahədə məhsuldarlığı
artırmaq menecerliyin əsas şərtidir.
Fərdi işçiyə yönəlmiş maddi
həvəsləndirmə bu sistemin əsasını təşkil edir. Teylorun fikrincə,
idarəetmədə əsas qrup yox, insandır. O, insanı
tapşırıqları icraedən amil kimi təsəvvür edir
və əməyin sərt bölünməsinin tərəfdarıdır.
Bu nəzəriyyənin Azərbaycan şəraitində
tətbiq etməyin yolları isə müxtəlifdir. Buraya müəllimlərə dövlət qulluqusu statusunun verilməsindən
tutmuş fərdi keyfiyyət göstəriçilərinə
əsaslanan mükafatlandırma sisteminin tətbiqinədək
bir neçə mühüm
istiqamət daxildir. Məsələn,
ekspertlərin fikrincə, müəllimlərin maddi motivasiyasını
yaxşılaşdırmağın bir yolu da hazırda tətbiq olunan “İlin müəllimi”
müsabiqəsinin təşkilinin təkmilləşdirilməsindən
ibarətdir. Mütəxəssislər hesab
edirlər ki, bu
müsabiqənin təşkili prosesində şəffaflığın
artırılması yolu ilə müəllimlərin
həmin müsabiqəyə marağını artırmaq olar. Bu isə nəticə
etibarilə həm müəllimlərin həm öz peşəsinə, təhsildə yeni texnologiyaları və qabaqcıl təcrübəyə
daha ciddi
yanaşmasına, həm də özünün
maddi təminatını
yaxşılaşmasına şərait yarada
bilər.
Təhsil
sahəsində bir neçə səs-küylü
tədqiqatların müəllifi, İqtisadi
Təşəbbüslərə Yardım İctimai
Birliyinin sədr müavini
Rövşən Ağayev müəllimlərin
maddi motivasiyasının
yaxşılaşdırılması üçün
“Azərbaycan Respublikasında təhsilin inkişafı üzrə
Dövlət Strategiyası”nda müəyyən edilmiş hədəfləri
müsbət dəyərləndirir. O, müəllimlərin
illik əməkhaqqının
adambaşına düşən Ümumi Daxili Məhsula (ÜDM) nisbətinin mərhələlərlə,
səriştə və nəticə əsasında
diferensiyalaşdırmaqla 1,8-2 dəfəyədək
artırılmasını da mümkün sayır. İqtisadçı ekspertin sözlərinə görə,
hazırda inkişaf etmiş
ölkələrdə müəllimlərin orta
aylıq maaşı 3000-4000 dollar
arasında dəyişir. Şərqi Avropa
ölkələrində isə bu göstərici
1500-2000 dollardır: “Avropa ölkələrində
adambaşına ÜDM orta hesabla 30-40 min dollar, müəllimlərin isə orta aylıq maaşı 3000, orta
illik 35-40 min dollar arasındadır. Yəni həmin ölkələrdə
faktiki olaraq
adambaşına düşən ÜDM-lə müəllimin illik əməkhaqqısı bərabər, yəni
100 faizi qədər olur.
Azərbaycanda isə ÜDM-in
adambaşına düşən həcmi təxminən 7 min, aylıq əməkhaqqı maksimum 250 dollardır. Bu
isə illik təxminən 3000 dollar edir. Deməli, əgər
inkişaf etmiş
ölkələrdə müəllimin əməkhaqqısı
adambaşına düşən ÜDM-in
həcmi qədərdirsə, bizdə ÜDM-in
50 faizindən də aşağıdır. Hökumət bu nisbəti inkişaf etmiş ölkələrin səviyyəsinə
çatdırmaq üçün “Azərbaycan
Respublikasında təhsilin inkişafı üzrə Dövlət
Strategiyası”nda öz üzərinə
öhdəlik götürüb. Bu, dolayısı ilə müəllimlərin
maaşının artırılması deməkdir. Sadəcə,
bu göstərici nisbəti hədəf göstəricisidir,
hökumət üzərinə hədəf qoyub
ki, ÜDM artdıqca müəllimlərin
maaşı da ona uyğun artacaq”.
Beynəlxalq təcrübə nə deyir?
İnkişaf etmiş ölkələrdə
müəllimlərin necə motivasiya
olunmasına gəlincə, Rövşən Ağayev
deyir ki, bu motivasiyalar müxtəlif
ola bilər. Onun
sözlərinə görə, beynəlxalq təcrübədə
təhsil işçilərinin maddi
motivasiyasının yaxşılaşdırılması üçün bir
neçə üsul daha
geniş yayılıb. Belə ki, bir çox
ölkələrdə müəllimlərin minimum
əməkhaqqısı ölkə üzrə
qitisadiyyatın əməkhaqqısından ayrı götürülür. Bu
halda müəllimlər üçün
minimum əməkhaqqı sistemi
iqtisadiyyat üzrə əməkhaqqının
minimum səviyyəsindən yüksək
olur. Başqa sözlə,
həmin ölkələrdə müəllimlərin
maaşı birinci dərəcəli götürür: “Azərbaycanda isə birinci dərəcəli müəllimin
maaşı iqtisadiyyat üzrə minimum əməkhaqqı ilə eyni səviyyədədir. Halbuki
bir çox ölkələrdə
müəllimlər üçün daha yüksək əməkhaqqı
hesablanır”.
