Yaşlı qadının ümidinə qalan,
3 mərtəbəsi
çökmüş alban
kilsəsi
Zaqataladakı 180 illik tarixə malik Qafqaz alban kilsəsi
qəzalı vəziyyətdədir. Uçub-dağılmaq təhlükəsi ilə üzləşib.
Yerli sakinlərin sözlərinə görə,
ərazidə yaşayan
və tariximizin gələcək nəsillərə
ötürülməsi üçün
canfəşanlıq göstərən
sakinlər bir neçə dəfə bununla bağlı aidiyyatı qurumlara müraciət ediblər. Amma bir nəticə hasil olmayıb.
Hafta.az-ın əməkdaşı
sovet dövründə
mənfur qonşularımızın
təbliğatı nəticəsində
“erməni kilsəsi” adlandırdığı alban
xristianlarının – ata
babalarımızın ibadət,
tapınma yeri olan kilsədə olub. Qəzalı vəziyyətə düşən kilsənin
son durumunu müşahidə
edib.
Sakinlərin sözlərinə görə,
1820-ci illərdə tikilən
kilsə 1836-cı ilə,
yəni Çar Rusiyası tərəfindən
Alban Katalikosluğunun qədər
alban kilsəsi kimi fəaliyyət göstərib. Sonra uzun müddət
istifadəsiz qalıb.
Ətrafdakı müsəlman icmaları
isə xristian dininin və ata-babalarımızın bu
mədəni irsini göz bəbəkləri
kimi qoruyublar.
1900-cü illərin əvvəlində
həbsxana kimi fəaliyyət göstərən
kilsə və ətrafındakı tikililər
ikinci dünya müharibəsi illərində
tibb kollecinin yataqxanası olub.
Daha sonra sovet hakimiyyətinin ilk illərində kilsənin
ətrafına erməni
ailələr yerləşdirilib. Onlar da kilsəni “özününküləşdirməyə”
başlayıblar. Hər yerdə
“erməni kilsəsi” təqdim edərək öz adlarına çıxmağa çalışıblar.
Bu hal 1988-ci ildə
milli azadlıq hərəkatı dövrünə
qədər davam edib.
Yaşlı bir xanımın
ümidinə qalan kilsə...
Hazırda kilsənin həyətində
bir ev
var. Maddi dolanışığı
o qədər də yaxşı olmayan bir xanımın evidir. Evi kilsəyə bitişikdir.
Elə bir çox məlumatları da ondan öyrənirik.
Tarixi abidəyə bitişik bir məkanda nə əcəb onlara ev tikməyə
icazə verildiyini soruşuruq. Dilbər adlı bu yaşlı,
həlim xasiyyətli xanım deyir ki, hazırda onun yaşadığı
evdə 1988-ci ilə qədər ermənilər
yaşayıb: “Biz burada
ev tikməmişik. Bura alban katalikosluğundan sonra həbsxana olub. Çar Rusiyası onlara
qarşı mübarizə
aparan yerli sakinləri həbs edib buradakı zindana atıblar. Bir müddət kilsənin özü də zindan kimi istifadə
olunub. Sonradan bu ətraflara
ermənilər köçürülüb.
Onlar yaşayıblar. 1988-ci ildən isə biz məskunlaşmışıq”.
Hər gün səhər kilsənin ətrafını
silib-süpürən Dilbər
xanım deyir ki, kilsə üçün bundan artıq qulluq etməyə gücü çatmır: “Kilsə dövlət tərəfindən
qorunmur. Dəfələrlə müraciət etmişik.
Gəlib
baxıblar. Hətta xeyli
bundan əvvəl Qafqaz Müsəlmanları
İdarəsinin rəhbəri
Hacı Allahşükür
müəllim də gəlib baxıb. Dini Qurumlar üzrə Dövlət Komitəsindən
də gəlib baxıblar. Nəticə ortadadır. Heç bir tədbir görülməyib”.
Dilbər
xanım deyir ki, ara sıra buraya polislər gəlir. Nəzarətdə saxlamağa çalışırlar.
Digər
sakinlər isə qeyd edirlər ki, bura daha
samballı şəkildə
qorunmalıdır. Aidiyyatı qurumların
mütəmadi nəzarətində
olmalıdır. Təmir edilməlidir.
Dövlət qoruğu statusu
verilməlidir.
Zaqataladakı Dədə Qorqud parkının yaxınlığında
yaşayan digər sakinlər də bunu təsdiq etdilər. Sakinlər söylədilər ki, bu abidə
alban katalikosluğunun
süqutdan əvvəlki
son dövrünün yadigarıdır.
Dövlət tərəfindən qorunmalıdır. Himayəyə götürülməlidir.
Elçin Şəldəyev adlı
sakin isə bir məqama diqqət çəkir. Söyləyir
ki, bu abidəni
restavrasiya edib turistlərin sıx-sıx
ziyarət edəcəyi
məkana çevirə
bilərik: “Zaqatalaya onsuz da xeyrli
turist gəlir. Buranın səfalı təbiəti
hər kəsə məlumdur. Bu kilsəni təmir edib həm tariximizi
təbliğ edə bilərik, həm də Qafqaz xalqlarının islamdan əvvəl xristianlığa
inandıqlarını və
ermənilərin Qafqazda
sahiblənmək istədikləri
abidələrin heç
də xristian kilsəsi olmadığını
sübut edərik.
Ümid edirəm ki, tez bir zamanda
dövlətimiz bu məsələni öz diqqətinə götürəcək”.
Yenə də erməni
xisləti...
