"Nə qədər ki, rus sözü
qulaqlarda səslənir,
sən yaşayacaq və ölməyəcəksən!"
Bəşəriyyətin dahi
övladı, görkəmli ensiklopedik alim Mixail Vasilyeviç
Lomonosovun “Əsərləri külliyyatı"nın nəşrindən
260 il ötür
“Elm həqiqətin
aynası, idrakın nuru, həyatın düzgün nəşəsi,
gəncliyin tərifi, qocalığın dayağı, şəhər
və ordu qurucusu, bədbəxtlikdə uğura inam, xoşbəxtliyin
zinəti, həmişə sadiq və ayrılmaz
yol-yoldaşıdır". "Rus xalqının şərəfi tələb edir ki, onun elm aləmində
hünər sahibi olduğunu göstərək, sübut edək
ki, bizim Vətənimiz öz oğullarından yalnız
döyüş qəhrəmanlıqlarında və başqa
mühüm işlərdə deyil, yüksək elmi biliklər
sahəsində də istifadə edə bilər".
Mixail Vasilyeviç Lomonosov
“Özünün
böyük iradəsini və yüksək dərketmə
qabiliyyətini ortaya qoyaraq, Lomonosov təhsilin bütün sahələrini
əhatə edə bildi. Elm yanğısı onun qəlbinin
ehtirası idi. Tarixçi, natiq, mexanik, kimyaçı,
mineroloq, rəssam... o, bunların hamısını
keçdi. Birinci olaraq Vətəninin tarixinə baş vurdu.
Qanunlar işləyir, fabriklər yaradır, rəssam kimi
mozaika hazırlayır və ən əsası şeir dilinin
mənbələrini hamıya göstərirdi".
Aleksandr Serqeyeviç Puşkin
“Lomosov öz
dühasının gözəlliyi ilə şeir evini bəzədi...".
Mirzə Fətəli Axundov
Hələ 1961-ci ildə dünya mədəniyyətinin inkişafında göstərdiyi misilsiz xidmətlərini təqdir üçün Ümumdünya Sülh Şurası rus elminin banisi, böyük mütəfəkkir, ensiklopedik alim, rus ədəbi dilinin əsasını qoyan dilçi-şair, dahi təbiyyatşünas Mixail Vasilyeviç Lomonosovun anadan olmasının 250 illiyinin geniş surətdə qeyd edilməsini bütün xalqlara tövsiyə etmişdi. Çünki Lomosovun fəaliyyəti ilk dəfə olaraq bütün qüdrəti ilə rus xalqının yaradıcılıq zəkasını bütün dünyaya göstərsə də, bu dühanı yalnız rus mədəniyyətinin görkəmli bir nümayəndəsi hesab etmək kifayət deyildi. Lomonosov bütün mütərəqqi bəşəriyyətin övladı kimi ən çoxsaylı millətdən ən azsaylı xalqadək hamı üçün əziz idi və hər zaman da əziz olaraq qalacaqdır.
Doğrudur, qədim rus mədəniyyətinin tarixi əzəməti xalq qəhrəmanlıq dastanları; o cümlədən "İqor polku haqqında dastan" kimi yazı eposu, Novqorod, Kiyev, Vladimir, Moskva, Uzaq Şimalda zəngin memarlıq abidələrinin möhtəşəm nümunələri, Andrey Rublyovun şah əsəri olan freska və ikona təsviri sənəti və digər heyranedici inciləri ilə bəşəriyyətə tanış olsa da, Qərbi Avropa və bəzi Şərq ölkələrindən fərqli olaraq, Rusiyada elm sahəsində XVIII əsrə qədər nəzərəçarpacaq nümunələr göstərmək mümkün deyildi. Lomonosovun xidməti bunda idi ki, həmin əsrin birinci yarısında rus elminin qüdrətini ümumdünya elmi səviyyəsinə qaldırdı və elmin bir çox sahələrində birinci olaraq çox böyük kəşflər etdi.
