Mələklər Allahın sadiq qullarıdır
Canlı və cansız olmasından asılı olmayaraq
bütün varlıqlar tək yaradanı olan uca Allah tərəfindən
müxtəlif forma, xüsusiyyət və tərkibdə
yaradılmışdır. Allah-təalanın
bizlərə göndərdiyi elçiləri və müqəddəs
kitabları xəbər verir ki, bizim
yaşadığımız aləmdən də qeyri aləmlər
və onlarda fərqli xəlq olunmuş, insan təfəkkürünün
qəribə sandığı canlı varlıqlar vardır.
Bizim bu yazımız daim Allahın xidmətində,
Onun sadiq qulları, qəribə görkəmə və
möcüzəli xilqətə sahib olan mələklər
haqqındadır.Allah mələkləri müxtəlif vəzifələr
üçün xəlq etmiş və onlara iman gətirməyi
bizlərə vacib buyurmuşdur. Məhz bu
səbəbdən mələklərə iman gətirmək
İslam dininin iman əsaslarından hesab olunur. Qurani-Kərimdə
uca Allah Özü ilə bərabər Allahın sadiq
qulları olan mələklərə iman gətirməyənlərin
azğınlar olduğunu buyurur: “...
Allaha, Onun mələklərinə, kitablarına,
peyğəmbərlərinə və axirət gününə
inanmayan şəxs, şübhəsiz ki, (doğru yoldan)
çox azmışdır.”(Ən-Nisa, 136).
“Mələk”
sözünün ərəb dilində “xəbər aparan”
felindən qaynaqlandığı bildirilir. Bu varlığın insanla bir çox oxşar və
fərqli cəhətləri vardır. Onlar
da insan kimi şüurlu və əqlə sahib olan
varlıqlardır. Amma insana oxşar cəhətlərindən
çox fərqli xüsusiyyətlərə, görkəmə
və tərkibə sahibdirlər. Məsələn,
insan kişi və qadın olmaqla iki formada
yaradılmışdır. Mələklər isə
müftəlif qurluşlarda yaradılmışlar.
Onların forması haqqında Qurani-Kərimdə deyilir:
“Göyləri və yeri yoxdan yaradan, ikiqanadlı,
üçqanadlı və dördqanadlı mələkləri
(peyğəmbərlərə) elçi edən Allaha həmd
olsun!..”(Fatir, 1).
İlahi məlumatlardan
bizə məlum olan yalnız üç canlı varlıq
növü şüur və əqlə sahibdir. Bunlar, mələk, cin və insandır. Bu üç varlıq növünün
yaradılış missiyası da eyni deyildir. Allah Qurani-Kərimdə insan və cinləri
yalnız Allaha ibadət etmək üçün
yaratdığını bildirir. (Əz-Zariyat,56).
İnsan və
cindən fərqli olaraq mələklərin çoxu müxtəlif
məqsədlər, bəziləri isə yalnız Allah-təalaya
həmd və şükür etmək üçün
yaradılmışlar. Ümumilikdə
götürsək mələklər Allahın müəyyən
işlərini həyata keçirən
icraçılardır. Əlbəttə, onların bu
missiya ilə yaradılmaları və müxtəlif işlərdə
Allahın iradəsini icra etmələri bizim
düşündüyümüz “kömək” məfhumu olsa
da, bu heç də onların kainatı idarə etmə
işlərində Allahla bərabər qüdrətə sahib
olmaları demək deyildir. Onlar yalnız
Allahın əmrlərinə tabedirlər və
tapşırılan vəzifələrdən boyun
qaçıra bilməzlər, bir sözlə
icraçıdırlar. Çünki, mələklər
şüurlu, əqilli varlıq olsalar da, cin və insanlardan fərqli
olaraq nəfsə və iradə azadlığına sahib
deyillər.
Mələklərin
yaradılış xammalı da cin və insankından fərqlidir.
Belə ki, Allah cinləri oddan, insanı
torpaqdan, mələkləri isə nurdan yaratmışdır.
Bu üç növ varlıqların
yaşadıqları məkanlar və həyat şəraiti də
müxtəlifdir. Onlar bəzən bir-birinə
görünə bilirlər.Məsələn, cinlər və
onların tayfasından olan şeytanlar insanları çox
yaxşı və bizim onları görə bilmədiyimiz yerlərdən
görürlər.(Əl-Əraf, 27). Mələklər də insanları görə
bilirlər. Amma bu iki varlıqdan fərqli
olaraq insan onları görə bilmir. Bu da
insanın maddi dünyada yaşaması və məhdud
görmə qabiliyyətinə sahib olması səbəbindəndir.
Yalnız Allahın bəzi elçiləri mələk
və cinləri görmüş və onlarla söhbət
etmişlər.
Mələklərin
cinlərdən bir fərqli xüsusiyyəti isə onların
daim xeyir işlərdə olmalarıdır. Belə ki, cinlərin bir qismi Allaha və Onun
elçilərinə iman gətirmiş, bir qismi isə kafirlərdir.
Onlar insanlara müxtəlif təsirlər
göstərmək xüsusiyyətinə malikdirlər. Belə ki, kafir cinlər və onların nəslindən
olan şeytanlar insanları azdırıb Allah yolundan
çıxarmaq, onları günah törətməyə
sövq etmək və müxtəlif çətinliyə
salmaq, bir sözlə insanların imanlarını
sarsıtmaqdan həzz alırlar. Mələkləri
isə insanların dostu hesab etsək yanılmarıq.
Onlar günah etdikdən sonra bağışlanmasını
diləyən, asi olmayan insanların əfv olunması üçün Allaha
yalvararlar. Mələklərin bəziləri məhz bu səbəbdən
yaradılmışlar: “...Ey Rəbbimiz! Sənin
rəhmin və elmin hər şeyi ehtiva etmişdir. Artıq tövbə edib Sənin yolunla gedənləri
bağışla, onları cəhənnəm əzabından
qoru!”(Əl-Mumin,7).
Mələklər
nurdan xəlq olunduqlarından, nəfsə və iradə
azadlığına sahib olmadıqlarından hamısı məsumdurlar.
Çünki, onlar günah işlədə
bilməzlər. Onlarda nəfsi istəklər
olmadığından şəhvət duyğusu, tamah, yalan,
riya, təkəbbür və başqa pis xüsusiyyətlər
də yoxdur. Mələkləri yalnız
ağıl və Allaha olan sonsuz imanları idarə edir.
Mələklər cin və insanlardan fərqli
olaraq Allaha daha yaxın (məsafə
yaxınlığından söhbət getmir) möhtərəm
varlıqlardır. Onlar Allahı daha yaxşı
tanıyır (forma baxımından deyil) və Onun heybət və
əzəmətindən daim qorxaraq tir-tir əsirlər:
“(Kafirlər): “Rəhman (mələklərdən Özünə)
övlad götürdü!” – dedilər. O
pakdır, müqəddəsdir! Xeyr, (mələklər
Onun övladı deyil, xəlq etdiyi) möhtərəm
qullardır.”, “(Mələklər) Ondan qabaq söz
danışmaz, yalnız Onun əmri ilə iş görərlər.”,
“(Allah) onların öndəkilərini də,
arxalarındakını da bilir. Onlar
yalnız (Allahın) razı olduğu kəslərdən ötrü
şəfaət edə bilər və Onun heybətindən
qorxarlar.”(Əl-Ənbiya, 26;27;28).
Müqəddəs
kitablardakı ilahi məlumatlardan aydın olur ki, mələklər
insandan qabaq yaradılmışlar. Allah ilk insan olan Adəmi
yaratmazdan əvvəl onun haqqında mələklərə xəbər
vermişdi.Qurani-Kərimdə deyilir: “(Ya Rəsulum!) Sənin
Rəbbin mələklərə: “Mən yer üzündə
bir xəlifə (canişin) yaradacağam” – dedikdə (mələklər): “Biz Sənə
şükür etdiyimiz, şəninə təriflər
dediyimiz və Səni müqəddəs tutduğumuz halda, Sən
orada (yer üzündə) fəsad törədəcək və
qan tökəcək bir kəsmi yaratmaq istəyirsən?” – söylədilər. (Allah onlara:)
“Mən bildiyim şeyi siz bilmirsiniz!” - buyurdu.”(Əl-Bəqərə, 30).
