"Nə qədər
ki, rus sözü qulaqlarda səslənir,
sən yaşayacaq və
ölməyəcəksən!"
Bəşəriyyətin dahi
övladı, görkəmli ensiklopedik alim Mixail Vasilyeviç
Lomonosovun “Əsərləri külliyyatı"nın nəşrindən
260 il ötür
(Əvvəli ötən saylarımızda)
Lomonosov
xalis rustəbiətli, şən, mərhəmətli,
humanist, nəcib və eyni zamanda hövsələsiz bir adam
idi. Onun şəxsiyyətini xarakterizə edənlər
yazırdılar ki, Lomonosov qısa və mənalı
danışardı, söhbət zamanı zarafat etməyi sevərdi,
vətəninə və dostlarına sadiq idi, elmdə
çalışanları ruhlandırıb onlara kömək
edərdi. Camaatla rəftarında çox hallarda mehribanlıq
göstərərdi. Onun köməyinə ehtiyacı olanlara
qarşı səxavətli və eyni zamanda hövsələsiz
idi. Hər tərəfdən onun mənafeyini sevməyən
adamlarla əhatə olunması Lomonosov üçün
çox çətinlik törədirdi. Bir tərəfdən,
ağır həyat şəraiti, digər tərəfdən,
həddindən artıq əmək Lomonosovun qüdrətli səhhətini
pozmuşdu. Düşmənləri onun kəndli ailəsindən
çıxmasına lağ edərdilər. Təzadlarla dolu
olan cəmiyyətdə onun "nöqsanı", yaxud
"günahı" yalnız bu idi: o, sadə, zəhmətkeş
və halal bir ocaqdan çıxmışdı. Lomonosovunsa
bütün qəlbiqara xəbislərə cavabı bu idi:
Paxıllıq
edənlərdən intiqam almaq üçün,
Mənə
silah verirlər.
Heç
olmasa bax, onlar mənə ziyan yetirmək
Qətiyyən
istəmirlər.
Zoilovun
danlağı ziyan deyilsə əgər,
Ona
qarşı qəzəbli olmağıma heç dəyər?
Ancaq
qəzəblənmişəm? Gəzirəm balta küpü
Qaldırmışam
mən onu artıq endirəm gərək?
Kimdir
ordakı? Milçək!
Təəssüf.
Nahaq yerə, boş zəhmət çəkirəm mən.
Zavallı,
sən uç, oxu, mənə düşmən deyilsən.
Qəribədir
ki, əsrlər bundan əvvəl yazılmış bu misralar
hər dövrdə aktualdır. Bütün istedadlı,
seçilmiş adamlar daim paxıllığın, xainliyin,
şərin, böhtanın bəlalarını
yaşayır.
Xəbis,
dar və daşürəkli, xudbin, sinəsi kin-küdurətlə
dolu olan, cəmiyyətə xeyir verməyən adamlar Azərbaycanın
Səmədinin də iti qələminə tuş gəlmişdi.
Şair belələrini "ürəyi xain adam"
adlandırır və onlar haqqında eyniadlı şeirində
yazırdı:
Sənin
soyuq baxışında nə həyat var, nə duyğu,
Donub
qalmış sifətində qarlı bir qış soyuğu.
Açılmamış
boğuq rəngin gülərüzlü baharda,
Elə bil ki, gəmin batıb qərq olmuşdur sularda.
Bir
açılsın qaşqabağın, üzə şax bax
bir kərə,
Qayda
budur: mil salınar əyri baxan gözlərə.
Yoxsa sənin
murdar ömrün qaranlıqda keçəcək,
Aydınlığın
bulağından mərd oğullar içəcək,
Qaradinməz,
yerəbaxan, şad xəbərə küsənən,
Yüz il belə yaşasan da dünəndən
ölmüsən sən!
Heç şübhəsiz ki, Lomonosovun və Vurğunun
bu və ya digər satirik şeirlərində tənqid etdiyi
paxıllar və xainlər bu gün də cəmiyyətimizdə
vardır və belələri durduqca bu şeirlər də
öz təsir qüvvəsini itirməyəcəkdir.