M.V.Lomonosovun əsərlərinin Rusiyada qabaqcıl elm və mədəniyyət uğrundakı əhəmiyyətini inqilabçı demokratlar - Gertsen, Belinski, Çernışevski, Dobrolyubov, mütərəqqi yazıçılar, şairlər, alimlər- Radişşev, Puşkin, Pisarev, Mendeleyev və başqaları təqdirəlayiq hesab edərək öz əsərlərində Lomonosov yaradıcılığına yüksək qiymət vermişlər. Dünya şöhrətli akademik Sergey İvanoviç Vavilov haqlı olaraq qeyd edirdi ki, hətta Leonardo da Vinçi (italyan alimi, yazıçısı, ixtiraçısı, musiqiçisi, rəssamı və heykəltəraşıdır - R.Mirzəzadə), Leybnits (Vilhelm Qotfrid Leybnits- alman filosofu, riyaziyyatçısı, fiziki, tarixçisi, dilçisi, hüquqşünası, diplomantı, Berlin Elmlər Akademiyasının yaradıcısı və ilk prezidentidir - R.Mirzəzadə), Franklin (Bendjamin Franklin- Amerikanın siyasi xadimi, ixtiraçısı, diplomantı, yazıçı-jurnalist-naşiri, masonudur-R.Mirzəazdə), Höte (Yohann Volfqanq Höte - alman şair-dramaturqu, mütəfəkkiri və naturaçı rəssamıdır), Nyuton (İsaak Nyuton - ingilis fiziki, riyaziyyatçısı, astronomudur) və başqa dahi şəxsiyyətlərin fəaliyyət diapazonu Lomonosovun daha əhatəli geniş yaradıcılığına nisbətən məhdud idi.
Qeyd etmək lazımdır ki, təbiətşünaslıq haqqında Lomonosovun təlimi zamanına görə öz mütərəqqiliyi etibarı ilə o vaxtkı dövrdə idealizmin pəncəsində sıxılaraq məhdudlaşmış Qərb təbiətşünaslığından dəfələrlə irəli getmiş, XVIII əsrin ortalarında elmin bu sahəsinin yüksək zirvəsinə qalxmışdı.Dünyanın inkişafında təkamülün də rol oynadığını biologiya elmində ilk dəfə Lomonosov irəli sürmüş, bu ideya sonralar Layel və Darvin tərəfindən inkişaf etdirilmişdi.
Alim yazırdı: "Bu bir həqiqətdir ki, bu vaxta qədər tədqiqatçıların iti gözləri cisimlərin daxilinə dərindən nüfuz edə bilməmişdir.Lakin bir zaman bu sirr kəşf olunacaqsa, buna ilk yolu həqiqi kimya açacaqdır, təbiət məbədinin örtüyünü birinci olaraq kimya qaldıracaqdır".
O, kimyanın inkişafını onun dəqiq elmlərlə sıx əlaqəsində görürdü. Lomonosov kimyanı əllər, riyaziyyatı isə fiziki gözlər adlandırırdı. Qəsidələrinin birində görkəmli alim elmi əsl zəhmət, əsl iş meydanına dəvət edirdi:
Sən ey
mexanika, şərəflə ucal,
Suları
gəmiylə doldur dalbadal.
Çaylarla
birləşdir sən ümmanları.
Qurut
bataqlığı, yüksəl yuxarı...
Ey kimya, sən
də itigözlü ol,
Torpağın
dibinə aç yeni bir yol.
Nəyi
varsa, çıxar Rusiyanın üzə,
Döndər
sərvətilə onu gündüzə...
Sən də,
ey ulduzlar alimi, belə,
Göylərin
sirrini aç, bizə söylə.
Küləklər
coşarsa şiddətlə birdən,
Bizə
qabaqcadan xəbər eylə sən.
Əkinçi
qorxmasın havadan əsla,
Vaxtında
toxumu səpsin torpağa...