Bu ayədən
açıq-aydın görünür ki, mələklər
insanların yer üzündə qan töküb, fəsad törədəcəklərindən
xəbərdar idilər. Bu məlumatın
onlarda haradan olduğu barədə İslam təfsirçiləri
fərqli fikirlər söyləmişlər. Bəziləri mələklərin qeybi xəbərləri
bilməsi, bəziləri insandan qabaq yer üzündə
yaradılan cin məxluqlarının qan tökdüklərini
bildikləri üçün onların bu sualı verdikləri
qənaətində olmuşlar. Bəziləri
isə bu bilginin onlara Allahın Özünün verdiyi və
yer üzündə yaradacağı insanın xüsusiyyətləri
barədəonları məlumatlandırması fikrini
müdafiə etmişlər. Böyük
İslam təfsirçi və tarixçisi Təbəri də
bu axırıncı fikrin həqiqətə uyğun
olduğunu bildirmişdir. (Təbəri təfsiri,
I cild). Bu barədə bir fikir qətidir ki, mələklər
özlərindən qeyb elmini bilə bilməzlər, hər
bir halda onlarda bu məlumat ya gördüklərindən, ya da
ilahi xəbərdən qaynaqlanmışdır.(Düzünü
Allah bilir – müəllifdən).
Mələklər
nurdan yaradıldıqları üçün bədənləri
lətifdir və bir formadan başqa formaya düşə
bilirlər. Onlar Allahın izni ilə
müxtəlif canlıların cildinə girə bilirlər.
Amma hədislərdən gələn məlumatlara
görə it və donuz kimi murdar heyvanların şəklinə
düşmək onlara qadağandır. Cinlər
isə bütün formalara düşə bilirlər.
Həzrət Məhəmməddən (s.ə.s) gələn
hədislərə görə mələklər yatmır,
yemək yemir, yorulmur, cin və insanlar kimi çoxalmırlar. Onların
cinsiyyətləri də yoxdur.
Mələklərin
sayı barədə məlumat yoxdur. Hədislərdə
deyilir ki, Allah-təala onlardan çox məxluq
yaratmamışdır. Deməli, mələklərin
sayı yalnız Allaha məlumdur. Həzrət Əli (ə)
mələklərin sayı barədə demişdir: “Göy
qatlarında bir qabıq (qədər yer) yeri yoxdur ki, orada səcdə
edən bir mələk və ya tələsik (Allahın əmrini
yerinə yetirməyə) çalışan, səy göstərən
mələk olmasın.”(Nəhcül-Bəlağə,
xütbə 90).
Mələklərin
bəzisi Allahla peyğəmbərləri arasında elçi
olmaq, bir hissəsi səmada baş verən hadisələri
nizamlamaq, bir hissəsi çətinliyə
düşmüş insanlara kömək etmək, kafirləri
cəzalandırmaq, bir qrupu Cənnət və Cəhənnəmin
keşiyini çəkmək və
s. işlər üçün vəzifələndirilmişdir.
Bir qrup mələklər isə yalnız Allaha
həmd və şükür etmək üçün
yaradılmış və bu işi yerinə yetirirlər.
Həzrət Əli (ə) Məhəmməd Peyğəmbərdən
(s.ə.s) eşitdiyi xəbərlərə əsasən mələklərin
forma, xüsusiyyət və işləri barədə
demişdir: “(Onların birinci dəstəsi elə mələklərdir
ki,) onlardan bəziləri səcdə halındadırlar, ruku
etmirlər, bəziləri isə ruku halındadırlar,
ayağa qalxmırlar, bir dəstəsi isə cərgə ilə
dayanıblar, öz yerlərindən kənara
çıxmırlar və bəziləri də yorulmadan təsbih
edənlərdir. Onların gözlərinə
yuxu, ağıllarına səhv gəlməz, onlarda nə
süstlük, nə də unutqanlıq baş verər. Onların başqa bir dəstəsi (ikinci dəstə
mələklər) Allah vəhyinin əminləridir. Onun peyğəmbərləri üçün
danışıq vasitəsi və tərcümanlarıdır,
Onun hökm və fərmanlarını yetirmək
üçün get-gəl edirlər. Onların
bir dəstəsi isə Onun bəndələrinin mühafizəçiləri,
behiştlərinin keşikçiləridirlər.”(Nəhcül-Bəlağə,
xütbə 1).
Mələklər də digər canlı varlıqlar
kimi bir-birindən üstün yaradılmışdır.Belə
ki, Qurani-Kərimdə onların bir qrupu “müqərrəbun”
(yəni, Allaha yaxın olanlar) adlandırılır. Mələklərin
dördü böyük və mələklər arasında
tutduqları vəzifəyə və məqama görə
hörmət olunanlardır. Bunlar: Cəbrail, Mikail,
ölüm mələyi (Bu mələyin adı Quranda yoxdur. Yəhudilərin müqəddəs kitablarında və
bəzi zəif hədislərdə bu mələyin adı Əzrail
kimi göstərilir) və İsrafildir (Bu mələyin də
adı Qurani-Kərimdə yoxdur). Bunlardan
başqa Qurani-Kərim bir çox mələk növləri
haqqında xəbər verir ki, onlar haqqında məlumat verməyə
çalışacağıq.
Qurani-Kərimdə və hədislərdə
Cəbrail adlı mələyin bütün mələklərin
başçısı olduğu bildirilir: “Bu (Quran Allah dərgahında)
çox möhtərəm olan bir elçinin (Cəbrailin) gətirdiyi
kəlamdır.”, “(Elə bir elçi ki) çox qüvvətlidir,
ərşin sahibi (Allah) yanında çox hörmətlidir.”,
“(Elə bir elçi ki, mələklər arasında) itaət
ediləndir, həm də (Allah yanında vəhyə)
etibarlı müvəkkildir.”(Ət-Təkvir,19;
20; 21).
Cəbrail Allahın ən möhtərəm mələyi
olub çox əzəmətli görkəmə sahibdir. Həzrət Məhəmməd
(s.ə.s) Cəbraili iki dəfə həqiqi surətində
görmüşdü. (Ən-Nəcm, 6; 13).
Bəzi hədislərə görə Həzrət
Məhəmməd (s.ə.s) onu ilk dəfə həqiqi
simasında görəndə özündən gedibmiş.
Cəbrailin vücudu bütün
üfüqü əhatə etmiş və o, 600 qanada sahib
olmuşdur. (Səhih-Buxari, hədis 3232;
3234).
Həzrət Cəbrail bütün peyğəmbərlərə
Allahın əmrlərini çatdıran vəhy mələyidir. Bu onun əsas
vəzifəsi olmuşdur. Cəbrail Həzrət Məhəmməd
(s.ə.s) vəfat edənə qədər ona nazil olmuş və
bütün vəhyləri o çatdırmışdır:
“Rəvayət edilir ki, Fatimə (ə) demişdir: “(Bir dəfə)
Peyğəmbər (s.ə.s) mənə gizlincə xəbər
verib dedi ki: “Cəbrail hər il Quranı mənimlə
birgə (yalnız) bir dəfə təkrar edərdi, bu il isə
iki dəfə təkrar etdi. Düşünürəm
ki, bu mənim əcəlimin yaxınlaşması deməkdir.”(Səhih
əl-Buxari, hədis 4996).
Yəhudilərin
bir qisminin kafir olmalarının bir səbəbi də
Allahın bu ən böyük mələyi ilə
düşmənçilik etmələri olmuşdur.Həzrət
Məhəmmədə (s.ə.s) sağlığında yəhudi
alimləri bir çox suallar vermiş, bütün suallara
düzgün cavab aldıqdan sonra ona vəhyləri kimin
çatdırdığını soruşmuşlar. Həzrət
Məhəmməd (s.ə.s) Cəbrail–deyə cavab verəndə
yəhudilər dağıntı və səfalət mələyi
hesab etdikləri Cəbraillə açıq-aşkar
düşmən olduqlarını bəyan etmişdilər. Bu
münasibətlə də Qurani-Kərimin bu ayəsi və
Allahın hökmü nazil olmuşdu: “Hər kim
Allaha, Onun mələklərinə və peyğəmbərlərinə,
Cəbrailə və Mikailə düşməndirsə,
şübhəsiz, Allah da (belə) kafirlərə
düşməndir.”(Əl-Bəqərə,
98).
Ayədə Allah-təala açıq bəyan edir ki,
Onun mələkləri ilə düşmənçilik edən
Allahla düşməndir. Çünki,
heç bir mələk Allahın işləri ilə
bağlı öz tərəfindən qərar qəbul etmək
səlahiyyətində deyil və onlar yalnız Allahın əmrini
yerinə yetirən müvəkkillərdir. Bu üzdən də mələklərin birini
dağıntı və səfalət mələyi hesab etmək,
ümumilikdə bu sifətlərin ya Allaha şamil
olunması, ya da bu işlərin həmin mələyin
özbaşına etdiyi mənasına gəlir. Bu da mələklərə atılan böhtan və
onların Allah əmrindən çıxmalarını
düşünmək deməkdir. İslam
dinində bu küfrdür və həmin şəxs kafirlik həddindədir.
Cəbrail sözünün mənası “Allahın qulu”
deməkdir.
