Sahibkarlıq sektorunda elektronlaşma
Ekspertlər hesab edirlər ki, bu sahədə tətbiq olunan texnoloji yeniliklər ölkədə biznesin inkişafını sürətləndirəcək
Son illər Azərbaycanda yeni texnologiyaların tətbiqi müxtəlif sahələrlə yanaşı, sahibkarlıq sektorunda da elektronlaşmanı sürətləndirib. Belə ki, ölkə prezidentinin tapşırıqlarına uyğun olaraq, elektron xidmətlərin tətbiqi sürətləndirilib, fiziki və hüquqi şəxslərin sahibkarlıq fəaliyyətinin on-layn rejimində qeydiyyatına, vergi bəyannamələrin elektron qəbuluna başlanıb, aparılan yoxlamaların vahid məlumat reyestri yaradılıb. Bununla yanaşı, icazələrə dair yaradılmış İnternet portalı icazə xarakterli sənədlər və onların alınması prosedurları, təqdim edilməli sənədlər, icazələrin verilmə müddətinə dair bütün məlumatları vahid mənbədən əldə etmək imkanı yaradıb.
Statistik məlumatlara əsasən, 2013-cü ildən
müəssisə və təşkilatların elektron qaydada qeydiyyata başlamasından sonra
onların sayı əvvəlki ilə nisbətən 8,9 faiz artaraq 86010 olub. Digər tərəfdən, 2013-cü ildə
7879 yeni sahibkarlıq fəaliyyəti ilə
məşğul olan hüquqi
şəxs qeydiyyata alınıb ki, bu da
əvvəlki dövrlə müqayisədə yaradılan
müəssisələrin sayından 40,5 faiz
çoxdur.
Onu da qeyd
edək ki, hazırda müxtəlif
dövlət qurumları üzrə 428 xidmət elektron formada həyata keçirilir və bunların sayı
davamlı olaraq artır. Məsələn,
İqtisadiyyat və Sənaye Nazirliyinin göstərdiyi bütün
xidmətlər elektronlaşdırılıb və
sözügedən qurum tərəfindən
26 xidmət, o cümlədən 7 interaktiv, 19 informativ elektron xidmət təklif edilir.
2013-cü ildə nazirlik tərəfindən
göstərilən elektron xidmətlər
nəticəsində 15,2 min icazəverici
sənədin elektron qaydada
verilməsi və 14,5 min ödənişin
elektron qaydada
aparılması təmin olunub. Bunların nəticəsidir ki, son 10 ildə Azərbaycan iqtisadiyyatı 3 dəfədən
çox, sahibkarlıq subyektlərinin
sayı 2,5 dəfə artıb, məşğulluqda özəl
sektorun payı 73,9 faizə, vergi daxilolmalarında 72,4 faizə yüksəlib,
ÜDM-də özəl sektorun xüsusi çəkisi təqribən 83 faiz təşkil edib.
Hazırda Azərbaycanda
daha çox elektronlaşan qurumlardan biri də Vergilər Nazirliyi
hesab olunur. Artıq bu dövlət orqanı tərəfindən
göstərilən elektron xidmətlərin
sayı 54-ə çatıb. Belə ki, prezidentin “Dövlət
orqanlarının elektron xidmətlər
göstərməsinin təşkili sahəsində bəzi tədbirlər
haqqında” Fərmanının icrasını təmin etmək
məqsədilə Vergilər Nazirliyi tərəfindən
göstərilməsi nəzərdə tutulan
60 elektron xidmətdən
2012-2013-cü illərdə istifadəyə verilmiş
51 növü üzrə inzibati
reqlamentlər “Hüquqi Aktların
Dövlət Reyestrin”də elektron variantda dərc edilib. “Vergi partnyorluğu
Sazişi”nin
bağlanması üçün ərizələrin
qəbulu”, “Cari vergi
ödəmələrinin hesablanması haqqında
arayış”ın təqdim edilməsi və “Azərbaycan
Respublikasında kommersiya hüquqi
şəxslərin dövət qeydiyyatı haqqında məlumatın
dərc edildiyi mətbu nəşrdə kommersiya hüquqi şəxsin
ləğv edilməsi, kreditorların tələblərinin
bildirilməsi qaydası və müddəti haqqında ilk məlumatın dərc olunması ilə
bağlı müraciətlərin qəbulu və dərcolunma
faktını təsdiq edən sənədin verilməsi”
üzrə elektron xidmətlərin
göstərilməsinə başlanılması ilə əlaqədar müvafiq inzibati reqlamentlərin layihələri
hazırlanaraq, elektron xidmətlər reyestrinin operatoru
funksiyalarını həyata keçirən Azərbaycan Prezidenti yanında Vətəndaşlara Xidmət
və Sosial İnnovasiyalar
üzrə Dövlət Agentliyi ilə
razılaşdırılıb. Elektron
xidmətlərin istifadəçiləri Vergi
Məcəlləsi ilə müəyyən edilmiş
qaydada vergi ödəyicisinin
eyniləşdirilmə nömrəsi (VÖEN) almış hüquqi və fiziki şəxslərdir.
