Azərbaycanda xeyriyyəçiliyi
necə stimullaşdırmaq olar?
Ötən illərlə
müqayisədə ölkəmizdə yardım əli
uzadanların sayı sürətlə azalır
Ümumdünya İanə İndeksinin
2015-ci il üzrə açıqlanan nəticələrinə
görə, Azərbaycan siyahıda 145 ölkə arasında
122-ci yerdə qərarlaşıb. Qeyd edək
ki, bu indeks
əhalinin ehtiyac içində olanlara necə yardım göstərdiyini ortaya qoyur. Böyük
Britaniyanın xeyriyyə fondu kimi tanınan “Charities Aid Foundation” təşkilatının
dəyərləndirməsinə görə, dünyada
ən çox yardım əli uzadan Asiya ölkələridir.
Artıq ikinci ildir ki, siyahıya liderliyi əhalisinin 80 faizindən çoxu buddist olan, həm də “saflıqlar ölkəsi” adlandırılan Cənubi Asiya ölkəsi Myanmar edir. Sonrakı yerlərdə Amerika Birləşmiş Ştatları, Yeni Zelandiya, Kanada, Avstraliya gəlir. Hesabatda deyilir ki, builki reytinqdə müsəlman ölkələrində müsbətə doğru dəyişiklik var. Amma bu dəyişiklik daha çox Qırğızıstan və Qazaxıstanın hesabınadır. Bu ölkələr bir il öncə ilə müqayisədə müvafiq olaraq 65 və 45 pillə irəliləyiblər.
İlbəil daha da xəsisləşirik
Azərbaycan isə siyahıda geriləyənlərdəndir. Belə ki, 2014-cü ildə xeyriyyəçilik göstəricisinə görə ölkəmiz 87-ci yerdə, 2013-cü ildə 69-cu yerdə idisə, bu il 122-ci yerdə qərarlaşıb. Halbuki tarixə nəzər salsaq görərik ki, Azərbaycanda xeyriyyəçilik ənənəsi hələ XX əsrin əvvəllərindən olub. Hacı Zeynalabdin Tağıyev, Murtuza Muxtarov, Musa Nağıyev kimi milyonçular bir sıra xeyriyyə işləri həyata keçiriblər; məsələn, Hacı Zeynalabdin Tağıyev insanlara, kasıblara əl tutub, bir çox binalar, Qızlar Seminariyası tikdirib, Bakıya Şollar suyu çəkdirib və s.
Təbii ki, bu gün Azərbaycanda yardım əli uzadanların sayı azalsa da, bu ələ ehtiyacı olanlar barədə bunu demək mümkün deyil. Çünki ən azından, sosial şəbəkələrdə, mətbuatda imkanlı insanlardan yardım uman, mərhəmət gözləyən xəstələr, əlil və köməksizlərlə bağlı müraciətlərin getdikcə artdığını görmək olar.
Bəs, görəsən, indiyədək Azərbaycanda xeyriyyəçiliklə məşğul olan neçə təşkilat dövlət qeydiyyatına alınıb? Bu istiqamətdə fəaliyyət göstərmək istəyən təşkilatların dövlət qeydiyyatına alınması üçün hansı prosedur tələb olunur? Aidiyyəti qurumlar neçə gün ərzində təşkilatın dövlət qeydiyyatına alınmaqla bağlı müraciətinə cavab verməlidir? Bu qurumlar mövcud fəaliyyətləri barədə Ədliyyə Nazirliyinə hesabat təqdim edirlərmi? Ümumiyyətlə, ölkəmizdə xeyriyyəçilik fəaliyyətini stimullaşdırmaq üçün hansı addımların atılmasına ehtiyac var?