Qurani-Kərimdə onun “Ruh”, “Ruhul-quddus”,“Ruhəna”,
Rasulun-kərim”, “Rasulu-Rabbik”, “Ruhul-əmin” kimi adları da
göstərilir. Cəbrail Həzrət Məryəmə
kamil bir insan surətində görünmüş və
Allahın əmri ilə ona övlad (Həzrət İsa) bəxş
etmişdi. (Məryəm, 17). Cəbrailin
bildirdiyinə görə bütün mələklərin səmada
ibadət etmək üçün öz yerləri vardır və
onlar müsəlmanların cümə və camaat
namazlarında durduqları kimi səf-səf dururlar: “(Cəbrail
Peyğəmbər əleyhissəlama belə dedi: “Bizdən
(mələklərdən) elə birisi yoxdur ki, onun (səmada
Allaha ibadət üçün) müəyyən bir yeri
olmasın!”, “Həqiqətən, biz səf-səf dururuq.”(Əs-Səffat,
164;165).
Qurani-Kərimdə
bildirilir ki, qədr gecələrində Cəbrail və mələklər
yer aləminə enərək insanların
salamatlığı və əmin-amanlığı
üçün dua edərlər: “O gecə mələklər
və ruh (Cəbrail) Rəbbinin izni ilə hər bir işdən
dolayı (Allah dərgahından əmrlər alaraq) yerə enərlər”
(Əl-Qədr, 4).
Cəbraildən fərqli olaraq yəhudilər ikinci
böyük mələk Mikailə rəğbət bəsləyirdilər.Mikail
sözünün mənası ibrani (yəhudi) dilində “kim
tanrı kimidir?” deməkdir. Yəhudilər Mikaili mərhəmət və
xeyirxahlıq mücəssəməsi hesab ediridlər.Əslində
isə bütün mələklər yalnız Allahın əmri
ilə onlara həvalə olunmuş vəzifələrini
qeyd-şərtsiz icra edən sadiq varlıqlardır. Mikail Allah tərəfindən yağışın
yağması, küləyin əsməsi, məxluqatın
azuqəsi və digər təbiət hadisələrini idarə
etməyə mükəlləf olunmuşdur. Yuxarıda
göstərdiyimiz ayədə (Əl-Bəqərə,98) Allah-təala Mikailin böyük bir mələk
olduğunu və ona düşmənçilik edənlərin
əslində Allahla düşmən olduğunu bildirir.Qurani-Kərimdə
Mikailin adı yalnız bir dəfə yuxarıdakı ayədə
çəkilmişdir.
İsrafil Allahın dörd
böyük mələyindən biridir. İsrafil
“sur” adlı şeypura oxşar alətə üfürməklə
qiyamətin qopmasını bildirməyə mükəlləf
olunmuşdur. Həzrət Məhəmməddən
(s.ə.s) gələn xəbərlərə görə
İsrafilin “Lövhi-məhfuz”da yazılanları oxumaq və əlaqədar
mələklərə xəbər verməsi də onun vəzifələrindəndir.
O sura birinci dəfə üfürəndəsurdan elə dəhşətli
bir səs çıxacaq ki, yeddi qat göydə və yerin hər
bir tərəfində eşidiləcək. Eşidənlərin
hamısı göylərdə və yerdə olmalarından
asılı olmayaraq hamısı bir anda öləcək,
ikinci dəfə üfürdükdə isə hamı, hətta
qəbirlərdə olanlar da diriləcək.
İsrafil –“israf” kəlməsi qul,
“il” kəlməsi isə Allah mənasını verən bir
sözdür. İsrafil adına hədislərdə rast gəlinir.
Bu hədislərə əsaslanan İslam alimləri
suru üfürən mələyin adının İsrafil
olması barədə həmfikirdirlər.Bu mələyin
Qurani-Kərimdə adı çəkilmir. Lakin qiyamətdə
suru üfürən mələk barədə ayələr
var: “(Ya Peyğəmbər!) Carçının yaxın bir
yerdən car çəkəcəyi gün (deyilən
sözü, surun səsini) dinlə! (O gün İsrafil uca səslə:
“Ey köhnəlmiş sümüklər, ey bir-birindən
ayrılmış oynaqlar, ey əprimiş ətlər, ey
dağılmış saçlar! Allah sizə
haqq-hesab gününə gəlmək üçün yenidən
birləşməyi buyurur!” – deyəcək
və suru ikinci dəfə üfürəcəkdir).”(Qaf, 41).
Əzrail dörd böyük mələkdən biridir.O
canlılara verilmiş ruhların geri alınması barədə
ilahi əmri icra etməyə mükəlləf olunmuşdur. Qurani-Kərimdə Allah
buyurur: “(Ya Rəsulum!) De: “Sizə müvəkkil olan
ölüm mələyi (Əzrail) canınızı
alacaqdır. Sonra da (qiyamət günü) Rəbbinizin
hüzuruna qaytarılacaqsınız!”(Əs-Səcdə,11). İsrafil kimi bu böyük
mələyin də adı Qurani-Kərimdə çəkilmir.
Quranda Əzrailin adı “mələk-ul-movt”, yəni
ölüm mələyi olaraq göstərilmişdir. Bu
böyük mələyin əmrində “Naziat” adlı can alan mələklər də var. Onlar
haqqında Qurani-Kərimdə deyilir: “...Nəhayət,
birinizin əcəli gəlib çatdıqda onun canını
(göndərdiyimiz) mələklər alar. Onlar
(öz vəzifələrində) heç bir əyər-əskikliyə
yol verməzlər!”(Əl-Ənam, 61).
Hədislərdən gələn məlumatlara görə
Əzrail möminlərin canını asanlıqla alar,
onların gözünə nurani, gözəl görkəmdə
görünər və onları cənnətlə müjdələyər. Kafirlərin
canını isə əzab verə-verə alar, onların
gözünə dəhşətli, qorxulu və pis görkəmdə
görünər. Əzrail möminlərin
ruhlarını elə asanlıqla alar ki, onlar xəfif bir
yuxuya getdiklərini zənn edərlər və ruhlarında
heç bir ağrı, zədə qalmaz. Amma kafirlərin
ruhlarını elə əzabla alar ki, bu ruhlar qiyamətə
qədər o dəhşətli ağrı-acını hiss
edərlər.Həzrət Məhəmməd Peyğəmbər
(s.ə.s) Əzrailin kafirlərə görünən dəhşətli
görkəmi barədə demişdir: “...And olsun canım Onun
əlində olana ki, ölüm mələyini (Əzraili)
görmək min qılınc zərbəsindən daha
ağırdır...”(Kənzul-Ummal, hədis 58).
Əzrail qiyamət baş verdikdən sonra bütün
canlıların, hətta mələklərin də
canlarını alar. Ən sonda isə Əzrailin canını
da Allah alar. Beləliklə, Allahdan
başqa heç bir canlı qalmaz. Daha
sonra isə bütün canlı varlıqlar dirilərək məhşərə
gətiriləcək və sorğu-sual olunaraq əməllərinə
görə müvafiq olaraq Cənnət və ya Cəhənnəmə
göndəriləcəklər.
Qurani-Kərimdə hər bir
insanın bütün həyatı boyu əməllərini
yazmaq üçün Allah tərəfindən təyin
olunmuş iki “katib” mələk haqqında da məlumat var:
“Xatırla ki, (insanın) sağında və solunda (onun
bütün əməllərini) təsbit edən (qeydə alan) iki mələk oturmuşdur!”, “Dediyi hər
sözü (yazmaq üçün) onun yanında hazır
durub gözləyən (iki mələk) vardır!”(Qaf, 17; 18). “Sizin
üstünüzdə gözətçi mələklər”,
“(Əməllərinizi) yazan və (Allah dərgahında)
çox hörmətli olan mələklər vardır.”,
“Onlar sizin nə etdiklərinizi bilirlər.”(Əl-İnfitar,
10;11;12).
Bu mələkləri “Kiramən katibin” (qiymətli,
şərəfli yazanlar) adlandırırlar. Bu mələklərin
biri insanın sağ tərəfində duraraq, onun
bütün yaxşı işlərini qeyd edir. Sol tərəfdəki mələk isə pis əməlləri
yazır. Sağ tərəfdəki mələk
Allahın insanlara sonsuz mərhəmətinin təzahürü
və əmr olunduğu kimi dərəcəsindən
asılı olaraq hər yaxşı əmələ görə
bir neçə dəfə artıq savab yazır. Hətta, yaxşı niyyətlərə görə
də savab yazır. Sol tərəfdəki
mələk isə pis əmələ görə yalnız
bir günah yazır, amma əmələ çevrilməmiş
pis niyyətə görə günah yazmır. Bu mələk günahı yazmaqda tələsməz,
bir müddət və ya günün sonuna qədər səbr
edib insanın əməlindən peşman olmasını və
tövbə etməsini gözləyər. Bəzi İslam alimləri bu mələyin savabları
yazan sağ tərəfdəki mələyə tabe
olduğunu bildirmişlər.