Lomonosov
rus gənclərinə bilik verməyin yollarını hər an düşünürdü.Elmlər
Akademiyası nəzdində tələbələrin təhsil
alması işi getdikcə pisləşirdi.Burada elmi işlə
gənclərin təhsilini birləşdirmək cəhdi
baş tutmadı. Birinci Pyotr da xarab olmuş bir
işi düzəltməkdənsə, yeni işə
başlamağı üstün tuturdu.Buna görə də
Lomonosov layiqli bir universitet yaratmaq qənaətinə gəlmişdi.
Bu universiteti ilk növbədə Moskvada tikdirmək lazım
idi.Çünki həmin vaxtlar Moskvada nəinki ali məktəb, heç gimnaziya da yox
idi.Uşaqlarına təhsil vermək istəyən valideynlər
böyük məsrəflərlə xarici müəllimlər
tutmağa məcbur olurdular.
İ. Şuvalov Moskvada universitet və gimnaziya yaratmaq
fikrini təklif edir. Lomonosov universitetin yaradılması
haqqında hazırladığı plan-layihəni Şuvalova
verir.
Universitetdə 3 fakültə olmalı idi; bunlar
hüquq, tibb və fəlsəfə fakültələrindən
ibarət olub, burada üçillik kurs keçilməli idi. "Universitetdə hökmən
gimnaziya olmalıdır, gimnaziyasız universitet toxumsuz şuma
bənzər", - deyə Lomonosov təkid edirdi.
25 yanvar
(köhnə tarixlə 12 yanvar) 1755-ci ildə, Müqəddəs
Tatyananın xatirə günündə imperatriça
Yelisaveta Petrovna "Moskva Universitetinin təsis edilməsi
haqqında Layihə"ni imzaladı.
Rusiyanın ilk ali tədris
ocağının yaradılmasına ilk gündən ciddi
yanaşıldı: Moskvanın düz mərkəzində,
Qızıl meydandakı keçmiş Zemskaya prikazında
bina ayrıldı (indi bu yerdə Tarix Muzeyi yerləşir). Hazırda jurnalistika fakültəsinin yerləşdiyi
Moxovaya küçəsinə Universitet yalnız II Yekaterina
zamanında köçdü. Lakin bu binanı elə həmin,
əzəli bina adlandırmaq olmaz, belə ki, 1812-ci il yanğınında bina tamamilə məhv
olmuş və bir də 1819-cu ildə bərpa edilmişdi.
Mesenatlar (Demidovlar, Stroqanovlar, knyaginya Daşkova) təhsil
ocağının fəaliyyəti üçün çox
böyük maddi yardım göstərdilər. Onlar Universitetə
elmi cihazlar, kitablar aldılar, tələbələr
üçün təqaüdlər təsis etdilər. Elə ilk günlərdən Moskva Universiteti
çarizmin nəzarətindən sərbəst olan maarif və
mütərəqqi ideyalar mərkəzinə çevrildi.
1756-cı ildə Moxovaya küçəsində
mətbəə və kitab dükanı açıldı,
burada ilk qeyri-hökumət qəzeti olan "Moskovskiye
vedomosti" qəzeti buraxılmağa başlanıldı.
Universitetlə gimnaziya birlikdə fəaliyyətə
başladı.
Yelisaveta Petrovnanın fərmanında Lomonosovun
adı çəkilməsə də, alimin adı onun
planı ilə yaranmış Moskva Universitetinin tarixinə həmişəlik
olaraq daxil oldu. Puşkinin dediyi kimi: "Lomonosov
böyük adam idi.Birinci rus Universitetini o
yaratmışdır. Daha doğrusu, o
özü bizim üçün ilk universitet olmuşdur".
Xalq
kütlələrini maarifə, mədəniyyətə cəlb
etmək niyyəti ilə Lomonosov xalqın balaları
üçün tək ibtidai ümumtəhsil məktəblərinin
deyil, eyni zamanda orta və ali məktəblərin
də açılmasını tələb edirdi. O,
"Moskva gimnaziyasının nizamnaməsi" layihəsində
gimnaziyaya yalnız zadəgan uşaqlarını deyil,
yoxsulların balalarını da qəbul etməyi lazım
bilirdi. Buna görə də Akademiyanın gimnaziyasında
oxuyan şagirdlərin ictimai tərkibi haqqında yeni təkliflər
irəli sürdü.1758-ci ildə "Akademiya
gimnaziyasının nizamnaməsi"ni yenidən işləyərək,
o, elmin, gimnaziyanın qapılarını əhalinin
bütün təbəqələrindən olan
uşaqların üzünə taybatay açmağı təklif
etdi.