Yeri gəlmişkən, Azərbaycanda “Xeyriyyəçilik haqqında qanun”un qəbulu uzun müddətdir müzakirə olunmaqdadır. Ekspertlər düşünürlər ki, ölkədə xeyriyyəçilik fəaliyyəti də qanunla tənzimlənməlidir. Mütəxəssislərin fikrincə, Azərbaycan da bu məsələdə beynəlxalq təcrübədən yararlana bilər, məsələn, xeyriyyəçiliklə bağlı layihələr vergidən azad edə bilər. Milli QHT Forumunun prezidenti Rauf Zeyni də hesab edir ki, Azərbaycanda xeyriyyəçilik fəaliyyətinin stimullaşdırılması üçün bəzi addımların atılmasına ehtiyac var. Onun sözlərinə görə, təmsil etdiyi qurum tərəfindən Milli Məclisə “Xeyriyyəçilik haqqında” qanun layihəsi də təqdim edilib: “Qanun qəbul edilsə, hər hansı bir xeyriyyə əməli bu sənədlə tənzimlənəcək. Biz bu məsələdə beynəlxalq təcrübədən istifadə edə bilərik - xeyriyyəçiliklə bağlı layihələri vergidən azad etmək olar. Bu, həm özəl sektorun inkişafına yardım edər, onların xeyriyyəçiliyə marağını artırar, həm də bu sahədə şəffaflığa təmin verər”.
Qanun olsa, maraq artar
Mövzu ilə bağlı fikirlərini bölüşən İqtisadi və Sosial İnkişaf Mərkəzinin rəhbəri Vüqar Bayramov isə bildirib ki, bir sıra inkişaf etmiş ölkələrdə bu məsələ korporativ sosial məsuliyyət deyilən ayrıca qanunla tənzimlənir: “Həmin ölkələrdə korporativ sosial məsuliyyət xeyriyəçiliyin bir forması kimi də təqdim edilir. Birmənalı olaraq korporativ məsuliyyət şirkətlərin sosial məsuliyyətliliyi ilə yanaşı xeyriyyə fəaliyyətini göstərən bir vasitədir. Bizdə belə bir qanun yoxdur. Buna görə, şirkətlərin və imkanlı şəxslərin sosial layihələri eləcə də, xeyriyə işini maliyyələşdirmək fəaliyyəti məhduddur”.
Onun sözlərinə görə, korporativ sosial məsuliyyətin Azərbaycanda zəif olması bir sıra faktorlarla bağlıdır: “Əvvəla, şirkətlərin, sahibkarlıqla məşğul olanların, varlı insanların nəinki xeyriyəçilik fəaliyyətinə, hətta gəlirlərin əldə olunmasına yanaşması fərqlidir. İnkişaf etmiş ölkələrdə sahibkar əldə etdiyi gəlirin bir hissəsindən müəyyən qrupların sosial vəziyyətinin yaxşılaşdırılmasında istifadə edir. Bu məcburi xarakter də daşımır. Amma eyni zamanda bu orada qəbul edilmiş bir normadır. Azərbaycanda isə əksər sahibkar üçün əsas məqsəd gəlir əldə etməkdir. Onların cəmiyyət qarşısında maddi öhdəçiliyi yoxdur. Ona görə də Azərbaycanda sahibkarların gəlir əldə etməyə yanaşması inkişaf etmiş ölkədəki ilə müqayisədə daha zəifdir. Bu da onların xeyriyyəçiliyə və sosial məsuliyyətlə bağlı layihələrə vəsait ayırmalarına imkan vermir”.
Ekspert, həmçinin qeyd edib ki, inkişaf etmiş ölkələrin əksəriyyətində xeyriyyə məqsədi ilə ayrılan vəsait vergidən azad olunur və həmin şəxslər üçün vergi güzəştləri nəzərdə tutulur: «Təbii ki, eyni praktikanın Azərbaycanda tətbiq edilməsi olduqca vacibdir. Çünki bu məqsədlə ayrılan vəsaitlərin vergiyə cəlb edilməsi həm şirkətləri, həm də fərdi şəxsləri vəsait xərcləməyə stimullaşdırmır. Problem ondan ibarətdir ki, xeyriyyə məqsədi ilə vəsait xərcləyən zaman şirkət və ya vətəndaş həm vəsait xərcləyir, həm də xərclədiyi vəsaitə görə vergi ödəyir. Bu da o deməkdir ki, praktiki olaraq xeyriyyəçi iki dəfə xərcə düşmüş olur. Buna görə də vergi güzəştlərin tətbiq edilməsi, hüquqi bazanın təkmilləşdirilməsinə ehtiyac var. Sözsüz ki, təbliğati işləri də olduqca vacibdir. Xeyriyəçiliyin həm cəmiyyətə, həm də onu edən sahibkarlara, varlı insanlara əhəmiyyəti haqqında maarifləndirmə işləri aparılmalıdır”.