Qiyamət
günündə bu mələklərin yazdığı dəftər
(əməl dəftəri) açılacaq, orada qeyd
olunmuş əməllər qiymətləndirilərək
günahkarlar Cəhənnəmə, savabı çox olanlar
isə Cənnətə yollanacaqlar. Günahla savabı
bərabər olanlar isə məşhur İslam təfsir və
tarixçisi Təbərinin yazdığına görə Cənnətlə
Cəhənnəm arasında yerləşən “əl-Əraf”
təpəsində müəyyən bir müddət gözlədikdən
sonra Cənnətə daxil olacaqlar. (Düzünü
Allah bilir – müəllifdən).
Qurani-Kərimdə insanı
öndən və arxadan qoruyan mələklər haqqında
da xəbər verilir. Onları “Həfəzə
mələkləri” (qoruyucu mələklər)
adlandırırlar: “(İnsan üçün) onu öndən
və arxadan təqib edənlər (mələklər)
vardır. Onu (insanı) Allahın əmri
ilə qoruyurlar. Hər hansı bir tayfa öz
tövrünü (nəfsində olanları) dəyişmədikcə,
Allah da onun tövrünü (onda olanları, onun əhvalını)
dəyişməz...”(Ər-Rəd, 11).
Bu mələklər insanları Allahın izni ilə bir
çox qəzalardan, bəlalardan və başqa gözlənilməz
hadisələrdən qoruyurlar. Bu mələklərin
bir çox hallarda elə “katib” mələklər olduğunu
yazırlar. Bəzi alimlər isə bu mələklərin
katiblərdən fərqli olaraq insanı qorumağa mükəlləf
olunduqlarını bildirmişlər. İslam
təfsirçi və tarixçisi Məhəmməd ibn Cərir
Təbəri özünün təfsir kitabında bu barədə
Həzrət Məhəmməddən (s.ə.s) hədis nəql
etmişdir. Oradadeyilir: “Sizləri həm gecə, həm
də gündüz təqib edən mələklər
vardır. Bunlar, sabah və ikindi
namazlarında (növbə dəyişdirmək
üçün) bir araya gəlirlər. Sonra
sizinlə bərabər gecələyənlər yuxarı
çıxarlar. Rəbbiniz daha yaxşı bildiyi halda,
onlardan: “qullarımı necə buraxdınız?” – deyə sorar. Onlar da: “Biz onları namaz
qılarkən buraxdıq. Getdiyimizdə də
namaz qılırlardı” – deyərlər.”, “Çılpaq
durmaqdan çəkinin! Çünki, sizdən
heç ayrılmayan, sadəcə ayaqyolunda, bir də
kişinin ailəsi ilə cinsi münasibətdə olduğu
zaman ayrılan mələklər vardır. Onlardan utanın və onlara hörmət göstərin!”(Təfsiri-Təbəri,
V cild).
Birinci hədisdən də anlaşıldığı
kimi insana təhkim olunmuş mələk ikidən
artıqdır və növbə dəyişdirirlər. Amma Qurani-Kərimdə
katib mələklərin, yəni sağ-sol tərəfdə
olan mələklərin sayı iki olaraq göstərilir.
Deməli, qoruyucu mələklər heç də
katib mələklər deyil. Onlar
birbaşa insanı qorumağa mükəlləf olunmuşlar.
Hərçənd ki, bu hədisdə belə
qaranlıq məqam var ki, əgər bu mələklər
insan namaz qılanda növbə dəyişdirirlərsə, bəs
namaz qılmayanların mələkləri necə növbə
dəyişdirirlər? (Düzünü
Allah bilir – müəllifdən).
El arasında insanın“qaraçuxa” anlayışı məhz
bu mələklərə şamil oluna bilər. Çünki,
“qaraçuxam yatıb” deyimi xalqımızda çox qədimlərdən
mövcuddur. Bəzi insanlar işlərinin çox vaxt
düz gətirmədiyini, başlarına tez-tez gözlənilməz
qəzalar gəldiyindən və başqa çətinliklərin
səbəbi kimi
“qaraçuxa”larından şikayətlənirlər.
Əslində insanın “qaraçuxası” Allahın izni ilə onu qoruyan
bu “həfəzə” mələkləridir. Yuxarıdakı
ayədə Allah açıq-aşkar buyurur ki, “hər
hansı bir insan Allaha qarşı tövrünü,
münasibətini dəyişdirmədikcə, Allah da onun əhvalını
dəyişdirməz”. Bu o deməkdir ki,
bir insan əgər davamlı surətdə işlərinin
düz getmədiyindən və başqa çətinliklərdən
şikayətlənirsə, öz əməllərinə nəzər
salmalı, Allaha, Onun əmrlərinə qarşı daha
hörmətlə yanaşmalı və haqq yolunu
tutmalıdır. Çünki, bu qoruyucu mələklər
yalnız Allahın iradəsi ilə qorumağa mükəlləf
olunduğu insandan qəza və bəlaları sovuşdura bilər.
Əks halda etdiyimiz hər pis əməl bu mələklərdə
ikrah hissi oyadır və onlar da Allah əmri ilə bizə
qarşı tövrlərini dəyişdirir və laqeyd
olurlar. Bu ilahi yardım Allahın bizə
olan bir lütfüdür və mələklərə iman gətirməyimizin
nə qədər önəmli olduğunun bariz nümunəsidir.
Qurani-Kərimin yuxarıda göstərdiyimiz
ayəsində insanı öndən və arxadan təqib edib
onu qoruyan mələklər haqqında soruşanlara imam Məhəmməd
Baqir (ə) belə cavab vermişdir: “Allahın əmri ilə
onu quyuya düşməkdən, ya başına divar
uçmaqdan və ziyandan qoruyurlar. Ancaq elə
ki, əcəli çatdı, onu əcəli ilə tək
qoyub müqəddəratına doğru qovurlar. Bu təqib edənlər, insanı gecələr
qoruyan iki mələkdən və gündüzlər
mühafizə edən iki mələkdən ibarətdir.
Bu işi də növbə ilə görürlər...”(Biharul-Ənvar, cild 59, hədis 16).
İnsanları öləndən sonra qəbir evində
sorğu-sual edən iki mələk də vardır. Bu mələklər
qəbirdəki adamın yanına onun heç vaxt görmədiyi
surətdə gəldiyi üçün “bilinməyən,
tanınmayan, qəribə qarşılanan” mənalarında
“Münkər” və “Nəkir”
adlandırılmışdır. Bu mələklərin
adı Qurani-Kərimdə yoxdur. Onların
adlarına yalnız bəzi hədislərdə rast gəlinir.
Tirmizi və ibn Hibban Əbu Hüreyrədən Peyğəmbərin
(s.ə.s) belə dediyini rəvayət edirlər: “İnsan (və
ya sizlərdən biri) dəfn olunduqda yanına rəngi qara,
göygöz iki mələk gəlir. Birinə Münkər,
digərinə isə Nəkir deyirlər...”(Sünən
ət-Tirmizi, hədis 1071).
Hədislərə görə bu mələklər qəbirdəki
ölülərə “Rəbbin kimdir?”, “Peyğəmbərin
kimdir?”, “Kitabın hansıdır?” – deyə suallar
verər və həmin suallara insanların verdiyi cavablara
uyğun olaraq onlarla rəftar edərlər.Bu iki mələyin
adı və ümumiyyətlə, qəbirdə sorğu-sual
barədə Qurani-Kərimdə konkret bir ayə yoxdur. Yalnız bəzi ayələrdə bu məsələyə
işarə olunur. Qurani-Kərimdə deyilir: “Allah iman gətirənləri
dünyada da, axirətdə də möhkəm bir sözlə
(kəlmeyi-şəhadətlə) sabitqədəm edər...”(İbrahim, 27). İslam alimləri
ayədə olan “axirət” sözündə məqsədin qəbir
həyatı olduğunu, möminin orada hesaba çəkilərkən
imanında və kəlmeyi-şəhadətində qərarlı
olacağını və bunun da müqabilində onlara gözəl
nemətlər əta olunacağını bildirmişlər.
Bu barədə Həzrət Məhəmməd (s.ə.s)
buyurur: “Mömin, qəbirdə hesaba çəkilincə kəlmeyi-şəhadətini
deyərək şəhadət gətirəcəkdir. Burda Allah-təalanın:
“Allah iman gətirənləri dünyada da, axirətdə də
haqq və həqiqətdə sabitqədəm edər.” ayəsindən
məqsəd budur.”(Təbəri təfsiri, cild
V). “Həzrət Osman deyir ki, Rəsulullah (s.ə.s) cənazə
dəfnini bitirdikdən sonra qəbrin başında durur və
belə deyirdi: “Qardaşınız üçün əfv
diləyin. Onun imanda qərarlı
olmasını istəyin. Çünki, o
indi sorğu-suala tabe olmaqdadır.” (Əbu
Davud, Cənazə kitabı, cild 69, hədis 3221).
Yuxarıdakı ayədə
qəbirdəki möminlərdən danışılır.
