Qoqolun yaratdığı obrazlar
rus həyatı qədər
ölməzdir
Dünyaşöhrətli
yazıçı Nikolay Vasilyeviç
Qoqolun əbədiyyətə
qovuşmasından 165 il ötür
“Rusiya,
Rusiya!.. Niyə sənin hər yerində
üfüqlərdən-üfüqlərə, dənizlərdən-dənizlərə
yayılan qəmli nəğmələrin eşidilir?
Bu nəğmələrdə
çırpınan nədir?.. Ey Rusiya! Niyə səndə hər şey intizardolu gözlərini
mənə dikmişdir? Mən hələ
də heyrət içində hərəkətsiz durmuşam. Başımın üstünü
isə yağışdolu qorxunc buludlar alıb, sənin əngilliyin
qarşısında fikirlərim donub qalmışdır.
Bu ucsuz-bucaqsız əngillik nələr
olacağını xəbər verir? Sən
özün ucsuz-bucaqsız olduğun halda, sənin qoynunda böyük və hüdudsuz fikirlər doğmaya
bilərmi?! Sənin qoynun geniş
bir meydan olduğu halda, burada bahadırlar doğulmaya
bilərmi?! Bu əzəmətli əngillik
böyük bir
qüvvə ilə qəlbimin dərinliklərində əks olunur, qüdrətli torpaq
heybətlə məni əhatə edir;
gözlərim müstəsna bir hökmlə
işıqlanır. Ah, Yer
üzündə misli-bərabəri olmayan
nə qədər parlaq, nə qədər
gözəl bir ənginlik!.. Ey Rusiya!..".
Nikolay Vasilyeviç Qoqol
“Bizə böyük bir bədbəxtlik
üz verdi: Moskvada Qoqol vəfat etmişdir!.. Bu dəqiqə
elə bir rus tapmazsan ki, onun
ürəyi qana dönməsin. Bizim üçün Qoqol yazıçıdan daha
artıq bir adam idi; o, özümüzü
bizə tanıtdırmışdır... Bizim,
kimi itirdiyimizi
yaxşı dərk etmək üçün
hər şeydən əvvəl bir rus olmaq
lazımdır".
İvan Sergeyeviç Turgenev
“Yer
üzündə çoxdan bəri elə
bir yazıçı olmamışdır
ki, öz xalqına Qoqol Rusiyaya lazım olduğu kimi lazım olsun".
Nikolay Qavriloviç
Çernışevski
“Qoqol
acı, ürəkyandırıcı gülüş
ilə gülür, zahirdə güldüyü adamların halına batində
ağlayırdı...".
Firidun bəy Köçərli
“Allah
sənə rəhmət eləsin, Qoqol!".
Cəlil Məmmədquluzadə
Görkəmli yazıçı, dramaturq, şair, tənqidçi, publisist Nikolay Vasilyeviç Qoqol Rusiya və Ukrayna ədəbiyyatının bütün dünyada sevilən klassikidir. Rus inqilabçı-demokratı Çernışevski onu Rusiyanın ədəbi-ictimai fikrinin inkişafı tarixində misilsiz rol oynayan görkəmli nümayəndə, "Rus nəsrinin atası" kimi tərif və təqdir etmişdir. Belinski, Gertsen, Dobrolyubov Qoqol yaradıcılığı haqqındakı məqalələrində onu real həyatın müğənnisi, rus yazıçılarının tacidarı, realizmin bayraqdarı adlandırmışlar.
Öz qüdrəti ilə bütün dünya ədəbiyyatına yol göstərən XIX əsr rus ədəbiyyatının Turgenev və Ostrovski, Nekrasov və Qonçarov, Çernışevski və Saltıkov-Şedrin, Uspenski və Korolenko kimi böyük simaları Puşkindən sonra Qoqolun açdığı cığırla getmişlər. Belinski onu rus ədəbiyyatının başçısı, öz vətəninə bütün varlığı ilə bağlı olan bir insan, məmləkətin gələcək ümidini, şan və şərəfini düşünən, xalqının şüurlanması və tərəqqisi yolunda çalışan ən böyük rəhbərlərdən biri hesab edirdi.
Qoqol Rusiya tarixinin çox ağır, mürəkkəb, ziddiyyətli bir dövründə, ölkədə qatı irticanın hökm sürdüyü, hər cür mütərəqqi-demokratik meyillərin, azadlıq ideallarının dəhşətli dərəcədə təqib olunduğu, boğulduğu bir zamanda yaşayıb-yaratmışdır.