Gənc nəslin təlim-tərbiyəsinin
inkişafı ən mühüm məsələlərdən
biri olduğu üçün Lomonosov gimnaziya şagirdlərinin
ədəb qaydalarının hazırlanmasını da öz
üzərinə götürmüşdü. Onun tərtib
etdiyi qaydalar 15 maddədən ibarət idi. Orada deyilirdi:
"Gimnaziya şagirdləri elmə həddindən
artıq səy göstərməlidirlər. Gimnaziya
şagirdlərinin bir-birinə kömək etməsi təqdirəlayiqdir.
Lakin müəllim bir şagirddən dərsi
soruşan zaman o, dərsini bilmirsə, yerdən ona
pıçıldamaq olmaz.Bu cür kömək edən hər
bir şagirdə dərsini bilməyən şagirdlə bərabər
cəza verilməlidir.
Dərs
zamanı qışqırmaq, oynamaq, bir şeyi
taqqıldatmaqla səs-küy qaldırmaq, başqasına mane
olmaq yaramaz.Hər yerdə, stulda oturarkən ,
kitabları saxlayarkən, paltarları geyinərkən təmizliyə
riayət etmək lazımdır. Kim
özünü pis aparırsa, bu onun yalnız tənbəlliyini
deyil, həm də əxlaqca qüsurlu olduğunu göstərir.
Lomonosovun fikrincə, müəllimin gözəl
davranışı, səmimiyyəti, həssas və xeyirxah qəlbi
şagirdin gözündə ülvi varlıq kimi
ucalmalıdır. Alim deyirdi ki, inspektor və rektor (yaxud
direktor) şagirdlərin yanında heç vaxt müəllimə
irad tutmamalıdır. Belə olsa,
şagirdlər müəllimə hörmət etməzlər.Lomonosova
görə, müəllim hər bir şagirdə ədalətlə
yanaşmalı, onun şəxsiyyətinə hörmət etməli,
heysiyyətinə toxunan söz deməməli və eyni zamanda
ondan tələb də etməyi bacarmalıdır.
Millətinə
və vətəninə son dərəcə bağlı olan
bu dahi xalqının sağlamlığı yolunda da az iş görməmişdir. 1761-ci
ildə dövlətə ünvanladığı "Rus
xalqının artması və mühafizəsi
haqqında"kı məktubunda o, sağlamlığa,
uşaqlara, xüsusən yeni doğulan körpələrə
qayğı ilə yanaşılması və s.vacib məsələləri
qarşıya məqsəd qoydurmuşdu.
Lomonosov Pyotru heç bir nöqsanı olmayan ideal
hökmdar sayırdı. O, sənayenin və ticarətin inkişafında, orunun
və donanmanın yaradılmasında, limanların və
kanalların genişmiqyaslı tikintisində, maarifin
yayılmasında Pyotrun böyük xidmətlərini qeyd
edirdi. Mixail Vasilyeviç heyranlıqla yazırdı:
"Böyük hökmdar hər yerdə təkcə öz
sərəncamları və mükafatları ilə deyil, həm
də özünün şəxsi nümunəsi ilə təbəələrini
əməyə alışdırırdı".
Lomonosov Birinci Pyotra bir vətənpərvər və
alim kimi hörmət edirdi. Özünün ilk şeirlərində
Pyotrun böyük işlərini parlaq surətdə təsvir
edirdi:
Rus qəhrəmanlarını
eyləyirəm tərənnüm,
Yeni şəhər, alaylar, flot yaradır, qurur.
Onlar
kiçik yaşından bir qəzəblə vuruşur
Əzərək
düşmənləri sakit edibdir həmən,
Qaldırır öz ölkəsin keçib dəhşət
içindən.
Devirdi
yaltaqları, zalımları hər nə var,
Həm əllə,
həm ağılla,
İşlərilə dünyanı heyrətə
saldı onlar.
