Erməni vəhşiliyinin qurbanı
olan Kağızmanlı
Hıfzı
Dəyərli türk xalq şairi və ozanı Kağızmanlı
Hıfzı 1893-cü ildə Qars vilayətinin
Kağızman bölgəsində doğulub.
Doğulduğu aya
görə ona Rəcəb adı verilib. Hələ dörd
yaşında olanda, Quran
dərslərini öyrənməyə başlayıb. Güclü yaddaşa malik olan Rəcəb doqquz yaşında olarkən müəllimindən
tam hafizlik icazəsi
alıb, bundan sonra həmişə
Hafiz deyə adlandırıblar. Məscidlərdə Quran oxuyaraq və
mövsümünə görə "pazarcılıq edərək”
dolanışığını təmin edən
Hıfzı, 15 yaşında saz çalıb, şeir
söyləməyə başlamış, bəzən
ağrılı, bəzən xoşbəxt bir neçə
eşq də yaşayıb.
Onun
Hafiz olaraq yetişməsində yaşadığı
mühitin şübhəsiz ki, böyük bir təsiri olub. Onun
şeirləri çox səmimi və təmiz idi. O dövrdə
şəhər və Divan şeirindən uzaqlaşa biləcək
nadir bir şair idi Hıfzı. Bir gəncikən qətlə
yetirilən və həyatı acılarla yoğrulmuş dəyərli
türk xalq şairi və ozanı Kağızmanlı
Hıfzı xüsusi təsvir-tərənnüm qabiliyyətinə,
axıcı, ahəngdar bir üsluba, zəngin bədii
yaradıcılığa malik bir şəxsiyyət olub.
Şeirləri, ümumiyyətlə, dördlük
biçimində, heca vəzni ilə, başadüşülən
səviyyədə yazılıb. Xalqın anlaya biləcəyi
dil ilə yazdığı şeirlərin, demək olar ki,
hamısı sadə sözlərlə ifadə olunub. Ərəb
və fars dillərini də yaxşı bildiyi
üçün bu dillərdə olan sözləri də
şeirlərinə daxil edilib. Lakin bu sözlərin əksəriyyəti
başa düşülən sözlər idi. Şeirlərində
həyat və ölüm problemi, təbiət gözəlliklərinin
təsviri, dinə olan bağlılığının tərənnümü,
eşq, təsəvvüf və bu kimi maraqlı motivlərə
tez-tez müraciət edən Hıfzı
yaradıcılığında qəhrəmanlıq
mövzusu da xüsusi bir yer tutur və ana xətt olaraq yer
alır. Ürəyində hər zaman vətən
torpağına böyük eşq daşıyan, türk
olması ilə qürur duyan ozan-şair bu sevgini böyük
bir ustalıqla nəzmə çəkməyi bacarıb.
Müharibə
dövrünün, azadlıq müharibəsinin təsiri
Hıfzı həyat və yaradıcılığında
inkar edilə bilməz. O, əsarət altında
böyüyüb, bir neçə qırğına şahid
olubdur. Bu ağrılı günlərin, əzab-əziyyətlərin
kədərini hər zaman ürəyində hiss etmiş və
bütün bunları böyük məharət duyğusu ilə
ağı və dastanlarında əks etdiribdir. Tarixin hər
hansı bir dövründə yaşanmış hadisələr
həm mənfi, həm də müsbət istiqamətləriylə
bu hadisələri yaşayan cəmiyyətin və ya millətin
mədəniyyət məhsulları içində əksini
tapıbdır. Türk mədəniyyətində dərin bir
kökə malik olan ağısöyləmə qədim ənənələrdən
biridir. Ürəyin titrəyişi nəticəsində
söylənilən və milli şeirlərin əsası
adlandırılan ağılar, tökülən göz
yaşları və çəkilən könül
iztirabının acı dolu tərənnümləridir. Bu
ağıların yaradıcıları bütövlükdə
xalqdır - analar, atalar, əhli-dil insanları, xalq
ozanlarıdır. Məhz onlardan bəhrələnən
Hıfzının yaratdığı ağılar dillərdə
dastandır. Şairin "1915" adlı şeiri bu
baxımdan çox məşhurdur.