Tarixi vəziyyət göstərirdi ki, Rusiyanın inkişafını ləngidən, rus xalqının qüdrətini məngənə içində sıxan, rus xarakterinə qanad açmağa imkan verməyən qüvvə çar üsul-idarəsi və təhkimçilik sistemi idi. Buna görə də əsl vətənpərvərlik - istər yazıçılıqda, istərsə də başqa ictimai mübarizə sahələrində, çarizmi, təhkimçilik sistemini ardıcıl bir surətdə və qətiyyətlə ifşa etməkdən ibarət idi. Qoqol yaradıcılığı da həmin bu vətənpərvərlik, mübarizlik ruhunda inkişaf etmişdi.
Qoqol vətənini azad, həmvətənlərini xoşbəxt görmək istəyirdi və bunun mümkün olacağına varlığı ilə inanırdı. Yazıçı deyirdi: "Bir zaman gələcək ki, Avropa bizim yanımıza xama və piy almaq üçün yox, hikmət, ağıl, mədəniyyət əldə etmək üçün gələcəkdir".
Böyük ədibin arzuları həqiqət oldu, özü də əsl həqiqət...
Nikolay Vasilyeviç Qoqol 1809-cu il, yeni tarixlə aprelin 1-də Ukraynada çox da zəngin olmayan zadəgan ailəsində anadan olmuşdur. Onun mənsub olduğu ailənin ulu babaları əvvəllər Yanovski soyadı daşımış, “Qoqol" əlavəsi onların sənədlərində 1792-ci ilin oktyabrından əksini tapmışdır.
Nikolayın anası Mariya İvanovna Qoqol-Yanovskaya yaşadığı vilayətin birinci gözəli olub və 14 yaşında ikən Vasili Qoqol-Yanovskiyə ərə gəlmişdir. Ailənin 6 övladı dünyaya gəlmiş, gələcək yazıçının Mariya, Anna, Yelizaveta, Olqa adlı dörd bacısı və İvan adlı bir qardaşı olmuşdur.
Nikolay Mariya adlı xalasıqızını saf bir məhəbbətlə sevmiş, ağıllı və elmli qız olan Mariya erkən ailə qurmuş, Nikolay həyatıboyu bu məhəbbəti qəlbinin dərinliklərində yaşatmışdır. Qoqolun uşaqlığı Poltava vilayətinin Mirqorod qəzasının Bolşiye Soroçinski kəndində keçmişdir. Az sonra o, atasının Mirqorod yaxınlığındakı malikanəsinə - Vasilyevka kəndinə gəlmişdir.
1820-cı illərdə Mirqorod Çar Rusiyasının əldən-ayaqdan uzaq, heç kimin tanımadığı kiçik bir qəsəbə idi. Burada bir neçə əl və su dəyirmanları, yağ emalatxanası, kəndir fabriki və kərpic zavodu var idi. Bu kustar müəssisələrində təhkimli kəndlilər işləyirdilər. Qəza və qəsəbə məktəblərində cəmi 40 nəfər şagird oxuyurdu. Qəza məktəbində təhsil alan 20 şagirdin 19 nəfəri mülkədarların uşaqları, təkcə bir nəfəri vergiçi silk adlandırılan əhali təbəqəsindən idi. Xəstəxanası olmayan qəsəbədə sadə adamların azad şəkildə gedə biləcəyi ictimai yerlər yalnız dörd yeməkxana və dörd kilsədən ibarət idi.
“Mirqorod gözəl şəhərdir!.. Siz meydançaya yaxınlaşsanız, onun mənzərəsinə baxıb zövq almaq üçün yəqin ki, bir qədər dayanmalı olacaqsınız: meydançada bir bataqlıq, qəribə bir bataqlıq vardır! Ömrünüzdə belə bir bataqlıq görməmişsiniz. O, bütün meydançanı əhatə edir. Gözəl bataqlıqdır!" - Qoqol, şəhərin ən çox diqqətəlayiq yeri haqqında vaxtilə belə yazmışdı.
Sonralar mineral suları ilə tanınan Mirqorod, hazırda təbii müalicə və kurort-sanatoriya mərkəzlərindən birinə çevrilmişdir.
Mirqorodda
Qoqoldan sonra daha bir ədibin abidəsi var. O zaman gürcü
poeziyasının klassik şairi, ölməz
"Davitiani" əsərinin müəllifi David
Georgiyeviç Quramaşvili Qoqolun yaşadığı kəndin
qonşuluğundakı Zubovka kəndində
yaşayırdı. Ukrayna xalqı onun da xatirəsini əziz
tutur. Həmin kənddə şairin yaşadığı
evin divarına xatirə lövhəsi vurulmuşdur. Mirqorod məzarlığında
onun qəbri üzərində qara mərmərdən abidə
qoyulmuş və mərmərin üstündə bu sözlər
yazılmışdır: "Qardaş gürcü
xalqının böyük şairi David Quramişvili,
1705-1792".