Başqa bir ayədə isə qəbir evində kafirlərə
verilən dəhşətli cəzalardan xəbər verilir:
“Onlar (ölən gündən qiyamətə qədər qəbir
evində) səhər-axşam (gündə iki dəfə)
odda yandırılarlar. Qiyamət qopduğu gün isə
(deyiləcəkdir): “Firon əhlini ən şiddətli əzaba
salın!”(Əl-Mumin, 46).
Bunlardan başqa ərşi daşıyan mələklər
də vardır. Bu mələklərə “Həməleyi-ərş”
deyilir. Onlar Allahın qüdrət və səltənətinin
təcəlli yeri olan ərşi daşımağa mükəlləf
olunmuşlar. Qurani-Kərimdə qiyamətdə
onların sayının 8 olduğu göstərilir: “Mələklər
də onun (göyün) ətrafında (Allahın əmrinə
müntəzir) olacaq və həmin gün (ya Peyğəmbər!)
sənin Rəbbinin ərşini onların
(başı) üstündə səkkiz mələk
daşıyacaqdır!”(Əl-Haqqə, 17).
Bu mələklər
haqqında Qurani-Kərimin bir başqa ayəsində buyrulur: “Ərşi
daşıyanlar və onun ətrafında olanlar (mələklər)
öz Rəbbini həmd-səna ilə təqdis edir, Ona (qəlbən)
inanır və möminlərin
bağışlanılmasını diləyərək belə
deyirlər...”(Əl-Mumin,7). Həzrət Əli
(ə) bu mələklər barədə demişdir:
“Onların ayaqları yerin ən alt təbəqələrində
sabitdir, boyunları ən yüksək səmaları
ötüb, əzaları cahanın hüdudlarından kənara
çıxıb, onların çiyinləri ərşin
dayaqlarıyla bərabərdir. (İlahi nurun əzəmət
və heybətindən) ərşin müqabilində nəzərləri
yerə dikilib və onun altında özlərini qanadlarına
bürüyüblər. O mələklər və
onlardan aşağıdakılar arasında izzət
hicabları və qüdrət pərdələri çəkilib...”(Nəhcül-Bəlağə, xütbə
1).
“Muqərrəbun”, yəni Allaha ən yaxın olan mələklər
Allahı təsbih edib anmaq vəzifəsini
daşıyırlar. Cəbrail, Mikail, İsrafil və Əzrail də
“müqərrəb” mələklərdən hesab olunurlar. Muqərrəbun mələklər Allaha çox
yaxın və Onun dərgahında şərəfli mövqeyə
sahibdirlər. Onlar haqqında Qurani-Kərimdə deyilir:
“İsa əl-Məsih də, yaxın mələklər də
Allahın qulu olmağı əsla özlərinə ar bilməzlər...”(Ən-Nisa, 172).
Qurani-Kərimdə Cənnət və
Cəhənnəm gözətçilərinin də mələklər
olduğu anlaşılır: “Rəbbindən qorxanlar da dəstə-dəstə
Cənnətə gətiriləcəklər. Nəhayət,
ora çatınca onun qapıları açılacaq və (cənnət)
gözətçiləri (onlara): “Salam əleyküm!(Sizə salam olsun!) Xoş gəldiniz! Əbədi qalacağınız Cənnətə
daxil olun!” – deyəcəklər.”(Əz-Zumər,
73). Hədislərdən gələn məlumatlara
görə Cənnət gözətçilərinin
başçısı Rizvan adlı mələkdir.
“Rizvan” sözü ərəb dilində “razı olmaq”,
“razılıq”, “məmnuniyyət hiss etmək” kimi mənalar
daşıyır.
Cəhənnəmin gözətçiləri zəbanilərdir. “Zəbani
sözü təfsirlərdə “şiddətli, qüvvətli,
məğlubedilməz” mələklər kimi xarakterizə
olunur. Qurani-Kərimdə Allah-təala insanları Allahın əmrindən
çıxmayan, kafir və zalımların yalvarış səslərinə
az da olsa əhəmiyyət verməyən bu müdhiş əzab
mələkləri ilə qarşılaşmamağı
tövsiyə edir: “Ey iman gətirənlər!
Özünüzü və əhli-əyalınızı elə
bir oddan qoruyun ki, onun yanacağı insanlar və daşlar,
xidmətçiləri isə Allahın onlara verdiyi əmrlərə
asi olmayan, buyurduqlarını yerinə yetirən daş qəlbli
(heç kəsə zərrəcə rəhm etməyən)
və çox sərt təbiətli mələklərdir(zəbanilərdir).”(Ət-Təhrim, 6), “Qoy o özünün
bütün tərəfdarlarını (köməyə)
çağırsın!”; “Biz də zəbaniləri (Cəhənnəmdəki
əzab mələklərini) çağıracağıq!”(Əl-Ələq,17; 18).
Zəbani
mələklərin ümumi sayı Qurani-Kərimdə
göstərilməsə də onların
başçılarının 19 ədəd olduğu
bildirilir: “(Ya Peyğəmbər!) Sən nə bilirsən ki,
nədir Səqər!”; “O (heç kəsi sağ) qoymaz və
(salamat) buraxmaz!”; “İnsanı yandırıb-yaxar!”; “Onun üstündə
on doqquz (nəfər gözətçi mələk)
vardır.”; “Biz Cəhənnəm gözətçilərini
yalnız mələklərdən etdik...”(Əl-Muddəssir,
27; 28;29;30;31).
Qurani-Kərimdə
Cəhənnəm gözətçiləri olan zəbanilərin
hamısının böyüyü və
başçısının Malik adlı mələk
olduğu göstərilir:“Onlar (Cəhənnəmin
gözətçisi Malikə) müraciət edib deyəcəklər:
“Ey Malik! Qoy Rəbbin bizi öldürsün (bu əzabdan
qurtaraq)! O isə (min ildən sonra onlara): “Siz (həmişəlik
burada) qalacaqsınız!”–deyə cavab verəcəkdir!”(Əz-Zuxruf,
77).
Allahın peyğəmbərlərini və onların əshabələrini
təhlükələrdən qorumaqdan ötrü yer üzərinə
enən və hətta döyüşən mələklər
də olmuşdur. Məsələn, İslam dinində Həzrət Məhəmməd
(s.ə.s) və möminlərin kafirlərlə ilk
döyüşü olan Bədr döyüşündə
(miladi 624-cü il) 3000 mələk
iştirak etmişdi. Həzrət Peyğəmbər (s.ə.s)
möminlərə 3000, Allah isə 5000 nişan
qoyulmuş mələklə Peyğəmbər (s.ə.s) və
möminlərə yardım edəcəyini vəd etmişdi:
“(Ya Rəsulum!) Həqiqətən, siz Bədrdə
zəif olduğunuz halda, Allah sizə yardım etdi.
(Allaha) şükür edən olmaq üçün Allahdan
qorxun!”, “O zaman sən möminlərə deyirdin: “Rəbbinizin
üç min mələk endirərək imdadınıza
yetişməsi sizə kifayət etməzmi?”, “Bəli, əgər
səbr edib (Allahdan) qorxsanız, onlar (Məkkə
müşrikləri) qəzəblə üstünüzə
gəldikləri zaman Rəbbiniz artıq beş min nişan
qoyulmuş mələklə sizə yardım edər”(Ali-İmran, 123; 124; 125),
Allah-təala bu döyüşlərdə
kafirlərə qarşı amansız olmağı və
onları şiddətli cəzalandırmağı mələklərə
əmr etmişdi:“(Ya Peyğəmbərim!)
Xatırla ki, o zaman Rəbbin mələklərə belə vəhy
edirdi: “Mən də sizinləyəm. Möminlərə
qüvvət (mətanət) verin. Mən
kafirlərin ürəklərinə qorxu salacağam. Onların boyunlarını vurun, bütün
barmaqlarını (əl-ayaqlarını) doğrayın!”(Əl-Ənfal,
12).
Mələklərin
müharibələr zamanı çətin məqamlarda
müsəlmanlara köməyə gəlmələri barədə
çoxlu səhih hədis mövcuddur. Onların birində
deyilir: “İbn Abbas rəvayət edir ki, Peyğəmbər
(s.ə.s) Bədr döyüşündə demişdir:
“Budur, Cəbrail atının başından tutub,
üstü-başı da yaraqlı-yasaqlı (gəlir).”(Səhih əl-Buxari, hədis 3995).
Xəndək müharibəsi
zamanı (miladi 626-cı il) da Allah mələklərdən
ibarət qoşunla müsəlmanlara kömək etmişdi:
“Ey iman gətirənlər ordular sizin üstünüzə gəldiyi
zaman Allahın sizə olan nemətini yada salın. O vaxt Biz
onların üstünə külək və sizin görmədiyiniz
(mələklərdən ibarət) qoşun göndərmişdik.
Allah o zaman sizin nə etdiyinizi
görürdü.”(Əl-Əhzab, 9).
