Dünyanın bir rəngi
var...
Salam olsun, çox dəyərli
oxucum. Min şükür Uca Yaradana ki, sizlərlə yeni bir
görüş də qismətdə var imiş hələ...
Budəfəki söhbətimizin mövzusu hərflər,
sözlər, kitablar silsiləsindən olan, müasir
dövrümüzdə bəlkə də ən vacibi, ən
yaralı yerimiz, xüsusi diqqət və qayğıya
ehtiyacı olan sahə hərbmövzulu yazılardır. Günümüzdə
“Yeniyetmə və gənclərimizin bu qədər informasiya
bolluğu içində itib-batdığı bir vaxtda, bizim
bundan vacib mövzumuz ola bilməz”, – deyə
düşünməkdəyəm.
Məncə, gəncliyin lazımlı-lazımsız,
çox vaxt zərərli məlumatlarla istər-istəməz
yükləndiyi vaxtda bu məsələyə xüsusi diqqət
göstərilməlidir. Bundanəvvəlki yazılarda bir çox tanınmış
və hələ bir o qədər də tanınmamış
yazarlardan çoxlu misal gətirərək, nələrin,
hansı istiqamətlərin bizə faydalı ola
biləcəyi barədə mülahizələr irəli
sürmüşdük. İndi isə vəziyyət
tamam fərqlidir. Ümumi yazılardan,
standart romançılıqdan fərqli olaraq, hərbmövzulu
yazılar yazardan xüsusi dəqiqlik tələb edir ki,
yazıçı müəyyən kriteriya və dəyərlərə
ciddi əməl etməli, bu işə səthi
yanaşmamalıdır. Əgər ehtiyac
yaranarsa, mütləq peşəkar hərbçilərdən,
mütəxəssislərdən məsləhət və
tövsiyələr almalı, bunu özünə eyib
saymamalıdır. Əks təqdirdə, yəni öz
bildiyi kimi, bir az hissə qapılıb, bir
az da eşitdiyi real vəziyyəti əks etdirməyən
şişirdilmiş söhbətlərdən bəhrələnərək
qələmə alınan yazılar, povest, roman (indi dəb
halını almış sənədli romanlar da daxil olmaqla)
deyil, olsa-olsa nağılvari publisistika şəklində,
çox gülünc formada təzahür edir.
Və əlbəttə,
bunu çox az sayda oxucu kütləsi, o
kütlə ki, onlar işin əsli ilə maraqlanır, bu yeni
kitabı oxumaq üçün büdcələrindən pul
ayırır, alır, oxuyur və gülür... Acı-acı
gülür... Bilirsiniz, daha yaxşı anlaşılan
olması üçün belə bir misal çəkim... Hərbmövzulu
yazılar, əslində, məsələn, tibbə,
coğrafiyaya, idarəetməyə və s. konkret obyekti olan, dəqiq
məsələ və terminlərdən istifadə olunan
yazılardan heç nə ilə fərqlənmir. Nəsə xırda bir qeyri-dəqiqlik olsa, təxminən
hamımızın sevə-sevə dəfələrlə izlədiyi
“Bəxtiyar” flimindəki o məşhur səhnəni – “10 metr
- 5 metr” məsələsini xatırladan gülünc vəziyyət
ortaya çıxır. Hansı ki,
xüsusilə son dövrlər Birinci Qarabağ Müharibəsindən
bəhs edən yazılmış əsərlər belə səhvlərlə
zəngindir. Bu qəbildən olan
qeyri-müəyyənliklər, əsasən, subardinasiya məsələlərində
və döyüş səhnələrini təsvir edərkən
məlumatsızlıqdan baş verir. Bu proses bir yandan təbiidir,
çünki, məşhur yazarların da belə problemləri
olub; məsələn: dünyaca məşhur Remarkın
(Erich Maria Remarque) əsərləri bu tip
çatışmazlıqlarla doludur və onun fikirləri, təxəyyülü
bir tərəfli olub, gənc əsgər düşüncələrindən
o yana keçə bilmir... Halbuki, ordu, müharibə
təkcə əsgərlərdən ibarət olmayıb, daha
mürəkkəb quruluşa malik bir təsisat və hadisədir.
Hələlik bizim Remarkla heç bir işimiz
yoxdur. Misalı, sadəcə, ruh
düşkünlüyünə qapılmağa əsas
olmadığını göstərmək məqsədi ilə
çəkdim. Bir də axı biz
hal-hazırda müharibə vəziyyətində yaşayan
ölkənin vətəndaşlarıyıq. Haradasa, az qala, hamımızın ətrafında
döyüş yolu keçmiş qazilərimiz, haliyədə
hərbi xidmətini davam etdirən hərbçi
dost-tanışlarımız var.