Müstəsna hallarda yoxlama
müddəti artırıla bilər
Mövzu
ilə bağlı «Həftə içi» qəzetinin
soğrusuna cavab olaraq, Ədliyyə Nazirliyi Hüquqi Şəxslər
və Vətəndaşlıq Vəziyyəti İdarəsinin
rəisi Rahim Rəhimov bildirib ki, “Hüquqi şəxslərin
dövlət qeydiyyatı və dövlət reyestri
haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun 5-ci maddəsinə
əsasən, hüquqi şəxs statusu almaq istəyən
qurumun dövlət qeydiyyatına alınması
üçün Azərbaycan Respublikasının Ədliyyə
Nazirliyinə ərizə ilə müraciət edilməlidir:
«Ərizə təsisçi (bir neçə təsisçi
olduqda isə bütün təsisçilər) və ya onun
(onların) müvafiq qaydada vəkil etdiyi şəxs tərəfindən
imzalanır və notariat qaydada təsdiqlənir.Ərizəyə
təsis sənədləri – hüquqi şəxs statusu almaq
istəyən qurumun təsisçisi (təsisçiləri)
və ya onun (onların) səlahiyyətli nümayəndəsi
tərəfindən təsdiq edilmiş nizamnaməsi, həmin
qurumun yaradılması və nizamnaməsinin təsdiq edilməsi
haqqında qərar (qərarda hüquqi şəxs statusu almaq
istəyən qurumun təsisçiləri tərəfindən
onun təsis edilməsi niyyəti, birləşmə, ayrılma
və bölünmə zamanı yeni hüquqi şəxs
yaradılarkən yenidən təşkilin şərtləri,
nizamnamənin təsdiq edilməsi, təyin edildiyi halda, qanuni
təmsilçi və onun səlahiyyətləri, habelə təsisçilər
tərəfindən zəruri hesab edilən digər məsələlər
göstərilməli və bu qərar bütün təsisçilər
tərəfindən imzalanmalıdır); dövlət
rüsumunun ödənilməsi haqqında sənəd; təsisçi
hüquqi şəxs olduqda - onun dövlət qeydiyyatı
haqqında şəhadətnaməsinin (dövlət reyestrindən
çıxarışın) və nizamnaməsinin notariat
qaydasında təsdiq olunmuş surəti; təsisçi
fiziki şəxs olduqda – onun şəxsiyyətini təsdiq edən
sənədin surəti;qeyri-hökumət təşkilatının
təsisçisi (təsisçiləri) Azərbaycan
Respublikasında daimi yaşamaq hüququ olan əcnəbilər
və vətəndaşlığı olmayan şəxslər
olduqda – onların daimi yaşamaq hüququnu təsdiq edən sənəd;
hüquqi şəxs statusu almaq istəyən qurumun hüquqi
ünvanını təsdiq edən sənəd; qanuni təmsilçinin
təyin edildiyi halda, onun şəxsiyyətini təsdiq edən
sənədin surəti; fondlarda nizamnamə kapitalının
ödənilməsini təsdiq edən sənəd; təsisçilərin
əcnəbilər və ya xarici hüquqi şəxslər
olduğu qeyri-hökumət təşkilatlarının filial
və ya nümayəndəliklərinin rəhbərlərinin
müavinlərinin təyin olunması barədə sənədlər
əlavə edilir».
İdarə rəisinin sözlərinə görə, dövlət qeydiyyatına alınması üçün ərizə və ona əlavə edilməli olan sənədlərin qanunvericilik aktlarına uyğunluğu Ədliyyə Nazirliyi tərəfindən 30 gün müddətində yoxlanılır: «Müstəsna hallarda yoxlama zamanı əlavə araşdırma aparılması zərurəti yarandıqda, bu müddət daha 30 günə qədər artırıla bilər. Həmçinin “Qeyri-hökumət təşkilatları (ictimai birliklər və fondlar) haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun 29.4-cü maddəsinə əsasən, qeyri-hökumət təşkilatı illik maliyyə hesabatını hər il aprel ayının 1-dən gec olmayaraq, Maliyyə Nazirliyinə təqdim edir. Bu hesabatların forması, məzmunu və təqdim edilməsi qaydası Nazirlər Kabineti tərəfindən müəyyən edilir».
Sevinc
Həftə içi.- 2015.- 3
dekabr.- S.5.