Ölüm
ayağında olan möminlərə qorxmamaları
üçün kömək edən, ürək-dirək verən
mələklər də vardır. Qurani-Kərimdə
onlar haqqında deyilir: “Şübhəsiz: “Rəbbimiz
Allahdır!” – deyən, sonra da
(sözündə) düz olan kəslərə (ölüm
ayağında) mələklər nazil olub (belə deyəcəklər):
“Qorxmayın və kədərlənməyin! Sizə
vəd olunan Cənnətlə sevinin!”(Fussilət, 30).
Allahın əmrindən kütləvi
surətdə çıxaraq peyğəmbərlərə asi olan, azğınlıq, əxlaqsızlıq
edən ümmətləri cəzalandırmaq
üçün müxtəlif dövrlərdə yer üzərinə
göndərilən mələklər də olmuşdur. Məsələn, Qurani-Kərimdə Həzrət
İbrahimin (ə) yanına gələn bir neçə mələk
haqqında danışılır. Həzrət
İbrahim onların gəlişinin səbəbini soruşur:
“(Sonra İbrahim) dedi: “Ey elçilər! Sizin işiniz nədir?”;
“Onlar dedilər: “Biz günahkar bir qövmə (Lut tayfasına
cəza verməyə) göndərilmişik.”; “Onların
başına gildən daşlar yağdırmaq
üçün (gəlmişik).” (Əz-Zariyat,
31; 32; 33).
Mələklərdən bəziləri Beytul-Məmuruziyarət
edənlərdir.Bu mələklərdən hər gün
70000-i Beytul məmura daxil olur və bir daha ora
qayıtmırlar. Malik ibn Sasaə Həzrət Məhəmmədin (s.ə.s)
belə dediyini rəvayət etmişdir: “...Sonra mənə
Beytul- Məmuru göstərdilər. Soruşdum: “Bu nədir,
ey Cəbrail?” Dedi: “Bu Beytul-Məmurdur. Hər
gün onun içinə yetmiş min mələk girir. Oradan çıxdıqdan sonra bir daha ora
qayıtmırlar.”(Səhih əl-Buxari, hədis 3207; Səhih
Müslim, hədis 164).
Beytul-Məmur
Həzrət Məhəmməddən (s.ə.s) gələn hədislərə
görə göydə qızıl yaqutdan bir ev
idi. Həzrət Adəm (ə) Cənnətdən qovulduqdan
sonra çox ağladığı üçün
Allahın əmri ilə mələklər bu evi yer üzərinə
endirib, indiki Kəbənin yerinə qoyurlar. Həzrət Adəm
(ə) Allahın əmri ilə bu evi ziyarət edib, həcc əməllərini
yerinə yetirərək törətdiyi günahdan tövbə
edib
bağışlanmışdı. Adəm ilə Həvva
hər il Hindistan tərəfdən gəlib
Beytul-Məmuru ziyarət edərdilər. Nuh tufanı baş
verməzdən əvvəl Allahın əmri ilə mələklər
Beytul-Məmuru dördüncü göyə qldırırlar.(“Peyğəmbərə qırx sual”
kitabı).
Hədislərdə
cümə günü məscidə gələnlərin
adlarını qeyd edən mələklər barədə də
məlumat var. Belə hədislərin birində deyilir: “Əbu
Hüreyra rəvayət edir ki, Peyğəmbər (s.ə.s)
demişdir: “Cümə günü yetişdiyi zaman mələklər
məscidin qapılarının önündə
düzülüb (ora gələn adamları) birbəbir
siyahıya alırlar. İmam minbərə
oturduqda isə mələklər səhifələri
büküb xütbəni dinləməyə gəlirlər.”(Səhih
əl-Buxari, hədis 3211).
Qurani-Kərimdə
Allah-təalanın insanları imtahan etmək
üçün Harut və Marut adlı iki mələyi yer
üzərinə göndərməsindən
danışılır: “(Yəhudilər) Süleymanın səltənətinə
dair şeytanların oxuduqlarına (sehr kitablara) uydular. Süleyman (bu kitablara uymadığı
üçün) kafir olmadı, lakin şeytanlar (bildikləri)
sehri və Babildə Harut və Marut adlı iki mələyə
nazil olanları xalqa öyrədərək kafir oldular.
Halbuki (o iki mələk): “Biz (Allah tərəfindən
göndərilmiş) imtahanıq (sınağıq), sən gəl
kafir olma!” – deməmiş heç kəsə
sehr öyrətmirdilər. (Bununla belə yəhudilər)
yenə də ər-arvad arasına nifaq salan işləri
onlardan öyrənirdilər. Lakin onlar (sehrbazlar)
Allahın izni olmadan heç kəsə zərər verə
bilməzlər...”(Əl-Bəqərə,
102).
Ayədən
açıq-aydın görünür ki, bu iki mələk
müəyyən müddət insanlar arasında
yaşamışlar. Bəzi təfsir alimlərinin
yazdıqlarına görə onlar yer üzərinə tək
sehr kitabları deyil, xeyir-bərəkət, çoxlu savab gətirən
dua kitabları da gətirmişdilər. Onlar
sehrin günah olduğunu, istəyənlərə öyrətmək
üçün Allah tərəfindən bir sınaq
olduqlarını yəhudilərə dönə-dönə təkrar
edirdilər. Bu işləri öyrənməyin
Allahın dininin inkar olunması, böyük qadağanın
pozulması, insanlar arasında fitnə-fəsada və Allahın
qəzəbinə səbəb olacağı, insanı kafirliyə
qədər sürükləyən çox pis bir əməl
olduğunu söyləyirdilər. Harut və
Marut yəhudilərin israrı olmadan heç kəsə
xoşluqla sehr öyrətmirdilər.
Bəzi İslam alimləri
Allahın bu iki mələyinin çox ciddi bir sınaqla yer
üzərinə göndərilmələrini şərh edərkən
əsasən yəhudi əsatirindən
götürülmüş rəvayətlərə istinad
etmişlər. Bu rəvayətlərin
qısa xülasəsi belədir ki, guya bu iki mələk yer
üzərinə insanları təftiş etmək
üçün göndərilmişdir. Onlara
bütlərə tapınmaq, zina etmək, insan öldürmək
və içki içmək kimi böyük günahlardan
çəkinmələri əmr olunsa da bir gözəl
qadın görən kimi onunla zina etmiş və bunu görən
adamı öldürmüşdülər. Məhz bu səbəbdən
Harut və Marut Allahın qəzəbinə gələrək
göy səltənətindən qovularaq qiyamətədək məhkum olunmuşlar. Halbuki,
yuxarıdakı ayədən belə məlum olur ki, bu iki mələk
yalnız Allahın insanları imtahan etmək əmrini, iradəsini
tam sədaqətlə yerinə yetirmiş və asi olmamışlar. Digər müqəddəs
kitablarda Allah-təalanın bir çox hökmələrinin
təhrif olunduğu kimi bu iki mələk haqqında da yəhudi əsatirlərində
deyilənlər onlara atılmış böhtandan başqa
bir şey deyildir.
Biz yuxarıda göstərdik ki, mələklər bir
varlıq olaraq şəhvətdən uzaqdırlar. Çünki,
onların cinsiyyəti yoxdur. Bir anlıq yəhudi
rəvayətlərində deyilənləri həqiqət
hesab etmiş olsaq, onda bir çox suallara cavab verməyimiz
lazım gələcək. Belə ki,
cinsiyyəti olmayan bir varlıq cinsi olan bir varlıqla necə
zina edə bilər? Bildiyimiz kimi bunun
mümkün olması üçün bu iki mələyin
yenidən başqa forma və quruluşla yaradılması
lazım gələrdi. Həzrət Məryəmə
mələklərin başçısı olan Həzrət Cəbrail
kamil bir insan qiyafəsində görünmüş və ona
Allahın əmri ilə övlad (Həzrət İsa) bəxş
etmişdi. Qurani-Kərimdə uca Allahın bildirdiyinə
görə bu proses cinsi və təbii yolla deyil, ilahi təqdirlə,
yəni cənab Cəbrailin vasitəsilə (Cəbrailin
üfürməsi ilə) baş tutmuşdu və Allah bu
olayı möcüzə adlandırır. Əgər
yəhudi rəvayətini həqiqət saysaq, onda gərək
bu prosesi də zina adlandıraq. Halbuki, mələklər
belə günahlardan məsumdurlar. Bu məsumluq
hətta, peyğəmbərlərin zina etməkdən uzaq
olan məsumluq dərəcələrindən də dəfələrlə
üstün və inandırıcıdır.
Çünki, peyğəmbərlər Allah elçiləri
olmaqla yanaşı, həm də kişi
cinsinə mənsubdurlar. Amma mələklərin
cinsiyyəti yoxdur. Bu səbəbdən
onlara zina aid olunması sadəcə cəfəng bir işdir.