Sadəcə, bu məsələdə bir balaca diqqətli
və məsuliyyətli olmaq tələb olunur. Bütün
şübhəli məqamlarda təxəyyülün məhsulunu
və ya real hadisəni kağız üzərinə
köçürüb, tarixin yaddaşına atmazdan əvvəl
mütləq “dosta yanaşmaq” lazımdır. Necə deyərlər, “məsləhətli don gen
olar”. Bir cümləni yazarkən düşünün
ki, nə vaxtsa bu sətirləri saatlarla qızmar Günəşin
istisində qanlı döyüşün od-alovunu unudan və
ya şıdırğı yağışın altında
islanıb, çim su mundirdə ayağını qoymağa
bir barmaq quru yer axtarışında soyuq güllənin hər
an bəxş edə biləcəyi buz kimi ölümü
unudaraq, ilan-çayınlı, qarlı-şaxtalı,
çovğunlu-boranlı məşəqqətli yollar
keçərək sağ qalmış əsgərlə
yanaşı, həmin döyüşləri təşkil edən,
tək-tək əsgərləri deyil, yüzlərlə, minlərlə
nəfərlərdən ibarət bölmələri
şahmat taxtasındakı fiqurlar kimi döyüş sahəsinə
düzən və hər nəfərinə görə məsuliyyət
daşıyan, döyüşlərə rəhbərlik edən,
müharibələri udan, bəzən uduzan – bu
qaçılmazdır – generallar da oxuya bilər...
Düşünürəm ki, hərb mövzulu yazının
uğurlu alınmasının birinci şərti yazarın
hadisələrə reala yaxın təfəkkürlə
baxmasından, və qəti olaraq hissə qapılmamasından
ibarət ola bilər. Bu
yazıdan əvvəlki on beşinci və on altıncı
yazılardakı prinsipə sadiq qalaraq, yenə böyük əksəriyyətimizə
məlum olan yazarlar və onların əsərləri üzərindən
mühakimə yürüdərək bu məsələyə
aydınlıq gətirməyə çalışacağam.
Bu söhbətə başlamazdan əvvəl kiçik bir
haşiyəyə çıxmaq istəyirəm:
Haşiyə
Bəşər
övladı əlinə qələm alan
gündən onu əsas iki məsələ – döyüş
və eşq düşündürüb. Demək
olar ki, lap qədimdən üzübəri yazı nümunələri
ya döyüş və ov səhnələri ilə zəngin
müharibələrdən, ya da eşqi, sevgini tərənnüm
edən məhəbbət dastanlarından ibarət olub. Ən uğurlu nümunələr bu iki mövzunun
birlikdə işləndiyi, hadisələrin həmahəng
inkişaf etdiyi əsərlərdir. Belə
nümunələr lap qədim zamanlardan mövcuddur və
günümüzdə də var. Bu hadisə
öz-özlüyündə onu göstərir ki, dünya nə
qədər rəngarəng, hadisələrlə zəngin
görsənsə də əslində onun bircə rəngi
var, bizim onu hansı məqamda, hansı rəngdə görməyimizdən
asılı olmayaraq, dünya qırmızı rəngdədir.
Dünya müharibələrin
qırmızı qanı, eşq məclislərinin
qırmızı şərabı rəngdədir.
İddia
edirəm ki, dünyada tək bircə əsl rəng var: o da
qırmızıdır, al-qırmızı... Yerdə qalan
ağdan-qarayadək olan rənglər, sadəcə,
qırmızının ağa doğru
solğunlaşmasından, nəhayətdə “AĞ”dan –
XEYİR (GÜNDÜZ) – və qaraya doğru tündləşməsindən
sonda “QARA” dan – ŞƏR (GECƏ) ibarətdir. Al-qırmızı
rəng bu spektrin düz mərkəzində dayanır və həyat
mənbəyi rolunda çıxış edir. Yəqin ki, bəşər övladının kəşf
edib, adlandırdığı ilk rəng də məhz
qırmızı, al-qırmızı olmuşdur. Bu proses
çox sadə – insanın özü yaralandıqda və ya
ovladığı ovun axan qanı ora-bura bulaşdıqda (yəqin
ki, insan əlini ocaq qalamazdan əvvəl yaralayıb), baş
verə bilərdi... Çox güman ki, insan oğlu ilk
müharibənin başlanması xəbərini də elə
ilk sevgi məktubunu da məhz öz qanı ilə,
qırmızı rəngdə yazmışdır...
Yuxarıda,
haşiyədə tanış olduğumuz
məlumatlar üzərindən belə bir mühakimə
yürütmək olar ki, qırmızı elə mükəmməlliyin
rəngidir. Al-qırmızı rəng əslində
elə mükəmməllikdir. Özündə sevgi ilə
nifrəti, savaşla barışı, sülh ilə
müharibəni birləşdirən vəhdətin, birliyin,
tamlığın, bərabərliyin simvoludur,
qırmızı... Bəli, məhz tamlığın,
mükəmməlliyin rəmzidir, qırmızı... Yerdə qalan rənglər onun çalarları, sadəcə
bu rəngin mövcudluğunu göstərmək, mütləq
hakimliyini sübut etmək üçündür.