Bin üç yüz otur bir tarih
rivayət
Dərd-i
halım işidiben kanasın
Esir oldu nice karye-i İslam
Derdin koyup bu firkata yanasın.
Şeirdən aydın olur ki, 1915-ci ildə, bir bayram günündə
Kağızman əhalisi
rus və ermənilər tərəfindən
mərhəmətsiz bir
qırğına məruz
qalır. Neçə-neçə insanlar qətlə
yetirilir, mülklər
talan edilir, hər tərəf viran olur. Hıfzı bu dəhşətli mənzərəni bir ürək ağrısı
ilə ağıda qeyd edir.
Aziz bayram günü etrafı aldı
Gafil iken bizi feryada
saldı
Kaçan can kurtardı kalanlar
kaldı
Gam geldi götürdü aşk aşinasın.
Şeirdə qaralar bağlayaraq yas tutmuş insanların vəziyyətini,
günahsız insanların
dağlar yaran harayını, övladını
itirmiş anaların,
analarını itirmiş
uşaqların fəryadını,
ahu-zarını təsvir
edən misraları oxuyarkən, təsirlənməmək
qeyri-mümkündür.
Gibiler yas tutmuş karalar bağlar
Mazlumlar ahından açıldı
dağlar.
Yitirmiş birbirin melişir
ağlar
Analar evladın
evlat anasın.
Uzun müddət erməni işğalçılarının qanlı soyqırımlarından
əziyyət çəkmiş
bir türk millətinin nümayəndəsi
olaraq söyləyə
bilərəm ki, bu sətirləri oxuyarkən Qarabağda, Xocalıda min bir əzab və işgəncələrlə öldürülən
günahsız, silahsız
yurddaşlarımı xatırlamadan
keçə bilmədim:
Duz basdılar yarana,
Layla Xocalım, layla.
Düşdün gülləbarana
Layla Xocalım, layla.
Daş üstə daşmı qaldı,
Salamat başmı qaldı,
Gözümdə yaşmı qaldı,
Layla Xocalım, layla.
(Zəlimxan Yaqub)
Tarix həmişə
işğalçıları ən böyük nifrət və lənətlə yad edəcəkdir.
Hıfzı şahid olduğu bütün bu misibətləri ürək
yanğısı ilə
ağı misralarına
köçürmüşdür. Ahu-zarın
ərşə çıxdığını,
bəzi insanların qan bağlamış yaralarını, kiminin ciyərparasını ağladığını,
körpə balaların
analarından ayrı düşdüklərini, cani-ciyərin
bir-birindən ayrılmasını
ürək ağrısı
ilə şeirinə daxil etmış, onu qərib bir durna kimi
təsvir etmişdir:
Kimiler bağlamış yarasın
ağlar
Kimiler de ciğer
paresin ağlar.
Alem gam gün oldu
çaresin ağlar
Arşa çıkdı ahü zarı bu nasın.
Şair tarlaları xəzan basdığını, quşların
artıq uçmadığını,
bülbüllərin susduğunu
təsvir edərkən
sanki təbiətin da bu dərdə,
bu faciəyə yas tutduğunu anlatmışdır.
Garib turna gibi olmuşum
helek
Şahbaz
şahan vurdu üzuldü telek
Hıfzı deer yetmezmi ey kanlı felek
Nice bin kez karabağrım bölesin
Böyük şair Kağızmanın
qurtuluş günlərində
isə qalibiyyət sevincini, zəfər ümidini tərənnüm
edən şeirlər
də yazmışdır.
Kara günler geçer açılır eyyam
Kars ile Kağızman kurtulur tamam
Şad olur sevinir hep
ehl-i İslam
Albayrak elinde aslandır gelen.
Həmin hadisələr Hıfzının
dili ilə dastanlaşıb. Şair "Ali osmandır gələn" şeirində
qəhrəman Osmanlı
ordusuna böyük ümidlərini əks etdirib. "Artıq
alları geyindik, qaradan çıxdıq"
deyən şair gələn ordunu "Şahi-mərdan", "Şir-i
yəzdan" deyə
adlandırıbdır.
"1915-ci
il də gələn orduya" adlı şeirində əsarət altındakı
Qars torpaqlarını
qurtarmağa gələn
Osmanlı ordusuna təriflər yağdırmış,
onların düşmənə
qarşı əzmkar
mübarizələrindən, qəhrəmanlıq və
cəsarətlərindən bəhs edir:
Bu gelene derler şanlı
Al Osman
Önünde düşmanı olur perişan.