Bu yerdə bəziləri bizə irad bildirib deyə
bilər ki, bəs deyirdiniz mələklər murdar formalardan
başqa hər cildə girə bilirlər? Bu mümkündürsə, deməli mələklərin
insan cildinə girərək zina etməsi də
mümkündür.
Cavabında onu deyə
bilərik ki, mələklər başqa canlıların cildinə
girsələr belə həmin canlıların xüsusiyyətlərini
kəsb etmirlər. Məsələn, Harut və Marut
insan qismində yer üzərinə göndərilsələr
də onlar insanlar kimi yemək yeyə, yata, yorula, şəhvətə
sahib ola bilməzlər. Buna
sübut olaraq mələklərin Həzrət İbrahimin (ə)
yanına gəlmələrini göstərmək olar. Həzrət
İbrahim (ə) mələklər üçün bir buzov
bişirib gətirmiş və qonaqların yeməyə meyil etmədiklərini
görüb qorxmuşdu.(Əz-Zariyat, 28). Bu ayədən də görünür ki, mələklər
insan surətində olsalar da bizlər kimi yemək ehtiyacı
hiss etmirlər.
Həzrət İbrahimin (ə) yanına gələn bu
iki mələk ümumilikdə mələklərin müxtəlif
forma, xüsusiyyət, güc, qüvvət və hərəkət
sürəti baxımından fərqli yaradılmalarına
baxmayaraq onların hamısının yaradılış
baxımından yalnız Allah əmri ilə hərəkət
etdiklərinə bariz nümunədir. Belə ki, Həzrət İbrahimin
(ə) yanına gələn bu mələklər bir tərəfdən
ona bilikli bir oğlan uşağı(Həzrət
İshaq) ilə müjdə vermiş, bir yandan da azğın
bir tayfaya (Lut tayfasına) əzab verməyə mükəlləf
olunmuşdular. Deməli, istər əzab mələkləri,
istərsə də rəhmət mələkləri yalnız
Allah göstərişlərinin icraçısıdırlar.
Harut və Marut adlı mələklər haqqında
yuxarıda göstərdiyimiz ayə (Əl-Bəqərə,
102) barədəİslam təfsirçiləri arasında
yekdil fikir yoxdur. Bəzi alimlər yəhudi rəvayətlərindən
və zəif hədislərdən çıxış edərək
bu iki mələyin yer üzərinə sehr kitabları gətirdikləri
qənaətində olmuşlar. Amma
İslam dininin görkəmli alimləri bu fikirləri tamamilə
inkar etmişlər. Onlar haqlı olaraq
göstərmişlər ki, ayə bizə yəhudilərin
sehri bu mələklərdən yox, şeytanlardan öyrəndiklərini
açıqlayır. Bu ayənin təfsirlərinin
birində deyilir: “Babil ölkəsində sehr və cadu öz
zirvəsinə çatmışdı. Bu,
xalqı çox narahat edirdi. Allah-təala
insan surətində iki mələk göndərdi ki, xalqa sehr
və cadunun təsirsizləşdirilməsi yollarını
öyrətsinlər. Mələklər məcbur
oldular ki, sehr-caduya qarşı mübarizə aparacaq insanlara
onun yollarını da öyrətsinlər. Həmin adamlardan bir dəstəsi öyrəndiklərindən
sui-istifadə edərək sehrbazlara qoşuldular. Hansı ki, mələklər onlara xəbərdarlıq
etmişdilər ki, bu biliklərdən pis məqsədlə
istifadə etmək küfrdür.” (Məcməül-Bəyan)
Harut və Marut
adlı mələklər barədə geniş
yazmağımızın səbəbi ondan ibarətdir ki,
İslam aləmində bu iki mələkdən başqa
heç bir mələk haqqında bu qədər təzadlı
fikirlər olmamışdır. Onlar
haqqında alimlər arasında və dini ictimaiyyətdə də
fərqli fikirlər mövcuddur.Sehr və cadunun yer üzərinə
bu iki mələyin gətirdiyi söylənilir. Amma yuxarıdakı təfsir bu məsələni mələklərin
məsumluğu konteksindən açıqlayır. Bu tip
təfsirlər ilkin İslam dövrlərində hədis nəql
edən bəzi müsəlman ravilərin yəhudi əsatirindən
götürülən rəvayətlərin Həzrət Məhəmməd
Peyğəmbərə (s.ə.s) şamil olunan hədis
adı ilə nəql etdikləri hekayətlərin sonrakı
nəsillər tərəfindən hədis kitablarına
salınması səbəbindən Allahın bu sadiq mələkləri
haqqında formalaşan yanlış təsəvvürləri
özümüzdən uzaqlaşdırmaqdan ötrü əvəzsiz
mətnlərdir. Çünki, dərindən
fikirləşsək Allahın bu iki mələyinin insanlara
sehr öyrədərək onları nə səbəbdən
olursa olsun açıq şəkildə böyük
günaha və kafirliyə sürükləməsi
ağıl və islami məntiqdən kənar işdir.
Yuxarıdakı ayə də bizə yəhudilərin
sehri “şeytanlardan və Harut və Marut adlı iki mələyə
nazil olanlardan” öyrəndiklərini açıqlayır.
Bu məsələ barədə son olaraq onu deyə bilərik
ki, uca Allahın insanları “imtahan” adı ilə olsa belə ən
böyük günahlardan birinə sövq etmək
üçün iki mələyi bu işə mükəlləf
etməsi ilahi ədalətdən uzaq bir işdir. (Düzünü Allah bilir – müəllifdən).
Əl-Bəqərə surəsinin 102-ci ayəsi barədə
danışarkən sehr və caduya münasibət bildirməmək
mümkün deyil. Çünki, bu ayə bir tərəfdən
Harut və Marut adlı iki mələk, digər tərəfdən
isə sehr və cadu barədədir. Ayədə
Allahın möhtəşəm səltənət sahibi olan
böyük bir peyğəmbərinin sehrə uymamasından və
kafir olmamasından danışılır. Allah-təala açıq-aşkar bildirir ki, sehrlə
məşğul olmaq çox böyük bir günahdır və
kafirlikdir. Çünki, sehrlə məşğul olmaq
özünü qeybdən xəbərlər alan, gələcəyin
bilicisi kimi təqdim etmək, insanların taleyi, həyatı
ilə oynamaq, onları hidayət yolundan, yəni Allahdan
yardım diləmək fikrindən döndərmək,
birbaşa Allaha aid olan işlərlə məşğul olmaq
deməkdir. Bu isə nə qədər qəribə
olsa da “Allahlıq iddia”sıdır. (Bu
fikrimizə görə Allahın mərhəmətinə
sığınırıq – müəllifdən).
Oxucuların nəzərinə çatdırırıq
ki, kafirlik təkcə Allahı birbaşa inkar etməkdən
ibarət deyildir. Əlbəttə, bu ən böyük
küfr etmək və kafirlikdir. Amma
küfrün də özünün dərəcələri
vardır. Bu mövzu geniş olduğundan
qısa onu demək olar ki, Allahın iradəsinə
qarşı gəlmək küfrdür. Bu
birbaşa, açıq və ya gizli şəkildə, qəti
inkarla müşayiət olunursa, bu həmin şəxsin
Allahla razılaşmaması və özünün daha
“haqlı” olması anlamına gəlir. Sehr
və cadu ilə məşğul olmaq da Allahın birbaşa
işinə qarışmaq deməkdir. Bu
işlə məşğul olan şəxs Qurani-Kərimə
görə kafirdir.
Bir məsələni də
xüsusi olaraq vurğulamaq yerinə düşər ki,
günümüzdə bu cadügərlərə münasibət
birmənalı deyildir. Onların yanına
müxtəlif zümrələrdən olan müsəlmanlar
gedir və diləklərini uca Allahdan istəməkdənsə,
kafirlik sənəti ilə məşğul olan cadügərlərdən
kömək umurlar. Oxucuların nəzərinə
çatdırmaq istəyirik ki, İslam dinində sehrlə məşğul
olanın yanına getmək böyük günahdır və
bir çox İslam alimləri həmin şəxslərin də
küfr etdiklərini, bununla da kafirlik həddində
olduqları barədə fətvalar vermişlər.Həzrət
Məhəmməd Peyğəmbərin (s.ə.s) sehr və
cadu ilə məşğul olanlara münasibəti çox sərt
olmuşdur və hətta, onlardan birini o zaman edam
etdirmişdir. İmam Cəfər Sadiq (ə) Həzrət Məhəmməd
Peyğəmbərdən (s.ə.s) belə bir hədis nəql
etmişdir: “Bir dəfə imam Cəfər Sadiqə (ə) belə
sual verirlər: “Filan yerdə bir nəfər yaşayır.
Adamlar oğurlanmış malı tapmaq və
başqa işlər üçün onun yanına gedirlər.