Xidmət interaktiv qaydada
ödənişsiz həyata keçirilir
və http://www.e-taxes.gov.az, http://www.e-gov.az, ünvanlarında
istifadəçilərə təqdim olunur.
Xərclər azalır
Mövzu ilə bağlı fikirlərini
jurnalistlərlə bölüşən Azərbaycan Sahibkarlar (İşəgötürənlər)
Təşkilatları Milli
Konfederasiyasının (ASK) prezidenti Məmməd
Musayev də söyləyib ki, hazırda Azərbaycan dövləti özəl
sektorun inkişafına xüsusi
önəm verir: «Bir müddət əvvəl
ölkə prezidenti İlham
Əliyev tərəfindən imzalanan
"Sahibkarlığın inkişafı ilə bağlı əlavə
tədbirlər haqqında" fərman müstəsna əhəmiyyət
daşıyır. Yəni, əvvəllər iş adamları biznes
qurarkən müəyyən qədər vaxt
itkisi ilə
qarşılaşırdılarsa, bu fərmandan
irəli gələn vəzifələrin icrası
sahibkarlıq sahəsində vəziyyətin
yaxşılaşdırılmasına təkan verəcək,
elektronlaşmanı sürətləndirəcək. Eləcə
də ölkədə həyata keçirilən İKT quruculuğu sahibkarlığın daha da inkişaf
etməsinə təkan verəcək".
Məmməd Musayev bildirib ki, bu sahənin
elektronlaşması sahibkarlıq fəaliyyətinə yersiz müdaxilələrin
qarşısının tam şəkildə
alacaq: "Məsələn, prezidentin imzaladığı sözügedən
fərmanda əsas məqamlardan biri də
"bir pəncərə" prinsipinə
uyğun elektron qeydiyyat zamanı prosedur və
müddətlərin azaldılmasıdır. Yəni,
bu günədək sahibkarlara
tikintiyə icazələrin verilməsi sahəsində mövcud prosedur və
müddətlərin, eləcə də elektrik
təchizatı şəbəkəsinə qoşulma
sahəsində sənədlərin elektron
qaydada qəbulunun təşkili müəyyən
çətinliklər yaradırdısa, bu
fərmandan irəli gələn fəaliyyət
zamanı prosedur, müddət və xərclər
azaldılacaq.
«Elektronlaşmanın əsas
elementi «bir pəncərə»dir»
İqtisadi və
Sosial İnkişaf Mərkəzinin rəhbəri
Vüqar Bayramov isə “Həftə içi”nə açıqlamasında
deyib ki, elektronlaşmanın əsas
elementi “bir pəncərə” sistemi hesab edilir. Bu
zaman məlumatların
bir mərkəzdə
cəmləşdirilməsi və eləcə də bütün inzibati qeydiyyatların (vergi qeydiyyatı da daxil olmaqla)
tamamilə sinxronlaşdırılması
nəzərdə tutulur.
Onun sözlərinə
görə, belə olan halda iş
adamlarının mərkəzi
sistem ilə avtomatik, on-layn və davamlı əlaqəsi yaranır: “Faktiki olaraq bu lisenziyaların mərkəzləşdirmiş qaydada və elektron şəkildə təqdim edilməsi deməkdir. Bu zaman
təbii ki, qeydiyyat üçün lazım olan proseduraların sayı azalır və biznes strukturları elektron qeydiyyat sistemindən faydalanaraq həmçinin vaxt itkisinin də qarşısını alırlar».