Lomonosov öz şeirlərində sülh, bəşərin
əmin-amanlığı, səadəti mövzusuna çox
yer verirdi. O,
Rusiyanın gələcəyinə inanırdı. Onun poetik yaradıcılığında Birinci Pyotr
ona görə çox yer tuturdu ki, o, Pyotrun
islahatlarının Rusiyanın gələcəyi, məhz
işıqlı gələcəyi üçün
böyük əhəmiyyətə malik olduğunu dərk
edib qiymətləndirirdi. "Böyük Pyotr"
poemasında alim-şair yazırdı:
Tale nə
böyük şərəf
Verib rus
xalqına bax,-
Buz
bağlamış suları
Parçalayıb
yol açmaq!
Deyirlər
üzmək olmur
Buz örtülü o yerdə.
Fəqət,
hünər doğulur
Yalnız
çətinliklərdə
Rusiya
kolumbları
Aləmə
nur saçacaq,
Buz arasından
Şərqə,
Amerika
ölkəsinə
Yeni yollar
açacaq!
Onun poeziyasında qeyd etdiyim kimi, vətəninin
keçmişinin, bu gününün, gələcəyinin tərənnümü
xüsusi yer tuturdu. "Şüşənin xeyiri
haqqında məktub" adlı elmi-didaktik şeirində
Lomonosovun mütərəqqi elmi fikirləri, vətəni Ana
Rusiya üçün ülvi arzuları ifadə olunurdu.
Qoqol haqlı olaraq qeyd edirdi ki, belə şeirləri
Lomonosovdan başqa heç kəs yaza bilməzdi.
Pyotrla bağlı bir "informasiya" ilə yəqinki
çoxları qarşılaşıb. Məlumdur ki,1812-ci
il Vətən müharibəsində Napoleon Rusiyaya
işğalçılıq yürüşü ilə
özünün qələbəsi naminə bu əlkənin
imicinə hərtərəfli mənfi təsir göstərmək
məqsədilə Avropa ictimaiyyətinin diqqətini qondarma,
qeyri-obyektiv məlumatlarla "zənginləşdirirdi".
Onun tapşırığı ilə tarixçi Lezyurun
yazdığı kitabda deyilirdi: "Böyük Pyotrun öz
əli ilə yazdığı məxfi xatirələr rus
imperatorlarının şəxsi arxivlərində
saxlanılır. Bu hökmdarın planları həmin
xatirələrdə açıqca şərh
olunmuşdur".
"Böyük Pyotrun vəsiyyəti" haqqında
şayiə belə yayılmışdı. 25 il
sonra, 1836-cı ildə saxta sənədin özü də
"peyda olmuşdu". Onun məzmunu bundan ibarətdir ki,
Rusiya aravermədən işğalçılıq müharibələri
aparmalı, daim öz hüdudlarını şimal və cənuba
doğru, Qara dəniz sahilləri boyunca genişləndirməlidir".Başqa
bir bənddə isə deyilir: "İstanbula və Hindistana
doğru mümkün qədər daha çox irəliləməli".
Digər
bir hissədə sərsəm məqsədə nail olmaq -
Avropanı diz çökdürmək yolları və vasitələri
konkretləşdirilir. Mətn bu sözlərlə bitir:
"Avropa belə fəth edilə bilər və edilməlidir".
N.Pavlenkonun yazdığına görə, nə rus
arxivlərində, nə də xarici arxivlərdə Pyotrun
heç bir vəsiyyəti saxlanılmır. Belə bir vəsiyyət
yoxdur və ola da bilməzdi, çünki
dəqiq məlumdur ki, çar heç bir vəsiyyət-filan
yazmamışdır. Mütəxəssislər
çoxdan bəri sübut etmişlər ki, "Böyük
Pyotrun vəsiyyəti" deyilən vəsiyyət kobud
saxtakarlıqdır.
Avropaya pəncərə açan Birinci Pyotr oradan xeyli dəyərləri
Rusiyaya keçirsə də, Rusiyanın istiqlaliyyətini
itirməyə qətiyyən yol vermirdi, xaricin üstün
amillərinə yol açsa da, bu təsirə hədd və
sərhəd qoyurdu. O, nəinki böyük islahatçı, eyni zamanda
böyük maarifçi idi.Buna görə də XVIII əsr
rus maarifçiləri; o cümlədən Kantemir, Lomonosov
kimi zəngin dünyagörüşlü
yazıçılar Birinci Pyotru ideal tuturdular. Pyotrun
təşəbbüslərini davam etməyi lazım bilir və
öz şeirlərində Pyotru ziyalı padşah kimi tərənnüm
edirdilər.Onu da deyim ki, Birinci Pyotrdan sonra rus
hökmdarları maarif və dövlət işləri ilə
o qədər də maraqlanmırdılar. Mütərəqqi
rus şairləri bunu görür, öz əsərlərində
hədəf kimi Birinci Pyotrun şəxsiyyətini və
işlərini tərənnüm edirdilər.
