İnternetdə fərdi
məlumatlar
Azərbaycanda şəxsi informasiyaların mühafizəsi necə həyata keçirilir?
Avropa əhalisinin internetdə olan fərdi məlumatları xüsusi qanunla qorunacaq. Belə ki, Avropa Parlamenti Avropa İttifaqı (Aİ) sakinlərinin fərdi məlumatlarının mühafizəsinə yönələn yeni qanunlar paketinə səs verib. Qəbul edilən qanunlar mayda keçiriləcək seçkilərdən sonra parlamentin yeni tərkibi tərəfindən təsdiq edildikdən və Avropa Şurası tərəfindən bəyənildikdən sonra qüvvəyə minəcək.
Yeni qanunvericilik Aİ vətəndaşları
ilə işləyən xarici servislərə
də şamil olunacaq.
Qəbul edilən qanunlar
arasında Aİ-də fərdi məlumatların mühafizəsi
qaydalarının pozulmasına görə cərimənin (100
milyon avroyadək) artırılması, toplanan məlumatlardan Aİ-dən kənarda
istifadə etmək imkanına qoyulan məhdudiyyətlər,
ABŞ hakimiyyətinə Avropa vətəndaşlarının
maliyyə məlumatlarına çıxışı təmin
edən “Terrorist Finance
Tracking Program” qanununun ləğvi yer
alıb. Bundan başqa, vətəndaşlar öz məlumatlarının emalına
mütləq razılıq verməli və toplanan
məlumatın elektron nüsxəsini əldə
etmək, eləcə də bütün toplanan məlumatların (ictimai
maraq doğuran hallar – jurnalistləri qoruyan
düzəliş istisna olmaqla)
ləğv edilməsi hüququna malik olmalıdırlar.
Aİ-nın ədliyyə,
fundamental hüquq və
vətəndaşlıq üzrə komissarı Vivyen Redinq qeyd
edib ki, bütün bunlar ABŞ
şirkətlərinin Aİ-dəki fəaliyyətini çətinləşdirə
bilər: «Məlumatların güclü
mühafizəsi Avropanın şüarına çevrilməlidir.
Məlumatların mühafizəsi Avropada
hazırlanıb. ABŞ-da baş
verən casus qalmaqallarından sonra məlumatların mühafizəsi əvvəlkindən
daha çox əhəmiyyət
kəsb edir”.
Bəs görəsən,
Azərbaycanda internetdə fərdi məlumatların müafizəsi
necə həyata keçirilir? Ümumiyyətlə,
fərdi məlumatlarda hansı informasiyalar
öz əksini tapır?
Məlumat üçün bildirək ki,
hələ 28 yanvar 1981-ci ildə Avropa Şurası tərəfindən "Fərdi
məlumatların avtomatlaşdırılmış qaydada işləməsi ilə əlaqədar
şəxslərin qorunması haqqında" Konvensiya
qəbul edilib. Azərbaycan isə 2009-cu
ildən etibarən bu Konvensiyaya
qoşulub.
Təxminən 1 il sonra yəni, 2010-cu ilin may ayında ölkəmizdə
“Fərdi məlumatlar haqqında” qanun olunub. Bu sənədin qəbulunda
əsas məqsəd Azərbaycanda fərdi məlumatların toplanılması,
işlənilməsi və mühafizəsi ilə
bağlı münasibətlərin nizamlanması olur. Qanun həmçinin milli informasiya məkanının fərdi məlumatlar
bölümünün
formalaşdırılması, habelə fərdi məlumatların
transsərhəd ötürülməsi ilə əlaqədar
məsələlərin tənzimlənməsi, bu sahədə fəaliyyət göstərən
dövlət və yerli
özünüidarə orqanlarının, hüquqi
və fiziki şəxslərin hüquq və vəzifələrini müəyyən
edir.
İnformasiya sistemlərinin
Dövlət Reyestri mövcuddur
Ölkə prezidentinin 4 oktyabr 2010-cu il tarixli fərmanı ilə
“Fərdi məlumatların informasiya
sistemlərinin dövlət reyestrinin
aparılması qaydaları” təsdiq olunub.
Həmin sənədə əsasən, fərdi məlumatların
informasiya sistemlərinin dövlət reyestrinin aparılması Rabitə və
Yüksək Texnologiyalar Nazirliyinə
(RYTN) tapşırılıb. Bununla
yanaşı, fərdi məlumatların informasiya
sistemlərinin dövlət qeydiyyatına alınması və
dövlət qeydiyyatının ləğv edilməsi üzrə
fəaliyyətin həyata keçirilməsi RYTN-ə həvalə
edilib.
Nazirlər
Kabinetinin 2010-cu il 17 avqust tarixli, 149 nömrəli
qərarı ilə təsdiq edilmiş “Fərdi
məlumatların informasiya sistemlərinin
dövlət qeydiyyatına alınması və dövlət
qeydiyyatının ləğv edilməsi Qaydaları”nın tələblərinə
uyğun olaraq informasiya sistemlərini dövlət qeydiyyatından keçirdikdən sonra onlarda fərdi məlumatların
toplanılmasına və işlənilməsinə yol verilir.