Qoqolun
atası, 80 nəfər təhkimli kəndlisi olan Vasili
Afanasyeviç öz mədəniyyəti və savadı ilə
başqa mülkədarlardan fərqlənirdi. O, ədəbiyyat
və teatr maraqlısı idi. Vasili Qoqol rus dilində şeirlər
və Ukrayna dilində komediyalar yazardı. Bu komediyalar
ayrı-ayrı mülkədarların evində tamaşaya
qoyulardı.
Atasi kimi
Nikolay da ədəbiyyata və teatra çox həvəs
göstərirdi. O, hələ uşaqlığında
Jukovski, Batyuşkov və Puşkinin əsərlərini
oxumuş, xalq ədəbiyyatını öyrənmişdi.
Şirin, mənalı zarafatları və xoş rəftarı
ilə dostları arasında çox sevilən Qoqol, məktəb
tamaşalarında komik rollarda çıxış edirdi.
Qoqol
ibtidai təhsilini Vasilyevka kəndində, xüsusi evlərdə
dərs deyən bir seminariyaçı - müəllimdən
almışdı. 1819-cu ildə 10 yaşında ikən
atası onu Poltava qəza məktəbinə vermiş, iki il
burada oxuduqdan sonra, uzaq qohumları olan zəngin mülkədar
Troşinskinin köməyi ilə Nejindəki Ali Elmlər
Gimnaziyasına qəbul edilmiş, 7 il burada oxuduqdan sonra,
1828-ci ildə 19 yaşında ikən gimnaziyanı
bitirmişdi.
Gimnaziyanın
mütərəqqifikirli müəllimləri olsa da, burada tədris
üsulunun ümumi qoyuluşu gənc Qoqolu razı
salmırdı. Buna görə də Nikolay şəxsi
mütaliəni daha üstün tuturdu. Böyük
yazıçı məktublarının birində
yazırdı: "Əgər mən hər hansı bir
şeyi bilirəmsə, bunun üçün ancaq özümə
borcluyam".
Nikolay
gimnaziyada oxuyarkən kitab gecə-gündüz onun əlindən
düşmürdü. O, rəsm sənəti ilə də
çox məşğul olurdu. Gimnaziyanın "Zvezda" və
"Meteor literaturı" adlı jurnallarında onun şeirləri
və hekayələri tez-tez dərc olunurdı. Təəssüf
ki, bu ilk yaradıcılıq təcrübələrinin
heç biri bizə gəlib çıxmamışdır,
ancaq yoldaşlarının xatirəsindən aydın olur ki,
gimnaziyaçılar Qoqolun bu ilk yazılarını
böyük maraqla oxuyurmuşlar.
1828-ci ildə
təhsilini bitirən Nikolay Vasilyeviç, əvvəlcə
Vasilyevka kəndinə, oradan da Peterburqa yola düşür.
Peterburqda özünə münasib iş tapa bilməyən
Qoqol, 1829-cu ildə V. Alov təxəllüsü ilə
"Hans Küxelqarten" adlı bir poema nəşr etdirir.
Romantik ruhda, təntənəli üslubda yazılmış
bu poemaya qarşı ozamankı tənqidin kəskin münasibəti
gənc yazıçını müəyyən müddət
bədii yaradıcılıq işindən soyudur. Dövlət
təsərrüfatı departamentində xırda çinovnik
vəzifəsinə girmiş Nikolay, iki il müddətində,
demək olar ki, heç bir şey yazmır. Nəhayət,
1830-cu ildə "Oteçestvennıye zapiski"
jurnalında Qoqolun ilk müvəffəqiyyətli və ciddi əsəri
olan "Basavryuk, yaxud İvan Kupala ərəfəsində gecə"
adlı povesti dərc edilir. Bu əsəri ilə
özünün bədii yaradıcılıq
istedadını göstərən gənc yazıçı,
yavaş-yavaş tanınmağa başlayır, ədəbi
mühitə qədəm qoyur, dövrün görkəmli
yazıçıları və jurnalistlərinə
yaxınlaşır. Onun Delviq, Jukovski, Pletnyovla
tanışlığı həmin bu dövrə təsadüf
edir.