Bizə də onun yanına getmək icazəsi verirsənmi?”. İmam belə cavab verir: “Allahın Rəsulu
buyurub ki, hər kim sehrbazın, kahinin, gələcəkdən
xəbər verdiyini iddia edən yalançının
yanına getsə və onun dediklərinə inansa, Allahın
nazil etdiyi bütün səmavi kitabları rədd etmiş
kimidir.” (Biharul-Ənvar, LXXII, 212-213).Mövzu
geniş olduğundan inşallah bu məsələyə
növbəti məqalələrimizdə toxunacağıq –
müəllifdən).
Hədisi-şəriflərdə
insanın qəlbinə doğrunu və həqiqəti ilham edən
(Tirmizi, “Təfsir”, 3), namaz qılanlarla birgə “Fatihə” surəsinin
sonunda “amin” deyən (Buxari, “Azan” 11), Quran oxunarkən yer
üzünə enən (Buxari, “Fəzailul-Quran 15), elm və
zikr məclislərinə baş çəkən (Buxari, Dəavat,
66), möminlərə rəhmət oxuyan (Tirmizi, “Elm” 19),hər gün sübh və ikindi
namazlarında möminlərlə birlikdə olan (Buxari, Məvaqit
16) mələklərdən də bəhs olunur. Həzrət
Məhəmməd Peyğəmbər (s.ə.s) buyurur: “Bir mələk
hər namaz vaxtı nida edib deyir: “Ey bəni-Adəm, namaza
qalxın və öz əleyhinizə
hazırladığınızı (cəhənnəm odunu
namaz vasitəsilə) söndürün!”(Mustədrəkul-vəsail,
3-102).
Allah-təala
Qurani-Kərimdə Özünün yaratdığı bu
müdhiş varlıqlara and içir: “And olsun (kafirlərin
canını) zorla alanlara”; “And olsun (möminlərin
canını) rahatlıqla alanlara”; “And olsun sürətlə
üzənlərə”; “And olsun (bir-birini) ötdükcə
ötənlərə”; “And olsun işə əncam çəkənlərə
(Allahın əmri ilə dünyanın işlərini idarə
edən mələklərə ki,...)”(Ən-Naziat,
1;2;3;4;5).
Uca Allah
müqəddəs kitablarda axirət həyatının
olacağına, qiyamətin həqiqətən baş verəcəyinə
və insanların əməllərinə görə
sorğu-sual olunacaqlarına bizləri inandırmaq
üçün yaratdığı heyrətamiz mələklərə
bir çox ayələrdə and içir: “And olsun bir-birinin
ardınca göndərilənlərə”; “And olsun şiddətlə əsənlərə
(və ya yel kimi tez gedənlərə)”; “And olsun (Allahın
ayələrini, kitablarını və əmrlərini)
yayanlara”; “And olsun (haqla batili) ayıranlara”; “And olsun vəhyi
(peyğəmbərlərə) çatdıranlara” (Əl-Mursəlat,
1;2;3;4;5). “Ruzi bölən (hərəsi bir
işə müvəkkil olan) mələklərə and olsun
ki,” (Əz-Zariyat, 4).
Allahın
yaratdığı bu varlıqlar bir çox cəhətdən
möcüzəli xüsusiyyətlərə sahibdirlər.
Əslində bütün varlıqlar bir-birindən
fərqlənir və hər birində özünəməxsus
qəribəliklər vardır. Amma
Allahın yaratdığı bu canlı varlıqlar həqiqətən
bir çox cəhətdən qəribə və möcüzəli
yaradılmışlar. Düzdür,
yaşadığımız Yer planetində insandan başqa
şüurlu varlıq görmürük. Bəlkə
mələkləri də daimi görsəydik onları qəribə
adlandırmazdıq. Lakin qəribə məfhumunun
da özünün bir çox parametrləri vardır. Belə ki, biz bir çox hallarda dərk etməkdə
çətinlik çəkdiyimiz hadisə, əşya və
varlıqlarla qarşılaşdıqda onları qəribə
adlandırırıq. Mələklər
haqqında Qurani-Kərim və hədislərdən gələn
məlumatlardan onlarda olan möcüzəliqəribəlikləri
belə ümumiləşdirmək olar. Mələklər
başqa canlılardan fərqli olaraq nurdan
yaradılmışlar. Onlar murdar və
haram hesab olunan canlılardan başqa hər bir surətə
girə bilirlər. Onların cinsi yoxdur,
yatmırlar, yeyib-içmirlər, yorulmurlar. Şəhvət və nəfsi istəklərdən
uzaqdırlar. Cinsiyyətləri yoxdur.
Paxıllıq, təkəbbür,
qısqanclıq, asilik, yalan, riya, zülm kimi pis xüsusiyyətlər
onların təbiətinə yaddır. Mələklər
bizim təsəvvür etmədiyimiz iti sürətlə hərəkət
edirlər. Müasir dövrümüzdə
elmə məlum olan ən iti sürət işıq sürətidir
ki, bir saniyədə 300 min kilometrə bərabərdir. Mələklərin hərəkət sürəti
bu rəqəmdən dəfələrlə artıqdır.
Belə ki, fizika üzrə tanınmış
alimlərXX əsrdə sübut etdilər ki, hər hansı
cisim işıq sürətinə yaxın sürətlə
hərəkət edərsə o insan gözünə
görünməyəcəkdir. Deməli,
mələklərin bizim gözümüzə görünməməklərinin
səbəblərindən biri də onların hərəkət
sürətlərinin işıq sürətindən artıq
olmasıdır.
Mələklərin
başçısı olan Cəbrailin hərəkət
sürəti digər mələklərdən dəfələrlə
artıqdır. Yuxarıda göstərdik
ki, Həzrət Məhəmməd (s.ə.s) Cəbraili həqiqi
görkəmində iki dəfə görmüşdü.
Bu mələyin 600 qanadı var imiş. Bir sıra səhih hədislərdən belə
anlaşılır ki, Həzrət İbrahim (ə) oğlu
İsmaili qurban kəsmək üçün
bıçağı onun boynuna sürtəndə
bıçağı kəsməyə qoymayan və
bıçağın ağzını döndərən Həzrət
Cəbrail olmuşdur. (Təfsiri-Təbəri,
cild I). Cəbrailin Həzrət Məhəmmədə
(s.ə.s) söylədiyi kimi, bu işə mane olmağı
ona Allah əmr edəndə Cəbrail ərşin (ilahi
qüdrətin təcəlli etdiyi yer) altında imiş.
Bir anda yeddi qat göyü keçərək
özünü yerə çatdırır və Həzrət
İbrahimə (ə) mane olur. Cəbrail Həzrət
Məhəmmədə (s.ə.s) deyir ki, ömrümdə iki
dəfə çətinliyə düçar olmuşam və
hər ikisi də Həzrət İbrahimlə (ə) əlaqədardır.
Birində onu oda atanda, digərində isə
İsmaili kəsməyinə mane olmaq üçün təcili
yerə çatanda. Yeddi qat göyün
böyüklüyü və aralarındakı məsafə
haqqında Həzrət Məhəmməd (s.ə.s)
demişdir ki, bir göyün o birinə nisbəti, səhraya
atılmış üzüyün səhraya olan nisbəti
kimidir.(Əhməd ibn Hənbəl,
5-178,179; İbn Hibban “əl-İhsan” 361).
Bir anlıq düşünək ki, çox uzaq məsafəni
bir anda qət edən cənab Cəbrailin sürəti
hazırda nə elmə, nə də bizim idrakımıza
sığışmayan bir sürətdir. Bizim bu məsələni
belə geniş şərh etməkdə məqsədimiz mələklərin
nə qədər qəribə və möcüzəli
varlıq olduqlarını anlatmaqdır. Mələklərin
qəribə və heyrətamiz yaradılışları barədə
Həzrət Əlinin(ə) dediklərinə
baxaq: “Pak Allah Özünün səmavi hakimiyyətindən
biri olan göyləri yaratdıqdan sonra oraları məskunlaşdırmaq
və onun üst qatını abadlaşdırmaq
üçün misilsiz və heyrətamiz məxluq olan bir dəstə
mələk yaratdı. Onlara göylərlə fəzanın
genişliyi arasındakı enli yollarda yer verdi.
O enli yolların arasında pak və təmiz yerlərdə əzəmət
və böyüklük pərdələrinin arxasında
onların təsbih edənlərinin avazı ucalır. Öz yerlərində heyran və sərgərdan
dayanırlar. Allah-təala onları
cürbəcür surət və şəkildə, qanadlı
yaratdı ki, zikr edə-edə Onun böyüklüyünə
və ucalığına həmd etsinlər. Onlar sözlərində Allahdan önə keçməyən,
Onun əmrinə, fərmanına uyğun hərəkət edən
sevimli bəndələrdir. Allah mələklərin
hamısını şəkk-şübhədən məsum
saxladı.”(Nəhcül-Bəlağə, xütbə 90).
Rauf CƏBRAYILOV,
İlahiyyatçı
Həftə-içi. – 2015. – 11-13
aprel. – S. 4-5.