Müəllimlərin
maddi motivasiyasının
yaxşılaşdırılması üçün
növbəti addım əməkhaqqının nəticəyə
görə hesablanmasıdır. Yəni müəllimin
maaşı onun əməyinin keyfiyyətinə
uyğun şəkildə müəyyənləşdirilir.
Tutaq ki, 30 il riyaziyyat müəllimi kimi çalışan iki
nəfəri götürək. Hər ikisi
ali təhsilli müəllimdir, onların
təhsil göstəriciləri də eynidir.
Ancaq birinin dərs dediyi sinfdən hər il bir necə şagird ali məktəbə daxi olur, digərində isə heç
biri tələbə qadını qazana bilmir. Yaxud, bir müəllimin dərs
dediyi şagirdlər müntəzəm olaraq beynəlxalq və ölkədaxili fənn
olimpiadalarında yüksək nəticələr göstərir,
digərininki isə uğur qazanmır.
Beynəlxalq təcrübəyə əsasən, bu halda şagirdləri həm
fənn olimpiadalarında, həm də ali
məktəblərə qəbul imtahanlarında yüksək
nəticə göstərən müəllimə daha yüksək maaş verilir.
Bərabər imkanlarla rəqabət meydanına
Əməyin
nəticəsinə görə qiymətləndirmə sistemini həm də ədalət prinsiplərinin
qorunması kimi dəyərləndirən
Rövşən Ağayev deyir
ki, hazırda Azərbaycanda müəllimlərə
tətbiq olunan əməkhaqqının məbləği
staja, diplomun ali və ya orta ixtisas dərəcəsinə görə eynidir:
“Halbuki əməyin nəticəsinə
görə müəllimlərin fərqləndirilməməsi
həm ədalətsizlik, həm də nəticə etibarilə
təhsil işçisinin öz
işinə, peşəsinə marağını
stimullaşdırmır. İnkişaf etmiş ölkələrdə isə yüksək
səviyyəli təhsil həm də müəllimlərin
maaşının onların əməyinin nəticəsinə
görə müəyyən edilməsinin nəticəsidir”.
Başqa bir yol
da əməyinin nəticəsi yüksək
olan müəllimlər üçün
mükafatların təsis olunmasıdır. Söhbət
hazırda Azərbaycanda tətbiq olunan “İlin müəllimi” müsabiqəsində
verilən birdəfəlik mükafatlardan deyil, daimi mükafatlardan
gedir. Belə ki,
müəllimlər hər hansı müsabiqədə iştirak etmədən onun
əməyinin nəticəsi qiymətləndirilir və il ərzində ya onun əməkhaqqısına hansısa əmsallar
tətbiq olunur, yaxud da mükafat şəklində
əlavə maaş verilir.
Nəhayət, müəllimlərə
dövlət qulluqçusu statusunun verilməsi də təhsil
işçilərinin maddi
motivasiyasının yaxşılaşdırılmasına zəmin
yarada bilər. Xatırladaq ki, ölkə başçısı hələ
2011-ci il aprelin 20-də
“Təhsil və səhiyyə müəssisələrində
işin dövlət qulluğunun
xüsusi növünə aid
edilməsinə dair Konsepsiya
layihəsinin hazırlanması barədə” sərəncam
imzalayıb. Sərəncamla Nazirlər Kabinetinə
tapşırılıb ki, dövlət
büdcəsindən maliyyələşdirilən təhsil və
səhiyyə müəssisələrində işin
dövlət qulluğunun xüsusi
növünə aid edilməsinə dair Konsepsiya layihəsini 3
ay müddətində hazırlayıb Azərbaycan
Respublikasının Prezidentinə təqdim etsin.
Ancaq hələ ki,
sözügedən konsepsiyanın hazırlanması tam başa
çatdırılmayıb. “Azərbaycan Respublikasında təhsilin
inkişafı üzrə Dövlət Strategiyası” təsdiq
olunmasından sonra bu
məsələ yenidən aktuallaşıb və hazırda
aidiyyəti qurumlar sözügedən sənəd
üzərində işləyir. Təhsil
Nazirliyindən verilən məlumata görə, üçün “Azərbaycan Respublikasında
təhsilin inkişafı üzrə Dövlət
Strategiyası”nda nəzərdə tutulan
hədəflərə nail olmaq üçün
müəllimlərə dövlət qulluqçusu
statusunun verilməsi də nəzərdə
tutulub.
Elxan Salahov
P.S. Yazı Təhsil Nazirliyi ilə Kütləvi İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondunun birgə keçirdiyi müsabiqəyə təqdim olunur.
Həftə
içi.- 2014.- 7 mart.- S.5.