Bu zaman Qoqol Peterburq Universitetində tarix elmləri üzrə
professor vəzifəsinə təyin edilir. İlk gənclik
yaşlarından tarix elminə çoşğun həvəsi
olan Qoqolu bu yeni vəzifə çox sevindirir. O, hələ
gimnaziyada oxuyarkən mövzusu tarixdən alınmış
"Tverdislav qardaşları" adlı bir povest və
"Rusiya tatarların zülmü altında" adlı poema
yazmışdı. Bu əsərlər dövrümüzə
gəlib-çatmasa da, Qoqolun hələ gəncliyindən rus
tarixinə olan marağını təsdiq edirdi. Ədib rus
tarixinə ayrı-ayrı knyazların tarixi kimi deyil,
xalqın tarixi kimi baxırdı. O zamanlar isə universitetlərdə
tarix kursunu həqiqi xəlqilik ruhu əsasında qurmaq
mümkün deyildi. Mürtəce dairələr buna etiraz edir
və belə dərs aparanları təqib edirdilər. Odur ki,
Qoqol bir ildən sonra universitetdə tutduğu kafedranı tərk
etməli olur və bundan sonra həyatını ancaq bədii
yaradıcılığa həsr edir.
“İvan
Kupala" əsərinin müvəffəqiyyətindən
ruhlanan gənc yazıçı, bədii
yaradıcılıq işi ilə daha ciddi məşğul
olur. 1831-ci ilin payızında Qoqolun ikinci mühüm əsəri
olan "Dikanka yaxınlığındakı xutorun
axşamları" kitabının birinci hissəsi nəşr
edilir. Bu əsər geniş oxucu kütləsi və ədəbi
ictimaiyyət tərəfindən dərin bir rəğbət
hissi ilə qarşılanır. Qeyd etmək lazımdır
ki, 1830-1831-ci illərdə Qoqolun görkəmli rus
yazıçıları, o cümlədən dahi Aleksandr
Sergeyeviç Puşkinlə yaxınlığı və
dostluğu onun dünyagörüşünə müsbət
təsir göstərmişdir.
Qoqol
haqqında ilk dəfə mətbuatda çıxış edən
Puşkin olmuşdur. Aleksandr Sergeyeviç Nikolay
Vasilyeviçin ilk əsərlərini coşğun bir sevinclə
qarşılamışdı. Qoqol hələ ilk əsərləri
ilə həm qüdrətli, orijinal bir sənətkar, həm
də böyük bir vətəndaş kimi Puşkinin diqqətini
cəlb etmişdir. Qoqolun ilk povestləri haqqında
Puşkinin qeydlərindən: "İndicə "Dikanka
yaxınlığında"nı oxudum. İnsanı heyran
edən əsərlərdir. Budur, hər cür sünilikdən,
uydurmadan və qondarmadan uzaq olan həqiqi və səmimi
gülüş buna deyərlər! Həm də bəzi yerlərində
nə qədər gözəl poeziya, nə qədər dərin
həssaslıq var! Bunlar bizim indiki ədəbiyyatımızda
o qədər fövqəladə bir hadisədir ki, indiyədək
mənim heç ağlıma gəlməmişdi...
Əhalimizi bu yeni könül açan kitabla təbrik edir,
müəllifə isə ürəkdən yeni nailiyyətlər
arzu edirəm".
“Dikanka"
əsərinin ikinci hissəsi 1832-ci ilin mart ayında çap
edilir. Kitaba Qoqolun "Milad bayramı gecəsi", “Dəhşətli
intiqam", "İvan Fyodoroviç Şponka və onun
xalası, "Tilsimlənmiş yer" adlı povestləri daxil
idi. Burada biz realizm ənənələrinin nisbətən
gücləndiyini, yazıçının real həyata,
ictimai varlığa daha artıq yaxınlaşmış
olduğunu görürük. Doğrudur, "Tilsimlənmiş
yer", "Dəhşətli intiqam", "Milad
bayramı gecəsi" əsərlərində
yazıçı dərin xəyala, təxəyyülə
dalmışdır, öz qəhrəmanlarını romantik
planda açmış, romantik boyalarla səciyyələndirmişdir.
Ancaq yazıçı eyni zamanda, real həyat hadisələrinə,
xalq məişətinin canlı və maraqlı lövhələrinə,
ictimai varlığın ziddiyyətlərinə biganə
qalmamışdır. Bunu biz, xüsusilə "İvan
Fyodroviç Şponka və onun xalası" adlı povestdə
görürük.
Bu əsəri
ilə Qoqol ilk dəfə olaraq, xırda mülkədarlar
mühitinə etirazını bildirmiş, burada baş verən
çirkin və yaramaz hadisələr, bu mühitə hakim
olan iyrənc ənənələr fonunda mülkədar həyatının
bayağılığını, puçluğunu və mənasızlığını
cəsarətlə qələmə almışdır.