«Bir pəncərə»
sisteminin yaradılması
sahəsində beynəlxalq
təcrübəyə də
toxunan ekspert deyib ki, ABŞ-da bu sistemin
yaradılması tarixi
1970-1997-ci illərə əhatə
edir. Onun sözlərinə görə, ABŞ-da
1990-cı ildən sonra
müəssisələrin sayının
artması regional “bir pəncərə” sistemlərinin
yaradılmasına gətirib
çıxarıb. 1998-ci
ildə isə “bir pəncərə” sistemində qeydiyyat proseduralarını daha da sadələşdirmək
məqsədilə HP şirkəti
ORACLE faylarının tətbiqinə
başlayıb. 1998-ci ildə keçid ölkələrində ilk dəfə
Macarıstanda bu sisteminin tətbiqinə
start verilib. Qonşu Gürcüstanda həmin sistem ötən ildən tətbiq edilməyə başlanıb. Dünya
Bankının tədqiqatlarına
görə, bu sistemin tətbiqi qonşu ölkədə biznesin inkişafına, xüsusən də yeni biznes subyektlərinin
yaradılmasına pozitiv
təsir göstərib:
“Əslində, «bir pəncərə» sistemin tətbiqi artıq mürəkkəb hesab edilmir. ABŞ-da
Mərkəzi Qeydiyyat
Şöbəsi məhz
«bir pəncərə»
sisteminə nəzarət
edir. Bu zaman
Mərkəzi Statistika
İdarəsi, Vergilər
İdarəsi və başqa müvafiq qurumlar informasiyaların həm yoxlanması, həm də sözügedən şöbəyə
göndərilməsi ilə
məşğuldurlar. Sadə dillə izah etsək; şöbəyə
təqdim edilən məlumat elektron olaraq statistika və vergilər idarələri tərəfindən
yoxlanılır və
təsdiq edilir. Şöbə elektron təsdiqləri
aldıqdan sonra elektron qeydiyyatla bağlı qərar verir və bu
zaman qeydiyyat nömrəsi və başqa məlumatlar müraciət edən biznes strukturuna göndərilir və bununla da həmin
təşkilatın qeydiyyatı
tamamlanır. Həmin kodu
isə biznes strukturu gələcək hesablaşmalarda və ya yazışmalarda istifadə edir. Avropa Birliyi ölkələrində
biznes strukturları “qeydiyyat adı və parolla” təmin olunurlar və bu həmin
müəssisələrə özləri ilə bağlı məlumatları
elektron yeniləşdirməyə
imkan verir. Bu qayda artıq,
demək olar, «bir pəncərə»ni tətbiq edən bütün ölkələrdə
istifadə edilir».
Əngəllər aradan qalxır
Konstitusiya Araşdırmaları Fondunun
rəhbəri Əlməmməd Nuriyev isə
“Həftə içi”nə bildirib ki, sahibkarlıq sektorunda elektronlaşma bu sahədəki
əngəllərin aradan
qaldırılmasına şərait yaradır. Onun sözlərinə
görə, hazırda Avropa
İttifaqı ölkələrində vətəndaş cəmiyyətinə
və biznes sektoruna
göstərilən 20 əsas elektron xidmət
növünün bir çoxu, o cümlədən
rəsmi sənədlərin verilməsi, vergi
və gömrük bəyannamələrinin,
statistik hesabatların təqdim
olunması ölkəmizdə də tətbiq edilir:
“Dövlət orqanlarının informasiya
sistemləri arasında informasiya
mübadiləsinin təşkilinə və vətəndaşların
dövlət orqanlarının göstərdiyi elektron xidmətlərdən “bir
pəncərə” prinsipi əsasında
istifadəsinə şərait yaratmaq məqsədilə
isə www.e-gov.az “elektron
hökumət” portalı yaradılıb. Yəni, Azərbaycanda
tədricən bütün sahələrdə,
o cümlədən sahibkarlıq sektorunda elektronlaşma gedir. Təbii ki, bu sahənin elektronlaşması sahibkarlıq
subyektlərinə qarşı kənar müdaxilələrin
qarşısı almaqla yanaşı, xərclərin
azalmasına və vaxt itkisinin
aradan qalxmasına şərait
yaradır».
Sevinc
Bu yazı Azərbaycan Respublikası Prezidenti yanında Kütləvi İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyi əsasında hazırlanıb.
Həftə
içi.- 2014.- 24-26 may.- S.6.