“Fərdi
məlumatlar haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununa müvafiq olaraq fərdi məlumatların informasiya ehtiyatlarının
formalaşdırılması və informasiya
sistemlərinin yaradılması, onlara xidmətlərin
göstərilməsi sahəsində fəaliyyət yalnız
Azərbaycan Respublikasının qanunvericiliyinə uyğun olaraq xüsusi razılıq (lisenziya) əsasında həyata
keçirilir.
Yeri gəlmişkən, ölkə prezidentinin
13 dekabr 2010-cu il tarixli 361 nömrəli fərmanı ilə “fərdi
məlumatların informasiya
ehtiyatlarının formalaşdırılması və informasiya sistemlərinin yaradılması, onlara xidmətlərin göstərilməsi”
lisenziyalaşdırılan fəaliyyət növlərinin
siyahısına daxil edilib və bu sahədə fəaliyyətin
lisenziyalaşdırılması Rabitə və Yüksək Texnologiyalar Nazirliyinə həvalə olunub.
Fərdi məlumatlara həssas yanaşılır
Azərbaycan İnternet Forumunun prezidenti Osman Gündüz bildirib ki, fərdi məlumat dedikdə şəxsin kimliyini birbaşa və ya dolayısı ilə müəyyənləşdirməyə
imkan verən istənilən məlumat başa düşülür.
Bu məlumatlar şəxsin özü və ailə həyatı ilə
bağlı fərdi informasiyalar olmaqla iki qrupa
bölünür. Onun sözlərinə
görə, şəxsin özü ilə
bağlı fərdi məlumatlara milli və
ya etnik mənsubiyyət,
səhhəti, bacarıqları, ünsiyyətdə olduğu şəxslərlə və ətraf
aləmlə qarşılıqlı münasibət və təsirləri,
siyasi baxışları, qeyri-hökumət
təşkilatlarına üzvlüyü,
dini və ya digər
etiqad və inamları, sosial
təminatı və maliyyə-iqtisadi vəziyyəti, o cümlədən, mülkiyyəti, gəlirləri
və xərcləri və s. aiddir. Ailə həyatı ilə
bağlı fərdi məlumatlara valideyn,
nikah, ailə həyatının
ayrı-ayrı məqamları haqqında məlumatlar,
insanın biometrik identifikasiya
məlumatları, o cümlədən, əl-barmaq
və ovuc izləri, üz
təsviri, səsi və onun akustik parametrləri, DNT məlumatları analizinin nəticələri, xüsusi əlamət və
qüsurlarının təsviri və s. aid edilir.
Ekspert qeyd edib
ki, bəzi fərdi məlumatlar insanlar üçün həssas
sayılır və onların yayılması hətta ciddi narazılığa yol
aça bilər: «Bu
baxımdan fərdi məlumatların mühafizəsi vacib məsələyə çevrilir.
Fərdi məlumatların qorunması zərurəti sadəcə,
insan hüquqlarının qorunması ilə
bağlı deyil. Eyni zamanda,
cinayətkar qrupların fəaliyyətini məhdudlaşdırmaq
üçün fərdi məlumatların
qorunması əhəmiyyətlidir. Çünki
bəlli məsələdir ki, adətən
məqsədli cinayət törədilməzdən əvvəl
obyekt barədə məlumatlar
toplanılır. Fərdi məlumatların
konfidensiallığının pozulması, icazəsiz
yayılması bir sıra fəsadlara və
hətta cinayətkarlığa səbəb olur.
Mütəxəssis
vurğulayıb ki, ölkəmizdə informasiya təhlükəsizliyinin təmin
edilməsinin qanunvericilik bazasının
formalaşdırılması və inkişaf
etdirilməsi istiqamətində bir
sıra mühüm qanunlar,
normativ-hüquqi aktlar
qəbul edilir: «Bunlara misal olaraq
2007-ci ildə qəbul olunmuş «Azərbaycan
Respublikasının Milli Təhlükəsizlik
Konsepsiyası»nı, eləcə də «İnformasiya,
informasiyalaşdırma və informasiyanın mühafizəsi
haqqında», «Dövlət sirri
haqqında», «Elektron sənəd və elektron imza haqqında», «Elektron ticarət haqqında», «İnformasiya
əldə etmək haqqında», «Telekommunikasiya
haqqında» qanunları və s. göstərmək
olar. Amma bir sıra ölkələrdə İnsan Hüquqları Haqqında Bəyənnamənin
19-cu və 21-ci maddələrinin həyata keçirilmə vəziyyətinin
monitorinqi məqsədilə «informasiya ombudsmanı», «informasiya
telekommunikasiya ombudsmanı» kimi institutlar fəaliyyət
göstərir. Başqa sözlə, informasiya ombudsmanları, bir
tərəfdən informasiya
azadlığının, digər tərəfdən isə fərdi
məlumatların mühafizə vəziyyətinin monitorinqini həyata keçirir.
Lakin Azərbaycanda bu
məsələ yubandığından virtual
məkanda problemlər tam olaraq
həllini tapmır».
Sevinc
Yazı Azərbaycan Respublikası Prezidenti yanında Kütləvi İnformasiya Vasitlərinin İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyi əsasında hazırlanıb.
Həftə
içi.- 2014.- 15-17 may.- S.6.