Lomonosov
elektrik sahəsində də dəyərli tədqiqatlar
aparmış və onun gəldiyi nəticələr
"Elektrik qüvvəsindən baş verən hava hadisələri
haqqında məruzə", "Elektriklə əlaqədar
olan hava hadisələri haqqında məruzəyə
izahat" və "Lomonosovun riyazi surətdə ifadə
etdiyi elektrik nəzəriyyəsi" əsərlərində
şərh edilmişdir. Görkəmli alim
Venerada atmosferin varlığını da kəşf
etmişdi.
İlk dəfə "İqtisadi coğrafiya" ilə
"İqtisadi landşaft xəritələri" terminlərini
elmə daxil edən Lomonosov, Rusiyanın müxtəlif
rayonlarında iqtisadi-coğrafi tədqiqatlar aparmaq
üçün proqram rərtib etmiş və onun bu
proqramı ölümündən sonra öz tətbiq sahələrini
tapmışdı.
M.Muratovun qeyd etdiyi kimi, Lomonosov hələ gənc
yaşlarında atasının "Çayka" gəmisində
buzlu okeanı dəfələrlə seyr etmişdi. Ağ dəniz, Barents və
Qara dənizlərin sahillərində balıq
ovlamışdı.O vaxtdan 30 il keçsə də, Mixail
Vasilyeviç həmin anları yaxşı
xatırlayırdı.O, dənizin dibini görməyə imkan
verən görmə borusu ixtira etmək istəyirdi. Eyni zamanda, xüsusi qurğular vasitəsilə dənizçilərin
istifadə etdiyi cihazların dəqiqliyinə dalğanın təsirini
aradan qaldırmaqla dənizdə coğrafi uzunluğu və
eni necə dürüst müəyyən etmək haqqında
düşünürdü.
Arktikanın öyrənilməsi onu daha çox
maraqlandırırdı. Bu həvəs, təbii ki, onda
uşaqlıq və gənclik illərini keçirdiyi
şimal təbiətinin dərin təsiri nəticəsində
yaranmışdı.
Lomonosov
ömrünün son günlərində hər an
yatağının yanında olan yaxın dostu akademik
Ştelinə demişdi: "Dostum, görürəm ki, mən
ölməliyəm, ölümümə də sakit və
soyuqqanlılıqla baxıram.Yalnız ona təəssüf
edirəm ki, vətənin faydası, elmin artması və
Akademiyanın şöhrəti üçün nəzərdə
tutduqlarımın hamısını yerinə yetirə bilmədim
və indi, ömrümün sonunda görməliyəm ki, mənim
bütün faydalı niyyətlərim mənimlə bərabər
yox olacaq".
Lomonosov 4
aprel (əvvəlki tarixlə 15 aprel)1765-ci
ildə ömrünün 54-cü ilində onun köhnə xəstəliyini
kəskinləşdirən soyuqdəymədən vəfat
etdi. Peterburqun Aleksandr-Nevski
monastırının Lazarev qəbiristanlığında dəfn
olundu. Lakin dahinin bütün faydalı
niyyətləri heç də onunla bərabər yox
olmadı. Böyük alim-şəxsiyyətin
əsərləri və onun əbədiyaşar ideyaları
heç də itmədi, elmdəki mütərəqqi fikirləri
sonralar görkəmli rus alimləri tərəfindən səylə,
inamla, həvəslə inkişaf etdirildi.
Lomonosov rus ədəbiyyatı tarixində istedadlı
bir tərcüməçi kimi də
tanınmışdır. Onun Homerdən, Anakreondan, Vergilidən,
Horatsidən, Demosfendən, Lukiandan, Fakellondan və digər
dühaların əsərlərindən etdiyi tərcümələr
indiyə qədər sevilə-sevilə oxunmaqda davam edir.
(Ardı gələn sayımızda)
Reyhan Mirzəzadə,
publisist – politoloq
Həftə içi.- 2017.- 23
iyun.- S.4.