Çernışevski
Lomonosovun elmlərə verdiyi yüksək dəyər
haqqında yazırdı: "Lomonosov böyük bir məhəbbətlə
elmləri sevmiş, xüsusi olaraq elmdən vətənin
xeyri üçün istifadə etmək haqqında
düşünmüş və qayğı göstərmişdir.
O, təkcə elmə yox, Vətənə xidmət etmək
istəyirdi".
Lomonosov
akademiyalar və universitetlərin işıqlı zallarına
zadəgan malikanəsindən deyil, kəndli daxmasından gəlmişdi.Kəndli
balası olan, uşaqlığını və gəncliyini
şimal kəndində keçirən Lomonosov yalnız öz
zəhməti, gərgin əməyi sayəsində, onu
yetişdirən köklü xalqın zəngin
yaradıcılıq ənənələrinin
coşqunluğu sayəsində buzlu dəniz sahillərində
şimal işığı kimi parladı, böyük
şöhrət qazandı.
Mixail
Vasilyeviç öz zəmanəsində məlum olan
bütün elmlər sahəsində çalışır və
demək olar ki, bu sahələrin hər birində diqqətəlayiq
kəşflər edirdi, çünki hər bir elm onun
üçün təbiət, insan və cəmiyyət
haqqındakı vahid elmin yalnız bir hissəsi idi. Lomonosov
ömrünün son illərində də Buzlu okean vasitəsilə
Avropadan Amerikaya su yolu yaratmaq imkanı ilə
maraqlanırdı. O, öz nəzəriyyəsini elmi məqalələrində,
yazılı məruzələrində və hətta
şeirlərində təbliğ edirdi. Rus alimlərinin və
dənizçilərinin çox sonralar yazılmış əsərləri
Lomonosovun haqlı olduğunu sübut etdi.
Lomonosov
elmin Rusiyaya verə biləcək xeyiri uzaqgörənliklə
təsvir edirdi. Gəmiqayırmanın inkişafı,
kanalların çəkilişi, bataqlıqların
qurudulması vasitəsilə daha geniş torpaqlara yiyələnmək,
şəhərlərin salınması, kənd təsərrüfatının
inkişafı bu plana daxil idi.
Bu
böyük şəxsiyyət haqqında fikir söyləyən
görkəmli ziyalılar təsdiq edirdilər ki, Birinci Pyotr
Rusiyanın tarixi inkişafında nə iş
görmüşdüsə, Lomonosov da onun mədəni
inkişafında eyni işi görmüşdür. Elə
buna görə də Belinski onu "Rus ədəbiyyatının
Birinci Pyotru", Puşkin isə "Böyük Pyotrun
böyük silahdaşı" adlandırmışdı.
Mixail
Vasilyeviç Lomonosov 1711-ci ildə uzaq şimalda, Arxangelsk
quberniyasının Xolmoqor şəhəri
yaxınlığındakı Denisovka kəndində anadan
olmuşdur. Onun uşaqlığı bu kənddə
keçmişdir.Mixail Vasilyeviçin anadan olduğu uzaq
şimal bölgəsi Rusiyanın digər yerlərinə nisbətən
yaxşı inkişaf etmişdi. XVII əsrin sonu, XVIII əsrin
əvvəllərində bura xalq mədəniyyətinin əsas
mərkəzlərindən biri hesab edilirdi.Monqol
hücumlarından və monqol zülmündən kənarda
qalmış bu əyalət eyni zamanda ağır təhkimçilik
şəraitindən də uzaq idi. Əyalətin mərkəz
şəhəri olan Arxangelsk o zaman Rusiyanı Avropa ilə
birləşdirən yeganə liman idi. Burada rus və xarici
tacirlər yaşayırdı ki, onlar şəhərdə sənayenin,
ticarətin və mədəniyyətin inkişafına müəyyən
təsir göstərə bilirdilər. Xolmoqor şəhəri
və onun ətrafında kitab nəşri, kitab ticarəti
daha çox yayılmışdı.Buradakı
monastırların ( monastır-rahib və ya rahibələrin
torpaq və ya kapitala malik olan kilsə təsərrüfat təşkilatından
ibarət dini icmanın kilsə, yaxud evi deməkdir - R.Mirzəzadə)
birində mətbəə yaradılmışdı. XVIII əsrin
əvvəllərində Xolmoqorda slavyan-latın ruhani məktəbi
açılmışdı.