Kilsənin həyətində yaşı
250-i keçmiş köklü-köməcli
bir xan çinarı
var. Dilbər xala uzun payalı süpürgəsinə söykənir,
mən də qarşısında dayanıb
üzü kilsəyə
söhbətləşirik. Deyir ki, 1988-ci ildə ermənilər gedənə
qədər kilsənin
giriş tərəfdəki
qapısının yuxarısında
məbədin kim tərəfindən
tikildiyi, neçənci
yüzildə, hansı
ildə inşa olunduğunu göstərən
lövhə vardı.
Onlar kilsənin yerli əhaliyə - Qafqaz albanlarının törəmələrinə mənsub
olması ilə bağlı izi itirmək üçün
həmin lövhəni
də sökərək
özləri ilə aparıblar: “Mən o lövhəni görmüşdüm.
Kilsəni tikən yerli
sakinlər və o dövrün məşhur
ustaları, memarları
olub. Deyilənə görə, hətta
bəziləri müsəlman
imiş. Belə danışırlar.
Dəqiqini tarixçilər bilər. Həmin lövhəni mən
görmüşdüm. İri daş lövhə idi. Söküb apardılar. İzi itirmək üçün
etdilər. Biz o vaxt bunu başa
düşmədik. İndi-indi anlayırıq”.
Dilbər xanım deyir ki, ermənilərin kilsə ilə bağlı mənfur xisləti bununla da yekunlaşmayıb. Onlar ara qarışan
vaxtı gecə ikən kilsəni yandırmağa cəhd göstərdilər: “Bir neçə cəhddən
sonra bacardılar. Sonra da bizim üstümüzə
atdılar ki, guya müsəlmanlar edib. Amma biz etməmişdik. Bəlkə də yandıran zaman kimisə öyrədib ortalığa
salıblar. Amma ağlı-başında
olan müsəlman bunu etməzdi. Ermənilər gələnə qədər bu kilsəni yerli əhali ata-baba yadigarı kimi qoruyub saxlayıblar. Yəni, hələ o vaxt onların bu cür təxribatı iflasa uğradı”.
Kilsənin içində nə
var, nə yox?...
Kilsənin şəhərə giriş
tərəfdən qapısına
qıfıl vurulub. Nə vaxtdan
qıfıllandığını bilən də yoxdur. Qıfıl paslanıb. Taxta qapısı isə sınıq-salxaqdır. Nəmişlikdən çürüməyə məruz
qalıb. Dar dalanla ön yox, yan hissədən
kilsənin içərisinə
keçirik. Yerli sakinlər
bizi müşaiyyət
edir. Gördüklərimizdən dəhşətə gəlirik. Deyirlər ki, kilsə
üç mərtəbədən
ibarət olub. Hər mərtəbəsi bir dini rituala və
müəyyən dini
məsələlərə xidmət edirmiş.
50-60 il əvvələ qədər hər üç mərtəbəsi
salamat imiş. Sakinlərin dediklərinə görə
baxımsızlıq, qış-yaz
dövründəki aramsız
yağışlar əvvəlcə
kilsənin dam örtüyünü,
sonra tavanını uçurub.
Hətta ermənilər belə yuxarı hissəni təmir etdirməyiblər. Kilsəyə sahib çıxmaq istəsələr
də həmişə
ögey münasibət
sərgiləyiblər. Çünki bu kilsə Qafqaz memarlığına
xas üslubda tikilmişdi. Ona görə
də restavrasiya etdirmək onlara sərf etmirdi. Kilsəyə yaxın ərazidə
yaşayan ziyalı sakinlər belə deyir.
Sonra hissə-hisə
hər üç mərtəbə uçub-tökülüb. Zəlzələlərin
də bu işdə payı az olmayıb.
Yeri gəlmişkən,
biz ərazidə olarkən
ard-arda 3-4 bal gücündə zəlzələ
baş verdi. Yeraltı təkanları əməlli-başlı hiss etdik.
Hətta sakinlərin sözlərinə görə
2011-ci il zəlzələsi zamanı
kilsənin iç divarlarında çatlar əmələ gəlib. Amma aidiyyatı qurumlar bu dəfə də kilsəni görməzlikdən gəlirlər.
İndi kilsənin içərisində,
kənarlarında yabanı
otlar bitib. Baxımsızlıqdır. Təmizləyən yoxdur. Ahıl
yaşında olan Dilbər xanımın gücü isə onun həndəvərini gündə bir neçə dəfə təmizləməyə çatır...
İndi kilsənin divarları yeniyetmələrin, “saqqallı
uşaqların” sevgi ismarışları, bayağı
şeir misraları ilə “bəzənib”.
İndi kilsədə qeyri-etik işlər görülür?
Bəzi sakinlər iddia edirlər ki, ara-sıra kilsəyə dələduzlar yığışır. Buranı
gözdən-könüldən iraq yer
bilib qumar oynayırlar. Spirtli içkilər qəbul
edirlər. Hətta
iddialara görə narkotik vasitə qəbul etmək üçün adıçəkilən
məkana vaxtilə gələnlər də az olmayıb.
Zaqatala sakinləri kilsənin bu duruma düşməsindən
çox narahatdırlar.
Onlar, ümid edirlər ki, Azərbaycan dövləti tezliklə ata-babalarımızdan bizə
ötürülmüş bu mədəni irsə sahib çıxacaq.
Onu təmir edib, ağuşuna alıb gələcək nəsillərə
əvvəlki əzəməti
ilə bir yerdə ötürəcək.
Tural Turan
Həftə içi.- 2019.- 15-16 avqust.- S.4.