Mətləbdən uzaqlaşmayaq, əlbəttə,
yazılı nümunələrin içərisində misal
göstərmək üçün belə bir əsər
var. Hansı ki, onu böyük əminliklə
qırmızı, mükəmməl adlandırmaq olar. Bu, dahi Lev
Tolstoyun “Hərb və sülh” əsəridir. Əslində, əsərin adı artıq
özü barədə tam məlumat verir. Bu, sadəcə
təsadüfi belə seçilimiş maraqlı, cəlbedici
ad da ola bilərdi. Əsərlə tanış olanlar bilir ki, bu belə deyil. “Hərb və sülh” yuxarıda sadalanmış və
sadalanmamış bütün vacib kriteriyalara, meyarlara tam cavab
verən mükəmməl bir əsərdir. Olduqca
geniş spektrli müşahidə qabiliyyətinə, vacib
biliklərə, dərin dünyagörüşünə
malik olan böyük sənətkar döyüş səhnələrindəki
ən xırda detalları, rütbə və statuslardan
asılı olmayaraq hərbçilərin hiss və fəaliyyətlərini,
mülki həyatda olan münasibətləri, sevgi məsələlərini
elə yüksək zərgər dəqiqliyi ilə təqdim
etmişdir ki, sadəcə deməyə söz tapmırsan. Bu
əsərdən bütün insanlığa tövsiyə ola biləcək bir vacib məsaj da
çıxır. Qərarsızlıq, elə
yoxluğun özünə bərabərdir. “Etməyib peşman olmaqdansa, et peşman ol...” – deyir
mütəfəkkir. Bəli, dahi Lev
Tolstoyun, məşhur “Hərb və sülh”- ü mükəmməldir.
Ancaq, görək, bu əsər müasir azərbaycan
oxucusunun tələblərinə cavab verirmi? Mən deyərdim
ki, çox az bir qisim oxucu kütləsi bu
cür iri həcmli əsərlərə maraq göstərib
oxuyur.
Nə qədər dəyərli və mükkəmməl
olsa da ilk baxışda müasir gənclərin olduqca
böyük əksəriyyəti üçün “KİM
OXUYACAQ???” baryeri yaradan belə vacib əsərlər
günümüzdə rəflərdə qalmağa məhkumdur. “Hərb və
sülh”-ü misal çəkməkdə məqsədim sadəcə
böyük əksəriyyətimizə məlum olan,
tanıdığımız belə bir əsərin
varlığını xatırlatmaqdan ibarətdir. “Hərb və sülh” ümumi bir əsər olsa
da, sırf hərb mövzulu yazılar üzərində
işləyən yazarlarımız bu, məlum və məşhur
əsərdən faydalana bilərlər. Sual ola bilər ki, bu əsər təkdirmi? Yəni heç alternativ variant yoxdurmu? Bu suala
böyük əminliklə belə cavab verərəm ki,
Miladi ilə 19 fevral 2019 – cu il saat 13:31 - ə
qədər mənə ikinci belə bir variant məlum deyil. İndi fikrimi əsalandırmaq üçün yenə
böyük əksəriyyətimizə məlum, məşhur
nümunələrdən istifadə etməklə qısa
açıqlama verəcəyəm. Başqa
–başqa nümunələrə keçməzdən əvvəl
ümumi olaraq onu qeyd etmək istəyirəm ki, sovet ədəbiyyatı
döyüş yolu keçmiş müxtəlif rütbəli
zabit memuarlarından tutmuş, olduqca dəyərli sovet
yazıçılarının müharibədən, qələbədən
bəhs edən əsərləri ilə zəngin idi.
Sovet dönəminin kitabxanaları xidmət etdiyi
ideologiyadan asılı olmayaraq hərb mövzulu əsərlərlə
yetərincə, tam təmin olunmuşdular. Və biz istər-istəməz
bu nümunələrlə tanış
olurduq. Sovet yazıçılarından əlavə
rus dilinə çoxlu tərcümələr də olurdu.
Yəni bizim şəxsiyyət kimi
formalaşdığımız dövrdə hərb
mövzulu yazıların qıtlığı olmayıb.
Ayrı-ayrı məşhurlara gəldikdə,
gənclər arasında yayğın şəkildə
mütaliə olunan Remark tam birtərəfli yazıb. Onun haqqında dördüncü yazıda ətraflı
yazmışam. Remarkın yazdıqlarının nəinki,
bizim gəncliyə faydası var, hətta düzgün
başa düşülmədikdə zərəri ola bilər. Sonra, məsələn vaxtında
rus dilində belə bir əsərlə tanış
olmuşdum (öz dilimizdə rast gəlməmişəm və
adı tərcümə edəndə də çox
uyğunsuzluq yarandığına görə belə qeyd edirəm
- əvvəlcədən üzr istəyirəm) müəllifi
Kirst Qans olan “Fabrika ofiüerov”. Məşhurdur
ancaq yenə birtərəfli, çatışmazlıqlarla
dolu olan əsər. Ümumiyyətlə
istər qərb, istər sovet – rus ədəbiyyat nümunələrində
ya xidmət etdiyi ieologiyadan dolayı, ya sadəcə məlumatsızlıqdan
natamam hərb mövzulu əsərlər çoxdur.
(Ardı var)
Zaur Ustac,
şair-publisist
Həftə içi.- 2019.- 21
iyun.- S.7.