Mixail
Lomonosov ilk təhsilini kənddə, İvan Şubin
(Şubnoy) adlı bir şəxsdən almışdı.
Şubinin kitabxanasında dini ədəbiyyatla yanaşı,
müxtəlif mövzulara dair kitablar da vardı. Deyilənə
görə, Mixailin oxuduğu ilk dərs kitabları
Smotritskinin "Slavyan qrammatikası", Maqnitskinin
"Arifmetika"sı və Polotskinin
"Psaltır"ı olmuşdu. Lomonosov coğrafiya, fizika,
astronomiya, gəmiçilik, müxtəlif təbiət elmlərinə
aid kitablarla bərabər, gözəl poeziya nümunələrini
də həvəslə mütaliə edərdi.
Mixailin
atası Vasili Dorofeyeviç balıqçı idi.
Vaxtının çoxunu öz təsərrüfatına sərf
etdiyinə görə oğlunun tərbiyəsi ilə az məşğul
olardu.Ömrünün ilk illərini anasının himayəsi
altında keçirən Mixailin sağlam və şən
uşaqlıq dövrü olmuşdur.
Deyilənlərə
görə, Vasili Dorofeyeviç safürəkli, həssasqəlbli,
səmimi və xoşrəftar adam imiş. O, savadın əhəmiyyətini
və faydasını anlayaraq, bilikli və özünə
görə dünyagörüşü olan adamlarla
oturub-durardı. O, evdə ciddi, tələbkar, bəzən də
qəzəbli, zabitəli, səliqəsevən, ailəsinə
qarşı qayğıkeş idi.
Atası
Mixaili 10 yaşından 16 yaşına qədər hər il
yaz və payız fəsillərində özü ilə birgə
Şimal dənizində balıq tutmağa aparardı.Bir tərəfdən
şimal təbiəti, digər tərəfdən atası ilə
bərabər tez-tez üzgüçülüklə məşğul
olması gənc Lomonosovda böyük fiziki qüvvə,dözümlülük,
cəsarət. inadkarlıq, özünəgüvənlik və
s. kimi balıqıçı uşaqlarına məxsus
xarakter formalaşdırmaqda idi. Anasının
ölümündən sonra atası ikinci arvad alsa da, çox
keçmədən bu qadın da vəfat etmişdi. Nəhayət,
Vasili Dorofeyeviç üçüncü dəfə evlənmişdi.
Mixail
doğma anasını unuda bilməyib, onun qəbrini ziyarət
etmək üçün tez-tez evlərinin
yaxınlığındakı məzarlığa gedərdi.
Gənc oğlanı kədərli və qüssəli görən
qonşular və yaxın tanışlar tez-tez kilsəyə
getməsini məsləhət edir, onu dini yollara sövq etməyə
çalışardılar. Lakin bunların heç bir
faydası olmamış, inadcıl Mixail oxumaq
üçün daim yeni-yeni kitablar axtarardı. Gecə-gündüz
bu kitablardan ayrılmaz, onları özü ilə bərabər
gəzdirər və acgözlüklə oxuyaraq, hətta bir
çox yerlərini əzbərləyərdi.
Lomonosovun
kitabsevərliyi, mütaliəyə coşqun həvəsi və
buna çox vaxt sərf etməsi ögey anasına xoş gəlmirdi,
odur ki, daim Mixaili atasının gözündən salmağa
çalışırdı. Bunu hiss edən Mixail kitablarla kənar
yerlərdə məşğul olmağa
başlamışdı. Məşğuliyyət zamanı bir
çox hallarda şaxtaya və soyuğa dözməli,
ac-susuz qalmalı olurdu. Lomonosovun ailədəki vəziyyəti
gündən-günə ağırlaşırdı.Çətin
durumdan çıxmaq üçün ata oğlunu evləndirmək
fikrinə düşsə də, Mixail buna razılıq verməmişdi.