Həmin
dövrdə Ukrayna həyatı ilə dərindən
maraqlanan, xalq məişətini, xalqın milli ənənələrini
dərindən öyrənən gənc yazıçıda,
eyni zamanda, Ukraynanın tarixi keçmişinə ciddi bir maraq
oyanır. O, bu sahədə olan bütün materalları
araşdırır, əldə etməyə müvəffəq
olduğu bütün tarixi kitabları, sənədləri,
xatirə və memuarları gözdən keçirir. Bu məqsədlə
Qoqol 1832-ci ilin yayında Moskvaya gedir. Burada professor Poqodinlə,
məşhur aktyor Şepkinlə tanış olur. Qoqol
Vasilyevkaya qayıdaraq, Ukrayna həyatına aid yeni əsərlər
üzərində işləməyə başlayır.
Xalq həyatı
ilə dərindən daimi və ardıcıl surətdə
tanış olmağa can atmaq həmişə Qoqolu
düşündürən əsas vəzifələrdən
biri idi. Hələ kamil bir sənətkar olduğu zamanlarda
belə, Qoqol xalq həyatı haqqında bildikləri ilə
kifayətlənmirdi. Qoqol belə hesab edirdi ki, xalq həyatı
ilə müvəqqəti bir zaman üçün olsun belə,
əlaqəsini kəsən yazıçı böyük sənət
əsərləri yarada bilməz. Bu barədə Nikolay
Vasilyeviç tanışlarının birinə
yazırdı: "Mənə hələ çoxlu bilik
toplamaq lazımdır, mənə Rusiyanı yaxşı bilmək
lazımdır... Mənim əzizim, incəsənət
böyük işdir... Yaradıcılıq qabiliyyəti
böyük qabiliyyətdir".
Puşkin,
Qoqol haqqında yalnız yazmaqla, onun istedadını qiymətləndirməklə
kifayətlənmədi. Böyük şair gənc
yazıçının yaradıcılığını
böyük bir müəllim kimi izlədi, Qoqol ilə
dostlaşdı, onu yeni, daha böyük əsərlər
yazmağa həvəsləndirdi; "Müfəttiş"
və "Ölü canlar" kimi ölməz əsərlərin
süjetini Qoqola Puşkin verdi.
Çernışevski
əsərlərinin birində iki böyük
yazıçı arasında olan bu tarixi dostluğu qürurla
xatırlayırdı:
“Nə qədər
fərəhli bir hadisədir ki, Qoqolu birinci dəfə qiymətləndirən,
birinci dəfə onun haqqında mətbuatda
çıxış edən, fikir söyləyən Qoqola qədər
bizim yazıçılarımızdan ən böyüyü
olan Puşkin olmuşdur. Puşkin 20 yaşlı Qoqolu atəşin
ürək salamı ilə qarşıladı və
özünün xeyirxah məsləhətləri ilə ona
yol göstərdi. Qoqol isə sonradan Puşkin şöhrətinin
varisi oldu. Puşkin Qoqolu yalnız bir yazıçının
yazıçını qarşılayıb təsdiq etməsi
ilə kifayətlənmədi. Puşkin Qoqola, hər şeydən
əvvəl, bir insan kimi yanaşdı, bir insan kimi əlindən
nə gəldisə, insandan əsirgəmədi. Belə
şeyləri xatırlayanda, adamın ürəyi dağa
dönür, isinir, şadlıq və fərəhlə
çırpınıb döyünür".
“Dikanka
yaxınlığındakı xutorun axşamları"
povestlərinin çoxunun mövzu və süjeti Ukrayna həyatından
və Ukrayna folklorundan, xalq rəvayətlərindən,
nağıl və əfsanələrdən
alınmışdı. İnsanı heyrətə salan
gözəl təbiət təsvirləri, Ukraynanın cazibəli
may gecələri, Dnepr sahillərinin gözəl mənzərələri,
bunlarla birlikdə köhnə məişət
qalıqları, artıq unudulmağa başlanan adət-ənənələrin
təsviri bu povestlərdə əsas yer tuturdu. İnsanı həyata,
yaşamağa, yeniliyə, mübarizəyə səsləyən
incə, fərəhli bir komizm bu əsərlərdə
xüsusi yer tuturdu.
(Ardı gələn sayımızda)
Reyhan Mirzəzadə,
Publisist-politoloq
Həftə içi.- 2017.- 1 mart.-
S.4.