Sayesinde
necat bulur mazluman
Ehl-i İslam
derdine dermandır bugün.
Gördüyümüz kimi, şair Türk ordusunun əhli-islama dərman, kafirin qətlinə fərman olacağına böyük ümid göstərir. Onları gözəl bahara
bənzədir. Şair şəhidliyin
zirvəsinə çatanları
cənnətə mehman
olacaqlarını söyləyir.
Hıfzının şeirlərini araşdırarkən,
Qars xalq ədəbiyyatının fərqli
bir tərzə, fərqli bir ruha malik olduğunu
anlayırıq. Onun bəzi şeirlərində
din və qəhrəmanlıq
ruhu sərgiləyən
Karslı və Kağızmanlı şairlərdən
də söyləmələr
yer alır. Hıfzı
nadir bir ədəbi şəxsiyyət idi.
Şairin yaradıcılığı haqda
onu soyləmək istərdik ki, tədqiqatçılar Hıfzının
yazdığı şeirlərin
əksəriyyətinin itdiyini
iddia edirlər. Əlyazma, şeir
dəftərinin bir xeyli qalın olduğunu və oxunaraq cırıldığını
və beləliklə,
dəftərin kiçik
bir hissəsinin qaldığını söyləyirlər.
Şairin daha sonra nəşr olunmayan "Bu
dünya" adlı uzun bir şeirinin
tapılması bunu bir daha təsdiqləyir.
Bəlkə də bu şeir kimi bir çox nümunələr itib-batmışdır.
Hıfzının əldə qalan
şeirlərini Türk
ədəbiyyatının mərhum
tarixçi professoru M.Fahrettin Kırzıoğlu
tərtib etmişdir.
Mustafa Turan da,
"Kağızman və
Aşık Hıfzı"
adlı kitabında Hıfzının bütün
əsərlərini toplamış,
günümüzədək çatdırmış və
gələcək tədqiqatçılara
yararlı bir iz qoymuşdur. Araşdırıcı yazar Sait Küçük, "Kağızmanlı
Hıfzı" adlı
kitabında Hıfzıyıyı
ən doğru şəkildə tanıtmışdır.
Sait Küçük bu kitabı Hıfzı ilə birlikdə Gamir şəhidlərinin
xatirəsinə həsr
etmişdir. Ümid edirik
ki, böyük şair Kağızmanlı
Hıfzı gələcək
nəsil tərəfindən
dəfələrlə araşdırılacaq.
Şərqi Anadoluda doğulan, Qars əyalətinin Kağızman bölgəsində
boya-başa çatan
qüdrətli xalq ozanı, söz sənətkarı Kağızmanlı
Hıfzı 1918-ci ilin
8 aprel günündə
erməni vəhşiliyinin
qurbanı olmuşdur. Belə ki,
Kağızmanda da amansız qətliama başlayan ermənilər
tərəfindən Gamir
Damı deyilən həbsxanaya doldurulub mərhəmətsiz bir şəkildə öldürülənlər
arasında o da - gənc Hıfzı da vardı. Üç süngü yarası ilə ağır yaralanan şair 1918-ci ilin 9 aprelində vəfat edərək şəhidlik mərtəbəsinə
yüksəlmiş və
Kağızman şəhid
qəbiristanlığında dəfn edilmişdir.
25 illik ömrünə
10 illik sənət həyatı sığdıran,
ədəbiyyat tarixində
xüsusi iz buraxa bilən, ozan-şairin "əgər
yaşasaydı daha neçə mükəmməl
sənət nümunələri
yarada bilərdi" sualının cavabını
təxmin etmək o qədər də çətin deyil.
Biz də öz adımızdan böyük
türk millət şairi və ozanı şəhid Hıfzını hörmətlə
xatırlayır, ölümünün
100 ilində şəhidimizə
Allahdan rəhmət diləyirik.
“Bütün şəhidlərimizin
məkanları cənnət,
yerləri behişt olsun!” - deyirik.
Kəminə Həvilqızı,
filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru,
dosent
Həftə içi.- 2018.- 3
aprel.- S.7.