Yeganə
arzusu oxumaq, bilik almaq olan Mixail bir gecə hamıdan xəlvət
evdən uzaqlaşıb donmuş balıq daşıyan xizəkçi
arabasında pulsuz-parasız Moskvaya yola düşür.
Bir
neçə həftə sonra Mixail Moskvaya yetişir. Birinci
gecə balıqçı dükanında gecələyir.
İkinci gün artıq onu ümidsizlik həyəcanı
bürüyür. O, dizi üstə düşərək
ağlayır və Allaha dualar edir. Bundan sonra nə etmək və
haraya üz tutmağı aydınlaşdıra bilməyən
Lomonosov, bu an təsadüfən mağazaya balıq almağa
gələn yerlilərindən biri ilə rastlaşır.
Mixailin Moskvaya gəlişinin səbəbini öyrənən
bu adam tanışları vasitəsilə onu Rusiyada yeganə
ali məktəb olan Akademiyaya qəbul olunmasına kömək
edir.
Lomonosov
"Spasskie şkolı" adlanan Slavyan-yunan-latın
akademiysına daxil olur. O zaman kəndli balalarını
Akademiyaya qəbul etmədiklərinə görə o, öz
ictimai mənşəyini gizlədib kəndli olduğunu
bildirmir və özünü Xolmoqor zadəganının
oğlu kimi qələmə verir. Lakin bu yalanın
üstü açılır və yalnız Mixailin biliyinə
və fərasətinə heyran olan arxiepiskop Feofan
Prokopoviçin dəstəyi nəticəsində o, Akademiyada
təhsilini davam etdirə bilir.
"Spasskie
şkolı"ya daxil olanda Mixailin 19 yaşı vardı,
lakin latın dilini bilmədiyinə görə
aşağı sinifdə oturmalı olmuşdu.
Lomonosovun daxil olduğu Akademiya 1684-cü ildə təsis olunmuşdu. 4 aşağı sinifdə qrammatlka, 2 orta sinifdə ritorika və 2 yuxarı sinifdə fəlsəfə və ilahi elmlər tədris olunur, latın dilinə xüsusi fikir verilirdi. Ritorlar sərbəst latın dilində danışmağı bacarmalı idilər. Akademiyada ciddi və sərt intizam vardı. Şənbə günləri tələbələrin biliyi yoxlanılır və dərslərini bilməyənlər şiddətlə kötəklənirdi.
Yaşamaq xeyli çətin idi. Tələbələr ildə 10 rubl alırdı. Lomonosov sonralar bu barədə yazırdı: "...Danışılası mümkün olmayan kasıbçılıq:gündə 3 qəpik pul xərcləyirdim. Bu, yalnız çörəklə kvas içməyə çatırdı, bundan əlavə, yeməyə, kağıza, geyim şeylərinə və s. böyük ehtiyacım olsa da, buna heç cür imkan yox idi. Bu ehtiyaclar içərisində 5 il yaşadım, hər çətinliyə dözdüm, lakin elm öyrənməyi dayandırmadım".
Akademiyada maddi və tədris şəraiti olduqca ağır idi, insana qəmginlik gətirirdi, elmə həvəs oyatmaq əvəzinə, ona qarşı nifrət oyadırdı. Lakin bunların heç biri Lomonosovun iradəsini və elmə, biliyə olan həvəsini azalda bilmirdi. Digər tərəfdən Mixaildən başqa övladı olmayan atası məktub yazıb yeganə oğlu olduğuna baxmayaraq, onu və ömrü boyu zəhmətlə qazandığı və ölümündən sonra yad adamlar tərəfindən dağıdıla biləcək varidatı atdığına görə Mixaili günahlandırırdı.
(Ardı gələn
sayımızda)
Reyhan Mirzəzadə,
publisist - politoloq
Həftə içi.- 2017.- 17-19 iyun.-
S.4.